Blahopřejeme Janu Cibulkovi, který u Městského soudu v Praze porazil na hlavu pražský dopravní podnik ve věci své žádosti týkající se přístupu k informacím o polohách tramvají a autobusů v reálném čase. Rozsudek Ladislava Hejtmánka, Naděždy Treschlové a Hany Kadaňové odmítl veškeré argumenty žalovaného, od zjevně nesmyslných po relativně plausibilní, a poskytnout informace mu nařídil.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Řekni, kde ty tramvaje jsou
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Informační právo
- Počet zobrazení: 4530
Komentáře
Viz treba toto ihned.cz/.../...
Neměly by soudy rovnou řídit IT oddělení? Pak uz jen na základě dotazu na informaci, kterou sice subjekt má, ale neni zatím zpracovávána automatem, tak nařídit zakázku a termín pro nákup počítačů, IT systému, čidel, aby bylo možné on-line on-time poskytovat...?
Miloslav Ponkrác
Nebo jenom naprogramujete webovou aplikaci a bezpečnost neřešíte?
Pokud dokážete "zaručit bezpečnost", pak budete absolutně první na tomto světě, ale ve skutečnosti budete jen prachsprostý podvodník, pokud toto budete zaručovat.
Takže reálně lze zajistit rozumnou míru bezpečnosti. U webové aplikace, která je pouze read only, tedy data pouze čte a nikdy je nemá jakkoli měnit (jako je tomu v tomto případě) - lze zajistit vysokou míru bezpečnosti poměrně snadno, pokud programátor a implementátor není idiot.
Je to stejné, jako když pan Pecina udělal webovou aplikaci na prohlížení soudů - a neohrozil tím nijhak zvláště interní informační systémy soudní.
Možná vás to překvapí, ale zkušený programátor nepracuje na zelené louce, ale používá frameworky. Tedy odladěné bloky kódů, a vlastní program je jen pár řádek.
Dále se v databázi založí nový uživatel, který dostane práva pouze pro čtení některých databázových tabulek a dalších databázových objektů - a nemá absolutně práva k zápisu.
Počítač nebo virtuální server, na kterém bude běžet webová aplikace bude jinde. A s tím si můžete hrát včetně dalších bezpečnostních prvků.
Takže odladit kukátko do existujících dat, které reálně může mít pár desítek KB kódu nad frameworkem není problém. Pokud v něm bude chyba, která by ohrozila bezpečnost, zastaví to databáze nebo další prvky v cestě.
A nebo můžete mít na webovém serveru replikovanou kopii databáze, čímž to celé ještě více odstíníte. To už je jedno.
Napsat dostatečně bezpečné webové kukátko do interního systému s jednoduchými daty za dva dny je triviální. Pokud máte zkušeného člověka, bude si u toho houpat nohama.
Tím spíše, že toto kukátko existuje v interním informačním systému pro zaměstnance - byť ne ve webovém podání.
Miloslav Ponkrác
Vzdálený přístup znamená, že musí poskytnout nějakou metodu, obvykle API, do potřebných dat. Nemusejí vůbec tvořit webovou aplikaci. Stačí poskytnout suchá data v jakémkoli formátu, třeba XML, nebo jiném. Je třeba jen zdokumentovat metodu, jak tato data vzdáleně získat, a zdokumentovat daný formát.
Miloslav Ponkrác
Kdyby chtěli švejkovat, tak jim dají přístup k JPG obrázkům s informacemi o zpoždění tramvají, čímž splní zadání soudu, ale udělají žalobci nesmírné problémy. Pro další použití to budou muset prohnat OCR, které je nespolehlivé, zvláště pokud se vhodně zvolí nízká kvalita JPEG.
Miloslav Ponkrác
Miloslav Ponkrác
Hele, skvělá myšlénka. Nechtěl von si pan Cibulka tak trochu zabuzerovat?
Teď máte v Praze v dopravě zrovna brajgl, tak by se to vyplatilo o to víc.
Když bude interface do systému dobře udělaný, může dotyčný třeba udělat aplikaci, kde se budete moci podívat jak to zrovna jezdí. Zase.. ve standardním režimu spíš hračka, ale při sněhové kalamitě s 5 cm sněhu, to může být opět užitečný pomocník.
Takto vznikají synergické projekty.
V autodopravě jsou také aplikace, kde se dá online připojit, hlásit situaci a pomoci tak ostatním řidičům. Tam je to ale podmíněno ochotou řidiče. Poměrně velkou ránu tomu zasadil jeden z výrobců navigace, který sesbíral data od řidičů a pak je předal policii, která následně začala stavět radary tam, kde lidé jezdili nad limit (přesto bez nehod).
Takže v této oblasti to kvůli bolševikům vypadá spíš na komunitní přístup, kdy vidíme polohy jen těch aut, která si to navzájem povolí. Ale výše uvedená hlášení o stavu nebo automatická identifikace kolon je normálně funkční věc.
Ale pražské tramvaje.. ty je panečku potřeba držet v tajnosti až do příjezdu. Kdepak aby obyčejný nevolník věděl dopředu, že už je šalina za rohem!!
A taky má souseda Lorence s oknem na zkoseném rohu ulice, který vidí do ulice za rohem. A tak bývá slyšet v domě: "Pane Lorenc, stihnu to ještě?" a pan Lorenc řekne JO, nebo NE podle polohy tramvaje v ulici a kondice tazatele a dostává za JIT informace každou sobotu teplé buchty. Pan Lorenc je proti zveřejňování akutální polohy šalin.
Nekecejte! Fakt? Dyk sem Pražák, to už jsem tak dlouho nejel trambají?
"pan Cibulka tak trochu zabuzerovat"
Buzerování zkurveného oficiálu je ctnostná činnost hodná úcty! Více Cibulků! (Pecinů taky.)
Richard
Když zveřejníte data, tak pak nemůžete bratranci přihrát zakázku z obecních peněz za půl miliardy na displeje, zobrazující reálný dojezdový čas.
To by tak hrálo, aby to měl každý jouda na telefonu zdarma!
jizdnirady.idnes.cz/praha/spojeni/
Jsou tam i výluky a zpoždění.
A ty displeje jsou, jen co jsem naposled viděl, z konečné Řepy dolů.
Technické služby mají informaci kam dnes vyslaly koště, dvoukolák, sekačku a multikáru.
Žadatel má právo znát informaci, kde se zrovna nachází sekačka, koště a multikára.
Soud nemůže mít tedy problém, na žádost o informaci, vypracovat zadání na IT zakázku implementace on-line systému na sdělování informací, které technické technické služby přeci mají...
Miloslav Ponkrác
V Brně to funguje už nějakou dobu, viz:
iris.bmhd.cz/
DS
Pokud povazujete za "buzeraci" to, ze vy DPHLMP mel ve svych sluzbach drzet krok s dobou (jinymi mesty) tak to za chvili bude "buzerace" i to, ze popelar ma vysypat popelnici
RSS kanál komentářů k tomuto článku