Tak mě definitivně omrzelo počítání lhůt na prstech, eventuálně myší na kalendáři v Gnome Shellu, a napsal jsem si na to webovou aplikaci v Djangu.
Původně jsem ji mínil učinit relativně obecnou, použitelnou i pro velmi staré lhůty, ale pak jsem zjistil, že je příliš pracné dopočítávat všechny pracovní soboty – a navíc OSŘ faktum volných sobot reflektoval až v 80. letech, a to ještě principiálně vadně (lhůta končící v pracovní sobotu skončila až následující pracovní den, avšak lhůta, která by skončila v pátek před pracovní sobotou, jenž byl státním svátkem, skončila v pracovní sobotu). Proto jsem s lítostí omezil platnost aplikace na období od 1. 1. 1991.
Přesto jsem se při své rešerši dozvěděl ze svátkového práva několik zajímavých věcí, např. že před (definitivním) převzetím moci komunisty v r. 1948 existovalo osm pevných a tři pohyblivé státní a církevní svátky spojené s volným dnem. Komunisté jejich počet nejprve zredukovali na sedm (šest pevných a jeden pohyblivý) a během normalisace další (28. říjen) zrušili. Relativně štědří jsou postkomunisté: ti se postupně propracovali k dnešnímu stavu dvanácti pevných a jednoho pohyblivého svátku. K prvorepublikovému stavu, kdy existovalo sedmnáct volných svátečních dnů, nám ale přesto kus cesty zbývá.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Konec lhůty
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Právnické výpočty
- Počet zobrazení: 4287
Komentáře
Rolf
Rolf
V každém případě jste mne přiměl otevřít ASPI a hledat. Případný hit zohledním.
Počítání v hodinách je výjimečné a celkem snadné, takže kalkulačka je zbytečná; posouvání na pracovní den se v takových případech neuplatní. Mimochodem, ShromZ je s ohledem na svůj § 17 anomální.
Váhal jsem nad variantou a), nicméně varianta c) je bezpečná a dospěl k ní P. Čech (ASPI LIT31078CZ).
K odst. 3: 29. Ústavní stížnost lze podat ve lhůtě 60 dnů od doručení rozhodnutí o posledním procesním prostředku, který zákon stěžovateli k ochraně jeho práva poskytuje; takovým prostředkem se rozumí řádný opravný prostředek, mimořádný opravný prostředek, vyjma návrhu na obnovu řízení, a jiný procesní prostředek k ochraně práva, s jehož uplatněním je spojeno zahájení soudního, správního nebo jiného právního řízení. Na tomto místě je nutno upozornit na legislativní změnu, kterou došlo k faktickému prodloužení lhůty k podání ústavní stížnosti o jeden den. Zákonem č. 83/2004 Sb. totiž byla změněna původní dikce ustanovení § 72 odst. 2 ZÚS , představující typický „chyták na advokáty“, podle níž lhůta k podání ústavní stížnosti počínala dnem doručení rozhodnutí o posledním prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, a není-li takového prostředku, dnem, kdy došlo ke skutečnosti, která je předmětem ústavní stížnosti, a nyní tedy se tato lhůta počítá až ode dne následujícího. Tím byl odstraněn zcela iracionální rozdíl od obecné úpravy běhu lhůt v občanském soudním řádu a do citované zákonné lhůty se proto již nezapočítává den doručení příslušného rozhodnutí, resp. den, kdy došlo k rozhodné skutečnosti.
Díky za upozornění.
Můžete mi prosím ještě upřesnit, zda počátkem lhůty ve vaší webové aplikaci je míněn "následující den" a nebo den, kdy došlo k doručení rozhodnutí o posledním prostředku, nebo ke skutečnosti, která je předmětem ústavní stížnosti.
Možná by nebylo na škodu to v aplikaci upřesnit, aby byla aplikace použitelná i pro občana s průměrným IQ.
Děkuji
RSS kanál komentářů k tomuto článku