telefonní justice, jsme psali zde. Nyní Ústavní soud vydal usnesení, kterým odmítl ústavní stížnost Patrika Vondráka proti svévolné výměně soudce.
Ústavní soud doposud judikoval, že rozvrh práce musí pro obsazení soudu určovat jednoznačná pravidla, nyní však změnil názor – jde přece o extremistu! – a ústy soudce zpravodaje Jana Musila uvedl:
Skutečnost, že rozvrh práce výslovně neřeší postup po vyloučení zákonného soudce ve smyslu § 30 odst. 1 tr. řádu, je bezesporu negativní [srov. § 42 odst. 1 písm. d) zák. č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích]. Sama tato skutečnost však nezakládá porušení individuálního základního práva stěžovatele, k jehož ochraně slouží ústavní stížnost.
Proč? No protože nový soudce nebyl stanoven svévolně, ale
vybral ho náhodně počítač! Jestliže se snad mezi mými čtenáři najde někdo, kdo tomu věří, nechť se v tomto smyslu vyjádři v komentáři: takové lidi naše nová, křehká demokracie potřebuje!
Komentáře
To odůvodnění má hlavu i patu a myslím, že se s tou stížností Musil dobře a spravedlivě vypořádal. Kdy by nastupoval automaticky náhradní soudce, strany by toho mohly zneužívat.
Budete si stěžovat u ESLP?
Stížnost do Štrasburku připadá v úvahu až proti meritornímu rozhodnutí.
Nemeritorní rozhodnutí se ve Štrasburku napadnout nedá, nebo to jen nepovažujete za účelné?
Soud nikdy nelže, znalce na "náhodnost" by nám stejně neustanovili.
Už z hlediska rychlosti rozhodování ESLP to nemá smysl.
Přezkoumatelný by nebyl, pokud byste prokázal, že se ten losovací systém dá ovlivnit. Žádný systém není dokonalý a úplně spravedlivý. Losování, pokud ho opravdu provádí program, do kterého nelze zasáhnout, je spravedlivé.
Odůvodnil to neprůstřelně.
Kůrka, Mucha, Musil a Výborný (občas Janů).
Stačí mít za zpravodaje někoho z nich a je vymalováno.
- zákon o soudech a soudcích, § 42/2 ...aby nejpozději v den, kdy věc soudu došla, bylo bez využití rejstříků nebo jiných evidenčních pomůcek soudu nepochybné, do kterého soudního oddělení náleží
- Nejvyšší soud sp.zn. 21 Cdo 1316/2008 ...Vzhledem k tomu, že rozvrh práce Okresního soudu v Nymburce neumožňoval zákonu odpovídající určení, který senát nebo předseda senátu (samosoudce) projedná a rozhodne věc zapsanou pod č. 726/2002, měl tuto věc projednat a rozhodnout senát nebo předseda senátu (samosoudce) určený předsedou soudu postupem podle ustanovení § 44 odst.1 zákona o soudech a soudcích. Uvedeným způsobem ovšem nebylo postupováno, a proto je na místě závěr, že ve věci rozhodl soud, který byl nesprávně obsazen
Pro mě z toho vyplývá. Použití automatického systému přidělování věcí není zpětně přezkoumatelné a hlavně předvídatelné. (pozn. navíc, kde je záruka, že neexistuje možnost počítačový program oblbnout). Rozvrh práce u OS Praha 1 nepamamatoval na případy, kdy je vyloučen soudce z důvodu podjatosti, měl o přidělení rozhodnout předseda soudu. Pokud by v rozvrhu práce OS Praha 1 bylo uvedeno, že v případě vyloučení soudce z důvodu podjatosti bude senát obsazen soudcem náhodně vybraným počítačovým systémem, pak by bylo asi vše OK. Ale na tuto možnost rozvrh práce nepamatoval. Proto měl o vyloučeném soudci rozhodnout předseda obvodního soudu, nikoliv přidělovací počítačový dorovnávací systém tohoto soudu.
T. Moláček
Pokud by měl být "zákonný" soudce vybírán bez omezení předsedou soudu, nedalo by se o respektu k ústavním právům stran mluvit, to by byla čistá svévole.
RSS kanál komentářů k tomuto článku