V žebráckém sídle Sudetoněmeckého krajanského sdružení v Čechách, na Moravě a ve Slezsku zahájila pro členy i pro veřejnost činnost Sudetoněmecká knihovna v Žebráku/Sudetendeutsche Bibliothek in Bettlern. Nabízí ke studiu zatím omezený výběr sudetik, a to pouze presenčně. Služby knihovny a její nabídka se budou postupně rozšiřovat.
Několik fotografií: [1], [2], [3].
Aktualisováno.
Další fotografie jsou zde.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Sudetoněmecká knihovna v provozu
- Autor: Tomáš Pecina
- Nadřazená kategorie: Naše případy
- Kategorie: Sudetští Němci
- Počet zobrazení: 6267
Komentáře
Oliver
Mel bych zajem o tricko, pripadne otvirak na pivo s logem SKS, jedna-li se o statem povolenou a nezavadovou symboliku.
Vp. Kreutzfeld, to není tak jednoduché, my požádáme o potvrzení nezávadovosti, a budeme stíháni za přípravu nebo za pokus: jako teď ten obviněný v Mostě, kterému napařil soud drsnou podmínku za závadové symboly, které měl na srolované mikině, s presumpcí, že je sice nikdo neviděl, ale kdyby si ji býval oblékl, byl by páchal.
Ano. Kdyby měl fotografický aparát u sebe, jistě by nádraží fotografoval. Tak hluboko neklesli snad ani komouši - ti prostě řekli "fotografoval", dotyčný se přiznal a žádal pro sebe nejvyšší trest. Ale zesměšňovat se takovouhle amatéřinou znamená zesměšňovat NWO a to by se mohli dotyční soudci se zlou potázat!!
A z vlastni zkusenosti: Cesi vas budou potahovat za (originalni citace):
- lehce neofasitický a proticeský ton symbolu
- fašistickou symboliku ("sudetské" prapory a znaky)
- Fakticky lze za protičeské a neofašistické považovat jakékoliv stanovistko "Sudeto"německého landsmanšaftu a jejich sympatizantů
- Vzhledem k tomu psychicky slabší povahy nebo osoby nevzdělané v dějinách nebo osoby sledující peníze se přiklání k názorům Sdl a spřízněných. Že je to neofašismus nejhrubšího zrna, to není třeba dokazovat
- propagace tzv. "sudet" a práva na domovinu atd. je u nás trestným činem rozvracení republiky podle § 92 trestního zákona. Spáchání v rámci organizované skupiny (např. Sdl) je trestáno doživotím.
Jen pro informaci, § 310 Trz/2009:
"Kdo v úmyslu rozvrátit ústavní zřízení, územní celistvost nebo obranyschopnost České republiky anebo zničit její samostatnost se účastní násilných akcí proti České republice nebo jejím orgánům, bude potrestán odnětím svobody na osm až dvanáct let, popřípadě vedle tohoto trestu též propadnutím majetku."
S certifikatem nezavadovosti od Vasich spojencu z NATO by snad mohly byt povoleny i ceskymi urady a soudnimi experty na problematiku pripravy na pokus naznacovani.
Tam maji to cerne slunce jak se o nem mluvilo na Paragraphu, a jelikoz podle nekterych theorii se nazkove maji vratit z Mesice uz v r. 2018, je treba byt vzdy pripraven.
Danielo, to rozvracení republiky je nutno brát v historickém kontextu. Paragraf na toto téma vlastně pochází už z První republiky v době jejího založení a teprve až později byl komunisty tak nechvalně zneužíván. Není vůbec bez zajímavosti, že První republika paragrafu využívala málo a dala i přesto Sudetoněmecké straně Konráda Heinleina prostor republiku v podstatě zničit.
PS: Docela by mne zajímalo, jestli v tomto svérázném muzeu se tento fakt také zmiňuje a rovněž také jak se Sudetští Němci chovali k Čechům, když je oni vyhnali v roce 1938 z pohraničí, jak na ně lili z oken obsahy svých nočníků, atd. Jinak se jedná o jednostrannou propagandu a snahu se zviditelnit. No, už jsem o tom psal, nebudu se tedy opakovat, že...
Vyhnání Čechů ze Sudet je účelový mythus, nic takového se nedělo. Kdybyste znal prameny, věděl byste, že na konci války tam žilo víc Čechů než před Mnichovem.
T.Krystlik pro sve historicke poznatky prohledava archivy a tam jiste neni zaznamenano vse.
Nemohu ale zavirat oci nad fakty, ze se skupina Cechu po valce chovala stejne jako predtim nacisticti barbari. Mstili se na bezbrannych civilistech nemilosrdne a zlocinne.. Vetsina nemeckych esesaku a sadistickych vrahu utekla na zapad a po porazce Hitlera zustali v Sudetech vetsinou zeny, deti, starci, zkratka nejslabsi cast obyvatelstva.. (Muzi ve wehrmachtu bud mrtvi nebo v zajeti..) Toto vim z prvni ruky odsunutych Nemcu.
Tez povazuji za hnusne, ze se urcita cast Cechu nestydela po vyhnani porazenych nakvartyrovat se do jejich domovu, spat pod jejich perinama, jist z jejich nadobi a rodinnych priboru....Ja za sebe jsem se sudetskym Nemcum omluvila...
Toto drancovani byla predzvest pro pozdejsi dobu, kde nepritelem uz nebyl Nemec, ale cesky burzoust nebo kulak. Domnivam se totiz, ze v Sudetech se testoval bolsevicky postup, v roce 1948 pak uz dokonaly...
Sudetsky spolek nevnimam politicky, ale v lidskem rozmeru celkoveho soucitu.. Nemam sebemensi indikaci, ze by sdruzeni nejak ohrozovalo demokracii Ceske republiky, naopak, chapu to jako pokus o zmirneni prikori, ktere mnozi nevinni Nemci zazili v povalecne dobe.
Pristup k sudetske otazce methodou narodni sokove therapie - nu, to se mi zda kontraversni --, nevim, jestli to radoveho Cecha jeste vice proti Nemcum nepostve, ale tohoto risika si jsou zakladatele ceskeho Sudetonemeckeho spolku jiste vedomi...
To je určitě pravda. Podle mne ale pokud hovoříme o historii Sudet a věnujeme tomuto tématu muzeum, tak musíme říci nejen A (vyhnání VŠECH Sudetských Němců bylo zločinem), ale také B (vyhnání Čechů z toho samého území bylo stejně nespravedlivé, plus zrádcovská protičeskoslovenská politika Heinleinovy strany a lví podíl na rozbití republiky). Jinak se jedná o propagandu a cizopasení na utrpení jiných.
...Sudetsky spolek nevnimam politicky, ale v lidskem rozmeru celkoveho soucitu.. ...
Já nikoli. Je to pouze osobní aktivita autora tohoto webu a celé sdružení nemá více jak tři či čtyři členy, jinak řečeno je naprosto bezvýznamné.
Můžete uvést, který paragraf máte na mysli?
Měl jsem na mysli Zákon na ochranu republiky (č. 50/1923 Sb. z. a n.), který byl přijat v prvorepublikovém Československu v reakci na atentát na Aloise Rašína(Wikipedia, 2011).
Řekl bych, že opět pábíte.
Nemyslím, že pábím. BTW, co to je pábit? www.slovnik.cz takový výraz nezná a já taky ne. Prosím, poučte mne, jsem v emigraci už více než čtvrt století...
Vyhnání Čechů ze Sudet je účelový mythus, nic takového se nedělo.
Rodina mé maminky byla z pohraničí doslova vyhnána. Rovněž znám velmi dobře jiného člověka, té samé generace jako mí rodiče, jehož rodina a on sám byl z pohraničí vyhnán a to je hodně mírné slovo...
Proslulost získal tento zákon jiným ustanovením, o urážce presidenta republiky (§ 11), zejména pak jeho odst. 3, který vylučuje důkaz pravdy. Vzhledem k tomu, že tehdejším presidentem byl defraudant, je to poněkud úsměvné.
Pábit znamená vymýšlet si.
Ano, fiktivních příběhů o vyhánění Čechů ze Sudet znám spoustu, bližším zkoumáním se ukáže, že příslušná osoba odešla sama z obav před následky setrvání, a velmi často, když se tyto obavy ukázaly lichými, vrátila se zpět.
Ano, přesně tak. Tím, co se stalo v r. 1945–6, ztratili Češi morální právo nacismus odsuzovat, protože se chovali stejně jako nacisté. Často, bohužel, s hrdostí.
Takže vy tvrdíte, že příběh rodiny mé maminky a mého dobrého známého jsou fitktivní a tím mne vlastně viníte ze lži. Hmmm, vy jste tady k sobě slušní, že...
Pábit znamená vymýšlet si.
To je skutečně česky? Nejen, že já jsem tenhle výraz v životě neslyšel, ale ani www.slovnik.cz ho nezná. Nemyslím, že emigrací má slovní zásoba nějak utrpěla, rodný jazyk používám každý den a ne o moc méně, než když jsem ještě žil v ČSSR...
Já takové lidi ale nepovažuji za slušné, i když nevím, co u vás znamená to slovo "relativně" v tohmle případě znamená a kdo jsou přesně u vás ti lidé "relativně" normální a slušní. Možná tím myslíte, že ti lidé nepoužívají sprostých slov a tedy jsou "relativně" slušní, ale jinak jsou lháři, zloději, podvodníci, atd. U mne je to jinak, v tomto případě nepoužívám únikových termínů jako "relativně" a lhář u mne zůstane lhářem a je mi jedno, jakého slovníku ta dotyčná osoba používá.
To, že jste mne nepřímo a "slušně" označil za lháře je pro mne těžká urážka, kterou já netoleruji. Docela by mne zajímalo, zdali byste mi to samé řekl osobně do očí. Dost o tom pochybuji...
Vodník:
Leho, román Bohumila Hrabal Pábitelé je z r.1964. Je pravda, že do slangu se slovo "pábit" dostalo poměrně pozdě (myslím, až v 80. letech nebo ještě později).
O románu vím, ale nečetl jsem ho. Na výraz jsem zapomněl a nikdy jsem nevěděl, co to vlastně znamená. V běžné řeči a ani ve slangu jsem ho jinak v životě neslyšel a znovu připomínám, že ani slovníky ho neznají. To že ho T. Pečina použil a jak ho použil, svědčí o zajímavém faktu. Nechám si ho pro sebe, tedy prozatím...
Jaký je v tom rozdíl? Lidé někde žijící po mnoho generací byli nuceni opustit své domovy. Když bych byl nucen nedobrovolně opustit můj domov (vlastně já byl, ale to je jiná kapitola), tak se budu rozhodně cítit VYHNÁN a ne nějak ODSUNUT. Termín ODSUN je v tomto případě eufemismus sloužící lživé propagandě...
Jsem rád, že aspoň v otázce nepřípustnosti označovat poválečnou genocidu za "odsun" se shodneme.
slovnik.cz je komerčně reklamní projekt, nepříliš spolehlivý a neúplný, může posloužit k rychlé orientaci ale jako reference v žádném případě.
Tohle je dobrá věc, sice jsem o webu Ústavu pro jazyk Český věděl, ale nikdy jsem ho nepoužíval.
Jsem rád, že aspoň v otázce nepřípustnosti označovat poválečnou genocidu za "odsun" se shodneme.
Co se týče ODSUNU Němců po válce, tam používání eufemismu se vžilo kvůli historickým souvislostem a je nutno oddělit ODSUN od excesů na nevinných civilistech. Vy považujete zřejmě i pouhý ODSUN neboli vysídlení či, chcete-li, vyhnání Sudetských Němců za zločin, já si zase tak nejsem jistý, co se mělo vlastně tenkrát dělat a politická vůle tenkrát byla prostě taková jaká byla. Nevím, jestli bych svého souseda, o kterém vím, že volil Heinleina, že na mě lil z okna chcanky z nočníku či v posledních dnech války střílel z okna po všem co se hlo, taky nevím, jestli bych neměl tendenci se mstít. Dnes s mými životními zkušenostmi zřejmě ne, ale kdybych žil tehdy, prožil si ty všechny válečné hrůzy, Heydrichiádu, atd, tak prostě nevím. Nelze samozřejmě sprosté vraždění nevinných ničím omlouvat, viníci měli každopádně být souzeni a odsouzeni, ale akt odsunu (vyhnání) většiny Němců z Československa se mi jeví v tehdejším historickém kontextu jako naprosto ospravedlnitelný. Znovu opakuji, excesy v podobě vražd, mučení a utrpení v žádném případě neschvaluji, ale co s obyvatelstvem, jehož drtivá většina se podílela na rozbití republiky a válečných hrůzách? Já prostě nevím, nemám odpověď...
Váš výrok o politické vůli mi přijde nechutný, protože přesně tak byste mohl "obhájit" holokaust: Židé byli majoritní populací považováni za zdroj problémů německého hospodářství a byla tudíž politická vůle vyřešit tento problém jejich likvidací.—To je hnusné a se mnou nikdy nemůžete pro tento druh úvah počítat.
Pane Pecino, nemluvíte pravdu. Vy to jistě víte (jako právník), ale nehodí se Vám to do krámu.
Tehdejší dobové předpisy - dekrety - umožňovaly, že i osobám německé národnosti se majetek nekonfiskoval - viz § 1/2 dekretu č. 12/1945 Sb
Citace: Osobám německé a maďarské národnosti, které se aktivně zúčastnily boje za zachování celistvosti a osvobození ČR, se zemědělský majetek podle odstavce 1 nekonfiskuje.
TAk tady pane Pecino nemluvte o kolektivní vině. Bylo to věci každého sudetského Němce, zda se přikloní k Říši či k ČR. Pokud k Říši, pak to byla jeho volba a nelze následně svalovat vinu za odsun na ČR
T. Moláček
Nejde pouze o to, jak se Sudetští Němci chovali za Protektorátu, ale také před ním. Byli to oni a jejich strana, která rozbila První republiku a defacto způsobila 2. světovou válku. Bez nich by nikdy nedošlo k Mnichovu a to nebylo jenom lhaní Lordu Runcimanovi, ale bojůvky Freikorpsu, vraždění českých policistů a nejen jich. Propaganda s tím spojená, to už hodně lidí nepamatuje a nechce pamatovat a jestlipak něco takového najdeme ve vašem svérázném muzeu? Řekl bych, že asi těžko. Případ Sudetských Němců nutno hodnotit komplexně, jejich chování za První republiky, jejich podíl na Mnichovu a chování za Protektorátu. Jako národnostní menšina se zrovna tak podíleli na zničení První republiky stejně jako celý Německý národ na rozpoutání nejhorší katastrofy v dějinách lidstva - 2. světové války. Souhlasím, že uplatňování principu kolektivní viny vede k nespravedlnostem a excesům, ale jak říci celému národu, že zvolit si do čela diktátora s plným vědomím, že způsobí genocidu na celém kontinentu a světovou válku, je naprosto nepřípustné?
Třeba proto, že byli na rozdíl od německých příslušníků nadřazené rasy příslušníky rasy podřadné a určeni k likvidaci. Třetina doslova, všichni pak coby skupina. U těchto lidí má spíše smysl zkoumat eventuelní kolaboraci jednotlivců.
Jednoduše řečeno, tito lidé coby skupina byli obětí, kdežto Němci coby skupina (a byli to oni, kteří skupiny definovali) byli agresory.
První republiku rozbila především Masarykova a Benešova šovinistická politika, a Lordu Runcimanovi (a nejen jemu) lhali taky hlavně Češi. Máte mozek vymytý komunistickou propagandou.
Ad gogo:
Tím jste se přihlásil k principu kolektivní viny. Děkuji, předpokládal jsem to.
Položil jste otázku a já Vám odpověděl. Povšimněte si také, že jsem nijak nehodnotil, zda je takový přístup správný, spravedlivý atd.. nastínil jsem pouze možnou motivaci pro uvedenou diferenciaci.
Ano, na tyto případy pamatovalo např. ust. §1/1b dekretu č. 12/1945 Sb o konfiskaci a rozdělení zem. majetku
citace: S okamžitou platností a bez náhrady se konfiskuje pro účely pozemkové reformy zem. majetek, jež je ve vlastnictví zrádců a nepřátel republiky JAKÉKOLIV NÁRODNOSTI A STÁTNÍ PŘÍSLUŠNOSTI, projevivších toto nepřátelství zejména za krize a války v letech 1938 - 1945.
T. Moláček
Od pana Peciny mi tu už chybí jen Goeblesova historka o německé stařence, které čeští četníci zapálil dřevěnou nohu.
Špatní byli a jsou Němci, Američané, Rusové, Angličané, Francouzi a j., asi v tomto pořadí.
Doporučoval bych každému usilovat o české občanství jako visitku nej.....
sem s nimi... tyhle informace ceskym historikum povazlive chybi. Mozna proto se radeji neustale drzi v obecnych formulacich... nekdy to doknce vyvolava pocit, ze nouze o podobne informace je takova, ze se delaji pametni desky i za ustrelene nohy..
usti.idnes.cz/.../...
Byli vyhnáni čeští kolonisté. Starousedlíci, tj. ti, kteří tam bydleli před rokem 1918, mohli zůstat.
Jednoduše řečeno, tito lidé coby skupina byli obětí, kdežto Němci coby skupina (a byli to oni, kteří skupiny definovali) byli agresory,“ mi připomněla jeden řečnický trik: „8. Sloučení nesouvisejícího. Dva nesouvisející body se sloučí do jednoho a očekává se, že oběť odmítne či přijme celek, přičemž přijetí i odmítnutí lze považovat za špatné: "Ty hodně používáš internet. Vzrušuje tě to bizarre porno, které na internetu je?"“
Bylo by mnohem poctivější přiznat, že tato výjimka z vyhnání Němců byla učiněna, aby se mohlo argumentovat, že vyhnání není plošné a skupina nevyhnaných byla co nejmenší. Položil jste si někdy otázku spravedlnosti? Do jaké míry bylo spravedlivé požadavat, aby člověk riskoval svůj vlastní život, aby směl zůstat v zemi svých předků?
Ani to ale není pravda, nenazýváte-li "vyhnáním" to, že zaniklo jejich pracovní místo v koloniální správě.
Byli vyhnáni čeští kolonisté. Starousedlíci, tj. ti, kteří tam bydleli před rokem 1918, mohli zůstat.
Všem, kteří zpochybňují vyhánění čechů a neárijských elementů ze Sudet, říkám: Jste ignoranti bez základního vzdělání!
Chcete příklady? Tady jsou: 1. Moje prababička Mitzi Czech, němka ze Spachendorfu (Leskovec nad Moravicí), vyhnána po záboru Sudet, protože se odmítla rozvést se svým českým manželem a odmítla dát děti do německé školy. . Moje prateta Lizelotte Lipschitz, donucena v noci 25.října utéct z Troppau (Opava) s jedním vozíčkem majetku, pro židovský původ svého manžela Arthura Lipschitze spolu s ním a jedním dítětem.
Upozorňuji, že vyhnání čechů z pohraničí doprovázelo vyhnání celé spousty dalších, především němců z RW (Republikanische Wehr),židů, slováků a na Těšínsku i poláků. Vžádném případě nešlo o kolonisty. A už vůbec nepřišli pouze o místo. Ve Freudenthalu (Bruntál) dle ročenky SdP z roku 1940 bylo do koncentračních táborů odvezeno 18 nespolehlivých Němců (komunistů) a 8 čechů, kteří odmítli odchod do ČSR. Takže tak to bylo vy anonymní ignoranti. Tomáš Křenek
Pro ty, které je tento vzkaz určen, to tak nikdy nebylo. Já už jsem o to psal, rodina mé maminky byla z pohraničí vyhnána a ještě znám jeden příběh, kdy všichni ani nestačili včas utéci. Ale to je jak do dubů, jich se žádný osobní příběh nedotkne a autor tohoto blogu vám pak řekne něco v tom smyslu, že i slušní lidé někdy lžou a že jsou to tedy všechno výmysly. Je to naprosto zbytečné, i kdyby člověk měl stokrát pravdu, i kdyby věděl fakta přímo od rodinných příslušníků, jsou to pro ně výmysly a jejich alternativní svět jim nikdo nikdy nevymluví. No a když si tu otevře někdo moc hubu na špacír, tak se to prostě smaže a je to, že ano...
nebo zda-li je takove bezpravi pripravovano, pachanano,organizovano a posvecovano statem a jeho nejvyssimi predstaviteli?
ds
Chcet snad rici ze odjezd, odsun (odchod, pripadne utek, nebo jak termin je vam vhodny), Cechu popr i Nemcu ze zabraneho uzemi organizovalo Nemecko?
A potom, pokud by to byly potyčky s jednotlivci, zda měl státní aparát možnost je ochránit a zda to udělal.
Pokud to byl odchod vynucený aparátem, zda šlo o odchod ze strachu (a jak reálný byl) nebo odchod, kde měl aparát explicitní roli.. např. nějaký dokument nařizující, zakazující ...
Zato v roce 1945 byly známy jak cíle, tak metody realizace.
Nicméně potřeba správy se nezměnila, bez ohledu na to, že se změnil její charakter. Pošty, železnice apod. tam byly potřeba i nadále.
Asi jste to Petersi nestačil pochopit a opět jste vytrhl část z kontextu.
Gogo, já sice chápu, že morální otázky jsou Vám silně nepříjemné, ale takto primitivními diskussními triky jejich naléhavost neodstraníte.
Diskuse s Vámi se nevyvíjí v módu vysvětlovacím a tento stávající mi není blízký.
Debatě jsem otevřen, ale na plané vyskakování nemám náladu.
???
Diskuse s Vámi se nevyvíjí v módu vysvětlovacím
Jistě, protože si ustavičně pletete diskussi se školou. To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem diskusse na LW a příbuzných blozích vždy považoval za špatné a nepřínosné. Zřejmě jsem udělal chybu, že jsem se zapojil do zdejší diskusse. Lidi, kteří mají o všem jednou pro vždy jasno, odmítají se zamyslit nad pouhou otázkou spravedlnosti, nepřesvědčí nikdy nic.
Pokud poukaz na dvojí metr na Čechy a Němce a jeho chabé zdůvodnění aggressí Němců považujete za plané vyskakování, vysvědčení si vystavujete sám.
Chcet snad rici ze odjezd, odsun (odchod, pripadne utek, nebo jak termin je vam vhodny), Cechu popr i Nemcu ze zabraneho uzemi organizovalo Nemecko?
Ve svém předešlém přízpěvku jsem jasně doložil, že dle ročenky SdP z roku 1940 (1. rok ve svobodném Bruntále) se uvádí, že bylo do koncentračního tábora odesláno 18 nespolehlivých Němců a 8 Čechů, odmítající odchod do protektorátu. Nepředpokládám, že šli do koncentráků dobrovolně, či na nátlak okolí a neorganizovaně. Byl to organizovaný teror ze strany říše. Nebo mi zkuste vysvětlit jak byste řešil následující problém (a tak se to tenkrát stalo mé prababičce): říšská správa zrušila veškeré menšinové školy. Vy jste pak mohli děti dát pouze do školy německé, ovšem za předpokladu, že mají dobrý rasový původ. Čistě česká rodina, či židovská tak neměla kam dát své děti. Ale školní povinnost byla povinná! Šup tak jste dostal 1 rok vězení za to, že děti nechodí do školy. No a vy jste pak před trestem raději odešli do protektorátu. Po svých a na vlastní náklady. Takže to bylo ještě horší než odsun.
Tomáš Křenek
diskusse jistě není škola, ale ani kazatelna...
Dávám přednost třeba i ukecanému vysvětlování postojů před poštěkáváním a mentorováním.
Neřešil jsem v příspěvku spravedlnost, nýbrž překládal jednu z motivací proč ne nepohlíží na příslušníky skupiny obětí jako na příslušníky skupiny agresorů v případě posuzování spoluúčasti na agresi.
Ale to už jsem zase zabředl do vysvětlování, což je marnost.
Ano, ten kdo používá zkratku NSR je kommunista nebo bývalý kommunista.
Typická ukázka Vašeho pojetí diskuse.
Protože diskutovat o některých věcech má stejný smysl jako diskutovat o tom, zda 1 + 1 = 2.
Jinak mne fascinuje, jak stejně jako Postava vytahujete po tolika letech dávno passé diskusse, jako kdybych já vytahoval, že jste před 7 lety netušil, co je to bydliště. Další známka toho, proč Váš okruh zcela vynechávat. Nemá to sebemenší přínos ani pro jednu stranu.
diskusse jistě není škola, ale ani kazatelna...
Gogo, když trpíte základními právními neznalostmi, tak by Vás někdo poučit měl, ne? Fascinuje mne, ale silne negativně, Vaše bohorovnost, s níž diskutujete o věcech, o nichž nevíte prakticky nic.
Dávám přednost třeba i ukecanému vysvětlování postojů před poštěkáváním a mentorováním.
Jistě, ale na to si najděte jiného partnera. Já, když mám spasitelskou náladu, tak na Vaše chyby upozorním. Když ne, tak je nechám být; je problém každého, když uvěřím Vašim nesmyslům. Možná bych ale na LW měl vytvořit článek o hodnověrnosti zdrojů. U blogů, kde bez korrekce píšete, by mělo být hlasité varování.
Neřešil jsem v příspěvku spravedlnost
Jistě. Protože pro Vás je spravedlnost prázdné slovo.
nýbrž překládal jednu z motivací proč ne nepohlíží na příslušníky skupiny obětí jako na příslušníky skupiny agresorů v případě posuzování spoluúčasti na agresi.
Ano, pro Vás je racionalisace jakékoliv ukrutnosti dobrá. Jste ochoten aspoň připustit, že Hitler by mohl postupovat naprosto stejně a své kroky „zdůvodňovat“ předchozími křivdami? Jste schopen měřit každému stejně, padni, komu padni, nebo se ten náš smí dopustit jakéhokoliv hnusu?
Další chauvinistická lež. Ve skutečnosti byly zrušeny pouze kolonistické školy, tj. ty, které dotoval čs. stát, aby pohraničí počeštil.
Pokud někoho zajímá, jak to bylo doopravdy a nikoliv pouze chauvinisté kecy, tak si může přečíst článek Milana Churaně. Ale nepředpokládám, že v prostředí těch, kteří minulost posuzují pouze na základě anekdotické zkušenosti svých předků, že by to někdo chtěl slyšet.
Tohoto bych se s dovolením i nadále držel a přimlouval bych se za to, abyste mne vynechal i na svém žalobníčku. Díky.
vs
slepeckahul.pecina.cz/.../...
To jen k tomu NSR-SRN. (17.2.2011), když už jsem to bohužel nakousl, tak aby bylo jasno co jsem tím mínil.
Toť z mé strany definitivně vše.
abyste mne vynechal i na svém žalobníčku
Gogo měl byste konečně naučit používat termíny, zjevně Vám to nejde. Pokud v dnešním informačním chaosu na svém blogu napíšu, aby lidé Vaše texty nečetli, protože jsou to vesměs informačně záporné pitomosti, tak to není žádné „žalování“, ale služba čtenářům.
Konkrétně. Když si někdo přečte Váš text: „z prvního odkazovaného textu přece plyne, že NSR a později SRN dlouhodobě uznávalo naše nároky“, tak mu třeba uvízne v paměti, že NSR a SRN označují nějaké 2 různé entity. To je však pitomost na úrovni „město Karlovy Vary, které vzniklo až roku 1990“ od jiného „odborníka“ Vašeho typu.
To je hodně špatná lež! Podívejte se, co k tomu řekl
Konrad Henlein.
Kdyby se Vám to špatně četlo, tak
tady je podstatná část přepsaná.
Musím konstatovat, že lžete od začátku do konce. Můj otec byl Čech narozený ve Vsetíně (ročník 1902), matka sudetská Němka narozená v Božím Daru. Už z toho můžete usuzovat, že se otec Němců nestranil. Tenkrát bylo skutečně běžné, že Češi znali Německy - jak se tenkrát říkalo - slovem i písmem. Za Henleina a jeho SDP se všechno změnilo jako čarovným proutkem. Maminka byla najednou v očích sudeťáků k.rv. - co si vzala toho Čecha. Když se otec vrátil ze zářijové mobilizace (1938), měli jsme poplivané dveře (i exkrement se našel), rozbitá okna a v krámě mamince neprodali ani Ň! Zapomněl jsem napsat, že to bylo v Otowitz (dnes předměstí Varů). Mimochodem - ve Varech tehdy nebyl snad jediný český obchod! Tak co mu zbylo? Naložil majeteček na dvoukolák a tlačil ho až do Plzně, kde jsme přežili válku v bytě (Zbrojnická 2)narychlo upraveným z půdy. Taková byla skutečnost.
Děkuji, tento Henleinův projev jsem neznal.
Záleží na tom, jak se na soužití Č. a N. v I. republice díváte. Pokud připustíte, že se Č. k N. chovali jako kolonisatoři, musíte se logicky ptát, zda bylo přesto povinností N. to snášet a snažit se situaci změnit ve volbách (ve kterých jejich representace, nacistická nebo demokratická, nikdy nemohla dosáhnout většiny) nebo zda měli právo sáhnout k jiným prostředkům. Tj. zda úsilí o autonomii bylo legitimní, a poté, co selhalo, bylo legitimní i úsilí o připojení k Německu, přestože to z hlediska čs. zákonů byla vlastizrada.
Nikdo nepolemisuje s tím, že spojenec, kterého si N. zvolili, byl katastrofálně chybnou volbou, a dost velká část N. si to uvědomovala už před Mnichovem. Na druhé straně, nikdo za to nemůže N. trestat ztrátou občanství, práva pobytu a veškerého majetku, tak jako nikdo netrestal Č., kteří si v r. 1946 zvolili KSČ, ačkoli také bylo v té době mnohým jasné, co to bude znamenat.
Přitom za Přemyslovců to byli právě Němci - kolonisté, kteří k nám od té doby začali přicházet, tedy přicházeli na historické území Čechů.
T. Moláček
To je věru odvážné tvrzení, zvláště na pozadí skutečnosti, že od května 1935 byla SdP nejsilnější politickou stranou ve státě. To, co jsem právě napsal, mám vyčtené, ale po rodičích mi zbylo mnoho dokumentů (fotografií, dopisů atd), které přesvědčivě dokazují, že o žádnou vynucenou snášenlivost nešlo do té doby než Henlein tuto verantwortungsvollen Aufgabe, die ihm als dem Führer der Volksgruppe in ihrem Kampf für das Deutschtum. To byl ale jeho a K.H. Franka "boj", to bylo jeho ego (pochopitelně sponzorované ze Říše). Das alles habe nur geschehen können, weil das ganze Sudetendeutschtum nationalsozialistisch geworden sei. Tady Vám Konrád přímo a bez vytáček říká, že nešlo o Not und Sehnsucht, ale že šlo o umělou politizaci. Naši Němci přece neměli problém s Versailským mírem. Ponížení Německa nepociťovali, byli československými občany německé národnosti. Jezdili v 1919 a 1920 do Saska 4. vlakovou třídou (to opravdu existovalo! Trať Cheb - Selb), koupili si tam za pár korun boty (a svoje šlapky vyhodili). Těžili z německé obří inflace a neměli nouzi ani se jim nestýskalo. Tedy nouzi samozřejmě měli, ale stejnou jako jejich čeští spoluobčané. Nevymýšlím si. Pocházím s velmi chudých poměrů.
Tohle je křestní list mého dědy z matčiny strany. A
tohle je jeho dům v Božím Daru. Byl švýcko a byl na to hrdý, protože jeho předci byli nádeníci v dnes již neexistující vesnici Irrgang (něco na způsob Zmýlená).
Otec byl zběhlý sklář. Foukání se mu nelíbilo pro fyzickou námahu, tak se v pokračovačce kvalifikoval jako písař a pracoval až do okupace na berním úřadě v K. Varech. Tyhle údaje jsem připojil jenom proto, že jsou ověřitelné a že moje údaje nepochází z knih, ale z otcova i (trošičku) z mého života.
Když pomineme Henleinův projev (ten byl na úrovni Biľakových a Husákových řečí na sjezdem KSČ co pět let, nebral bych ho tak vážně), nemohu s vámi zcela souhlasit. N. v ČSR skutečně neměli problém s versailleským mírem, ale měli problém s vlastním postavením, které nebylo od počátku rovnoprávné a dále se velmi zhoršilo v době hospodářské krise ve 30. letech.
I kdybychom nechali stranou odnárodňovací (odněmčovací) akce, jako byla např. finanční podpora českých škol a různé subvencované kulturní spolky (píše o tom podrobně Rádl), nelze nezaznamenat protiněmecké iniciativy jako zákon o obraně státu nebo tzv. Machníkův výnos (o něm např. zde).
Pražská vláda v té době, místo aby pro krisí postižené Sudety něco dělala, zadávala veřejné práce v těchto okresech, budování pohraničních opevnění, českým firmám, které si tam z vnitrozemí dovážely (české) dělníky.
Ergo se třemi miliony lidí se celých dvacet let zacházelo jako s vnitřním nepřítelem. To nemohlo skončit dobře, a neskončilo by, ani kdyby nebylo Hitlera. Ten byl pro Č. jen výmluvou, proč N. po válce vyhnat.
Chyba je v tom časovém úseku. Ne dvacet let, ale cca 4 roky, když se z nich působením Henleina a Franka ten vnitřní nepřítel skutečně stal. Začalo to SHF a skončilo to nacizací převážné většiny sudetských Němců. Zpátky se drželi jen ti staří, kteří už nějaké zkušenosti měli. Zákon o obraně státu je z roku 1936, kdy už to začalo být vážné, kdy už nebylo třeba ani varování rozvědky.
Závěr: S pohraniční majoritou (Reichenberg, Aussig, Komotau, Karlsbad, Eger - to byla z 90% německá města) začali Češi zacházet jako s 5. kolonou teprve tehdy, když se tou 5. kolonou stala. To, že několik - zvláště starších jedinců - nepodlehlo masivnímu nátlaku schopného demagoga K.H.Franka - neopravňuje jejich dědice přepisovat historii. Mám smíšené kořeny, ale jejich zástupci vždy raději mluvili o krvi - jako v kmenovém zřízení. Buď rád, že v tobě koluje německá krev - to jsem slyšel často. Je na čase, aby se tito dědicové vymanili z toho kmenového pojetí a byli ochotni vejít do občanské společnosti.
Posledních několik let, to byla z hlediska čs. vlády už jízda na tygru. Těžko budovat federaci nebo dát Němcům a Slovákům autonomii, když 15 let české obyvatelstvo přesvědčujete o nutnosti kolonisace.
Stejný vzorec se mimochodem zopakoval po r. 1989 ve vztahu ke Slovákům. Místo racionální debaty nad legitimitou jejich státoprávní představy byla česká media plná skandalisčních textů proti slovenským politikům.
Souhlasím, že kmenové pojetí bylo chybné, ale N. nedostali od Č. nabídku na rovnoprávné státní občanství, naopak, už samotná čechoslovakistická Ústava je musela hluboce urážet.
Gieracha. Tak bychom mohli pokračovat hodně dlouho a toho se já zúčastnit nechci. Mám totiž mezi Němci mnoho přátel - jak v Sasku, tak i v Bavorsku a naprosto jistě vím, že tomu tak bylo vždy, kam až paměť našeho rodu sahá. Lidé mohou spolu žít a sdílet své osudy tehdy a jen tehdy, vznikají-li mezi nimi úzké vazby. Těch, kteří tomu nepřáli nebylo zas tak mnoho, ale jejich ego jim dodávalo potřebnou sílu, aby se pokusili vnutit lidem představu, že jim bylo ublíženo. A to je důvod, že se Sudetští Němci stali obětí - teď citát V. Bělohradského:
Sudetští Němci jsou symbolem i obětí středoevropské tragédie, kterou nazvu umělým slovem "neobčanskost". Neuměli být občany Rakouska-Uherska, protože zabránili svým pangermanismem jeho postupné přeměně ve federaci podunajských národů (zpívali Wacht am Rhein místo Zachovej nám Hospodine, jak říká hrabě Chojnicky v jednom z románů velkého "postrakušáka" Josepha Rotha); neuměli být občany demokratického Československa, když v klíčové evropské krizi nebránili jeho demokratické instituce jako hodnotu nekonečně vyšší, než může být pokrevní loajálnost vůči "soukmenovcům(rasovým soudruhům";
fakt, že masově nepodpořili proti archaickému postoji CSU reformu zákona o občanství, kterou navrhla německá vláda, je v mých očích důkazem, že nemají smysl pro zakládající ideu nového občanského Německa, státu, který je ve všem podstatném určen poučením ze dvou světových válek; a v míře, v níž hlásají, že "právo na vlast" v jejich pojetí má být "základním kamenem Evropy" (Den vlasti, 6. 9. 1998), nemají smysl ani pro občanské založení současné Evropské unie, která je vystavěna ze zcela jiných základních kamenů.
Poučení z naší společné středoevropské minulosti je jedno jediné: stát je občanský a politický, ne kmenový a pokrevní princip - konec citátu.
Ano, souhlasím s vašim názorem, že je Čechoslovakistická Ústava musela urážet, ale kdo je předmětem té urážky? Vždy to byli jenom politici, kteří začínali Deusch - Böhmen a o 20 let později Heim ins Reich. Mohu vás ubezpečit, že to - až na jednotlivé vyjímky - nebyli dědové a pradědové těch, kteří se letos sešli v Augsburgu.
Masaryk a Benes slibovali spojencum "Svycarsko", ale lhali. Tezko se pak divit ze mensiny nebyli k CSR loylani. Nemeli k tomu zadny duvod...
Zdá se že nečtete anebo čtenému nerozumíte. Anebo, to je nejhorší možnost, že sem jen tak něco plácnete. Škoda. S p. Pecinou to mělo alespoň nějakou úroveň.
Máte naprostou pravdu, že německý nacionalismus ve druhé polovině 19. století byl jedním z faktorů, které nedovolily vytvořit z dvojstátí regulerní federaci. Je to nicméně jen jedna polovina pravdy, ta druhá je, že tomu zabránili svorně s N. i Č., jejichž parlamentní obstrukce a pasivita ničemu nepomohly.
Tato vina ovšem nelegitimisuje čs. politiku ve 20. letech; ta byla chauvinistická, intolerantní a založená na nesplněných slibech (a to nejen vůči N., ale i Slovákům a Rusínům).
českém budou nesvobodni a ukazovali na to, že jsou v Rakousku národností »prvorozenou«.
Ve válce šli ovšem s Rakouskem a jeho porážkou byli zdrceni.
Fakticky mají Němci práva větší než pouhé minority; nebylo lze odčinit výsledky dlouhého
jejich kulturního života v této zemi. Mají v Praze univerzitu, dvě techniky (jednu v Praze,
druhou v Brně); nebylo také možno zlomit jejich vliv hospodářský ani převahu v mnohých
městech. Sbírka zákonů a nařízení vychází sice oficiálně jen česky (a slovensky), ale »pokud
možno, současně také v úředním překladu německém, polském a maďarském.« I jest dnešní postavení Němců takové. Jsou dosti silní počtem, hospodářsky i kulturně, aby vydrželi dlouhý zápas. Zvykli si na nový stát. Účastní se v jeho vedení: ani Češi ani Němci nezdůrazňují v dnešní vládě své národnostní ideologie; mluví se jen o otázkách hospodářských. Ale napětí mezi oběma národnostmi trvá; protiněmecká ideologie je
nezměněna; v drobném se vede jazykový zápas dále. Únava? Úpadek? Obrat k lepšímu?
Příprava pro pokračování té války, která se prý začala kdesi v XIII. století? Všeho trochu, ale
hlavně únava, která jde dnes celým světem; není nových ideálů; staré se vyžívají, mnoho se
mluví o hospodářském řešení životních otázek, aby se zamluvilo, že životních otázek dnes není.. - konec citace.
Cítíte ten rozdíl? Mají větší práva než pouhá minorita, ale ve vzduchu je napětí. A pak stačí např. Sudetendeutsche Politik: Zwei grundsätzliche Reden od karlovarského knihkupce (a rok nato Sudetendeutschtum in Kampf und Not) a to napětí se vybijí v násilnostech. Uplynulo necelých 20 let od hrozného masakru a zadělává se na nový.
Takže tím se dá ospravedlnit vyhnání Čechů z pohraničí včetně chování Sudeťáků za války? Znovu připomínám, to vaše muzeum je pěkně vykutálené, jen co je pravda...
PS: A tohle už jsem taky zmínil, totiž ono se to nějak ztrácí v kontextu už skoro 80 příspěvků: Muzeum by bylo OK, kdyby neřeklo jenom A (excesy při divokém odsunu Němců včetně pomsty za válečná zvěrstva těsně po válce), ale i B (podíl na rozbití a zrada Sudetských Němců včetně páchání válečných zvěrstev, které zdaleka, zdůrazňuji, VELMI ZDALEKA překonalo ony české excesy).
Budete se možná divit, ale na ty aktivní Sudetské Němce došlo (částečně) už při ustanovení veřejné správy po záboru Sudet.
Oni očekávali výnosné úřady, zvláštní ohodnocení za úspěšný odboj proti ČSR a najednou byli zas ti druzí. Říšští Genossen jim nevěřili. To byla jedna stránka věci a ta druhá, že si zabalili věci a šli na frontu. To bylo zklamání! Znal jsem v Chebu knihaře jehož syn byl také aktivista a uplynuly dva roky a dostal zprávu o jeho smrti na Donu.
Sdruzeni pomaha nahlizet na danou problematiku nikoliv cernobile, ale v odstinech sedi. Je treba se na to divat v sirsim kontextu svobody projevu pro ruzne politicke nazory a interpretace, to Ceska republika potrebuje jako prase drbani. Proto je dobre, ze vazeny pan Leo K zde prezentuje i zajimave nazory a prameny, ktere vedou k jinym zaverum nez ma sdruzeni.
Sdruzeni ale pomaha k zlepsovani a tribeni politicke kultury a svobody projevu. Ona i v nacistickem Nemecku existovala svoboda projevu, pro nazory podobne nazorum Josepha Goebbelse treba. Ty hranice se ovsem nejlepe testuji a tribi na kontroverznich a nekdy az odpornych prikladech, ne na nazorech stredniho proudu a pohadkach vladnouci nomenklatury.
Bývalí komunisté a jejich kámoši tuto zem v maximální míře rozkradli.
Zatím se nedostalo na některé šlechtické rody, které za války kolaborovaly. Proto je třeba zrušit tzv. Benešovy dekrety. Obávám se, a rád bych se spletl, ale sdružení pana Peciny na mě dělá dojem "trojského koně", členové jsou nastrčené figurky či "užiteční idioti" jednající naivně (a možná i za úplatu) v zájmu někoho jiného.
T. Moláček
A co, prosím vás, bylo rozkradeno? Pokud vím, kde nic není ani smrt nebere. Když jsem do ČSSR přijel poprvé po Plyšáku byla to smradlavá nedůležitá zemička se smradlavými mračícími se lidičkami, se špinavými baráky v centrech všech měst a vesnic, s blátem a hromady smrdícíh odpadků a s přetékajícími popelnicemi. Pamatuji si, že mi z toho bylo dost šoufl a nevěřil jsem, že jsem v téhle smradlavé zemi prožil nejlepší léta svého života. Nevím, co se tenkrát v ČSSR vyrábělo, Favority? Smrdící Tatrovky? V POLDI Kladno železné ingoty? V Tesle černobílé televize? Pokud tohle bylo rozkradeno, tak tím lépe pro Čechy...
RSS kanál komentářů k tomuto článku