Rozhodnutí havířovského magistrátu, které jsme komentovali i na tomto blogu, neobstálo u Nejvyššího správního soudu. Jde o známý problém heckler's veto, k němuž NSS zaujímá dlouhodobě konstantní postoj a nedovoluje úřadům omezovat výkon svobody shromažďovací jen proto, že zamýšlené shromáždění vyvolá negativní odezvu.
K rozsudku mám jen dvě výhrady:
- Je naprosto nepřijatelné, aby soudy rozhodovaly o přípustnosti demonstrace po půldruhém roce od data jeho zamýšleného konání. Takový rozsudek je zcela akademický; platí starodávná právní maxima justice delayed is justice denied. Obecně by se délka řízení o kasačních stížnostech měla pohybovat v rozmezí tří až šesti měsíců, jen výjimečně déle, a do šesti měsíců by měly ve správním soudnictví zásadně rozhodovat i soudy I. stupně.
- Pokládám za velmi neblahé, jestliže soudy bez kritické analysy přebírají termín sociálně nepřizpůsobivé osoby. Všichni dobře vědí, že jde jen o alibistické, zástupné označení pro romské ethnikum, avšak tím, že ho do svých rozhodnutí recipují a dokonce s ním samy operují i úřady a soudy, získává legitimitu, již by se mu dostávat nemělo. Jsem sociálně nepřízpůsobivý, a pokládám to za jednoznačně positivní, nikoli negativní vlastnost. Jádro problému tkví v tom, že kdyby svolavatel označil za účel své akce
protest proti romské kriminalitě
nebomanifestaci odporu proti české xenofobii
, byl by označen za rasistu a shromáždění by bylo s vysokou pravděpodobností jako nedovolené zakázáno. Napíše-li, že se bude protestovat protinepřizpůsobivým
, nikdo nic nenamítá, ačkoli jde přesně o to samé. Mám za to, že pokrytectví by se nemělo stávat českou státní doktrinou, a úřady i soudy by se měly rozhodnout: buď, demokraticky připustí i protesty namířené proti ethnicky nebo jinak typově vymezeným skupinám osob, anebo ať zakazují i demonstrace, které proti nim zjevně směřují a jsou jen označeny alibistickou nálepkou, tak aby bylo jasně vidět, že v České republice ve skutečnosti svoboda shromažďování neexistuje.
Komentáře
Např. krajskému soudu v Brně trvaly dva roky, než naštěstí správně shledal nezákonný zásah do práva shromažďovacího ze strany brněnské policie, která bez jakéhokoli právního důvodu rozpustila naše shromáždění tří lidí. No a když jsme pochopitelně chtěli omluvu a odškodnění, tak začala dělat obstrukce pražská soudkyně Markéta Vodáková. Dokonce zašla tak daleko, že nám ve věci našeho nároku na finanční odškodnění zastavila řízení, protože jsme odmítli zaplatit nezákonně požadovaný soudní poplatek (nároky na náhradu škody vůči státu jsou osvobozeny, jak je známo). Uvidíme, co Markéta Vodáková po našem odvolání vymyslí příště, ale to už určitě podáme námitku podjatosti.
A druhý případ - rozpuštěná blokáda na Šumavě. První soud v Českých Budějovicích jsme relativně rychle vyhráli a soud shledal zásah policie jako nezákonný. Ovšem policie podala kasační stížnost s řadou zcestných argumentů (ke kterým se vyjadřuji v diskuzi zde - jinepravo.blogspot.cz/.../...) a na NSS už to leží víc jak rok.
ad 2) nesouhlasím - pojem "sociálně nepřizpůsobivé osoby" (určitě nejen) pro mne rozhodně není synonymem pro romské etnikum. To jsou prostě a jednoduše osoby, které se chovají v rozporu s právem či právo zneužívají. A to si dovoluji tvrdit (nebo spíše doufám), že Vy, pane Pecino, nečiníte. Sociální nepřizpůsobivostí totiž jistě není aktivní výkon práva svobody projevu či důsledné uplatňování práv atp.
Je fakt, že mezi "sociálně nepřizpůsobivé", dle naznačených kritérií, patří nemalá skupina Romů, ale na druhou stranu znám Romy, kteří se chovají naprosto sociálně přizpůsobivě, stejně tak, jako znám spoustu "Neromů", kteří se chovají naprosto sociálně nepřízpůsobivě.
Možná ten pojem chápe (či alibisticky používá) někdo jinak, ale určitě ne všichni, tudíž jeho korektní používání nemůže (respektive by nemělo) mít negativní důsledky.
K.
P2
K.
Lidé, kteří zdůrazňují, že nemají nic proti slušným Cikánům, a tvrdí, že jim na ethnicitě ani trochu nezáleží, trpí rasovými předsudky, protože nerasistu by něco takového ani nenapadlo. Nerasista se může zabývat konkrétním nevhodným chováním určitých lidí nebo i prevalencí určitého nevhodného chování u určité skupiny, ale nevytvoří si automatismus "Cikán = zloděj", od kterého má potřebu se distancovat tvrzením o tom, že ti "slušní" mu nevadí.
Považuji to za návyk, kterého bychom se měli zbavit, a to zejména z důvodu, že činí situaci ještě horší. V důsledku rasových předsudků vzniká situace, že např. Rom musí nejprve prokázat, že je "slušný", a pak teprve s ním budeme zacházet jako se sobě rovným (a ani to ne vždy, viz masové propouštění Romů z práce na začátku 90. let, kdy nastoupila nezaměstnanost). Tím se bariéra daná sociálním backgroundem jedince z tohoto ethnika zvyšuje, což jeho postavení proti ostatním zhoršuje, a vytváří se positivní kladná zpětná vazba: jsi Cikán, proto nikde práci nedostaneš, a ještě ti budeme vyčítat, že bereš dávky a pracovat vlastně ani nechceš.
Pokud stát tedy neponese alespoň část nákladů spojených s nadprůměrnou důvěřivostí a zároveň tvrdě nepotrestá toho, kdo ji zneužije, nemá tato situace dobré řešení.
JM
RSS kanál komentářů k tomuto článku