O putovní výstavě těl Bodies jsem kdysi slyšel, pak jsem fragmenty z její pražské instance viděl v bondovce Casino Royale, a nyní se dozvídám, že starosta sedmé pražské části Jan Čižinský hodlá exponáty pohřbít.
Nedomníváme se, že je to právně udržitelný postup, nicméně překazit výstavu zákon o pohřebnictví přesto umožňuje. Podle § 4 odst. 1 písm. c) zákona je zakázáno vystavovat lidské pozůstatky před pohřbením, s výjimkou nekonservovaného mrtvého lidského těla, které může být vystaveno v otevřené rakvi do 1 týdne od úmrtí, a s výjimkou konservovaného mrtvého lidského těla, které může být vystaveno v otevřené rakvi i po uplynutí 1 týdne od úmrtí, a podle písm. h) se nesmí zacházet s lidskými pozůstatky nebo lidskými ostatky způsobem dotýkajícím se důstojnosti zemřelého nebo mravního cítění pozůstalých a veřejnosti.
Konání výstavy je tudíž přestupkem, za který lze udělit pokutu do 20, resp. 50 tisíc korun, avšak, co je podstatné, Čižinský může poslat na výstavu městskou policii, která je oprávněna mrtvoly zabavit (§ 17 odst. 1 zákona o obecní policii), a v řízení o přestupku může – a mělo by – být vysloveno jejich propadnutí.
Nečekáme to: spíše, jak je u politiků zvykem, se o věci bude toliko ohnivě mediálně žvanit a skutek tradičně uteče.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Bodies
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Jiné případy
- Počet zobrazení: 4368
Komentáře
Uz se tesim, jak soudruzi zavrou vsechny kostnice.
Domnívám se správně, že pokud výstavě poskytne záštitu některá z univerzit se zdravotnickým oborem, bylo by to v pořádku?
Pane Pecino, co byste tak očekával, že se s těmi exponáty po ukončení výstavních aktivit stane? Že to odkoupí Pohlreich nebo co?
Jestli se nepletu, už na počátku 17. století předváděl lidské orgány doktor Jesenius a bylo to v naší době pokládáno za osvětu.
Já jsem na výstavě nebyl, ale např. moje dcera tam jela se školou, doporučila to učitelka biologie, hodilo se to k výuce. Školy nemají takové vzorky a poslední vývoj ve školství napovídá, že nebudou možné ani chemické pokusy, ani exponáty v lihu.
Nevím, co tam lidí táhlo, ale předpokládám, že zvědavost/zvídavost, jak vypadá reálné tělo. Takže asi totéž co za dob Jesenia.
Buďte rád, že si pan doktor nenechal patentovat tento formát zábavy jako to dělají současné televize. Muselo by se jeho potomkům platit za každé ukázání masa a kostí.
Jako příklad bych uvedl homosexuály. Nikdy mi nevadili, ale od dob politické podpory těch obscénních teploušských průvodů mi prostě vadí – reinkarnace bolševických prvních májů. A tak to je se vším.
Takže ano, Dura lex, sed lex, nicméně co dobrého z toho povstane?
(V tom případě se zahrabání tohoto odpadu do země jeví jako výsostně české řešení.)
Pokud jde o Jesenia, doporučuji přečíst si jeho úvod k jeho popisu oné slavné pitvy ... možná přehodnotíte názor na jeho ušlechtilost.
Tím neříkám, že by se ta výstava měla zakázat, jen že já osobně v ní nic přínosného nevidím. Takové kostnice nebo krypty s mumiemi mají alespoň jakousi historicko-estetickou hodnotu, na rozdíl od tohoto, co by se do jisté míry opravdu dalo připodobnit ke Gay Pride, jak učinil někdo výše.
Jinak řečeno, je otázkou, jestli ti čínští vězni či disidenti chtěli umřít nebo oficiálně umřeli dobrovolně, třeba při mučení. I tato varianta je možná.
irozhlas.cz/.../...
Miloslav Ponkrác
Všechno je otázka míry a tu míru tady, kurva, probíráme.
echo24.cz/.../...
RSS kanál komentářů k tomuto článku