vydávacíma trestním řízením se zamýšlí na svém blogu David Schmidt.
Jeho pochybnosti vyvěrají z toho, že člen zákonodárného sboru, který nebyl vydán k trestnímu stíhání, zůstává doživotně podezřelý, aniž by měl možnost očistit se tak, jak toho může dosáhnout např. obviněný, jemuž byla udělena milost (§ 11 odst. 3 a § 172 odst. 4 TrŘ).
Procesní povaha ustanovení o nevydání poslance nebo senátora (hovořme opět pro zjednodušení jen o
poslanci) v čl. 27 odst. 4 Ústavy svádí k závěru, že nevydaný poslanec zůstává do konce života v
prostoru hmotněprávní nejistotymezi vinou a nevinou, a tomuto osudu se nemůže nijak bránit, protože na vydání nemá právo a rozhodnutí o nevydání není přezkoumatelné soudem: žádný soud, ani Ústavní, není nadán pravomocí přezkoumávat rozhodnutí parlamentních komor jinak než z hlediska ústavnosti procedury jejich přijetí.
Je jasné, že takový závěr je pro poslance málo uspokojivý, neboť tím dochází k jeho nedobrovolné procesní inkapacitaci, obdobné tomu, že by zemřel nebo byl zbaven způsobilosti k právním úkonům: trestní řízení je v takovém případě zastaveno, ale rozhodně to neznamená hmotněprávní výrok o nevině, toliko o nestíhatelnosti.
Rozdílně od D. Schmidta mám za to, že rozhodnutí o nevydání je třeba vykládat nejen procesně, ale i hmotněprávně, a to jako rozhodnutí o nevině. Nedojde-li ke zneužívajícímu výkladu parlamentní imunity – a to se skutečně v minulosti stalo, notabilně v případě senátora Jaroslava Musiala a u poslance Stanislava Humla – nevydání je výjimečný institut, jímž může komora zasáhnout do trestního řízení za situace, že by trestní stíhání poslance představovalo šikanu. Ergo nevydán může být pouze ten poslanec, o němž komora došla k přesvědčení, že je nevinen, a toto své přesvědčení do rozhodnutí o nevydání vtěluje. Nemělo by proto docházet k nevydání z jiných důvodů, např. humanitárních nebo oportunních.
K tomu se váže otázka, jak by mělo řízení před komorou a jejím výborem probíhat. Hmotněprávní účinky rozhodnutí o nevydání, které dovozuji (a výjimečně tak činím ve shodě s autoritami, viz Schmidtova rešerše v jeho postu), na ně kladou určité nároky i z hlediska spravedlivosti procesu. Theoreticky by nemuselo být plně spravedlivé řízení předcházejí rozhodnutí o vydání, protože to – paradoxně – postavení poslance nezhoršuje. Jestliže však komora poslance nevydá, měla by tak učinit po procesu, v němž věrohodným a dostatečně transparentním způsobem prokáže, že poslanec je nevinen a policie se jej toliko pokusila šikanovat. Nemá-li tuto jistotu, měla by poslance vydat; nedostatkem české ústavní úpravy je ovšem to, že na rozdíl od ústavy německé (čl. 46 odst. 4 GG) nemůže již komora do trestního stíhání svého člena, byl-li jednou vydán, dále zasahovat.
Komentáře
Dokážu si představit řadu dalších důvodů. Samotné šikanózní stíhání je dostatečný důvod. Představme si například, že poslankyni neobratně upadne z okna květináč při zalévání, který zraní psa procházejícího chodce, ale poslankyně bude stíhaná pro stejný skutek pro veřejné ohrožení, neboť na protějším chodníku procházela mateřská škola.
Protože se (imho) dává souhlas pro stíhání konkrétního skutku, nikoliv kvalifikace, může pod dojmem přemrštěné kvalifikace nebo i jen její potenciální hrozby (koneckonců Škárka taktéž byl vydán a odsouzen rozdílně - a představme si ulicí tolik toužebně očekávaný justiční run na poslance) sněmovna svého člena nevydat.
Další alternativou je například šikanózní forma, kdy by OČTŘ zneužívaly předvedení, předvolávání, či neodůvodněnou vazbu.
Dovedu si dokonce představit, že by poslanecká sněmovna odmítla vydat poslance, který by měl skutečné "zásluhy o stát" ke stíhání v nějaké banální věci.
K tomu jsem přesvědčen, že vydání může být procedurálně čistě změněno revokací. Naopak to však již nelze (je to "na vždy").
Právě to udělali u Musiala, a rozhodně si nemyslím, že to bylo v pořádku. Ochrana před šikanou je jediný legitimní důvod.
A. Např.: Souhlasíme s vydáním pro usmrcení z nedbalosti, ale ne zabití.
B. Nebo: Souhlasíme pouze se stíháním na svobodě, aniž bude uvalena vazba.
C. Nebo: Souhasíme se stíháním, to však budiž vedeno mimo dny jednání Poslanecké sněmovny a jejích orgánů, a mimo poslanecké dni pana poslance.
Obecně si myslím, že by tvormou ústavních zvyklostí mohl mandátový a imunitní výbor dojít k širší pravomoci dalších zásahů do TŘ, ale bylo by lépe, kdyby to bylo zakotveno alespoň v zákoně o jednacím řádu.
Je zde totiž příliš mnoho bílých míst. Zdaleka nemusí jít jen o trestní stíhání poslance, může jít i o situaci, dky poslanec jako svědek má vypovídat u soudu a soudce odmítne omluvu na hlasování o důvěře vládě a nechá poslance předvést.
Vůbec je otázka, zda by imunita neměla chránit poslance proti zadržení i po vydání ke stíhání, ale to je již asi rozbito případem Sládek.
Polícia riadne vyšetrí, SZ vznesie obžalobu vo veci usmrtenia. Súdne konanie preukáže, že to nebolo usmrtenie z nedbalosti (ale zabitie). Rozsudok: poslanec je nevinný, slobodne odkráča domov. Kde som urobila chybu?
EP
Rozumějte, pokud je skutek: Nesl si z domu jiné osoby krabici s penězi, tak to může být dar, nebo příspěvek nadaci, nebo úplatek, nebo vyrovnání za lékařskou péči mimo pojištění,... Z toho nic nezjistíte. Potřebujete vědět, že šlo o úplatek.
Schvalování konkrétní kvalifikace je nakonec věcí suverenity sněmovny. Pokud se usnese, že vydá poslance, jen pokus bude mít soudce rezavou paruku, tak přes to nejede vlak.
A je to dobře, protože to chrání rovnováhu mocí před soudcokracií.
Ostatně identita skutku před a po rekvalifikaci např. u poslance Škárky kulhá na všechny čtyři. Přijetí úplatku a příprava komplotu na Bártu, byť jejím vyvrcholením je fingované přijetí úplatku není identický skutek. Podle mne měl soud požádat o rozšíření souhlasu ke stíhání (a věřte že toto by nedostal - poslancům by to přišlo, jako přílišné sci-fi).
"Poslanecká sněmovna podle čl. 27 odst. 4 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, a § 12 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, vyslovuje souhlas ...
2. ... a s trestním stíháním poslance Jaroslava Škárky, narozeného ..., pro přečin přijetí úplatku dle ustanovení § 331 odst. 1 trestního zákoníku, kterého se úmyslně dopustili tím, že dne ..."
Přitom Škárku odsoudil soudce pro podvod, čili imho v rozporu s rozsahem vydání...
Jistě, možnost pozdějšího zásahu podle vzoru mnou citovaného německého vzoru by byla užitečná, ale nikoli zásadní.
Čili nelze tvrdit (jako to tvrdil soudce), že se vydává jen pro čin, ale ke stíhání pro čin kvalifikovaný určitým způsobem. Nelze dělat z usnesení sněmovny trhací kalendář.
Předpokládám, že se to ještě bude řešit, protože tohle už prošlo i médii a Škárkův advokát to určitě zvedne...
Člověk, který nebyl shledán vinným, je prostě nevinný, přece. Ať jej někdo vydá nebo nevydá. Co je na tomto nepochopitelné, nebo proč se to musí rozebírat?
Druhá část spočívá v tom, kdo právoplatně rozhoduje o vině (nemám teď na mysli skautský oddíl, kde se kluci dohadují, kdo podváděl ve hře na indiány, nebo firmu, kde šéf hledá viníka pro zpackaný projekt).
Kdyby to tu bylo normální, tedy tři moci, zákonodárná, výkonná a soudní (a ne úřední, veřejná a bůhví co ještě), bez soudu by nebyla vina. Zkusme se zeptat Němce nebo Angličana, zda může být někdo vinný, aniž by tak rozhodl soud.
Mirek Vorlický
Dnes jsem nevyloupil žádnou banku, a jako "důkaz neviny" nepotřebuji žádné rozhodnutí, jednoduše proto, že mne z toho nikdo neviní.
Jestliže ale v takové podezření upadnu, je velký rozdíl mezi jednotlivými způsoby, jak bude moje trestní stíhání zastaveno (popř. vůbec nezačne): usnesení o zastavení, protože bude zjištěno, že se lupiči jen podobám, je něco zcela jiného než zastavení, protože budu prohlášen za nesvéprávného, a ještě něco jiného je zastavení, protože jsem v bance postřílel 60 lidí a stíhat mě pro vloupání by bylo neúčelné.
V postu řeším, čemu z těchto variant se blíží, nebudu-li jako poslanec k trestnímu stíhání vydán.
Pane Pecino, nazval bych se pesimistou, který se optimisticky snaží svůj pesimismus překonat, možná, že je to obráceně ale. Po přečtení Vašeho příspěvku si říkám, toto s právem nemá nic společného, Co jsme to provedli, že nás Pánbů takto trestá? Od kdy potřebuji na této zemi dokazovat svoji nevinu? Nechť ten, kdo viní, dokáže vinu! Také si myslíte, že nikdo z nás není zdravý, jen špatně vyšetřený? Myslíte si, že článek 27 Ústavy opravňuje komoru, aby své poslance přikovala k radiátorům ve sněmovně? Kde to jsme, Bože?
Mirek Vorlický
myslím, že jste se opravdu neměl nechat zatáhnout do debat o Rathovi. Míchá se tady totiž několik vzájemně pouze okrajově souvisejících systémů. A Váš přístup je jednoznačně příliš advokátský, tj. snažíte se normy trestního práva nadřadit všem ostatním systémům, čímž prokazujete demokracii medvědí službu, přesně v tom duchu, jak se o to politici snaží už 20 let. Tedy kdo z nás nebyl odsouzen je nejen nevinný, ale i bezúhonný. Pokud TZ a TŘ mluví o "nevině" pachatele pokud nebyl odsouzen má tím na mysli spíše vždy určité připomenutí právního stavu ale pouze právního stavu, nikoliv stav faktický. Proto také obvykle přidává "pohlíží".
Pokud jde o trestné činy, nejsou spáchány tím, že o nich soud rozhodne. jsou spáchány tím, že byly spáchány. Jedna věc je, že můžete mávat lejstrem, druhá jestli tomu někdo věří nebo ne. Soud může zprostit, ale očistit? To jen za předpokladu, že v naprosto férovém řízení jednoznačně dojde k závěru, že se skutek nestal a to ještě tak, že se nestal fakticky, nikolv jen právně (údajná mrtvola se objeví s tím, že byla na dovolené, peníze se najdou ve skrýši...) nebo že jej zcela jednoznačně spáchal jiný pachatel. Právní kličky ani skvělý obhájce se nepočítají.
Jistě, je třeba mít na mysli, že jak Parlament, tak soudy vytvářejí v tomto případě precedenty. Na druhou stranu, mohou nedůvěryhodné osoby a instituce vytvářet důvěryhodné prameny práva? Jiří Janečka
pro mne je větším problémem, že by Rath měl být odsouzen v nespravedlivém procesu, než že by měl být osvobozen, přestože by byl vinen. Nevím, zda je to "profesionální" deformace, ale rozhodně je to mé pevné přesvědčení.
Ano, zůstane-li poslanec nevydán, má smůlu, už se nikdy neočistí, stejně jako se kdokoli z nás jen s obtížemi bzde bránit pomluvě. Možnou obranu vidím jen cestou vlastního trestního oznámení pro pomluvu/křivé obvinění (s tím, že na mě, potažmo státu) zůstane důkazní břemeno, popř. žalobou pro pomluvu. Alespoň de lege lata. De lege ferenda stačí dát poslanci právo obdobné právu podle §§ 11/3 + 172/4 TŘ (to opisuji z článku, takže pokud to nesedí. nebijte mě).
Přečtete-li si rozpravu před (jednomyslným) nevydáním Musiala, zhrozíte se, protože senátoři většinou netvrdí, že je šikanován, ale že je to milý chlapík a toto mu nemohou udělat. Ano, takové nevydání opravdu není v pořádku.
Oba se konečně mýlíte v tom, že zprošťující rozsudek znamená automaticky neúspěch v civilním řízení. Důkaz viny není vyloučen ani u zproštěného pachatele, což je dnes konstantní judikatura (např. 21 Cdo 2368/98).
Představte si komunistického poslance, kterého nacionalistická většina obviní z podpálení budovy Poslanecké sněmovny, bude zatčen "těsně po spáchání činu" (doma v posteli se sirkama pod polštářem a dýmkou na nočním stolku). Ve chvíli, kdy vládní většina zjistí, že jí už nevěří "ani voják z povolání" (kvalitním vojákům se omlouvá, ale jedná se o přiléhavý příměr z doby mé povinné služby), tak to rozhodne zamést pod stůl nevydáním. Chcete v takové situaci vzít poslanci právo se očistit?
Karel Vážný
RSS kanál komentářů k tomuto článku