K zajímavé debatě vedl blogpost Václava Žáka a následný komentář na Lucerně Wikipedie.
V. Žák (a spolu s ním G. Peters) tvrdí, že Češi mají tendenci k anarchistické ignoranci formálních vztahů a dělby rolí, z čehož pak pramení miserie veřejné správy.
Ne, je to daleko horší: Češi mají zakořeněn odmítavý, subversivní vztah k jakékoli veřejné správě. Neexistuje tu respekt k řádu jako takovému, a neexistence tohoto respektu způsobuje i absenci ideálu dobré správy, natožpak snahy tento ideál praktickou prací naplnit.
Když vyšly na světlo všechny nechutné detaily Drobily affairy, jež velice plasticky ukázaly, co bylo takříkajíc kariérní podmínkou práce ve vysoké funkci ve státní správě a vstupenkou do první korupční ligy
, nikdo jakoby ani nebyl příliš překvapen tím, že místo loyality ke státu je od adepta vyžadována primárně loyalita k mocenským (stranicko-politickým) strukturám, které mu umožní být do funkce jmenován a zastávat ji. Jakoby každému přišlo zcela normální, že stát je takto rozparcelován na pašalíky, přičemž volby změní jen poměr počtu a výnosnosti pašalíků přidělených jednotlivým účastníkům politické soutěže.
Politika se pak ale mění v kuhhandl a volby za těchto okolností postrádají smysl, protože nejsou způsobilé změnit kvalitu vládnutí, změní se jimi jen její fasáda a okoukanější mluvící hlavy nahradí méně okoukané.
Není-li loyality ke státu, nemůže příliš pomoci ani formalisace vztahů ve veřejném životě a dělba rolí, protože jejím produktem bude jen vytvoření nového, potenciálně výnosného imitačního aparátu: vznikne nová protikorupční legislativa, budou ustanoveny početné a nákladné protikorupční komise, avšak fakticky se nezmění vůbec nic; ostatně mám za to, že vyspělou protikorupční legislativu mají i v Nigerii a s korupcí tam bojují před každými volbami s energií hodnou Supermana.
Jak takový imitační aparát
funguje, ukázal názorně případ prodeje fancy registračních značek na pražském magistrátu. Byl provozován – bezesporu drahý – počítačový systém, který jakýmkoli machinacím jistojistě zabránil, a přesto se pro pražských ulicích už roky pohybují drahá auta s pěknými
značkami a levná s běžnými v poměru, který je jako výsledek nahodilé distribuce statisticky neobhajitelný. Jak odhalil audit, systém byl obcházen, a to poměrně velmi snadno: postačilo počkat na chvilkovou nefunkčnost počítačové sítě a rázem bylo vše po starém, přidělovalo se podle uvážení (a vedlejší motivace) úředníka.
Cestou ze současného marasmu není další formalisace vztahů, ale v řadě případů nemůže uškodit naopak jejich zjednodušení, protože formalismus bývá pouhou zástěrkou a alibi pro fraudulentní jednání: na papíře tento stát šlape jako hodinky, výběrová řízení probíhají na základě tak sofistikovaných procedur, že je obejít nebo podvést prostě nelze, a vítězí vždy jen ta nejlepší a nejlevnější nabídka, zatímco v reálu roste moc mafií, stranických i mimostranických, úředníci bohatnou a podnikatelé, minimálně ti podnikající šmudlové, kteří nedokáží podmáznout
správnou kapsu, žijí z ruky do úst a v hrůze z kontroly finančního úřadu.
Kdepak, chyba je hlubší a její odstranění vyžaduje změnu hodnotové orientace společnosti, a to je něco, s čím představitelé stávajícího systému nikdy nepřijdou, protože by si sami pod sebou nařezávali větev. Od nich se dočkáme tak nejvýš oné shora zmiňované protikorupční legislativy a ohnivé, protikorupčně bojovné rhetoriky.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Proč se nedaří bojovat s korupcí
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 2050
Komentáře
Obávám se, že jsme se nepochopili. Já jsem měl na mysli majetkové přiznáni pro všechny. Ve Švédsku si můžete na internetu přečíst daňové přiznání svého souseda, vyhledat jeho majetek či plat. Díky tomu je tam nízká korupce.
Hezké, ale v tom případě vedle tebe nechci bydlet, přesněji by bylo lepší, aby jsi se odstěhoval do takové země, ve které podporují tvůj sebeuvědomovací si projev ovčanství...
Toto vsak korupci neomezi pro ruzne kulisaky, neb podvodny prijem neni nikde zaneseny, majetek je napsan na manzelciny rodice nebo se finance jednoduse odcerpaji do danovych raju v Karibiku. Obamova administrativa zavedla vice omezeni, ale zatim ucinek nevidim. Jedine co zde nejlepe funguje je peclive zachovavani a vyhmatatelnost uz existujicich zakonu.
Cesi nemaji stejnou mentalitu jako Svedove a domnivam se, samozrejme pausalne, ze nove zakony budou brat jako dalsi vyzvu, jak system "precurat". To, ze nekdo prelsti a zmanipuluje system ke svemu prospechu, vyzraje nad spravnim ustanovenim, to mi opravdu pripada jako ceska specialitka. Jeste bych videla trochu podobnosti s Italii, s jejich mafii...
Obavam se, ze v Ceske republice je to tak zazrane do kosti, ze ona nedospiva do stadia slusne liberalni demokracie. Bohuzel Evropska unie si nad tim myje ruce, protoze ma sama svych problemu dost.
Co je to za nesmysl? Takovým to způsobem funguje majetkové přiznání v drtivé většině zemí EU. Nenormální jste v tomto případě vy. Jestli by se někdo měl stěhovat, tak pouze vy do nějaké země na východě. Ostatně právní řád ČR už majetové přiznání obsahoval, ale na návrh Kočárníka byl zrušen předtím než začal platit. Obdobně jako úpravy zákona řešící LTO.
Ale souhlasím určitě s majetkovými přiznáními, možná bych u vrcholných politiků prolomil i blízké příbuzné. Samozřejmě přiznání celosvětové.
Určitě opatrná změna volebního systému do PSP, možná negativní preference, možná volbu poloviny poslanců v jednomandátových okrscích, doplněno dle proporcionality (blízno SRN).
Přímá volba a samostatná odpovědnost (za pozastavení výkonu rozhodnutí) starostů a hejtmanů.
Určitě služební zákon byť s možností hromadného snižování stavu.
Rozhodně projít kauzy a najít kde jsou v zákonech "ďáblové v detailech".
Rozhodně základní revize systému státního zastupitelství (možná spojení s justiční vertikálou), posílení role poškozeného na úroveň plnoprávného soukromého žalobce, dvě úrovně stížností proti usnesení SZ, rozšíření práv poškozeného v přestupkovém řízení, práva hromadných obč.pr. žalob ve specializovaných bagatelních případech (ochrana přírody, spotřebitele).
Vážný
Kdy od vzniku republiky byla na jejím území veřejná správa úctyhodná? Takže jaký div.
Oldřich
P.S. S Habermannovým mlýnem a svou teorií o cestě sudetských Němců zpátky do reichu jsem se těžce seknul.
RSS kanál komentářů k tomuto článku