Zdeněk Kühn si kdesi posteskl, že vznikne-li v České republice ústavně-právní problém, shánějí se lidé po ústavních právnících, aby jim řekli, jaká je správná
interpretace ústavy, místo aby se snažili najít řešení nejvhodnější nebo nejspravedlivější.
To platí arci obecněji: v této zemi došlo k fatální roztržce mezi tím, co se chápe jako právo, a co je vnímáno jako spravedlnost, a tento stav se v čase setrvale zhoršuje.
Každý ví, že není spravedlivé, aby za stokorunovou pohledávku, často uměle a účelově vytvořenou, zaplatil dlužník v exekučním finále téměř dvacet tisíc korun, ale přesto se akceptuje, že jsou-li takto právní předpisy nastaveny
, nelze proti tomu nic dělat; objektivní právo se tak stává druhem přírodní pohromy, zatímco spravedlnost je odsouvána do posice obecně ušlechtilého, prakticky však nedosažitelného a tudíž irelevantního ideálu, čehosi podobného mravoučnému kázání, které si lidé, minimálně ti věřící, chodí několikrát do roka poslechnout do kostela, aniž by to na jejich každodenním jednání zanechalo sebemenší stopu.
Toto schisma mezi právem a spravedlností pokládám za vůbec největší tragedii postkomunistické společnosti. Počátek má v 90. letech, kdy se moci ujaly nové elity, které vesměs právu, obecnému a natožpak ústavnímu, nerozuměly a nevěřily v ně: právo byl pro ně pouhý instrument, způsob aplikace a administrace politické moci. Proto byla justice z reformy společnosti vyňata a proto dodnes dobré dvě třetiny soudců a státních zástupců působí dojmem, že je někdo ve funkci zapomněl.
Nebylo to arci zadarmo. Justice, vinou své minulosti slabá, vydíratelná a mocné polistopadové exekutivy se viditelně obávající, se skutečně stala tím, jako co byla vnímána, a postavila se na stranu státní moci, proti občanovi, a místo hledání spravedlnosti se omezila na slepý až tupý výklad právních norem, jehož výsledek může být naprosto libovolný, protože právo bez spravedlnosti se neřídí žádnými principy a nezná žádné limity, stávajíc se toliko surovou, ničím nekorigovanou svévolí.
O projevech služebného postavení justice vůči výkonné moci píšeme na tomto blogu téměř neustále, takže jen namátkou:
- Ukázalo se, že kníže Kinský má nárok na vrácení značného jmění, protože mu bylo zabaveno v rozporu s platným právem, s Benešovými dekrety. Vláda svolala krisové zasedání justičních představitelů, a vymyslelo se pravidlo, že smyslem restitučního zákonodárství není křivdy napravovat, ale potvrzovat. Tzv. koperníkovský obrat, známé stanovisko Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS-st. 21/05. Media jen zatleskala, jak jsme s Němčourem vyběhli.
- Zdeněk Altner vysoudil pro ČSSD Lidový dům a počal se domáhat sjednané podílové odměny. Chtít splnění závazku po vládní straně? V postkomunismu? Tůdle-nudle! Nezaplatit ani korunu, zakázat výkon advokacie a optimálně nechat zavřít. Media mlčela.
- Dělnická strana počala růst a hrozilo, že v některých z příštích voleb dostane 3–5 % hlasů. Rozpustit a pár nejschopnějších lidí pro výstrahu zavřít, zavelela vláda a justice ochotně uposlechla. Mediální fronta vrněla blahem.
- Tomio Okamura se stal senátorem a jeho popularita rostla takovým tempem, že se mohl stát českým presidentem, i když nebyl
zaháčkován
v establishmentu. Vnitro si povolalo soudce Vojtěcha Šimíčka a pravilo:Koukaj, Šimíček, trochu jsme Japončíka podusili skrz petici. Je to šmé, o tom žádná, ale vědí, co je státní zájem, tak žádnej tyjátr okolo a koukaj nám na to dát razítko, kapišto?
Pochopeno, provedeno, bez větší negativní mediální odezvy.
Tak funguje justice, z níž byla vypreparována spravedlnost, ve velkém, a jak funguje v malém, poznávají její zákazníci neustále, při každém soudním jednání, s každým nespravedlivým platebním rozkazem na tisíc korun základu a pětadvacet příslušenství nebo s rozhodčí doložkou, která je sice od pohledu neplatná, ale pro soudce je jednodušší to přehlédnout a aplikovat ji.
Komentáře
Před lety se zavedlo, že rozhodovat v ÚS nebudou v určitých causách senáty, nýbrž plénum složené ze všech soudců ÚS = tak se jedině dá zaručit, že ÚS vždy rozhodne ve prospěch českého státu v politicky zmanipulovaných causách.
Causa Dreithaler - platnost Benešova dekretu o konfiskaci d-majetku zdůvodněna ÚS tzv. presumpcí odpovědnosti d-obyvatelstva za nacistický režim, což je pitomost na kvadrát.
Causa Lidový dům, který nepatřil ČSSD, nýbrž družstvu. Přesto byl přiřčen ústavním soudem ČSSD.
Další sviňárnaou ústavního soudu je, že restituční spory se napříště smějí posuzovat pouze podle restitučních zákonů. Tím se vyběhlo se šlechtou.
Nejhorší ze všeho je závislost justice na státní moci. Stát chce, aby někdo byl odsouzen k tomu či onomu trestu, a soudci navrhovaní ke služebnímu postupu předsedou soudu a jmenovaní ministrem spravedlnosti soudí, jak si stát přeje. V ČR neexistuje vybírání soudců k povýšení nezávislým tělesem zkušených a starých soudců, kdy ministr musí jejich návrhy podepsat nebo odstoupit.
Presumovat v České republice, že soudce (senát) rozhodnul, jak rozhodnul, pouze na základě svého nejlepšího svědomí a vědomí, a proto je tedy kvalita jeho výplodu rovna kvalitě jeho nejlepšího svědomí a vědomí, je, s prominutím, výrazem absolutní naivity.
Ano, jistě: v justici je hromada soudců, kteří byli členy KSČ, kteří byli předlistopadovými soudci, kteří byli předlistopadovými prokurátory, předlistopadovými vojenskými prokurátory etc. etc. etc. V justici je hromada soudců, kteří mají těsně předdůchodový věk, kteří prodělali několik mozkových příhod, infarktů myokardu etc., a proto, jejich intelekt nestačí ani na koherentní představu o tom, měli-li ráno stolici, či nikoli, po případě jakou.
Tito soudci se na "kvalitě" českého soudnictví výraznou měrou podílejí, ale:
ať mi nikdo netvrdí, že když je korupce v otřesné míře jinde, že není v justici. Soudce je, navíc, chráněn mnohem lépe, než jakýkoli jiný činitel korupčně podezřelý - má doživotní definitivu, zaručený platový růst, a v případě pochybení dvě jistoty: že bude-li ohebný a poslušný, nikdo na něj kárnou žalobu nepodá, a že, když už jí bude muset podat, kárný senát mu uloží trest, který je a simili k ostatním formám trestu v tomto státu směšný a urážlivým pro řadové občany, kteří dostávají tisícové pokuty často za pitomosti.
Každá moc korumpuje, absolutní moc korumpuje jistě. To je jediná jistota, jakou máme, a tak máme jistotu, že většina soudců, kteří jsou v této společnosti v postavení nadlidí, bude skorumpována. Opak je buďto naivismem, nebo nepřipustěním si tvrdé reality.
Dokud se nezmění celý systém kárných postihů, okruh kárných žalobců, a vůbec všechno kolem (nejen) kárné odpovědnosti soudců, lepší to nebude.
Petr V
K reakci Tomáše Peciny:
To je pravda jen z menší části. Systém paušálních odměn nastavil zákonodárce (§ 151 odst. 2 o. s. ř.), resp. MS (již zrušená vyhláška č. 484/2000 Sb.). Zvítězila advokátní lobby, na nastavení tohoto systému se justice jako taková nepodílela. Přesto se někteří soudci (zejména pražských obvodních soudů) tento systém pokusili zvrátit - viz jejich snaha o krácení odměn Tomáše Sokola zastupujícího pražský DP. Tato jejich (jistě bohulibá) snaha však tvrdě narazila u Nejvyššího soudu (viz sjednocující stanovisko Cpjn 201/2008). Tudíž spravedliví soudci byli "umravněni" Nejvyšším soudem ("zcela jistě" neovlivněného faktem, že v případě pražského DP šlo o desítky milionů a že jej zastupoval právě Tomáš Sokol). Poté - a to jim lze vyčítat jen zčásti - okresní soudy ve své snaze po nějakou dobu ustaly. Nicméně sjednocující stanovisko se - kromě Nejvyššího soudu a některých advokátů - nikomu nelíbilo, a proto bylo jen otázkou času, kdy dojde k dalšímu pokusu a zvrácení nemravného systému, sebeméně nezohledňujícího okolnosti, jejichž zohlednění bylo více než na místě. K tomu pokusu došlo, stály u něj znovu okresní soudy (Ústí nad Labem, Ostrava, ale i další), postavily se sjednocujícímu stanovisku a díky nim Ústavní soud vydal (nyní již tři) zásadní nálezy této problematiky se týkající. Nepochopitelné sjednocující stanovisko
bylo - k nelibosti Nejvyššího soudu a některých advokátů - odklizeno.
Nebudu hodnotit sdělení Ústavního soudu přímo jdoucí proti zákonu o Ústavním soudu, souhlasím však, že je dosti problematické.
K reakci Filipa Šudáka:
Musím Vás zklamat - nejsem naivní ani netrpím neochotou či neschopností připustit si realitu. A zkušeností z justičního prostředí mám - dovoluji si tvrdit, a to aniž bych Vás znal - s nejvyšší pravděpodobností podstatně více než Vy.
Bohužel, právě Vaše reakce je neschopností připustit si realitu, neb se upínáte na jediný (ani ne tak zjednodušující jako spíše zcela nesmyslný) závěr, a to ten, který jste prezentoval - (skoro) všichni soudci jsou buď bývalí komunisté, nebo úplatní, nebo dementní, anebo mají ve vínku od všeho trochu, či aspoň něco. To je z podobného soudku jako kdybych já tvrdil, že jste inkontinentní jedinec s IQ někde na hranici lehké a středně těžké mentální retardace, a na jakékoliv argumenty o opaku reagoval slovy o naivitě či neschopnosti připustit si realitu.
Korupce je v justici - naštěstí - podstatně méně než ve státní správě. I tak jí je ale (evidentně) dosti. Bohužel. Ale většina soudců je neúplatná a skutečně rozhoduje podle svého (nejepšího) vědomí a svědomí. Jejich odborná erudice a kvalita rozhodnutí, to je zcela jiná otázka, s korupcí nesouvisí.
Ani kárné postihy na korupci nic nezmění. Korupce je tresněprávní problém, nikoliv problém, který by bylo namístě řešit v kárném řízení.
K anonymu:
Konkurence v justici? To byl asi pokus o vtip. Zajímal by mě praktický návrh takového řešení. Jeden (stále trvající) pokus o konkurenci tu stále je - rozhodčí řízení. Pan Pecina by Vám o přínosu tohoto institutu, zejména co se týče vymáhání drobných dluhů vůči spotřebitelům, jistě mnoho sdělil...
Karel T.
Dokud bude fungovat peněžní systém, a že to bude ještě pekelně dlouho, korupce bude. I kdybychom za ní čtvrtili koněm nebo lámali kolem.
Kdyby se podařilo dosáhnout stavu rozumné předvídatelnosti soudního rozhodnutí, 90 % sporů by končilo smírem, ale to je zatím sen, a jako člověka, který se v právu také pohybuje, mě máloco dokáže demoralisovat jako to, že neumím klientovi říct, jak jeho spor dopadne, ani s nějakou rozumnou pravděpodobností (80 %).
Myslím, že jsem to už psal: měl jsem před časem sen, kde mi klient telefonoval a ptal se, jestli je v právu, já jsem mu odpověděl, že zcela jistě, ale když se zeptal, jestli mu můžu garantovat, že tak rozhodne i soud, hrůzou jsem se probudil.
Nikoli, pouze ta, která by obstála v řízení o ústavních stížnostech. Bagatelní, formulářové a současně hromadné (spotřebitelské) by v řízení o ústavních stížnostech dle ustálené judikatury neobstály ("...případů, v nichž by Ústavní soud shledal na základě včas a řádně podané ústavní stížnosti ve výši paušální odměny neústavnost a rozhodnutí obecného soudu zrušil.")
Už raději bez komentáře, nemělo by to smysl.
Ad Tomáš Pecina:
Odst. 1 - v podstatě souhlas.
Odst. 2 - to, bohužel, není pravda. Tzv. principielní sudiči stále převažují, a vždy budou - byť třeba i ryze naivně - věřit ve svůj úspěch třebas až ve Štrasburku, a nikdo jim to nerozmluví, neusmíří je.
Odst. 3. - netušil jsem, že fušujete advokátům do řemesla...
Ad David Schmidt a Tomáš Pecina:
Myslím, že Ústavní soud tím deklaroval, že by neměla být vykonatelná ta rozhodnutí o nákladech řízení, v nichž náklady byly přiznány v rozporu s principy přimeřenosti a proporcionality, bez ohledu na to, zda byla ústavní stížnost skutečně podána, či nikoliv. To by sice bylo vcelku logické ("když už"), leč netuším, jestli opravdu mají - dle Ústavního soudu - exekuční soudy přezkoumávat každý exekuční titul z hlediska těchto principů, resp. posuzovat je tak, jak by činil Ústavní soud na základě včas podané ústavní stížnosti. A zda by měly exekuční návrhy co do nákladů řízení zamítat, pokud by shledaly jejich výši proiústavní, anebo exekuci nařizovat jen co do přiměřené výše náhrady, kterou by musely nově vypočítat a odůvodnit. Zajímavá konstrukce, nicméně - bylo-li tak myšleno - mělo být sdělení Ústavního soudu přece jenom poněkud propracovanější.
A ještě k Tomáši Pecinovi - souhlasím, že advikátní tarif dopady jen zmírňuje, avšak nedostatečně, nebo rovněž paušalizuje a podstatné okolnost nerozlišuje. Nicméně obecné soudy jsou stále vázány předchozími nálezy z března a července 2012, tj. náhrada odměny advokáta by ani tak - v řízeních, na něž ty nálezy dopadají, - neměla přesáhnout ekvivalent jednonásobku vymáhané jistiny, pokud by vůbec měla být přiznána (viz případy zneužívání advokátního zastoupení advokáty založenými vymahačskými společnostmi). Ústavní soud v dubnovém plenárním nálezu předpokládá přijetí nové vyhlášky, která bude všechny dosavadní nálezy respektovat. To by byl správný krok, ovšem nevím, nevím - Ministerstvu v tomto směru moc nevěřím...
K.T.
Pokud by pak byl precedentní systém zakotven ex constitutione, a tvrdě vymáhán, např. tím, že by OČTŘ kvalifikovaly nezákonné odchýlení se od precedentu za přečin zneužití pravomoci úřední osoby, a v důsledku toho by byly soudcům státem účtovány regresně náhrady za škodu a nemajetkovou újmu, korupci by to eliminovalo na rozumné (zanedbatelné) minimum.
Nejde jen o nově nařizované exekuce, ale i o ty běžící, které by se podle ZÚS měly v rozsahu nákladů přiznaných podle přísudkové vyhlášky zastavit. To Ústavní soud nikdy nepřipustí, na to je exekutorská a advokátská lobby příliš mocná.
Jak by měla být nová vyhláška konstruována, skutečně nevím, připadá mi to, jako kdyby bylo úkolem stanovit jednotnou cenu na rukodělnou malovanou keramiku a plastový šálek z formy.
Také nesmysl. A kdo by posuzoval třeba to, zda se civilní soud nezákonně odchýlil od precedentu, nebo jen zohlednil specifika věci a shledal, že na ni precedent nedopadá? Policie, státní zástupce a pak trestní soud? Prostě nesmysl. To stejně tak můžete chtít trestat soudce za to, že nějak vyložili zákon, třeba nově (například byste mohl nechat pozavírat ty soudce, kteří - v rozporu se zákonem a vyhláškou č. 484/2000 Sb., a v rozporu s (téměř precedentním) sjednocujícím stanoviskem NS, - odmítli přiznávat nehorázné náhrady za odměnu advokáta u drobných dluhů.
K.T.
Exekuční soud, nikoli exekutor, by se musel vypořádat s námitkou, že bod č. 2 Sdělení je jen odkazem na odst. 22 sp.zn. IV. ÚS 1777/07. Tj. nenastává paušální nevykonatelnost, ale pouze v těch případech, kdy výsledek abstraktní i konkrétní ústavnosti by byly jedno. Ustálená judikatura pro konkrétní kontrolu ústavnosti pak již existuje.
Ano, Ústavní soud by se k tomu mohl postavit politicky a vyhýbavě, což ovšem není validní právní argument, ale jen věc odpovědnosti konkrétních ústavních soudců.
K.T.
Jistě, primárně by se muselo trestní soudnictví oprostit od všech bolševických a sovětských zrůdností, a trestní řád by se musel, alespoň, navrátit do stavu před rokem 1950. Jinak to, samozřejmě, nesmysl je.
Pak bych sám, jako žalobce soukromý, nebyla-li by k tomu vůle zástupce státního, podal na takového soudce obžalobu, a bylo by mým zákonným právem posoudit, a řádně odůvodnit, v čem spatřuji naplnění všech zákonných znaků příslušného přečinu, a na zákonném pořadu práva, aby taková obžaloba byla vypořádána.
Pohledávky jsou to jednoznačně identifikovatelné: tzv. "bagatelní" + formulářové + hromadně vymáhané, resp. spotřebitelské (všechny 3 podmínky splněny). Zde není místo pro diskreci, aby zaleželo, jak který soudce I. a jediného stupně věc právně posoudí, ale pro právní normu, výjimku. Že tuto výjimku vyhláška neobsahovala, pak bylo shledáno jako neústavní.
Analogie: rozbijete nabíječky, nemusíte kupovat nový telefon, nikoli má záležet pouze na soudci I. stupně, zda přihlédne k individuálním okolnostem...
Já jsem napsal, že tr.postih uvádím jako příklad tvrdého vymáhání, a že by se muselo jednat o nezákonné odchýlení se od konstitučně závazného precedentu, nikoli o odchýlení se od konstitučně závazného precedentu, mezi tím je značný rozdíl, na tom, že jej nevidíte, nechápete, bohužel nic nezměním.
Problém korupce skutečně není trestněprávní: korupce je největší v autoritativních režimech, čím liberálnější režim je, tj. čím do méně věcí se stát montuje (a tedy, o čím méně peněz občany okrádá), a současně, čím důslednějším, otevřejnějším a tvrdším způsobem je výkon veřejné moci kontrolován, tím je prostor pro korupci menší. Až pak nastupuje trestní právo - konec konců, v ideální liberální demokracii např. prokuratura zcela zanikne, bude věcí každého, aby se o svá práva postaral.
Myslíte, že generační obměna bude mít větší dopad, když mladý vůl od starého učí se orat?
Směšujete formulářové a hromadně vymáhané pohledávky.
I žaloba generovaná počítačem (je jedno zda do dokumentu Word nebo do formuláře pro EPR) nemusí být součástí hromadného vymáhání. Např. fyzická osoba s půjčkou (bagatelní i nebagatelní) kamarádovi v. advokát s připravenou šablonou.
Jinak že je podána "klasická" žaloba na věci nic nemění. Naopak pro soud je to spíše přítěž, tudíž nikoli důvod pro jiný postup.
Přesto se domnívám, že vhodnými legislativními změnami lze zabránit například tomu, aby soudce, který zjevně šikanosním způsobem poslal Fialu do vazby, to mohl učinit někdy ještě jednou, tedy lze docílit toho, že již soudce nebude. A, samozřejmě, že škodu tím způsobenou zaplatí.
Nebo jste přesvědčen, že kdyby byla důsledná, legislativně zakotvená a široce uplatňovaná, kontrola soudní moci, že by to nevedlo alespoň k znatelnému zlepšení poměrů? Spravedlnost to, samozřejmě, nezajistí, zajistí to však, že soudce nerozhodne, že obviněný je vinen, protože je pátek, respektive, zajistí, že tak rozhodne pouze jednou.
FŠ: Ale kdo má soudce kontrovat? Exekutiva? Tím spolehlivě odstraníte dělbu moci ve státě. Soudcovská samospráva? Ta nefunguje, resp. je nekonečně stavovsky solidární a tolerantní. Občanské komise, jak navrhuje J. Fiala? To je jakobínské a utopické řešení.
Co by to mělo být přesně, do všech podrobností, nevím, to není práce pro jednoho člověka, ale určitě by bylo podmínkou, že jeho člen by nesměl být bývalý soudce, státní zástupce etc.
Občanské komise určitě ne, to je opravdu nový revoluční tribunál, nový ctnostný teror.
Dopravní podnik města České Lípy by jednal ve spotřebitelském vztahu (i při odpovědnosti za ztrátu, tudíž nepředložení jízdního dokladu), tudíž by měl být schopen si bagatelní a formulářové, tj. právně šablonovité pohledávky ("XY jel bez dokladu a nezaplatil") vymáhat z vlastních administrativních sil.
I spotřebitelské spory mohou být individuální, a to dokonce i v případě "velkožalobců". Váš výklad není ústavně konformní, pokud tuto individualitu neumožní.
Jiné řešení než mnou naznačená vyhláška není. Tady už jsme - co se reakce TP týče - v rovině jakéhokoliv odmítání jakékoliv soudcovské diskrece. Jenže bez ní v právu a justici nejde. Diskrece se nerovná libovůli, jest (nezbytnou) možností zohlednit specifika konkrétní věci. Navíc, již stávající znění § 150 o. s. ř. zásadné měrou připouští volnou úvahu při rozhodování o nákladech řízení, byť toto ustanovení míří jinam, než na určení výše náhrady odměny advokáta.
Tvrdit, že nějaká právní úprava nepřichází v úvahu, protože soudci nebudou schopni ji adekvátně aplikovat, je systémově vadná. To by ostatně nikdo s vážnou tváří nemohl prosazovat nový občanský zákoník, to bude teprve "veselo".
Je to i z podobného soudku jako vyhlášku č. 484/2000 Sb. rušící plenární nález, jenž stojí na argumentu, že tuto vyhlášku bylo třeba zrušit, neboť soudci (většina z nich) ji nebyli schopni vykládat a aplikovat v souladu s ústavním právem (včetně nálezů ÚS). A kolik si za to ÚS vyslechl kritiky. K.T.
Dělnická strana počala růst...
Proboha 3–5 % je na úrovni statistické chyby k průchodu do parlamentu, tak se pohybuje každá strana....
Tomio Okamura se stal senátorem a jeho popularita rostla takovým tempem, že se mohl stát českým presidentem....
To je probůh nesmysl, bez politické strany za zády neměl žádnou šanci ( i v přímé volbě )... Možná v průzkumech jako populista možná bodoval... Navíc jak vážně to bral vypovídá jak diletantsky si pohlídal podpisy...
Petr V
Ne. Statistická chyba je relativní, nikoli absolutní, a např. Konservativní strana na těchto preferencích nikdy nebyla.
To je probůh nesmysl, bez politické strany za zády neměl žádnou šanci ( i v přímé volbě )... Možná v průzkumech jako populista možná bodoval...
Zázrak "Karel" rovněž nebyl výsledkem mravenčí stranické práce.
Navíc jak vážně to bral vypovídá jak diletantsky si pohlídal podpisy...
Jak to víte? Viděl jste jeho archy, nebo jen věříte Henychovi a Šimíčkovi?
Ale stála za ním strana TOP09, stejně tak za Zemanem...
Jak to víte? Viděl jste jeho archy, nebo jen věříte Henychovi a Šimíčkovi?
Tak přijde mi absurdní, že by to pan Šimíček dostal rozkazem, když by TO byl stejně vyřazen v dalších kolech...
Z hlediska fungování systému jako takového považuji za mnohem palčivější problém otřesnou lenost a neschopnost. A z toho plynoucí nízkou kvalitu soudní činnosti. Podáte žalobu a do posledního okamžiku nemůžete odhadnout, jak to vlastně dopadne. Jestli podle zákona nebo nějak jinak.
PV
Jak se to vezme: vztaženo k úhrnu ano, ale z hlediska důležitosti nikoli. Jeden Bárta vyváží tisíc spravedlivých trestních rozsudků.
Z hlediska fungování systému jako takového považuji za mnohem palčivější problém otřesnou lenost a neschopnost. A z toho plynoucí nízkou kvalitu soudní činnosti. Podáte žalobu a do posledního okamžiku nemůžete odhadnout, jak to vlastně dopadne. Jestli podle zákona nebo nějak jinak.
To souvisí s kvalitami soudce. Od něj se očekávají určité osobní vlastnosti, ale jak je najít třeba v bývalém komunistovi, který vstupem jasně deklaroval, co jsou jeho priority v životě? Polovina soudců jsou lenoši a hlupáci, další třetina morální invalidé, a zbývá šestina těch slušných, a možná ani to ne.
PV
www.k213.cz/Zlovolne-volani-nebo-zlovolne-podani
Milan
1) Mám potvrzení Ministerstva vnitra z roku 1994, že Weikhard Colloredo Mannsfeld pozbyl čsl. státní občanství a do své rozhodnutí ho již nikdy nenabyl
2) Mám rozhodnutí příslušné matriky z roku 2011, že se žádosti o vydání potvrzení o čsl. státním občanství pro Weikharda Colloredo Mannsfelda nevyhovuje
3) Mám žádost právního zástupce Colloredo Mannsfeld adresovou na matriku (viz ad 2) z roku 2009 , kde odůvodňuje, proč žádá o vydání potvrzení pro Weikharda Colloredo Mannsefda o čsl. státním občanství - citace: Bez tohoto potvrzení nelze uplatnit restituční nárok
4) Mám vyjádření Pozemkového úřadu Příbram z roku 2012 , cituji: Doklad prokazující čsl. státní občanství Weikharda Colloredo Mannsfelda, ve správním spisu založen není
Restituční zákony (např. zákon o půdě hned v § 4) jednoznačně uvádí, že oprávněnou osobou je občan ČR
Přes výše uvedené doklady a důkazy pozemkový úřad vydává rodině Colloredo Mannsfeld majetky za miliardy Kč a soudy tento naprosto nezákonný postup schválily.
Já se ptám: Je to ignorace, neznalost, či korupce u soudů?
Tomáš Moláček
PS. Pro pana Pecinu uvádím, že jednou ze soudkyň potvrzující tuto restituci je i dr. Olga Píšová z KS Praha - bývalá členka KSČ
Hrůza, co si ti komunisti - bývalí - dnes dovolí, co?
Omlouvám se. T. Moláček
PS. Jenom ještě dodávám, že vydávání majetku pro rodinu Colloredo Mannsfeld začalo již v roce 2002 (pozemky), zámek Dobříš v roce 1997. Nikdo po restituentech nepožadoval doklad o čsl. státním občanství. Až teprve já jsem přinutil Colloredo Mannsfeldy, aby si o něj požádali, což v roce 2009 učinili (viz bod ad 3). Rozhodnutím ad 2 jim nebylo vyhověno.
protože jsem ročník 68, tedy generační vrstevník právníků, od nichž se "obroda" justice očekávala a kteří nyní již zastávají významné posty, dovolím si konstatovat, že nenastala. Převzali myšlení svých "školitelů" a jsou ještě horší v tom, že nejsou tak prvoplánově brutální a jejich postupy jsou sofistikovanější.
Dokud nebude funkční období soudce omezeno, nebude zrušena možnost získávat "praxi" jako čekatel soudu či VSÚ, ale pouze v profesích, kde je přímá odpovědnost za důsledky rozhodnutí, výběrové řízení nebude transparentní a veřejné, nebude zrušena faktická pravomoc předsedů krajských soudů vybírat soudce, nelze očekávat nic. Kdybych měl současné soudce nechat doma i s jejich platem, vyplatí se to. Nakonec ESLP momentálně dal zapravdu polákům co se týče "výdobytků" jejich estébáků.
Asi jste si to moc nepřečetl. protože nešlo o moje "jediné a správné právní názory", ale o názor NS. Mimochodem dotčení soudci se s žádným právním názorem neobtěžovali. prostě řekli, že pohledávka je promlčená. Mezi manžely se dle § 114 OZ nepromlčuje(a jak uvedl NS nebylo toto ustanovení nikdy ani v nejmenším zpochybněno, má svoje srozumitelné důvody, historickou kontinuitu, obdobu ve všech známých právních řádech). V protokolech je nejméně 3 x zmínka o tom, že na tuto skutečnost soudy upozorňuju. V odůvodnění je jediná větq ... pohledávka je promlčena ... o nějakém právním názoru ani zmínka. A samozřejmě to vůbec nesouvisí s mojí osobou a letitém angažmá v boji proti czech justice. Vlastně doufám, že souvisí, neboť jinak bychom si museli přiznat, že takovéto okrádání je běžné. Protože to nic jiného není, než krádež, když se zamítne zcela jasná žaloba.
Ano, existují dobří soudci a státní zástupci, existuje i pár výborných, ovšem při celkovém stavu justice je nám to platné skutečně asi jako mrtvému šle.
parlamentnilisty.cz/.../...
Spočítané to nemám, ale po 20 letech od absolutoria a 15 letech v ČAK si troufám říci, že moje procesní zkušenosti budou bohatší než třeba pana Pospíšila nebo paní Peak. Ale to není až tak důležité, spíše asi půjde zásadní rozdíl ve vnímání postavení práva ve společnosti. jsem holt mnohem blíž panu Pecinovi, než kamarádům z mládí. Nejspíš to tak bylo vždycky, protože už v roce 1998 jsem napsal cosi už nevím přesně co o talárech zakrývajících... a jak by řekl Šafránek, tak nějak se to se mnou táhne.
RSS kanál komentářů k tomuto článku