Důležité upozornění!

Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.

Ačkoli se nenaplnily obavy, resp. naděje, těch, kteří od Miloše Zemana očekávali nominaci výrazně levicově profilovaných nebo se sociální demokracií přímo spojených kandidátů (např. Stanislava Křečka), nad výběrem prvních čtyř pretendentů na funkci ústavního soudce jsem rozhodně slzu dojetí nezatlačil.

Předně si nemyslím, že by bylo třeba obsazovat Ústavní soud dalšími normalisačními komunisty. Ačkoli je brněnský ústavní právník Jan Filip – s úvahou provinčnosti svého působení – poměrně respektovaným odborníkem, jeho minulost jej jednoznačně diskvalifikuje, a obdobné platí pro bývalého vojenského prokurátora Jaroslava Fenyka. Soudkyně Nejvyššího správního soudu Milada Tomková je nevýraznou osobností i v rámci tohoto soudu a naprosto mylným krokem je pak výběr profesora olomoucké takyuniversity Vladimíra Sládečka.

Na druhé straně je dobře, že Zeman na rozdíl od svého předchůdce (zatím) nenavrhuje do Ústavního soudu vysloužilé politiky – ostatně na rozdíl od zmiňovaného nemusí nikomu splácet dluh za podporu při volbě. Nestěžujme si proto, mohlo to dopadnout ještě daleko hůř.

Komentáře   

0 # Anonymní 2013-03-26 18:52
Myslím, že jste ke Sládečkovi nespravedlivý. Učí hlavně v Praze. Nelíbí se mi rovněž ten výraz "takyuniversita", učí se tam v stejně (špatně) jako v Praze nebo Brně.
Co dělal na vojenské prokuratuře nevím, nepochybuji však, že jde o dost možná největšího odborníka na trestní právo. Ale chápu, že mluvíte spíš o osobní integritě.
Rolf
0 # Anonymní 2013-03-26 18:53
V druhém odstavci mluvím pochopitelně o Fenykovi.
Rolf
0 # Tomáš Pecina 2013-03-26 19:02
Je určitě dobrý nápad, aby byli ústavními soudci jmenováni profesoři práva, ale měli by být z renomovaných universit, ne z olomouckého učiliště, které má do vysoké školy, při vší úctě, přece jen hodně daleko: je to taková, řekl bych, prášky vyhnaná nástavba.
0 # Anonymní 2013-03-26 19:44
V CR neni renomovana univerzita.
0 # Anonymní 2013-03-26 19:37
Podle čeho soudíte, že jde o učiliště?
Rolf
0 # Tomáš Pecina 2013-03-26 19:39
Podle toho, že když vás požádám, abyste napsal seznam deseti významných absolventů UPOL, kteří jsou v českém právu široce známi, v pořadí 1 až 10, už u druhého budete mít potíže.
0 # Anonymní 2013-03-26 19:43
Kdyby prazska prava nebyla v Praze a na Karlovce, tak to stejne rikate i o UK. To, ze na danou skolu chodi horsi studenti neznamena, ze tam nemuzou byt dobri profesori, kteri nemaji radi Prahu a radsi jsou v Olomouci.
0 # Anonymní 2013-03-26 20:31
Váš argument, kde požadujete vyjmenovat 10 slavných právníků z UPOLu mi přijde velice vágní. Jak jistě víte, Olomoucká práva byly znovuobnoveny až v roce 1991, což časově ani nedává reálný prostor na upevnění významných jmen a získání prestiže této fakulty. A nemluvím o modernizaci magisterského studia a dalších změn ve studijním programu, které vede profesorka Hrušáková. Nechci obhajovat úroveň této fakulty, ale říct o Olomouci "učiliště" určitě přehnané. Praha to vždy bude mít jednodušší v tom, že i kdyby na ní učili neschopní právníci, bude mít hlavičku "Univerzita Karlova", což předpokládá prestižní instituci, tím rozhodně neříkám, že to tak je, jenom poukazuji na možnosti příliš subjektivních úsudků
0 # Tomáš Pecina 2013-03-26 20:59
Dobře, nemají tradici, budují si pověst, ale přesto bych si na ÚS představoval spíš někoho, kdo si ji už vybudoval. A když už to nutně musí být bývalý komunista a neměl by být z Prahy, tak co třeba Karel Eliáš nebo Josef Baxa?
0 # Anonymní 2013-03-26 23:10
Fakulta, na které je taková nouze, že děkankou zvolí tak přízemní osobu jako je paní Hrušáková, nemůže mít nikdy žádné renomé.
0 # Anonymní 2013-03-26 19:41
Ja zase nesouhlasim s tim, ze dr. Tomkova je nevyrazna osobnost, ale necham se presvedcit o opaku. Aspon jeji senat, 6., je v socialne-pravni rovine hodne kriticky k MPSV a ostatni senaty hodne opisuji. Muze to samozrejme byt tim, ze tu legislativu bud psala nebo koordinovala psani, tedy to zna. Ale rozhodne bych nerikal, ze je nevyrazna.
0 # Tomáš Pecina 2013-03-26 20:55
Znám ji hlavně z kárného senátu, a to není senát, ale přírodní katastrofa. Ti by klidně tolerovali i vraždu.
0 # Anonymní 2013-03-26 22:01
Mozna mate pravdu, tezko rict.

6. senat nedaruje MPSV vubec nic a skoro vzdy je na strane zadatelu, az tam kde by uz skoro nemel. To ale muze byt tim, ze to ona tak strasne zkazila kdyz byla na ministerstvu. Znalci se uplne utrhli kontrole a rozhoduji misto spravnich organu, ktere potom jen reknou zadateli, ze tak rozhodl znalec coz je neprezkoumatelne. Krajske soudy si myji ruce a rikaji, ze znalecky posudek taky nemohou prezkoumat ani pozadat o dalsi posudek. A tak to vsechno konci u NSS.
0 # Anonymní 2013-03-26 20:49
Dovolil bych si reagovat na adresu "známosti" absolventů olomouckého práva. Mějte laskavě na paměti, že narozdíl od právnické fakulty Karlovy Univerzity (která funguje od r. 1348) a Masarykovy univerzity (založena v r. 1919), funguje znovuzaložená Právnická fakulta v Olomouci teprve od r. 1991. Fungování této fakulty bylo znemožněno totalitním režimem, proti němuž sám brojíte. Je tedy přirozené, že za 21 let novodobé historie se z fakulty nevyprofiluje tolik známých absolventů, spousta z nich je nadějných, avšak stále se teprve profilují, přál jste si uvést 10 jmen, tak je tady máte:
Michal Malacka
Pavel Langer
Michal Bartoň
Petr Dostalík
Kamila Bubelová
Maxim Tomoszek
Robert Zbíral
Václav Stehlík
Petr Osina
Jakub Dohnal
0 # Anonymní 2013-03-26 22:03
Mohl byste mi aspon u jednoho rict, proc bych ho mel znat? Mozna Pavel Langer, ale ten kvuli odvaze.

Jinak za vami stojim, myslim si, ze UP je srovnatelna univerzita jako ostatni.
0 # Anonymní 2013-03-26 21:14
Sládeček je z PF UK, na olomoucké "učiliště" (nechápu, proč jednou fakultou poměřujete celou univerzitu) dojíždí. Chodil jsem k němu na seminář a nějakou tu přednášku, a poznal jsem ho jako slušného, skromného člověka a též jako uměřeného pedanta na přesnost a na detail, což, myslím, není zrovna ta vlastnost, které by na Joštové bylo právě nazbyt.
Před chvíli jsem se o Sládečkovi bavil s jedním advokátem (nikoli akademikem) specializujícím se na správní právo, který si jeho odborné práce cení víc, než děl legendy oboru - prof. Hendrycha. Také je nutné připomenout, že na ÚS již působil jako asistent soudce - tzn.: máme jistotu, že bude schopen v té továrně na nálezy a usnesení efektivně fungovat.
Sládečka si ale vážím též proto, že když před lety valná část olomouckých vyučujících pořádala nechutně štvavou kampaň proti jmenování Iva Benedy děkanem, Sládeček se k nim nepřidal. Řekl bych, že je velice obezřetný, aby neudělal nějakou nesprávnost, aby někomu neublížil.
Jan Valtr
0 # Tomáš Pecina 2013-03-26 21:31
Správně vzpomínáte onoho skandálu. Obávám se, že právnická fakulta UPOL je význačná právě jen svými skandály (i když je pravda, že věhlasu plzeňské dosud nedosáhla).
0 # Anonymní 2013-03-26 23:49
Doporučil bych autorovi článku, aby si projel pár výsledků soutěží právníckých fakult, protože studenti z UPOLU řadu těchto soutěžívyhrávají a spolu s Masarykovou univerzitou válcují Právnickou fakultu v Praze... Že by studenti z učňáku byli lepší než vysokoškoláci z Univerzity Karlovy???

Zjistěte si více informací a pište články neobjektivně,než začnete nazývat univerzitu "takyuniversita".
0 # Tomáš Pecina 2013-03-27 00:13
"Učiliště" neznamená to samé, co "učňovská škola". Měl byste akceptovat, že český jazyk ovládám velmi dobře a vyjadřuji se v něm naprosto exaktně, proto napíši-li "učiliště", vím, co činím a proč tak činím.

"Takyuniversitou" narážím na úpornou, doposud arci marnou, snahu UPOL získat v akademickém prostředí renomé přiznávané universitám tradičním. Řada dotčených komentářů u tohoto postu naznačuje, že moje označení se neminulo cíle.
0 # Anonymní 2013-03-27 01:50
Omlouvám se, špatně jsem si to přečetl a beru na vědomí svojí chybu. Určitě každý člověk má jiný názor a já ten Váš beru, ale bohužel až časem se dozvíme, jak se studenti právnické fakulty v Olomouci prosadí a jaké jméno si tato fakulta vybuduje.
0 # gogo 2013-03-27 07:36
"Takyuniversita" - máte tím na mysli skutečně celou UPOL nebo se to mělo týkat jen právnické fakulty?

Pana Sládečka znáte osobně/profesně nebo si myslíte, že z UPOL prostě z principu nic dobrého vzejít nemůže?
0 # kocour 2013-03-27 03:10
Já nevím, v novinách psali, že Milada Tomková je výraznou osobností NSS ...

Jinak doba si žádá poddajné, nevýrazné typy, to dotyční dokonale splňují. Žádný hluboce nenáviděný Koudelka nebo někdo s jasně vyprofilovanou právní filosofií.

Btw, jsem zvědav na další osud Pavla Hollandera, sice je to ústavněprávní zločinec par excellence a neshodnu se s ním asi vůbec na ničem, ale jeho jediného bych jmenoval znovu zcela bez váhání, právě proto, že ty svoje zločiny má přesně vyargumentované a všechny zaškatulkované a vždy přesně ví, proč říká to a ne ono.

P.H.
0 # Anonymní 2013-03-27 07:15
Absolventi Palackého U. prosím nerozčilujte se, vždyť má autor pravdu- Proč tam většina studentů šla? Většinou proto, že nebyla dost chytrá, aby se dostala do Prahy....případně Brna, druhá motivace byla, že ta škola je lehká, tedy nenáročná na studium.. (skoro jako Plzen, jen tam musíte chodit). Učitelé - není dost kvalitních na UK a v Brně, jak to asi vypadá v Olomouci, spíš bych to viděl na druhou Plzeň....
0 # Anonymní 2013-03-27 09:16
Nenáročná na studium. Vzpamatuj se a než začneš něco blábolit, zjisti si informace. I když je nejspíš pravda, že většina tam šla, protože se nedostala do Prahy/Brna. Avšak dokážu si docela dobře představit, že student z Ostravy půjde radši do Olomouce, než do Prahy z důvodu dojíždění.
0 # Anonymní 2013-03-27 12:36
konečně to někdo rozsek z důvodu dojíždění bych radši chodil na trinity college naž do olomouce....
0 # Anonymní 2013-03-28 03:59
Jest to tak, Olomouc a její univerzita je sběrný tábor pro nepřijaté studenty z Prahy a případně Brna a tomu odpovídá i jejich úroveň. Tím nechi říci, že by nemohl v Olomouci vystudovaný právník být slušný právník, ale špičky (studenti) jsou jinde (v Praze, možná Brně, nebo v cizině)...s tím nic nenaděláte...měl jste se víc a lépe učit a nemusel jste skončit v Olomouci....:-) a mít mindráky
0 # Anonymní 2013-03-27 21:46
Křečka nominovat nemůže, to by se pak nemohl stát zástupcem ombudsmana.
0 # Anonymní 2013-03-27 23:00
Hodnocení olomoucké právnické fakulty, zde podané autorem příspěvku, je zcela mimo realitu.
0 # Anonymní 2013-03-27 23:50
mimochodem na přednášce bývalý ministr spravedlnosti Pospíšil ohodnotil pražskou fakultu jako vůbec nejhorší u nás...to jen tak pro informaci :-) a pane Pecina jedna věc je nemít rád komunisty a ta druhá na základě jednoho člověka posuzovat celou instituci... rozumíte tomu jako koza petrželí :-) student MU Brno
0 # Tomáš Pecina 2013-03-28 00:14
Každý student je vychováván k loyalitě ke své fakultě a k přesvědčení, že jeho vyučující jsou světově uznávané kapacity ve svém oboru, kdežto na těch ostatních vyučují samí žabaři; znám to sám třeba v podobě řevnivosti mezi mathfysem a FJFI/FEL ČVUT. Až mnohem později je člověk schopen podívat se pravdě do očí.
0 # Anonymní 2013-03-28 04:01
Kolego, měl jste se lépe učit a dostal by jste se do Prahy na Uk, nebo alespoň do Brna a pak by jste neměl mindráky...:-)
0 # gogo 2013-03-28 07:49
To mne opravdu baví, jak se žáci třetiligového učiliště vytahují na kolegy ze čtvrté ligy. Toť přímo esence pražáctví.
0 # Anonymní 2013-03-28 11:23
Člověk, který posuzuje a nemá žádné informace, nikdy na PF UPOL nebyl... co se dá také čekat.
0 # Tomáš Pecina 2013-03-28 11:28
Na PF UPOL jsem byl jen jednou, cca před 10 lety, a fakulta na mě udělala veskrze dobrý dojem: milí lidé, duchem nenáročnosti nasáknutý snad i nábytek, prostě taková lepší střední škola.
0 # Anonymní 2013-03-28 12:45
Tak se podívejte co se za 10 let stalo s jinými institucemi, státem, obchodními společnostmi apod. 10 let starý názor není korektní.
0 # Anonymní 2013-03-28 14:45
Hodnotit náročnost školy na základě jedné návštěvy je opravdu úsměvné.
0 # Anonymní 2013-03-28 15:32
Vypada to, ze Zeman nemusi splacet dluhy navrhovanim ustavnich soudcu, protoze to zvladne pres velvyslance.
0 # Anonymní 2013-04-02 14:34
Taky přidávám souhlas s tím, že hodnocení olomoucké fakulty vypovídá o autorově více než nedostatečné informovanosti.

Martin Kopa
0 # Anonymní 2013-04-04 12:17
Pane kolego, 7.4. je deadline písemné části moot courtu v NOZ a pak je ústní finále, nepovíme si třeba potom něco o pravdivosti vašeho tvrzení?

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)