Tento případ je od začátku nepřehledný, a jasno mi do něj nevnesl ani prvoinstanční rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem. Jisto je tolik, že dva Neromové
se vloni v květnu v Teplicích střetli se skupinou šesti Romů; výsledkem byli tři pobodaní Romové, z nichž jeden následkům svých poranění podlehl. Bodné rány mu zasadil třikrát trestaný Stanislav Sýkora, kterýžto si nyní od soudu odnesl pětiletý trest, a to – pro všechny nečekaně – za zločin rvačky podle § 158 odst. 3 TrZ.
Tento trestný čin má v systému hmotného trestního práva poněkud zvláštní postavení, neboť se – částečně – jedná o speciální skutkovou podstatu k trestnému činu ublížení na zdraví, umožňující soudu uložit trest (arci mírný) za účast na rvačce i v případě, že při ní k trestněprávně relevantní újmě na zdraví nedojde, avšak na druhé straně je zranění ve rvačce způsobené posuzováno mírněji, než kdyby v němu došlo za jiných okolností. To našlo uplatnění právě v tomto případě, a Sýkora tak mohl odejít od soudu s relativně velmi mírným trestem za jednání, které by jinak mohlo být posouzeno až jako vražda: bodnutí nožem do hrudníku oběti je jednáním, u něhož lze srozumění se smrtelným následkem jistě presumovat.
Posuzováno v této základní rovině, jeví se ústecký rozsudek jako alibismus a snaha vyhnout se složitému (a politicky citlivému) rozhodování, zda šlo jednání v nutné obraně, potenciálně excesivní, a jako řešení, jež bude akceptovatelné jak pro mediálně-antidiskriminační frontu
, tak pro obžalovaného. Mnohé okolnosti jeví se nasvědčovat tomu, že kdyby soud skutek zkoumal důkladněji, musel by buď obviněného zcela zprostit obžaloby, nebo mu naopak uložit přísnější, následku usmrcení poškozeného odpovídající trest.
K takové hypothese – a s ohledem na skutkovou složitost a nejasnost incidentu se nic než vagní hypothesy formulovat neodvažuji – mne vedou dvě okolnosti. Za prvé fakt, že konflikt vznikl na základě skutečné nebo domnělé krádeže dvou opečených klobás, které se některý z Romů měl Sýkorovu společníkovi pokusit odcizit (pro novináře: zcizit), a za druhé to, že fysický střet iniciovali Romové, údajně v reakci na verbální agresi ze strany Neromů.
V tom je arci jádro problému, který s rozsudkem mám: pod rvačkou si umím představit fysický konflikt, jehož se na obou stranách účastní přibližně stejný počet osob, nikoli situaci šest-na-dva, ledaže by šlo o střet jedinců výrazně odlišně fysicky disponovaných. Jestliže tedy Romové v šesti zaútočili na dva Neromy, bylo právem Sýkory se bránit, a s ohledem na početní převahu útočníků mohl být k této obraně použit i nůž, a to i s plným vědomím možného následku usmrcení protivníka. Použití nože bylo ospravedlnitelnou kompensací početní převahy Romů.
Trest za rvačku se mi proto jeví nepřesvědčivým, polovičatým a alibistickým: buď byl konflikt vyvolán Sýkorou, a pak nechť nese za následek svého jednání odpovědnost jako za vraždu, včetně případné rasistické pohnutky, anebo nikoli, a pak by měl být Sýkora zproštěn.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Za Velkou párkovou loupež padl pětiletý trest
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Jiné případy
- Počet zobrazení: 7203
Komentáře
JInými slovy se Vám nelíbí exstence skutkové podstaty t.č. rvačky. Ovšem
(i) Zabít někoho ve rvačce není vražda.
(ii) Vyvolat rvačku není vražda.
Yossi
Yossi
Přesila samotná není měřítko. Když v tramvaji objevíte zloděje, je naprosto v pořádku, když dostane nakládačku od všech. Přece byste nechtě, aby to vypadalo jak v americkém akčním filmu, kde k hrdinovi přistupují soupeři jednotlivě.
Ale to pak nelze nazvat rvačkou.
Z právního pohledu máte asi pravdu, ale na dané kostře příběhu si dovedu představit různé varianty. Mně se to jeví tak, že obě strany se chtěly servat. Sýkora šel do konfliktu zdánlivě pro párek, ve skutečnosti si to s nimi chtěl rozdat. Na jednu stranu je to výchovné pro ty parchanty, co jsou zvyklí sehrát klasickou cikánskou férovku a najednou to dostanou 3:0 při přesilovce 6:2. Oni začali fyzický boj a proti přesile je namístě užít všeho co je po ruce.
Na straně druhé měl nejspíš průběh toho konfliktu blízko k rvačkám Sparta:Baník, kdy obě strany o rvačku stojí a směřují k ní vědomě a kolikrát i v průběhu logisticky spolupracují.
Nějak v tom posouzení soudem nevidím tresty pro těch přeživších 5 agresorů. Já bych to nebyl schopen rozsoudit stylem viník-oběť a napařil bych něco asi každému z nich. Možná kromě stánkaře.
Ono je taky vidět, že stánkař dobře věděl, že pomoc nemůže očekávat od policie, ať už státní nebo městské. Už jen kdyby měl popsat těch 6 lidí, vystavoval by se nebezpečí.
Yossi
Takhle je to zase jen přehlídka sympatií či nesympatií k Romům, jež ovšem diskutující na tomto blogu projevují týden co týden ...
Diskuse typu - "buď byl konflikt vyvolán Sýkorou, a pak nechť nese za následek svého jednání odpovědnost jako za vraždu, včetně případné rasistické pohnutky, anebo nikoli, a pak by měl být Sýkora zproštěn" - a lze ještě dodat - "a nebo skutečně došlo ke rvačce, a pak jsou vsichni účastníci stíháni za rvačku" - mi skutečně nepřijde jako úplně podnětná.
A přijdete vy s tím, že celé je to pitomost a jde je o sympatie ke kolejovým vozidlům.
Oldřich
Již delší dobu navrhuji, aby soudy začaly oficiálně využívat znalců v oboru vina. Jednak se tím rozhodování o vině či nevině posune na vyšší, vědeckou úroveň, jednak se tím z některých jedinců sejme těžké břímě povinnosti sám rozhodnout, a ještě to navíc odůvodnit. Ostatně některé posudky z oboru psychologie se začínají oboru vina nebezpečně přibližovat ... :-/
Yossi
RSS kanál komentářů k tomuto článku