Do poslední chvíle jsem si netroufal predikovat, jak Ústavní soud rozhodne. Na jedné straně mi bylo jasné, že vyhovět by znamenalo jednat proti politickému pudu sebezáchovy (ústavní soudnictví, v současnosti až nepostkomunisticky účinně fungující, by se stalo jen imitací téhož, po vzoru dalších institucí jako např. NKÚ, a soud by byl nejpozději jmenováním nových soudců efektivně
normalisován). Na straně druhé, kdyby Ústavní soud vyhověl a pražské volby zrušil, výrazně by tím posílil své magnitudo mediální hvězdy a ukojil ješitnost a ambice těch svých soudců, kteří
politickou realitudlouhodobě odmítají uznat – a kteří, v nebývale vysokém počtu pěti, proti majoritnímu votu disentovali.
Ústně přednesené odůvodnění nálezu mne nepřesvědčilo, ale to je můj dlouhodobý problém s právním názorem, že volební soudnictví by mělo být zdrženlivější než soudnictví v ostatních případech. Mám naopak za to, že volební soudnictví by mělo být tak přísné, že by si každý avanturistické akce typu gerrymanderingu dvakrát rozmyslel a volební legislativu se snažil dodržovat na 105 %.
Komentáře
Je to také škola pro opozici, že je třeba podat konkrétní protinávrh už na zastupitelstvu, aby měl správní soud co srovnávat.
Zde stačilo přidat cca 1-2 mandáty a netrvat na rovnosti mandátů.
Chyba je ale už v ÚS aprobpovaném šíleném d'Hondtově systému všech kladných celých dělitelů, místo lichých.
Protože povětšinovaný poměrný systém je horší obou čistých. Připouští snáze mafiánským skupinám jedné či dvou stran ovládnout zastupitelstvo bez vlivu, a často i dozoru opozice. Pokus převzít opoziční noviny u nás pomocí registrace ochranné známky byl jedním z důkazů mafianismu.
RSS kanál komentářů k tomuto článku