Na Osla měsíce to není, spíš na něco s marťanskými tykadly: Usnesení Krajského soudu v Praze, jímž byla odmítnuta žaloba obecního zastupitele z Tišic Jiřího Ch., který se ze své funkce domáhá informací po obecní obchodní společnosti, by bylo hodno trvalého vystavení, neboť s absencí jakékoli logiky odůvodnění se člověk u českých soudů setkává nezřídka, ale jen výjimečně v takovém stupni jako v tomto rozhodnutí.
Rekapitulujme, že obecní (obdobně jako krajské) zřízení dává členům zastupitelstva, bez ohledu na to, zda jsou součástí místní koalice nebo oposice, právo kontrolovat činnost orgánů obce a obcí zřízených právnických osob tím, že tyto jsou povinny poskytovat jim ve stanovené lhůtě veškeré informace vztahující se k jejich činnosti, o které zastupitelé požádají, a to bez omezení, jež jinak dopadají na běžné
žadatele, postupující podle InfZ.
To je poměrně mocná kontrolní pravomoc, a proto není výjimkou, že jsou zastupitelům tyto informace odpírány a nezbývá jim než obrátit se na soud. Ale ouha, moudrý zákonodárce, inspirován patrně myšlenkou římskoprávních formulářových žalob, na tento žalobní typ v SŘS nepamatoval, a tak nezbývá než podat fakticky
inominátní správní žalobu.
Krajský soud v Praze o žalobě rozhodl tak, že ji posoudil jako žalobu proti faktickému zásahu, který měl spočívat v neposkytnutí informací, což, jak mí laskaví a práva znalí čtenáři jistě uznají, je závěr notně fantasmagorický, avšak má jednu výhodu, že takovou žalobu není nutné věcně projednávat a lze ji jako opožděnou odmítnout. Přiznávám, že jsem si nad tímto rozhodnutím málem vyšrouboval hlavu, jak jsem jí kroutil. Nepochopitelné, šílené, procesní zvrhlost v nejhorší tradici českého justičního alibismu!
Takže v Tišicích zatím veřejnost prohrává se svou politickou representací na body a Jiřímu Ch. nezbývá, než se proti šílenému usnesení bránit
kasační stížnosti, v naději, že aspoň Nejvyšší správní soud bude mít na věc rozumnější pohled. Podnik je to nicméně riskantní: dokážu si totiž představit, že slabší a formalističtější senáty NSS (notabilně čtvrtý a devátý) klidně kasační stížnost zamítnou s tím, že když daný žalobní typ není v SŘS přesně popsán, prostě se taková žaloba podat nemůže.
Počítač
na podatelně proto budiž Jiřímu Ch. milostiv.
Aktualisováno.Takto pojaly případ obecní
Tišické rozhledy (článek je na str. 3).
Komentáře
Konenčně tvrdit inominátnost je nedůvodné, neboť ochranu před nečinností zákon vyloučil pouze pro rozhodnutí a osvědčení, tudíž přichází k úvahu zbytková skutková podstata "nezákonného zásahu".
Spornou otázkou je rozdílnost lhůt pro podání žaloby: u nečinnosti 1 rok, u nezákonného zásahu subjektivně 2 měsíce, objektivně 2 roky.
Rozdílnost by měla být objektivně a racionálně zdůvodnitelná. Zbytková skutková podstata nastupuje v případech mimo běžná řízení, proto prima facie základ pro odlišné lhůty vidím v diskreci zákonodárce.
1. Vztah mezi zastupitelem a obecní společností není soukromoprávní, nýbrž jednoznačně veřejnoprávní – nebo snad chcete tvrdit, že právo zastupitele na informace je soukromé povahy?
2. Bylo by dobře, kdyby byl faktický zásah koncipován jako residuální, ale bohužel není, ani po novele SŘS, protože stále musí jít o "zásah, pokyn nebo donucení", který musí být zaměřen "přímo proti žalobci nebo v jeho důsledku musí být proti němu přímo zasaženo". Do toho nečinnost nenacpete ani po amputaci všech končetin.
Extensivní pojetí ochrany před nečinností je naopak běžné právě u žalob podle InfZ: vyřízení žádosti není vydáním rozhodnutí nebo osvědčení, a přesto se dá nečinnost povinného subjektu s úspěchem takto žalovat.
Extensivním výklad nečinnosti u žalob podle InfZ je rozumný. Je-li taková notorietní judikatura správních soudů, měla být následována.
Jinak je obdivuhodné, s jakou samozřejmostí prezentujete pojetí obchodní společnosti jako správního orgánu i před NSS, jehož soudci si vykládají fair trial i tak, že žalobu odmítnou sami "prvoinstančně" :)
Ve správním soudnictví se běžně soudí ČEZy, sportovní kluby a podobné podivné subjekty, je-li jim uložena povinnost poskytovat informace podle InfZ. Proč tedy nežalovat obecní sro, má-li takovou povinnost (br vztahu k zastupitelům) uloženu ObecZ? Civilní soud by řízení zastavil pro nedostatek pravomoci.
§82 písm. c) zákona o obcích je ale speciální úpravou, kterou je možné získat privilegia proti běžným žadatelům, nicméně o ně zde přeci nejde. Pořád jsme v rámci InfZ, tudíž žádný důvod pro inominátní správní žalobu, ne?
Soud jasně pochybil, pokud ignoroval, že v těchto případech je judikaturou vč. NSS brána za přípustnou žaloba na nečinnost.
Úprava poskytování informací v ObecZ v jedné větě není oprávněným důvodem, proč zneplatnit InfZ, jsou-li jeho podmínky naplněny.
V neexistenci nadřízeného orgánu máme jasno.
Váš (IMHO deviantní) výklad vytváří paradox, že požádá-li zastupitel o neprivilegované informace, musí mu být vyhověno do 15 dnů, kdežto v případě privilegovaných do třiceti.
Absence pravomoci vydávat správní akty, protože zastupitel není orgánem obce (§ 5 odst. 1 ObecZ a contr.).
Ale za pokus by to stálo
Vrcholem legrace byl Ústavní soud, který odmítl řešit ústavní stížnost s tím, že totéž je podáno ke správnímu soudu, a tedy jsme zřetelně nevyčerpali prostředky - načež když to ten spárvní vyhodil, že nemá pravomoc, tak ÚS následně rozhodl, že to ten správní udělal moc dobře, protože tu pravomoc zřetelně nemá.
RSS kanál komentářů k tomuto článku