Ústavní soud vyhověl návrhu skupiny senátorů a nálezem, který nebyl zatím zveřejněn, zrušil tzv. přísudkovou vyhlášku (návrh jsme komentovali zde). V mezidobí do přijetí nové úpravy tak budou odměny za advokátní zastoupení stanovovány podle advokátního tarifu.
Autorovi návrhu Pavlu Uhlovi blahopřejeme, avšak nad rozhodnutím samotným jsme v rozpacích, z důvodů, které jsme popsali v odkazovaném komentáři.
Aktualisováno.
Text nálezu.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Ústavní soud zrušil přísudkovou vyhlášku
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 11259
Komentáře
2. "Autorovi návrhu Pavlu Uhlovi blahopřejeme" - proč píšete v množném čísle? :)
Yossi
Plně souhlasím s Kůrkovým disentem.
Tak tak. Vypadá to na "zlidovění" ÚS (kdoví, co s tím udělají Rychetského Zemanovci). I když jsem třeba s Holländrovými názory někdy nesouhlasil, aspoň to stálo na nějakých teoretických základech, tenhle nález vypadá, jak od judisty Svobody.
Yossi
Ad Tomáš Pecina: a proč by si advokát, při množství advokátů a otevřenosti náhradních informačních zdrojů, stanovoval zálohu, kterou mu nikdo nezaplatí? To bude raději o hladu?
Zásady ekonomie mezi advokáty nějak nefungují, anebo ten trh není moc přesycen, protože advokáta, který bere výrazně pod 2.000,- na hodinu, jsem ještě nepotkal.
Yossi
To si myslíte že když za mnou přijde člověk, že chce žalovat reklamaci pánve dejme tomu za 1.000,-Kč, tak já se s ním sejdu - minimálně 0,5 hodiny, sepíšu mu žalobu - minimálně 1 hodina, případně zareaguju na vyjádření - 0,5 - 1 hodina - a půjdu s ním k soudu - minimálně 1 hodina, abych za to snad nakonec dostal cca 3.200,-Kč, pokud prodejce mezitím nezkrachuje? A to nepočítám čas na telefonu, když se klient ptá a ptá, protože Vám dal na začátku zálohu 500,-Kč?
Víte, kolik platíte za hodinu opraváři praček, který nemá kancelář, právní software, sekretářku, povinné členství v komoře a povinné pojištění..., ale naopak třeba má výhodnější daňový paušál?
Já si nestěžuju, jen tvrdím, že tyhle spory prostě nebude nikdo brát - a neuškodí to primárně advokátům, ale spotřebitelům.
Jinak nález ÚS počítá s tím, že se udělá nová vyhláška, vypočtení dle AT považuje jen za přechodné řešení.
Nejlepší by bylo, kdyby byly v nové přísudkové vyhlášce zvýhodněni advokáti zastupující spotřebitele ve spotřebitelských sporech. Nebo ještě lépe, aby přímo zákon stanovil povinnost v takovýchto sporech přiznat určitou částku jako kompenzaci spotřebiteli za to, že na ten spor musel vynaložit čas a nervy.
Prosté. Člověku vysvětlíte, jaké jsou náklady k tomu, aby se mu dostalo práva (je-li mu právo upíráno). Až řízení skončí, člověk Vám zaplatí náklady, které jsou spojené s tím, že Vás najal. Vyhraje-li člověk, pak dostane 1000 + výdaje, které měl s řízením. Když prodejce mezitím zkrachuje, nedostane člověk nic, ani 1000 za pánev. Neberte zálohu 500, ale 4000. To většinou zoufalce odradí a máte klid.
Závěr:
pakliže si člověk není rozumně jist, že je v právu, a že to soudce tak posoudí, je lepší si říci: Holt si musím dát příště lepší pozor a 1000 odepsat.
mv
Tak to prostě není. Proto se tady o tom přece bavíme. Kdyby to tak bylo, tak tu nebude ani ten článek, ani tadle diskuse.
Vezměme situaci typické "class action" po česku: Představme si prodejce, který má 1000 nekvalitních výrobků, každý po tisícovce. Když je prodá, inkasuje milion Kč na tržbách, a sejde se mu (řekněme) 500 reklamací. Ty zamítne, z těch 500 lidí tak 100 vyhledá advokáta a např. 20 podá žalobu. S těmi se mimosoudně vyrovná, zaplatí jim náklady, např. 3 tisíc každému, což je 60 tisíc korun, a zbytek zisku mu zůstane.
Jak patrno, cosi je zde systémově, fatálně špatně.
reaguji pouze na CLASS ACTION po česku:
Naopak. Žádnou chybu nevidím. Vyjdu z předpokladu, že soudy fungují jak mají. Příklad je pak čirá fantazie. (Píši jako dodavatel strojů.) Nefungují-li soudy, pak nemá cenu se o věci bavit.
Podaří-li se někomu prodat 1000 NEKVALITNÍCH (zdůrazňuji NEKVALITNÍCH) výrobků pak bude snadné to u soudu dokázat a i majiteli takového výrobku a konečně i jeho právníkovi bude zřejmé, že výrobek je nekvalitní a i prodejci to bude jasné. Schopný právník pak to u soudu musí vyhrát (opakuji soudy fungují jak mají). Pakliže prodejce nezačne hned vracet peníze a to každému kdo si stěžuje, riskuje 1000 + rozumné výdaje, odhadem 3500. Žádný zisk, krach a správně.
mv
Pane Pecino, zmetky prodávat se může vyplatit jen ve společnosti, které zmetci vládnou. Fint, které zde popisujete, class action (hromadná akce), nebo obyčejná žaloba u soudu, lze úspěšně použít jen tam, kde vládne spravedlnost a právo. Nemůže tedy nastat situace, kdy se vyplácí prodávat zmetky v právním státě, protože by to nebylo spravedlivé, chápete? Zmetky prodávat v právním státě je možné, ale nemůže se to vyplácet. Vidíte ten rozdíl?
Rozumně tedy lze razit maximu: v česku se vyplácí býti zmetkem a zmetky prodávat, nelze pak mluvit o právním státě, nebo prodávat zmetky se nevyplácí, protože tu máme spravedlnost a právo.
To, co píše DS výše, mi připadá jako další dva příspěvky, které popírají kvalitu Vaší představy.
Kromě jiného mi připadá, že jste obětí teorie, čím více vyhlášek a zákonů, tím větší správnost.
stěžovat si = to není podání žaloby, ale to, že jdu za prodejcem a žádám satisfakci. Než na někoho podám žalobu, dám mu přece šanci, aby věděl proč. Tam, kde soudy fungují, by myslím žádný soud v podobném případě ani nezačal se řízením, pokud by si nebyl jist, že moje žádost o satisfakci byla prodejcem odmítnuta. Cokoliv jiného by bylo mrhání časem soudu a peněžními prostředky státu. V takovém případě by to myslím žaloba u soudu tzv. schytala.
mirek vorlický
1
Proč je třeba řešit na úrovni státu odměny právníků v občanských sporech?
2
Je-li vyhláška prohlášena teď v ROZPORU se zákonem, znamená to určitě, že vyhláška nebyla ZÁKONEM ani před tím, proč věc tedy musí vůbec řešit Ústavní soud, když povinnosti vyplývají jen ze zákona? Není to zbytečná práce pro soud?
Ptám se jako laik, kterého takové věci zajímají. Mirek Vorlický
2) To je správná úvaha. Kterýkoli obecný soud v minulosti zřetelně mohl odmítnout vyhlášku použít a zásahu US by nebylo třeba. Soudy to ale nedělaly, takže to US zrušil, aby prosadil svůj náhled na věc.
Podotýkám, že to jen vysvětluju, s postupem US nijak zvlášť nesouhlasím.
Díky za reakci.
1)Dobře. Jak si stát ale mohl myslet, že dopředu ví (je schopen vědět) jaké náklady vítězná strana s najmutím svého advokáta bude mít? Není to ve skutečnosti tak, že stát dopředu říká: Vítězná strana bude mít jen takové a takové náklady? Kdo v tomto případě jménem státu vyhlášku vydal?
(zákony vydává moc zákonodárná)
2)ÚS tedy zrušil něco, co nebylo třeba rušit a rozhodl, kolik strana, která prohrála, má platit straně vítězné?
(prosadil svůj náhled na věc)
mv
Vyhlášku vydalo ministerstvo spravedlnosti jsa k tomu výslovně povoláno zákonem.
2) ÚS nemůže pozitivně normovat, tedy nemůže rozhodnout, kolik má kdo platit. Nicméně zrušil a řekl, jak to má vypadat správně a že když to stát napodruhé nanapíše správně, tak mu to zase zruší. (Zjednodušeně řečeno.)
1)moje otázka je pořád stejná: Proč stát, teď tedy moc výkonná, má rozhodovat jaké náklady má platit poražená soudní strana občanského sporu?
Od čeho je tam soudce? Vaše teze, ať si svému advokátovi platí kdo co chce, ale ať se nespoléhá, že mu to soudce uzná, platí i bez vyhlášky, ne? Mně to připadá, že si ministerstvo vymýšlí pro sebe práci, aby tam byla místa pro příbuzné (je lepší v teple tlačit pero, než třeba muset sedět u výrobního pásu, ne?) A soudci zase jsou líní přemýšlet, není to tak? Konečně, stejně se tou vyhláškou nikdo nemusel řídit, jak píšete 25.4.13, 20:59.
2)já se domnívám, že ÚS nemusel nic řešit. Stačilo říci soudcům obecných soudů: vyhlášku nechejte plavat, ať si ji ministersto spravedlnosti strčí za klobouk, jste soudci, tak suďte, co jsou správné náklady, ne? Neřídíme se přece pokyny moci výkonné, ale zákony, jsme nezávislí. Myslím si, že soudy jsou zavaleny prací ne proto, že jí mají hodně, ale proto, že řeší každou ptákovinu, a navíc než aby ji vyřešily, tak ji řeší a řeší a řeší a řeší.
Nemyslí si Dan Dvořáček, že můj způsob by urychlil práci soudů?
mirek vorlický
2) To Ústavní soud udělat mohl a podle mne i měl. Sám v jiných podobných případech opakovaně řekl, že určitý předpis nezruší právě proto, že je možno postupovat tak, jak říkáte.
K dotazu - ne, nemysím. Naopak. Základní výhodou paušalizace nákladů řízení je JEDNODUCHOST toho rozhodování, což znamná i jeho rychlost. Pokud bude soudce pečlivě zvažovat důvodnost a výši reálně prokázaných nákladů, pak to řízení zesložití a prodlouží, protože kromě merita se povede ješt jedno, často složitější, řízení o nákladech. Budeme zkoumat, zda advokát udělal úkony tři, když mohl udělat jen dva, zda je obvyklé aby účtoval 2000,- za hodinu, když jeho soused bere 750,-, zda musel k soudu autem, když tam jede vlak (a zda je tento důstojný, rychlý a pohodlný)... Tedy ultimátně by to asi bylo přesnější, nicméně by to bylo podstatně pomalejší, a tedy je vážná obava, že ne spravedlivé.
Navíc souhlasím s názorem, že soudy mají soudit meritum a ne náklady.
Víte, je to takové zajímavé. Byl jsem u pár soudů, v česku i jinde a nemyslím si, že musím dostat to, co jsem při soudním řízení utratil. Dále, soudce u soudu beru jako člověka, který o všem rozhoduje a rozhoduje spravedlivě v rámci zákonů - jak jinak?
Tudíž vyhraju-li spor, vím že mi náleží náhrada nákladů, které soudce posoudí jako rozumné - ne, že se bude vrtat v každém detailu a marnit čas.
Stalo se mi, že jsem vyhrál spor o 350 Kč s českou televizí, ČT, která vystupovala jako žalobce. ČT vůbec nepřišla k soudnímu řízení a soudce mi řekl, že ji zastupuje on!!!?? Potom, když jsem žádal náklady, se začal ptát na počet poštovních známek, které jsem koupil, na počet telefonátů, atd. Viděl jsem, že to schválně protahuje. Chtěl jsem jen, aby se mi dostalo aspoň zadostiučinění ve věci výdajů, na výši ani tak nezáleželo. Tak jsem souhlasil s 1950 Kč. Soud povstal, rozsudek 100% v můj prospěch, náklady nic a když jsem protestoval, bylo mi soudcem řečeno, že na to má právo (on soudce měl potřebu mi říci, že on má právo!! evidentně věděl, že na mne ušil boudu, ale zákon mu to povolil) a že se nemohu ani odvolat, protože to je méně než 2000 Kč. Dostal jsem nafrak od ČT + soudu a šel jsem domu (jo, 350 Kč jsem nemusel platit). Takže vím, jak to v česku chodí a byl jsem se podívat k soudu i jen tak, abych si udělal objektivnější obraz.
Souhlasím, že meritum je nad náklady. Kdo ale odsouhlasil nezaplacenou jízdenku 30 Kč + příslušenství a náklady několik tisíc? Je to ministerská vyhláška nebo zákon?
mirek vorlický
Vychází to tak podle vyhlášky. I před jejím zrušením měly přitom soudy dostatek nástrojů k tomu, aby v odůvodněných případech nepřiznávaly nic nebo přiznávaly méně, kteréžto právo jim přiznával přímo zákon. To se ale spíše nedělo.
Ústavní soud je několikrát nabádal, aby to delat začli, a oni to arci trošku víc i dělali, ale ne dosti. Značná část jich zůstávala u mechanické aplikace té vyhlášky. US tedy usoudil, že ač zde je prostor pro ústavně konformní použití/nepoužití té vyhlášky, soudy ho programově nevyužívají, a proto je nutno jim tu vyhlášku sebrat, protože s ní evidentně neumí/nechtějí správně pracovat.
Víte, nebudu se urážet proto, že je mi zde neustále tvrzeno, že věci nerozumím a že bych měl, atd. Beru to jako svoji povinnost na tyto věci upozorňovat. Skutečně spoustě věcí zde nerozumím, popřípadě je považuji za blbosti.
Vezměme tedy Vámi zmíněnou vyhlášku. Vymyslelo ji pár aktivních úředníků na ministerstvu. Nikdo se jí nemusí řídit, je tedy zbytečná. Navíc ti, kdo se jí řídí, dělají tak z většiny proto, že jí nerozumějí, nebo proto, že se jim nechce správně pracovat (Vaše slova). Jsou na to opakovaně upozorňováni vyšším soudem, ale dávají přednost své hlouposti a lenosti (zase Vaše slova). Když už vyšší soud vidí, že to jinak nejde, vyhlášku jim zakáže. Daňoví poplatníci (i Vy) nejdříve zaplatíme tu ptákovinu, jak ji vytlačí ministerstvo, pak zaplatíme zrušení něčeho, co se ani nemusí rušit. Vy ještě napíšte, že soudy mají právo rozhodovat o nákladech??? Soud rozhoduje co je právo, přece! Jaképak právo na právo? Nejsou i toto ty blbosti, které systém zahlcují, nebo čemu zase nerozumím?
n.b. poznámka dole JUDr Rychetský ministr a soudce. Nestačí to k pochopení věci?
mv
Nějak totiž nerozumím tomu, z čeho se dovozuje, že se automaticky uplatní adv. tarif. V něm se přece píše o odměně smluvní nebo mimosmluvní a tyto dvě jsou tam zcela rovnocenné.
PV
Zvláštní právní předpis zakrátko jinak nestanoví, čímž je problém vyřešen.
PV
ČÁST TŘETÍ
ÚČINNOST
§ 21
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001.
Ministr:
JUDr. Rychetský v. r.
Citace z nálezu ÚS:
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. dubna 2013
JUDr. Pavel Rychetský v. r.
předseda Ústavního soudu
Úsměvné.... zrušil si vlastní zprasek...
Richard
Pokud je Rychetský slušný člověk, měl by uznat chybu a okamžitě se vzdát funkce!!!!
Luboš Meszner
Obnova nepřichází v úvahu, oprávnění se mohou hojit jedině na fisku.
Však on už nový team Holländer-Filip něco vymyslí.
Stejne uz z tech lidi nic dalsiho nevybagrujete, proto byla vyhlaska zrusena, jestli ma nekdo na sebe 10 nebo patnactou je uz jedno, uz se jen prosivaj notoricky dluznici a sem tam jeste uvizne nekdo mladej novej z kteryho neco kapne .. proc statisice Cechu Vasi cinnosti je dulsdkem zadluzeni az do hrobu (vymahani neni omezeno napr. 10 lety cili za dluh v 18 letech se mu po 50 letech skoci na starobni duchod).. nesplni podminky ani pro insolvenci- povoleni oddluzeni a jedine utect pred dluhy do Australie apod. Spis bych se **dnes* jiz zajimal o to, jak upravit danove predpisy aby se ta dnes jiz z valne casti jen papirova valka pres soudy nemusela vest - upravit danove predpisy tak, aby slo jednoduseji uplatnit pohledavky do danove uznatelnych vydaji bez nutnosti jejiho pravomocneho priznani soudem a vedenii exekuce (zak . o rezervych umoznuje vest opravne polozky na jednoho dluznika u pohledavek do 30 tis. za rok, zak. o danich z prijmu) Martin Levy
Ano, naprostý souhlas. Jsem zvědavý, zda tímto debata končí (co dodat?), nebo kdo z právníků bude první a ML vysvětlí, že nic nepochopil, nebo, že si má zjistit jak to je, než něco napíše.
Důležitou roli zde ve všem hraje tajná tzv. veřejná moc, to bych se ale opakoval.
mv
- objektivně by vznikl "nový spor" o náklady
- subjektivně už dnes dokázali soudci "nesympatickým kverulantům," kteří se nepodvolili jejich názoru na spravedlnost a domohli se výsledku u vyšších soudů náklady pěkně očesat (klasika je místo auta vlak) - o náklady na advokáta si je připravit netroufli, teď už to půjde.
- soudci, včetně těch ústavních nemají páru (nebo už zapomněli), jaké jsou náklady na vedení kanceláře a že ty největší položky nelze účtovat případ od případu (nájem, zaměstnanci, energie, software...).
- pro soudce obecně přísudek splývá se "mzdou" advokáta, nebo soudního exekutora (připomínám, že tam se začalo zkracovat už dávno)
- soudci jsou od mláděte vychováváni jako vysoce privilegovaní úředníci, v plném pejorativním významu tohoto slova. Uvažování o tom, z jakých zdrojů pochází jejich zabezpečení je hluboce pod jejich rozlišovací úroveň. Oni přece mají na svůj status nárok, zatímco advokát nebo exekutor, to je jenom podnikatel.
- to, že se spolu s "nenažraností" věřitelů (což je přece správné politicky a na to mají soudci u nás odjakživa čuch)omezí i právo na soudní ochranu těch, kteří si nemohou dovolit zaplatit, to se sice nesmí tak veřejně říkat, ale je to taky fajn.
Na rozdíl od předřečníků znám i hodně takových advokátů, kteří nevybírají zálohy nebo poskytnou zastoupení v "blbostech." Hodnotit náročnost zastupování jenom dle částky a kvalitu advokáta jenom podle toho, jestli umí sepsat smlouvu v sedmi jazycích je velmi ošidné. Obávám se, že právě na tyhle dělníky práva tohle dopadne.
Všechno začalo u formulářových sporů a tam je přece veřejným tajemstvím, že náklady právního zastoupení ve skutečnosti advokátovi nešly - což byl úkol pro soud, zjistit jakou má smlouvu a kolik je vlastně skutečný "náklad" oprávněného za tuto formu právní služby, tak pro finanční úřad (proč advokát nevymáhá náklady po klientovi, i když podle zákona na to má nárok bez ohledu na to, zda se vymůžou v exekučním řízení) a samozřejmě pro ČAK, protože platit zprostředkovateli právního zastoupení je kárňák.
Proto je tak důležité, aby i civilní spory rozhodovaly laické poroty: v USA mají velké korporace panickou hrůzu z class actions, protože vědí, že rozhodovat o výši náhrady budou laici v porotě, stejní lidé jako ti, které poškodili, ne profesionální soudce, který má tendenci být na jejich straně, empathisovat s nimi a jejich managery.
Tak pár neurban legend výroků soudců:
"Co to je callcentrum?"
"Co je to december? Soud není povinen znát cizí jazyky?!"
"Já fakt nevím, jak rozhodnout!?" (následované rozplakáním se)
"Byly dány důvody pro zamítnutí návrhu, Váš návrh se proto odmítá."
"Odmítám zaprotokolovat Vaši námitku proti nezaprotokolování námitky proti protokolaci."
Ne všichni, ale valná většina je mimo právo, realitu i spravedlnost. U advokáta mi to může být jedno, ten státní zaměstnanec.
Sazby dle 484 mi vždycky přišly dost divoké, to AT se mi jevil více odpovídající realitě, protože dle mého názoru lépe zohledňuje "pracnost" byť formální. Na druhou stranu, říkal jsem to u exekutorů a říkám to zas, že politici a soudci mají společný pocit, že se práce dělá sama.
Vždycky budu proti tomu, aby se soudy staly "zúčtovacím střediskem", ale tuto cestu nastavil Pospíšil (uživatelsky příjemný soud). Soudy mají být v temných, studených budovách, tak aby tam každý chodil co nejmíň a nerad a ne uživatelsky příjemné.
Místo abychom se zamysleli nad tím, z jakého typu podnikání množství takovýchto pohledávek vzniká, raději omezíme přístup k soudu všem.
Nějak jsem nikdy nepochopil, proč má dopravní podnik, soukromá firma, právo dávat pokuty. Když jsem línej postavit si plot, tak mi holt tu trávu občas někdo pošlape. tak ať si už, do pr... dají zpátky turnikety nebo postaví revizory ke vchodu... Takhle mi to přijde, že ty pokuty prostě dávat chtějí.
Jejich zisk je proto generován primárně tím, že danou činnost provádějí ve velkém rozsahu. Kupříkladu já jsem jako samostatný advokát na 484ce nijak nezbohatnul (koneckonců všichni také víme, že 484ka upravovala peníze klienta, nikoliv advokáta).
Politická motivace celého honu na čarodějnice je pak myslím patrná i z toho, jak úzce byl tento hon zaměřen. Nezaznamenal jsem žádnou souvislejší debatu o tom, jak nespravedlivě vychází 484ka v nepeněžních sporech (řízeních), kde byla přiznávaná náhrada nákladů hluboko pod náklady reálně vynaloženými. Že by v takovýchto případech soudy rozhodovaly mimo vyhlášku a přiznávaly skutečné náklady jsem nezanamenal. Opačným směrem se samozřejmě mohly přetrhnout.
Také jsem nezaznamenal vůbec žádnou debatu o (dle mého názoru mnohem přemrštěnějších) odměnách notářů, což jsou ostatně praví mistři formulářů a copypaste metody. A koneckonců ani debatu o tom, proč třeba takoví notáři vůbec existují a jestli si musíme za veřejné prostředky vydržovat nějakou dědičnou kastu. Naopak volání po likvidaci exekutorů (kteří nepochybný smysl mají) slyším takřka neustále...
PV
Vidíte - já si zase myslím, že jezdit bez jízdenky tramvají není žádné lidské právo.
Vaše argumentace vlastně vyvrací sama sebe, resp. to, co jste uváděl o několik postů výše. Jenom sám dokazujete, že soudci žijí ve skleníku a nemají představu o reálném světě kolem sebe.
Pokud by se ta "bagatelní" pohledávka vymáhala běžným způsobem (jako bych to dělal já coby drobný advokát), pak by samozřejmě náklady podle 484ky přibližně pokryly to, co bych klientovi naúčtoval. Jakkoliv bych se tím dostal někam k 500,- Kč za hodinu.
Vymáhací advokát funguje na tom, že se mu podařilo velkou část agendy automatizovat, popř. nahradit levnější pracovní silou. Díky tomu při stejných tržbách (cenách) snížil náklady a díky tomu zvýšil svůj zisk. Dovoluji si připomenout, že to je princip podnikání jako takového a je to úplně normální tržní chování. Koneckonců např. pořízení odpovídajícího software a dalšího zázemí představuje relativně vysokou investici.
Jinými slovy se Vám nelíbí, že tito advokáti díky nějakým technickým inovacím dosahují vyššího zisku. To budou odteďka soudci rozhodovat o tom, jakého smí advokát dosáhnout zisku? A koho naše justice smázne příště? Kulaky?
Rovněž u Vás postrádám přiměřenou kritiku do vlastních řad. Co si mám myslet o soudci, který nařizuje takováto jednání po patnácti minutách? Za těch patnáct minut se přece ústní jednání podle o.s.ř. nedá udělat. Jakou hodnotu má práce takového soudce, který smaží plaťáky tak rychle, že si ani nevšimne toho, že v občanskoprávní věci přiznává smluvní úrok z prodlení? Není náhodou stejná, jako hodnota práce cvičeného opičáka, který v nějaké pohledávkárně buší čísla do compu?
Faktem totiž je, že soudcům tanhle styl práce vyhovuje: spis není třeba ani číst, žádné velké úvahy, nějaké zkoumání něčeho ex offo se taky oželí. Žalovaný tam buď není nebo se nebrání. To se to panečku sází čárky...
Měl jste vidět, když jsem jako opatrovník nějakému Vašemu kolegovi natáhnul úvěrový spor s HomeCreditem z patnácti minut na čtyři jednání. Nakonec se dospělo k tomu, že smlouva je neplatná, nárok promlčený a žaloba se zamítla. Na poslední jednání si Váš ctěný kolega dokonce i přečetl zákon o spotřebitelském úvěru. Myslíte, že měl radost? Čtvrt hodiny na mě řval, že mu to tam protahuju a kazím a jak si vůbec můžu dovolit něco navrhovat nebo namítat.
PV
Soudkyně Brostíková, Zlín - dohoda je neplatná, ale soud ji považuje za platnou... v podstatě šlo o maličkost, družstevní byt za 2 M.
/začátek jednání, dokazování dosud neprováděno/
Soudkyně: "Pane doktore, buď podepíšete smír navrhovaný žalobkyní, nebo to prohrajete. A na nákladech jí zaplatíte 100% soudního poplatku. Kdežto podle smíru jenom 20%"
Já: "Můžete mi to poučení protokolovat?"
Soudkyně: "Ne".
Já: "Můžete mi protokolovat, že jste mi to odmítla protokolovat?"
Soudkyně: "Ne."
Já: "Potom Vás žádám, abyste protokolovala jako moji přímou řeč že jste řekla že..."
Soudkyně: "Ne."
Chvilku jsem přemýšlel, jestli to má cenu. Pak jsem si uvědomil, že by odvolačku dělalo Město, kde žalobkyně soudí. A podepsal jsem to.
(klientka uznávala jistinu a byla ochotná ji zaplatit. Nechtěla ale nést náklady a platit úroky, protože nazavdala příčinu k podání žaloby a pohledávka se stala splatnou až jejím podáním. Transakční náklady spojené s opravným prostředkem by proto pravděpodobně převýšily jeho potenciální přínosy. Pokud by mu bylo vůbec vyhověno, což se nedalo předpokládat).
PV
Nebo bych mohl paušálně nahrávat všechna jednání. Což bych ale musel předsedovi senátu oznamovat (§ 6/3 z. o soudech a soudcích). Tím bych VŠECHNY soudce, s nimiž přicházím do styku už předběžně naštval (třeba zbytečně) a tím škodil klientovi a jeho věci. Protože každá transparentnost je přece prima facie útok na velebný soudcovský majestát. Kdybych to nahrával tajně (tj. protizákonně) a pak se tím někde pochlubil, nepochybuju, že by mi Camorra napařila takového karase, až by se mi hlava zatočila. Protože správný advokát přece pomáhá soudu a ne klientovi, že ano...
Navíc by si soudkyně třeba mohla do protokolu napsat, že jsem tam vlastně vůbec nebyl a takovouto veřejnou listinu bych nějakou blbou nahrávkou samozřejmě zvrátit nemohl. :-D
PV
Nemáte odkaz na to rozhodnutí,google nepomáhá...
RSS kanál komentářů k tomuto článku