Zdroj: Google Street View |
Nápad intelektuálně mdlých specialistů z BESIPu využít video z nehody u Obrnic jeví se nám býti v pozoruhodné shodě s obsahem materiálu samotného. Právně je to samozřejmě vyloučeno: zemřelá dívka (skoro jsme už napsali blbka
, arci víme, že tím bychom mohli narušit tradičně vysoké niveau tohoto blogu), jejíž záznam osobní povahy má být veřejně presentován, již souhlas s tímto užitím udělit nemůže, a pozůstalí nemohou, neboť takový souhlas by byl nemravný a tudíž neplatný.
Na nehodě nás překvapilo, jak je dané místo imanentně nebezpečné: zastávka autobusu je oddělena od krajnice vyvýšeným ostrůvkem, což ve spojení s tím, že se nachází na vnějším obvodu zatáčky v místě, kde je povolena rychlost 90 km.h–1, činí ze zastávky smrtelnou past pro každého řidiče, který zatáčku nezvládne a jehož automobil je odstředivými silami vynesen; svodidla jsou navíc v inkriminovaném místě přerušena, takže náraz do dřevěné bariery není ničím tlumen.
S odstrašením by tudíž mohlo jít o jaksi dvojsečný plán.
Komentáře
Samozřejmě jiná otázka by byla, pokud by to video už veřejně dostupné nebylo, přestože v minulosti bylo.
Vzhledem k účelu posmrtné ochrany osobnosti vykonávané v obecném zájmu mravním pojmově ve vztahu k nemajetkové sféře zemřelého člověka, jejímž smyslem je zachování úcty k zemřelé osobě a zajištění důstojné památky na ni, neexistuje zřejmě žádné opodstatnění pro to, aby se postmortální ochrana osobnosti vztahovala i na samotné nakládání s projevy osobní povahy, které jsou od vlastní osobnosti člověka vzhledem k jejich mimoprávní povaze oddělitelné a po smrti člověka se zachovávají zásadně v podobě jejich zachycení na hmotném nosiči jako věci (např. na listině, nosiči obrazu či zvukového nebo zvukově obrazového záznamu apod.).
Není pak z hlediska účelu postmortální ochrany žádný důvod pro posmrtné omezení co do samotného nakládání s těmito nehmotnými statky ze strany třetích osob, nedochází-li při nich k zásahu do vlastní osobnosti zemřelého člověka tvořené jejími jednotlivými složkami (např. soukromí, vážnost a čest, jméno apod.).
Podle mého názoru, je primární, jak by potenciální soud hodnotil samotný zásah. Tedy, zda v konrétním případě (a čase) je to zásah do soukromí či cti. Byly tyto složky přítomny?!?
Podle výše uvedené literatury (Lavický, P. a kol.: Občanský zákoník I. Obecná část (§ 1−654) ochrana památky zemřelé se nevztahuje na nákladání s projevy osobní povahy, nedochází-li při nich k zásahu do vlastní osobnosti zemřelého člověka tvořené jejími jednotlivými složkami (např. soukromí, vážnost a čest, jméno apod.).
To video z internetu samozřejmě jen tak nezmizí, a to je dobře.
Blízcí příbuzní zesnulé mohou tak maximálně zdvořile poprosit BESIP a internetovou veřejnost, aby z etických důvodů video dále nešířili a nepoužívali. Jenže na internetu na etiku, jak známo, kálí pes.
Mimochodem, LAA v instruktážních videích pro piloty autentické záběry a fotky z nehod klidně používá:
www.youtube.com/watch?v=SBKuBhWI58s
Jakékoliv rozumné použití videa nelze nazvat deliktním. Jestli BESIP nebo kdokoliv jiný jej použije, tak se právním snahám příbuzných zemřelé dívky bude zhluboka chechtat hlasem Fantomase. S ohledem na link výše, zjevně videa z nehod nejsou v rozporu s právem na ochranu soukromí a památky obětí.
Tento princip jste mohl sledovat "v přímém přenosu" v probíhajícím sporu s Davidem Navarou: argument, že někde video pouze převzal a nenatočil, se v procesním diskursu ani neobjevil, protože by nemohl uspět. Každý, kdo zveřejní, odpovídá zvlášť (a ovšem, pokud přitom ještě poruší autorské právo, je odpovědný i za to, nad rámec zásahu do osobnostního práva).
Tohle video je veřejné, natočené a zveřejněné "live" přímo potrefenými osobami. Video neobsahuje ani jejich jména, rodinné údaje, SPZ auta, ani extrémně drastické či kompromitující záběry. BESIP jednoduše řekne, že video získal online od autorek, a že v době, kdy jej získal, autorky samotnou formou zveřejnění souhlasily s jeho použitím. A šmytec. Pochybuji, že takový implicitní souhlas se dá retroaktivně účinně odvolat nebo že rodina zesnulé do toho má co kecat.
Ten známější David Navara je šachista. O tom druhém nic moc nevím.
a chtěl bych se zeptat na něco technicky přízemního.
Všimli jste si, že ty dvě osoby v autě sedí tak, jako by šlo o britský vůz s řízením na pravé straně? Předpokládám, že jde o standardní auto, a k zrcadlení došlo až při uploadu na FB, ale naprosto nechápu účel takové funkcionality.
Netočí se tak filmy, nefotí fotky - proč to FB dělá?
Myslím, že převrácení vzniklo až při uploadu na FB (sám jej nepoužívám, tak to nemohu ověřit). Prý jsou tam ale ikony na převracení obrazu. Proč tam jsou? Pochopil bych otočení, aby se kompenzovala poloha při natáčení naležato/nastojato, ale nač je dobré převracení?
1. Aby tam bylo víc tlačítek (a programátor si mohl víc naúčtovat).
2. Pro situaci, kdy se vysílá záběr snímaný přes zrcadlo; prakticky si takovou situaci představit neumím, tedy bude zřejmě správně možnost 1.
Mělo by jít nastavit, že výstup je ale naopak.
RSS kanál komentářů k tomuto článku