Když český soudce chce, je z černé bílá, říkal jsem si už dříve nad úvahami, zda by nebylo možné vyjmout z abolice aspoň část skutků, pro které byl amnestován soudce Jiří Berka. To se nyní potvrdilo: Berkovo trestní stíhání pro některé podvodné konkursy má podle rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci pokračovat.
Po právní stránce rozhodnutí přisvědčit nelze, protože dospět k němu bylo možné jen na základě hrubé desinterpretace základních pojmů trestního procesu. Amnestie v čl. II stanoví, že se zastavují ta trestní stíhání, od jejichž zahájení k 1. lednu 2013 uplynulo více než 8 let, o tom, že by z tohoto pravidla byly nějaké výjimky v případě pokračujícího trestného činu, tam nestojí ani slovo.
Ale jak říkám, čeští soudci jsou lidé zvláštního ražení, ti si takovými drobnostmi, jako je platné právo, hlavu nelámou. A určitě se, zejména v mediích, najde dost pitomců, kteří takové svévoli zatleskají, aniž by si uvědomili, že v právním státě má na spravedlivý proces právo každý, i ten, koho by plebs nejraději pověsil na nejbližší lucerně. Kde justice ustupuje volání davu, právní stát končí.
Snad se o nápravu ještě pokusí Nejvyšší nebo Ústavní soud.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Stíhání soudce Berky bude pokračovat
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Jiné případy
- Počet zobrazení: 3627
Komentáře
Pozná niekto voľajaký systém, ako z tohto marazmu von? Pretože ak nie, tak výhercom bude p. Berka. Je totiž pravdepodobné, že ESpĽP mu dá za pravdu. A ČR bude cálovať.
Amnestie je, na rozdíl od milosti, vždy, z principu a pojmově nespravedlivá, protože zakládá nerovnost mezi amnestovanými a neamnestovanými. O to výrazněji se tento rozdíl projeví u abolice, protože amnestie ve formě agraciace nevyrábí z gaunerů nevinné, pouze ty, jimž byl prominut trest, kdežto abolice ano.
Richard
Mno... OK to možná není, ale opačný přístup je začátek cesty k tomu, aby vás spravedlivě zavřeli i za situace, kdy zákon říká, že máte jít domů. Vy přece nejste Berka, že... Nejste, ale takovejch už bylo, co se na to spolehli.
Bohužel, dosud dlouhodobě nejspravedlivější systém, jaký jsme byli schopni vymyslet, je přes všechny své vady ten, který nechá jít i gaunera domů, pokud tak praví zákon.
Je fakt zajímavé, jak právníci vnímají spravedlnost, zákony a tak. Možná, že se DD jen špatně vyjadřuje, ale:
Praví-li zákon, že gauner může jít, je takový zákon (v rámci právního státu a demokracie) protizákonný a žádný soudce se jím nesmí řídit.
Praví-li však zákon, že než člověk smí být prohlášen za gaunera, je absolutně nutno mu to u soudu veřejně dokázat a pak jej případně a zřejmě potrestat, pak je to zákon správný a v rámci našich schopností i spravedlivý.
mv
Kdyby VS-O judikoval, že Berka bude stíhán dál, protože by bylo nesnesitelně nespravedlivé nechat ho jít, dalo by se to jistě akceptovat, ale nikoli, pokud k tomu překroutil v zákoně jasně stanovené pojetí pokračujícího trestného činu a stíhání za něj.
Nevím nic o Radbruchově formuli. Je-li ale gauner někdo, kdo právo, zákon (tedy vůli lidu) porušil, soudce tedy porušení zákona již vyslovil, musí být zřejmé, že následuje trest. V opačném případě budeme mít nesnesitelně nespravedlivou situaci, což nelze. To nelze proto, že spravedlost je cílem práva a jeho beztrestné porušování je její protiklad.
Problém českého práva spočívá kromě jiného hlavně v tom, druhý odstavec výše uvedeného textu, že upřednostňujeme způsob a postup soudního řízení před podstatou věci, čímž je ochrana práv, tedy spravedlnost. Zatímco docílení spravedlnosti musíme provést správnou cestou, nelze dovodit, že správnou cestou ji automaticky budeme mít.
mv
Richard
Hmm. Děkuji za reakci.
Víte, Masarykovo "máme demokracii, teď ještě demokraty" je divné a nedává smysl. Argument morálně pevný prezident a servilní justice (vůči komu servilní?) je stejně prázdný a nic neznamená. Vymýšlet, jak má fungovat demokracie, je ztráta času. Navíc společnost, která si dala do vínku právní kontinuitu se zločinem, zcela zřejmě již předtím ztratila schopnost rozpoznat co je správné a co je špatné a řešení problémů, které z toho všeho LOGICKY vyplývají, není v její vlastní moci. Nebo, já se tak aspoň domnívám.
Potom polemiky na téma právo, spravedlnost, zákon mohou mít jen tu hodnotu, kterou společnost jako celek sama disponuje.
mv
Richard
DEMOKRATICKÉ INSTITUCE
Ano, instituce je demokratickou, ne proto, že ji tak nazýváme, ale protože demokratická je. Já se domnívám, a Vy asi také, že některé instituce jsou demokratické jen dle názvu. Pak nejsou však.
SERVILITA JUSTICE
Ať přemýšlím jak přemýšlím, fakt nevím. Máte na mysli úřady prezidenta a předsedy vlády, nebo jen pány Klause a Nečase? Servilní pro českou justici vůbec není slovo, které napadá mne. Vůči komu je tedy servilní?
ABOLICE
Všechno je na ní špatné. O nůž přece vůbec nejde. Jde o to, kdo jím vládne. Špatní nejsou jen ti, kdo jím špatně vládli, ale hlavně ti, kdo jim svěřili jeho vládu. Zvedl-li se odpor proti náplni abolice a ne proti ní samotné, je to jen proto, že společnost má infantilní představy o tom, co je správné. Nejde tedy o zákaz nože, ale o potřebu jej svěřit do správných rukou, neboť moc škodit není vlastnost nože, ale rukou, které nožem vládnou. Úpadek justice je naprosto zřejmý jako je zřejmá nemožnost problém řešit vlastními silami.
mv
Richard
Dosud nikdy nebylo této pravomoci použito jinak než jako logického doplňku práva agraciace. Nyní se to stalo a máme v zásadě dvě možnosti: a) akceptovat to a dbát, aby při realisaci abolice nedocházelo ke svévoli nebo nedůvodné diskriminaci; nebo b) abolici prohlásit za nesnesitelnou nespravedlnost a odmítnout ji en bloc, s odkazem na Radbruchovu formuli.
To, co se děje, je kombinace obou alternativ, která je IMHO větším zásahem do právního prostředí (do "materiálního právního státu") než abolice samotná, protože tím bereme presidentovi a premierovi jeji prerogativní pravomoc a sami rozhodujeme, že tomu ještě ano, ale tomu už ne.
PREZIDENTOVA A PREMIEROVA PREROGATIVNÍ PRAVOMOC
Víte, já se domnívám, že v právním a demokratickém státě, oni dva tuto pravomoc třeba i mají, ale jen do okamžiku, než se rozhodnou ji použít. Když ji použijí, deklasují tím systém, který jim takovou pravomoc dává. Právní a demokratické zřízení, hlavně tedy udržování a výkon spravedlnosti má vyšší pravomoc, než zmíněné pravomoci. To proto, že obě funkce mají své pravomoci odvozené z práva a z demokracie. Obě pravomoci jsou tedy sice platné, nikoliv však použivatelné.
Ani jeden, či oba najednou, nemají právo bránit výkonu spravedlnosti. Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná (čl.9 (2)). Ochrana a výkon spravedlnosti je úplně nejzákladnější náležitostí právního a demokratického státu, a nelze-li se na toto spolehnout, stojí takový stát na vratkých základech.
mv
Richard
Jak nám vysvětlila majorita ÚS, mohou a nikdo není oprávněn cokoli s tím udělat.
Richard
RSS kanál komentářů k tomuto článku