Je obecnou lidskou vlastností, že konfrontováni s absurdní situací nejprve nevěříme, poté si namlouváme, že to přeci není možný, tohleto
a někdo tu blbost musí zastavit
, a když se ukáže, že je to možné a nenajde se nikdo, kdo by dokázal učinit valícímu se nesmyslu přítrž, jen nevěřícně kroutíme hlavou a snažíme se pochopit, jak k tomu došlo, což ovšem obvykle nelze, neboť definující vlastností iracionality je právě to, že ji nepodkládá žádný rozumem seznatelný racionální řetěz příčin a následků. Baže, jednou bude pro historiky těžkým oříškem vysvětlit, jak se mohlo stát, že tehdy, v roce 2013, byl v posledním týdnu svého funkčního období obžalován dosluhující president Klaus z velezrady.
A může být i hůř, protože arogantní vystupování, řeči o třetích komorách
a soudcokracii
a neustálé peskování mohou způsobit, že bohyně Νεμεσις vezme vrch i u Ústavního soudu a odplata, byť jen ve formě odebrání luxusní pense, bude nakonec na Joštově sladká. Shora zmíněným historiografům poté nezbude, než krčit rameny a událost v dějepravných spisech popsat vzletnými, leč nejasnými slovy, k nimž jsou právě oni profesně výtečně vybaveni, jako kolektivní přechodnou ztrátu soudnosti a smyslu pro míru věcí.
Nicméně toto je právnický blog a věnujme se události po právní stránce:
Nemá pravdu Pavel Hasenkopf, že hlasování o ústavní obžalobě bylo neplatné pro formální vadu spočívající v tom, že mu nemohla být přítomna veřejnost. Veřejnost hlasování ve smyslu ustanovení § 139 jednacího řádu Senátu je třeba vykládat a contrario, tedy jako opak hlasování tajného, nikoli tak, že by hlasování nemohlo proběhnout za zavřenými dveřmi
, nota bene je-li celá schůze neveřejná. Podobně je tomu při zasedání výborů, která, jsou-li neveřejná, se také kvůli každému netajnému hlasování neotevírají a po něm není jednací místnost znovu na několik minut, do dalšího hlasování, vyklizena. Na druhou stranu mi není proti mysli představa, že by Ústavní soud prohlásil právě z tohoto důvodu obžalobu za neplatně přijatou a tudíž věcně neprojednatelnou. V zemi ovládnuté emocemi šílenců stačí člověku k vděčnosti věru málo!
Půvabná je subsidiarita použití trestního řádu. Z té mimo jiné vyplývá, že hned v pátek o půlnoci může být Václav Klaus, pronese-li další ze svých obvyklých průpovídek o emigraci, vzat Ústavním soudem do vazby, neboť je zjevné, že ústavně obžalovaný má jak možnost, tak úmysl vyhýbat se trestnímu stíhání, a stačí už jen málo k tomu, aby se naplnila jedna z exempčních podmínek § 68 odst. 3 TrŘ a Václav Klaus vyměnil Hradčany za Ruzyň, porušiv tím tradici a stávaje se tak po Háchovi druhým českým presidentem, který byl uvězněn nikoli před zvolením, ale až po skončení mandátu. Ústava nic ohledně nemožnosti uplatnit tento zajišťovací prostředek nepraví, a mezi ústavními soudci by se jistě našel nejeden, jemuž by tato modalita řízení byla libou.
Dále je tu potenciální milost, kterou si zřejmě nemůže Václav Klaus udělit sám (taková možnost by byla popřením smyslu stíhání pro velezradu), ale mohl by mu ji udělit jeho nástupce, právě na základě subsidiarity použití trestního řádu. Že má na velezrádnou
affairu podobný názor jako my, Miloš Zeman už ostatně avisoval.
Další otázkou je časová působnost Ústavy ve znění před a po novele. Z hlediska hmotného práva je jasné, že aplikováno musí být znění stávající, avšak kterou použít procesní úpravu, není zdaleka tak jednoznačné. Nejvýrazněji by tento problém vystoupil na povrch, kdyby Klaus abdikoval, a nebylo by tak už vůbec možné vycházet z these Jana Kudrny o tom, co se z hlediska intertemporálních účinků uděje o půlnoci ze čtvrtka na pátek (jeho argumentaci mám arci i tak za spornou, o čemž podrobněji níže). Nevím, za možnost zachránit si výsluhu možná presidentovi, který např. neměl zábrany říkat si za soukromé přednášky v zahraničí o honorář, takové gesto stojí.
Je-li primárním účelem stíhání pro velezradu zbavit zemi neloyalního presidenta – a nikoli zbavit neloyalního presidenta jeho doživotních prebend – jeví se málo smysluplným stíhat presidenta funkce zbaveného, a když už to ústavodárce přesto dovolil, musí nastoupit uplatnění pravidla, že žádná změna trestněprávní legislativy nesmí působit retroaktivně ke zhoršení postavení obviněného, a rozšíření možnosti vést trestní stíhání i po skončení funkčního období takovým zhoršením určitě je. Domnívám se proto, že, ač je to teleologicky prima facie nepatřičné a dává to presidentovi v posledních dnech mandátu volnost k velezrádným rejdům, Václava Klause skutečně nelze počínaje pátkem stíhat a Ústavní soud by měl řízení o obžalobě zastavit.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Velezrada aneb Když hloupost rozkvete
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 4695
Komentáře
Taktéž mám pochybnosti, zda by Klaus mohl být zbaven "výsluhy" (což by mohl být jediný pozitivní důsledek nynější žaloby). Jakou by to mělo oporu v zákoně? Ústava mluví jen o ztrátě prezidentského úřadu a způsobilosti jej znovu nabýt. Domnívám se, že prezidentská "výsluha" je spíš nárokem vzniklým z předchozího výkonu funkce a její případné odebrání by vysoudil zpět.
JM
Abdikace nevylučuje stíhání, ale vylučuje aplikaci nového znění Ústavy, protože v okamžiku, kdy nabude účinnosti, už Klaus presidentem nebude. Takže Klaus bude stíhatelný pouze do čtvrteční půlnoci, kdežto když neabdikuje, může být theoreticky stíhatelný dále.
To nevím, že by stačilo. Žiju v domnění, že je potřeba jednat podle zákona. Co vím je, že odsouzenému poslanci bručícímu ve vězení běží plat i náhrady.
Ale už jsem si to našel. Přišel by o nároky podle paragrafu 4 zákona o zabezpečení Havla po skončení funkce.
Svými analytickými úvahami vás tedy provedu ještě podrobněji.
Podle ustanovení § 98 odst. 3 ZÚS platí, že okolnost, že se president republiky po zahájení řízení vzdal svého úřadu, není důvodem k zastavení řízení.
Toto ustanovení je v částečném rozporu s ustanovením čl. 65 odst. 2 Ústavy, protože to by literalisticky vykládáno vylučovalo stíhat pro velezradu kohokoli, kdo už presidentem není, bez ohledu na důvod zániku mandátu.
Nyní vzniká otázka, zda ustanovení § 98 odst. 3 ZÚS znamená, že by bylo možno stíhat expresidenta, jehož funkční období uplynulo. Takový extensivní výklad nemá oporu v účelu tohoto ustanovení, jímž je zabránit presidentu vyhnout se abdikací nepříznivým důsledkům (sankci, resp. kvasisankci) za velezradu, nikoli umožnit stíhání expresidentů obecně: tomu brání výslovná dikce Ústavy.
Další krokem úvahy je porovnat situaci expresidenta, který abdikoval a jehož funkční období mezitím skončilo, a toho, který neabdikoval. Měl-li by na tom být hůř ten, který abdikoval, bylo by to, jistě uznáte, absurdní. Jediný logický závěr je, že uplynutím funkčního období zaniká možnost stíhání pro velezradu u obou dvou.
Z toho vyplývá, že abdikuje-li Klaus, jeho stíhání bude vyloučeno, kdežto neabdikuje-li, lze spolu s J. Kudrnou dovozovat, že se pro jeho stíhání použije právní úprava po novele a stíhán být může.
Podobně by se dalo zeptat, proč tedy zákonodárce rovnou nenapsal, že zánik funkce je důvodem pro zastavení řízení, vyjma oné abdikace, proč nepokračoval třetím důvodem zastavení řízení a najednou z pozitivního vyjádření přešel v negativní.
Zákon stanovil dva zákonné důvody pro zastavení řízení a v kontextu toho bylo zdůrazněno, co takovým důvodem není a že má být rozhodují stav v době podání návrhu.
§ 98
Zastavení řízení
(1) Jestliže bylo Ústavnímu soudu, dříve než se odebral k závěrečné poradě, doručeno usnesení Senátu, kterým ústavní žalobu odvolává, Ústavní soud řízení zastaví.
(2) Ústavní soud řízení zastaví také tehdy, jestliže prezident republiky po jeho zahájení zemřel. Požádá-li o pokračování řízení manžel nebo příbuzný v řadě přímé do jednoho měsíce od úmrtí, v řízení se pokračuje.
(3) Okolnost, že se prezident republiky po zahájení řízení vzdal svého úřadu, není důvodem k zastavení řízení.
To, že zákon nově říká, že důvodem zastavení řízení též není, že funkce zanikla uplynutím doby, na kterou byl zvolen je jen více srozumitelnější, nicméně není změněneno, co platí dosud:
1. Žalobu nelze odmítnout, neboť čl. 87 odst. 1 písm. g) Ústavy vymezuje pravomoc Ústavního soudu věcně (Ústavní soud rozhoduje... o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiku podle čl. 65 odst. 2), ne i personálně (např. Ústavní soud rozhoduje ... o stíhání prezidenta republiky podle čl. 65 odst. 2).
2. Není stanoven zákonný důvod pro zastavení řízení.
3. Řízení pro velezradu lze dokončit i proti osobě, která již není prezidentem právě proto, že je Ústava vykládána tak, že pro stíhání je za rozhodující pokládán stav v době podání návrhu. Jinak by bylo dosavadní i nové znění ZÚS protiústavní.
Ptám se vás: Je podle vašeho názoru možné obžalovat (žijícího) presidenta v libovolné době po zániku jeho mandátu, tedy např. i 10 let poté, a je tím tedy vyloučeno promlčení velezrady? Odpovíte-li kladně, pak jste se usvědčil z neschopnosti vyložit smysl přítomnosti ustanovení § 98/3 v ZÚS. V případě záporné odpovědi je nutno mj. vyřešit, zda postačí v době mandátu obžalovat, nebo musí být řízení rovněž pravomocně skončeno.
Naopak Váš pohled, tj. zákonodárce stanovil třetí důvod pro zastavení řízení, ale rozhodl se jej nesdělit, a vyjádřit se rovnou výjimkou, je nekoncepční či výstřední.
Pokud byste, Tomáši, četl pozorně, odpověď na Vaši otázku je zřejmé: ÚS je kompetenřní rozhodnout pouze o návrhu, který byxl podán vůči prezidentovi, nikoli exprezidentovi.
Vaše úvahy obsahují příliš mnoho "volných švů", např. není zřejmé, proč z výslovného uvedení abdikace v § 98/3 ZÚS dovozujete analogický závěr i v případě prostého uplynutí volebního období. Kdyby to tam zákonodárce mínil, neměl by přece vůbec důvod o abdikaci se zmiňovat.
Procesně se rovněž mýlíte, protože nemožnost vést řízení ("presidenta lze stíhat" a contr.) nemůže být důvodem pro zproštění, ale jedině pro zastavení. To jsou základy procesního práva, ovšem chápu, že jako právní theoretik jste je nepochytil...
Procesně samozřejmě nemáte pravdu. Zánik trestnosti je obecně důvodem pro zproštění obžaloby, 226 písm. e) tr. ř., jen výslovně i pro zastavení kupř. u promlčení.
Richard
JM
Politicke dedictvi odchazejiciho presidenta je vice nez pochybne, lid si zada, aby architekti soucasneho marasmu byli povolani k zodpovednosti a tak toto lacine gesto levicaku a pravdolaskaru ve stylu "my bysme mu ukazali, kdybysme mohli" se u elektoratu setka imho s vetsinove positivni odezvou.
Vetsi problem by z hlediska stability politickeho systemu asi byl, kdyby mu kapri z Ustavniho soudu skutecne nejak vypustili rybnik, ale to se myslim nestane. Z hlediska vyssiho principu ceskeho rybnika jsou stale vsichni kapri ve stejne louzi.
Na základě stejné logiky byl z presidentské volby vyřazen Okamura: je jedno, že zákon byl na jeho straně, prostě rozkaz zněl jasně, nesmí projít, a všichni se radují, jak s ním u NSS i ÚS "vydrbali".
Pokud tomu tak je, a ten zakon neni "gumovy" jako o clanek vyse, tak bude jiste pro pravni stat a obcany lepsi, kdyz Ustavni soud tu obzalobu odmitne.
Pak by me ovsem zajimalo, nakolik je pravni stat mozny s gumovymi zakony a gumovymi soudy. Asi neni, gumova revoluce bude zrat sve deti a je spravne proti tomu protestovat.
Na druhou stranu ale obzalobou protestuji i zastupitele toho statu proti jednomu z jeho architektu. To je ten politicky rozmer.
Vezměte Clintona a jeho poměr se stážistkou Monicou. Impeachován nakonec nebyl, protože veřejnost neakcepovala účelový výklad mravnosti, proponovaný těmi, kteří nebyli o nic lepší než Clinton. Ale umíte si představit, že by v případě absence příslušného "impeachovacího" ústavního důvodu, jen aby se vyhovělo politickému zájmu, Clintonovi "přišili" něco tak nepatřičného, jako je Klausova velezrada?
Celá procedura byla nicméně přísně v souladu se zákonem, Clinton nebyl obviněn např. z toho, že tím, co s Lewinski dělali, ohrozil národní bezpečnost USA. Impeachment Klause v souladu s právem není, od samotného počátku, protože ústavní obžaloba je prima facie účelová.
Muzete potvrdit vp. Pecina ze se bavim prave s Vami?
Já rovněž, ale řízení proběhlo přesně podle zákonné procedury, obžaloba nebyla frivolní a celé to padlo víceméně jen z důvodu posunů v chápání morálky. Ještě o 15 let dřív by Clintona impeachovali.
Nikdo jiný nemůže své příspěvky podepisovat mým jménem s odkazem na profil (je to vázáno na Google účet), takže diskutujete se mnou, potvrzuji.
Potom mi všechny ty učené a na české zákony se odvolávající úvahy a názory připadají poněkud neadekvátní: Klausovo jednání již dávno bylo v rozporu s dobrými mravy a jeho na poslední chvíli vyhlášená amnestie je nezpochybnitelně velmi nemravný čin zejména v části zastavení stíhání nejtěžších zločinů, jaké demokratický stát zná, je to i učebnicová ukázka zneužití výkonu práva... A to ani nepíši o hned několika zázračných návratech zločinců na útěku, jenom pár dnů před vyhlášením té amnestie...
Při vší velké úctě k panu Pecinovi i dalším zdejším diskutérům, člověku, který se někdy "potkal" s českou justicí, připadá poněkud úsměvné analyzovat české zákony: ty zákony jsou nezřídka paskvil a justice svoloč. I kdyby ty zákony nebyly vůbec, Pan Soudce by dokázal soudit spravedlivě. I dokonalé zákony by mnozí dnešní soudci znásilnili do rozsudků - paskvilů...
Proto jsem přesvědčen, že nejenom že není nutno respektovat špatný zákon, ale je naopak žádoucí, špatnému zákonu a vadné justici se postavit na odpor. Není to žádná výzva k revoluci, naopak, je to volání po dobrých mravech a občanské odpovědnosti...
Když už píši, dovolím si jednu otázku na pana Pecinu:
Ve Vašem textu z 5. března 2013 19:27 v závěru píšete, "všichni se radují...". Koho tím myslíte: momentálně mocné, justici nebo skutečně všechny občany?
Děkuji za odpověď,
toska
Koho tím myslíte: momentálně mocné, justici nebo skutečně všechny občany?
Myslím, že to ponechám bez vysvětlení, zdá se mi to jasné.
Ano, přesně můj pohled na věc. Tomáš Pecina, 13.3.2013, 23:38 pak, asi nevědomky, stáčí příspěvek tosky na slepou kolej, když ve své odpovědi zdůrazňuje PSANÉ PRÁVO. Nejde přece o to, zda je psané, či nikoliv, ale zda je spravedlivé a správné. Ani toska v tom smyslu nepíše. Nechápu, jak samu skutečnost, že PRÁVO je psané, lze považovat za velkou civilizační vymoženost. U nás to vypadá spíše opačně.
VŠICHNI SE RADUJÍ: zde jsem pochopil, že pan Pecina má na mysli MOMENTÁLNĚ MOCNÉ.
Mirek Vorlický
"Kolik ministrů smí Nečas nahrazovat, ze zákona, z Ústavy, atd., a mohl by, kdyby chtěl, nahradit všechny ministry?"
Mirek Vorlický
A pojem, tedy i institut Dobré mravy je součástí i psaného práva, ba i toho českého (například § 96, odstavec 2, zákona o rodině; práva dědického...). A stejně na dobré mravy česká justice ani v tomto psaném případě (masově v § 96, například) zhusta nehledí. A dále je rovněž psáno, že soud při každém rozhodování má dbát, aby jeho koání, rozhodnutí bylo s dobrými mravy v souladu...
A nejedná se o nějaké nóvum, ale cca 2000 let starý a justicemi uznávaný axiom...Jenom jaksi dnešní českou justicí masově přehlížený, výjimkám budiž čest a chvála, například viz nález NS 7 Tdo 108/2009 ze dne 11.2.2009, když už jsem u toho § 96...(na který ale základní soudy stejně nehledí, protože máme psané, nikoli precedenční právo...)
Obsah pojmu Dobré mravy sice vnímá asi každý, zejména v těch nejmenších detailech, poněkud odlišně, ale hlavní proud je po věky stabilní... A od toho je tu pak nejvyšší právní autorita, aby stanovovala, co je a co není v souladu s dobrými mravy, pokud by nastala nejasnost v těch okrajových detailech...
toska
Richard
RSS kanál komentářů k tomuto článku