Tady Policie České republiky, jménem zákona otevřete!
–
Dobrý den, už víte, koho budete volit v presidentských volbách? Nevíte? V tom případě bychom si dovolili věnovat vám tento vkusný letáček našeho kandidáta.
Takový dialog v žádné české domácnosti snad letos ještě nezazní, arci situace se k tomu jeví nazrávat. Například Česká pošta, ačkoli je státním podnikem a jako taková měla by zůstávat apolitická, poskytuje na svých pobočkách reklamní prostor Janu Fischerovi (
fotografie pořízená Janem Šináglem na poště v Žebráku).
Podobnou situaci jsme zažili už před volbami v r. 2010, kdy pošta na svých pobočkách
propagovala ODS a Petra Nečase. Tehdy nám její představitelé velmi přesvědčivě
tvrdili, že k chybě došlo na straně reklamní agentury, se kterouž bude následně náležitě zatočeno. A vida, uplynuly přesně dva roky a stejný problém je zpět.
Podle některých názorů není neutralita státních podniků v platném právu zakotvena a na takové reklamě, jaká právě běží na pobočkách pošty, není nic špatného. Tento názor nesdílím, i když připouštím, že ani zákon o státním podniku, ani zákon o majetku České republiky výslovný zákaz podobných politických aktivit neobsahuje. Neutralitu (apolitičnost) státních orgánů a institucí lze však podle mne dovodit výkladem norem ústavního práva.
Podle čl. 20 odst. 4 Listiny základních práv a svobod jsou politické strany a hnutí odděleny od státu. Jestliže by státní podnik, jehož (jediným ze zákona přípustným) raison d'être je uspokojování významných celospolečenských, strategických nebo veřejně prospěšných zájmů (§ 3 odst. 2 zákona o státním podniku), při svém veřejném působení podporoval určitou politickou sílu – ať už stranu, hnutí nebo nezávislého kandidáta na presidenta nebo senátora – na úkor síly jiné, vznikala by mezi státem a takto podporovaným partikulárním subjektem nepřípustná vazba, odporující shora citovanému čl. 20 odst. 4 Listiny. Snadno bychom se mohli dočkat situace, že by na nás Fischer či jiný bezskrupulosní kandidát vyhlédl s plakátu nejen na pobočkách státní pošty, ale propagaci politické strany by se na vedlejšák
věnovali třeba soukromí exekutoři, celníci, hasiči nebo policisté: reklama některé strany přímo na policejních vozidlech by byla pro voliče jasným signálem, který kandidát je ten správný, státem podporovaný.
Poslali jsme poště
žádost o informace a budeme se těšit, s jakou výmluvou přijdou její manageři tentokrát. A mimochodem, když před dvěma lety Jan Šinágl Nečasův plakát na poště svépomocí demontoval, nemohl být poté ani uznán vinným z přestupku, jelikož se zjistilo, že ani reklamní agentura, ani pošta nejsou schopny prokázat výši způsobené škody; vzniklo podezření, že služba byla straně poskytnuta
gratis. I to ukazuje, jak nebezpečné je dovolovat státním podnikům účastnit se tímto způsobem předvolebního boje.
Aktualisováno.Jak mne upozornil DS, 50% podíl ve společnosti
Media Master, s. r. o., která prodává reklamní plochy na poštách,
koupil Jaromír Soukup; ano, právě ten, který
sponsoruje slušného a poctivého člověka
Jana Fischera.
Jestlipak se najde televisní nebo rozhlasový odvážlivec, který si troufne Fischera se zeptat, kolik za své plakáty na poštách zaplatil? Těžko: mohlo by se ukázat, že slušný a poctivý člověk Fischer by takovému jedinci zařídil neslušně a nepoctivě rychlý vyhazov.
Komentáře
Nevim ted, zda-li je posta pronajala jine raklmani agenture, nebo zda-li je nyni provozuje ve sve rezii. Ale jsou k najmu za penize, stejne jako bilboard u dalnice. Zajimave by bylo, pokud si ty plochy posta provozuje sama, zjistit za jake penize je Fischerovi pronajala, a zda-li jde o cenu obvyklou. Pokud ne a dostal to levneji, nez by stejne plcohy dostal pronajat treba Sudetonemecke krajanske sdruzeni, tak potom jest nutno postu popotahovat.
Pokud ty plochy provozuje soukroma medilani/reklamni firma a ta je Fischerovi pronajala, pak je to vicemene ciste, pronajmout si je mohl kdokoliv..
DS
neviditelnypes.lidovky.cz/.../...
RSS kanál komentářů k tomuto článku