Najděte deset rozdílů, jak je u tohoto soudu poslední dobou spíše pravidlem.
Rozhodnutí nicméně není konečné, a že Okamurova stížnost nebyla s dalším rádoby sofistikovaným pseudoodůvodněním odmítnuta jako celek, svědčí o tom, že plenum ÚS není v otázce důvodnosti jeho námitek jednotné. Většinu však zatím mají příznivci státního zájmu, obhájci ústavnosti jsou v menšině.
Soudím arci, že je
vymalováno. Pokud se rozložení sil v plenu nějakým zázrakem nezmění, rozhodne Ústavní soud v Okamurův neprospěch i meritorně, a jen s obtížemi si umím představit situaci, že by mu chtěli soudci vyhovět poté, co volby proběhnou a nový president bude usazen na Hradě.
Státní zájem, pořádek a
klid na prácije přece důležitější než nějaký ústavou se ohánějící čičmunda.
Aktualisováno.
Protože v diskusi se množí otázky, proč usnesení Ústavního soudu pokládám za vadné, nezbývá mi než svůj názor vysvětlit:
Tomio Okamurovi je vytýkáno, že navrhl odklad voleb, aniž by zároveň brojil proti rozhodnutí předsedy Senátu, kterým byly volby vyhlášeny (cf. § 79 odst. 2 ZÚS:
Ústavní soud může na návrh stěžovatele odložit vykonatelnost napadeného rozhodnutí, jestliže to nebude v rozporu s důležitým veřejným zájmem a jestliže by výkon rozhodnutí nebo uskutečnění oprávnění, přiznaného rozhodnutím třetí osobě, znamenal pro stěžovatele nepoměrně větší újmu, než jaká při odložení vykonatelnosti může vzniknout jiným osobám.).
Na rozdíl od poslance Melčáka, který byl vyhlášením předčasných voleb poškozen a domáhal se, aby mohl svůj mandát nerušeně vykonávat až do konce volebního období, Okamurovi vyhlášení voleb žádnou újmu nezpůsobilo a jeho zájem je opačný: chce, aby se volby konaly, a aby se jich jako kandidát mohl zúčastnit, v čemž mu ministerstvo vnitra a Nejvyšší správní soud brání. Ačkoli Okamura brojí proti rozhodnutí a nikoli proti faktickému zásahu, ochrana předpokládaná ustanovením § 79 odst. 2 ZÚS by nebyla účinná, protože pouhý odklad vykonatelnosti rozhodnutí o odmítnutí registrace by mu žádnou seznatelnou ochranu nezajistil: registrován by stále nebyl a volby by – podle vykonatelného rozhodnutí předsedy Senátu – proběhly bez něj.
Ústavní soud měl proto použít § 80 ZÚS a předběžným opatřením volby odložit, nikoli tupě literalisticky lpět na tom, že u ústavních stížností směřujících proti rozhodnutí zákon tuto možnost nepředvídá.
Komentáře
Přirozeně. To totiž bude tím, že Melčák nic takového ani nenavrhoval. Zdravíme "mudrce" na Joštově.
JM
Zni to sice divoce, ale kdo by pred rokem vsadil na to, ze bude president postrelen antiperli? Kocourkov je krajina neomezenych moznosti.
Toto na mně působí tak, že paní Samková špatně zamířila svůj návrh na odklad vykonatelnosti a chyba tak bude asi u ní.
Přesně tak, žádná svévole, nýbrž opětovná neschopnost právního zástupce (uspěla ona už někdy s nějakou ústavní stížností? Protože na svém webu má taky jeden případ skončený odmítnutí.:D).
Rozdíl bude možná v tom, že v případě Melčáka došlo k pokusu o prolomení materiálního jádra ústavy, zde zjevně nikoli.
Yossi
Yossi
Yossi
Ale na mou otázku jste neodpověděl. Máte ještě jeden pokus
Mimochodem JUDr. Batuna se včera v Událostech Komentářích vyjadřoval, že ví, v čem je to rozhodnutí předsedy senátu protiústavní. :)
Yossi
Ve stížnosti Okamury toto chybí (doplnění stížnosti jsme nedohledal), což je asi ten zásadní rozdíl ve vztahu k možnému kladnému rozhodnutí o odložení vykonatelnosti.
Proč se advokátka Samková nesnažila do ústatní stížnosti zakomponovat i rozhodnutí předsedy senátu? Buď si to vůbec neuvědomila, že tam má být, nebo o marnosti své snahy věděla a pak ale měla poučit klienta v tomto směru. Takhle to působí jako amatérismus nebo jenom snaha o medializaci.
Jo jo. Nejdřív se ÚS povýšil na ústavodárce. To byla první fáze. Teď se do toho zamotal a snaží se zakamuflovat, že tu ústavu vykládá účelově podle toho, jak se to hodí. To je druhá fáze. třetí fáze bude naprostá politizace a ztráta autority, opět se v plné nahotě projeví, že právo je jen produkt politiky.
Když zprznili ústavu napoprvé, tak to nebylo tak patrné, napodruhé už je evidentní, že jsou zoufale nekonzistentní, nemají žádnou jednotnou filosofii, tu hledají vždycky až ad hoc, a zoufale v tom plavou. Asi by bylo na místě všechnu jejich dosavadní judikaturu prostě spálit a nechat je to zkusit znova ...
O to ale právě u Samkové jde. Je neschopná sepsat ústavní stížnost a ke dnešnímu dni nemá ani jeden úspěšný zářez. Jediné co umí je kvákat v televizi. Pro les nevidí stromy, takže dojde k tomu, že jí unikne tak zásadní věc, jako je napadnout rozhodnutí předsedy Senátu. Tak to vypadá, když se člověk snaží dělat všechno, že nakonec nezvládne ani takovou základní věc, jako je napadnout rozhodnutí, jímž bylo zasaženo do ústavních práv stěžovatele.
A čím přesně zasahuje do ústavních práv TO vyhlášení voleb, kterých se chce zúčastnit? Stále tomu nerozumím.
JM
to je na TO, aby takový zásah tvrdil a aby si našel takového advokáta, který nalezne takové argumenty, aby přesvědčil ÚS. Že si na to TO našel přiblblou Samkovou, je k jeho tíži.
JM
Nejsem sám, koho toto napadlo. Tím by ovšem MV a celá státní správa vypadla ze hry, atd., atd.
mirek vorlický
Politicky neutrální by bylo, že buď složí milion, nebo dokáže utratit milion (ve prospěch lidu, samozřejmě...)
:)
I.
ÚS buď volby odložit chce - takže samozřejmě shledá, že to je v podání navrženo, je to přípustné a důvodné - a nebo nechce - a pak to můžete mít na první straně tučně, červeně a podtržený a oni vám stejně napíšou, že to návrh postrádá. Vy jste nikdy nic nepsali k ÚS?
Trefovat se tu do kolegyně Samkové je nefér. Kvalita jejího podání nemá žádný vliv na výsledek.
Ono už je to mnohdy asi tak stejně smysluplné, jako např. korespondence s VS Pha ohledně zastavení insolvenčního řízení u samodlužnických návrhů pro nezaplacení zálohy. Dvě stránky citace judikary NS a ÚS (a to včetně onoho tučného červeného textu, doslova) zcela ignorovány, opsána znovu jedna věta z IZ, jejíž neústavní výklad byl na dvou stránkách vytýkán, a hotovo dvacet. Jelikož to k ÚS dá odhadem tak každý padesátý, tak se vesele plní politický úkol dál, přece správce nebude platit stát, že.
JM
Ale soudci ÚS i za tenhle zmetek dostali svůj ubohý peníz.
Krásné zaměstnání, nulová zodpovědnost. Kdo z nich řekl :ÚS má pravdu i když se mýlí"?
Pokud vezmu v úvahu, že by prošel kandidát, který by pečlivě opsal osobní údaje z obchodního restříku (jméno, datum narození, adresa tr. bydliště) a "kuří nohou" dotyčného podepsal, musel byl dle výkladu a postupu kontroly u MV uspět.
Pokud ale skutečný podporovatel kandidáta místo tr. bydliště napíše adresu přechodnou, je MV vyřazen.¨
V prvním případě "podporovatelé opsaní z obchodního rejstříku" neměli projev vůle (oni o tom, ani nevěděli) a přesto jejich podpisy jsou pro MV platné. Ve druhém případě tu projev vůle jednoznačně byl a přesto byli tito podporovatelé MV vyřazeni.
T. Moláček
Zkoumání "projevu vůle" by situaci kandidátů ještě zhoršil. Neuvěřitelné. Tomiovi chybělo cca 1100 podpisů do hranice 50.000, dle mého názoru to mohly být podpisy právě podporovatelů, kteří měli vůli podpořit Tomia, ale uvedli právě špatnou adresu.
T. Moláček
Mezeru, která by podle soudu mohla být hodnocena jako protiústavní, mají podle Rychetského poslanci a senátoři odstranit.
Jednoznačně protiřečení ÚS a strkání hlavy do písku
Jinak dle mého soudu má tohle volební fiasko na triku primárně majorita NSS, vůle k přezkumu individuálních stížností byla u ÚS evidentně naprosto nulová.
JM
RSS kanál komentářů k tomuto článku