V pátečních Lidovkách vyšel pozoruhodný komentář Luboše Palaty na thema česko-německých vztahů. Jeho podtitul zní Sudetoněmecké krajanské sdružení se po 20 letech stalo z nepřátelské organizace přijatelným partnerem a obsah nenechává nikoho na pochybách, že cílem textu je vysvětlit rozdíl mezi hodnými, s Čechy kooperujícími sudetskými Němci (sdruženými v německé SdL), které zjevně podporuje i L. Palata, a sudetskými Němci zavrženíhodnými, renegáty z našeho čerstvě legalisovaného krajanského sdružení.
Jak se stát vzorným sudetským Němcem, jakého bude mít rád i pan Palata? K tomu je potřeba přijmout za své několik theorií.
První z nich je theorie příčiny a následku (neboli též spravedlivé odplaty). Vyhnání – jemuž už, na znamení vstřícnosti, blahosklonně nebudeme říkat odsun
, a ani pan Palata tak nečiní – bylo jen důsledkem německých zvěrstev a je jimi plně historicky, politicky i právně ospravedlněno. Běda ovšem, kdyby theorie příčiny a následku byla uplatněna v opačném směru a kdyby někdo se stejnou logikou začal například tvrdit, že události v Lidicích byly jen důsledkem atentátu na Heydricha nebo že persekuce českého obyvatelstva byla z velké části důsledkem porušování právních předpisů v oblasti hospodářství a zásobování (neboli šmeliny)! To by byl hned oheň na střeše. Nesnažím se protektorátní režim nebo nacismus ospravedlňovat, pouze poznamenávám, že jednosměrnost příčino-následkových vztahů na území České republiky je jaksi povážlivá.
Druhá theorie je theorie excesu. Vyhnání probíhalo zásadně humánním způsobem, jen výjimečně se některý soudruh z Revoluční gardy unáhlil a ujela mu ruka
. Ve slabé chvíli pak těchto excesů i zalitujeme, a dovolíme Němcům připomenout je pamětní deskou, jako je ta na mostě E. Beneše (sic!) v Ústí nad Labem: ale úplně malou, rozhodně bychom nestrpěli nic podobně monstrosního jako je památník v Lidicích – tato dimense je vyhrazena příkořím spáchaných Němci na Češích.
Třetí a poslední theorií je theorie tlusté čáry za minulostí. Jsme ochotni s Němci o historii – v mezích, které jim stanovíme – i diskutovat, avšak jen pod podmínkou, že ji budou chápat jako uzavřenou a neměnnou kapitolu. Benešovy dekrety jsou dítětem své doby
a případné nespravedlnosti již nelze napravovat, lze je jen, pokud budou Němci dostatečně vstřícní, decentně a pokud možno neadresně připomenout. Bezpráví se dělo. Jaksi samo.
Jak ukazuje Palatův článek, akceptovat tyto premisy není ani pro sudetského Němce nesplnitelný úkol a některým se to podařilo v takové míře, že by mohli být oceněni českým státním vyznamenáním Vzorný sudetský Němec I. a II. stupně, protipolem protektorátní Svatováclavské orlice; druhý stupeň by dostali Němci, kteří ještě občas nad Benešovými dekrety více nebo méně veřejně zabrblají, jako třeba Bernd Posselt nebo Peter Barton, první stupeň by byl vyhrazen Němcům, jejichž názory se od názorů průměrného Čecha neliší vůbec nijak, byl by oceněním Němce takříkajíc dokonale smířeného a asimilovaného.
Není divu, že když do této idylky vnikne cizorodý prvek jako je naše sdružení, strhne se mela a názory podstatné části veřejnosti variují v rozmezí odsunout-zavřít-pouze zakázat. A není také divu, že do první řady nesympathisantů se staví vzorní Němci z SdL, jimž se někdo snaží sáhnout na živnost
a připravit je o pohodlnou obživu.
Otázkou ovšem je, zda má pro sudetské Němce význam mít jako svou representaci toho, kdo je v otázce vyrovnání s minulostí na stejné vlně s českou vládou a kdo po 60 letech činnosti nemůže vykázat na poli vyjednávání s Čechy ani jeden jediný, sebemenší úspěch. Představitelé SdL v důsledku své vstřícnosti ustoupili tak daleko, že dnes už po Češích nechtějí nic, a mají proto šanci, že jejich požadavky budou konečně akceptovány a konečně se pro české státní orgány stanou seriosními partnery
k jednání.
My jsme naopak přesvědčeni, že tato vstřícnost není na místě a diskredituje i samotné Čechy. Vyhnání sudetských Němců není možné ničím ospravedlnit, Benešovy dekrety jsou ostudou českého právního řádu a vyrovnání nelze pojmout na basi these tak my vám tedy, že jsme vás vyhnali a okradli, odpustíme
. Je přitom třeba hledět do budoucna a dívat se na zmírnění následků sudetoněmecké genocidy především jako na něco, co dlužíme sami sobě a co musíme udělat, abychom se nemuseli před sebou a svými dětmi a vnuky stydět.
Anebo snad chceme i jim vysvětlovat, že vyhnat dva a půl milionu lidí a zmocnit se jejich majetku jen pro jejich ethnický původ, bez jakékoli individuální viny (a desetitisíce při tom jaksi mimochodem připravit o život), nebyl zločin? To nám přece neuvěří, a nevěříme tomu ani sami, jen v nás doznívá komunistická indoktrinace, jíž se ani po dvaceti letech života na svobodě nedokážeme zbavit.
Tento problém není u Němců. Tenhle problém je v nás a sudetské Němce bychom měli chápat jako partnery, kteří nám s jeho řešením mohou pomoci.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Kdy zloděj odpustí
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 3937
Komentáře
Proto jsem si myslel, ze Palata historicky revizionismus podporuje, a proto me to ted prekvapuje. Ale pri cteni jeho komentare jsem dospel k zaveru, ze vase interpretace Palatova clanku je spatna. Podle me je v clanku maximum, co z jeho nechutnych nazoru jeste muze byt publikovano v ceskych novinach. (respektive cesky psanych). Ale ve skutecnosti vasi iniciativu podporuje - takova je moje interpretace jeho komentare - proste by to nejde dohromady s jeho mne dosud znamymi nazory.
Uz jsem Vam asi nekdy psal, ze s vasi iniciativou v teto oblasti naprosto nesouhlasim.
Svoji cinnosti popirate nejvyssi hodnotu, kterou je narod: jdete proti vlastnimu narodu. Nechapu proc popirate historickou pravdu: Nemci se drive nebo pozdeji budou pokouset rozsirit svuj zivotni prostor. To neni nejaky vymysl zlych nacistu, to je strategicky zajem (sjednoceneho) nemeckeho narodu. Proto bylo tolik opozice vuci sjednoceni Nemecek. Sjednocene Nemecko jednoduse predstavuje prilis velkou silu v Evrope, proto je vase cinnost spocivajici v posilovani nemecke pozice, velmi velmi spatnou.
Ceska republika je silnejsi, jednotnejsi bez nemecke "mensiny". Popirate nejvyssi hodnotu, pokud se ji snazite oslabovat. Doporucuji pozorne sledovat, i kdyz je to pravda tezke pres ceska media, deni na slovensku. Tento rok padl navrh, aby se ve slovenske armade mohlo mluvit madarsky...
Teze o nejakem konci dejin je zcela falesna. Nemci maji sve zajmy. Madari maji sve zajmy. Cesi maji sve zajmy. Slovaci maji sve zajmy, ale jsou nejednotni, slabi. Chcete, aby Cesi byli take slabi? Je pro vas idealem nejaka monarchie 19. stoleti? A co kdyby uz zadni Cesi nebyli? Co delate, neni v zadnem pripade konzervativni. Je to revizionismus.
S pozdravem
JG
jg
1) Sdružení pana Pecina a pana Poselta mají stejné cíle. Současnou vzájemnou "nevraživost" vidím zatím jako účelovou, jako takovou kouřovou clonu, očekávám, že si v budoucnu padnou kolem krku.
2) velikost pamětních desek by měla být přímo úměrná počtu zavražděných. Tedy pokud za války bylo Němci zabito cca 300.000 Čechoslováků, a Němců při odsunu 10.000 (neznám přesné číslo), pak pamětní desky na vraždy Čechů by měly být 30 x větší. Výše uvedené je nutno samozřejmě brát s určitou nadsázkou.
T. Moláček
Co se týká popravených Čechů, tak officiální počet popravených za WW II je „asi 8 500“ (přesněji jsme to ani 66 let po válce spočítat nedokázali.
Jak uvádí kniha Nacistická perzekuce obyvatel českých zemí, pp. 72–3, k tomuto číslu jsme dospěli takto: Podle officiálních statistik bylo za Protektorátu popraveno 3 226 + 74 = 3 300 lidí. V 60. letech KSČ spočítala, že mimo Protektorát bylo popraveno 2 187 kommunistů. Protože v Malé pevnosti Terezín bylo popraveno 777 kommunistů, což je 44,30 % všech poprav, bylo mimo Protektorát popraveno 4 937 Čechů. Dohromady je 3 300 + 4 937 „minimálně 8 237 popravených osob, který není příliš vzdálen údaji z výzkumu Československého svazu protifašistických bojovníků (okolo 10 000 osob).“
A tomuhle říkají solidní historiografie.
Kdyz ponecham stranou pravni naroky a Benesovy dekrety, pak zbyva otazka moralni, s kterou, jak posledni dobou vidim, ma mnoho Cechu problem.
Proc si jednoduse nepriznat, ze po valce, tedy v dobe miru, se nekteri Cesi (vetsinou komunisti) chovali stejne jako esesaci, ze take zabijeli deti, starce, ze msty a krvelacnosti?
Odmitaji nove poznatky proto, ze nevinne obeti mohou byt i na nepratelske strane, nebo priznanim ceskych nasilnosti by nejak znesvetili pamatku zavrazdenych v Lidicich?
Kdyz jsem se o zabijeni sudetskych civilistu dozvedela v Nemecku, nechtela jsem tomu verit, ale pak jsem se omluvila.
Zadne : "ale vy jste zacli", to je odvadeni od ceskych cinu.
Se zpetnym pohledem si uvedomuji, ze komunisticky zivel se prosazoval a uhnizdil v Ceskoslovensku prave v te dobe, kdyz v chaotickych podminkach tesne po valce zacal bezpravi tolerovane ceskou vladou a tim umoznil neprimo psychologickou pripravu pro Vitezny unor...
Souhlasím s tím, že nelze přijmout "theorii excesu" ano "theorii tlusté čáry". A právě proto, že nelze akceptovat "tlustou částu v roce 2000 nelze ji akceptovat ani v roce 1948, 1945, 1939 či 1938.
"příčiny a následek" neznamená "spravedlivou odplatu". To je snad nedorozumění (na vědomou manipulaci se mi nechce myslet).
příčina a následek - akce a reakce - je logická teorie která platí objektivně tedy fyzikálně. Ovšem o tom, je-li reakce přiměřená či spravedlivá vůči reakci se v této komnstrukci nehovoří.
S odsunem ani s čímkoli co s ním souvisí nesouhlasím a přijde-li na to řeč, každému němci se za to omlouvám.
Přesto bychom se v tomto kontextu měli zamyslet nad tím, že "národní vina němců za WWII" je "špatný termín" a zvrácené a chápní spravedlnosti a práva (s tím samozřejmě souhlasím), naproti tomu "česká národní vina za odsun" je objektivně prokázána. I odsun "řídili", "tolerovali", "umožnili" a "ralizovali" konkrétní lidé, nikoli český národ. česká národní vina je tedy stejně nesmyslný termín jako německá národní vina.
Ovšem mudrování v odstavci "theorie příčiny a násldeku" že persekuce českého obyvatelstva byla z velké části důsledkem porušování právních předpisů... Je myslím vysloveně nevkusné.
Stejně by bylo možno debatovat o příčině vzniku SSSR prostřednictvím dopravení Lénina ze Švýcarska do Petrohradu tajnou službou císařského německa, či vinit z nástupu komunismu u nás příchod Stalinovy Rudé armády a požadovat z toho titulu "kompenzace" po Německu. Vždyť přece kominusmus v u nás vznikl pouze důsledkem německého porušování mezinárodního práva, není-liž pravda....
Ano, za vše zlé můžou jen Němci není-liž pravda!?
Ó jaký jednoduchý závěr...není-liž pravda...a nejhorší byli a jsou Sudeťští Němci...není-liž pravda.
Páne bože, chraň nás před těmito lidmi s takovou logikou.
Pane bože, chraň nás před lidmi s podobným sklonem k manipulaci....
p.s.
moje logika je doufám zcela v pořádku...
Copak si neuvědomují, že 28. října 1918 vzniklo "malé Rakousko"? Že z mnohonárodnostního Rakouska-Uherska vzniklo mnohonárodnostní Československo? Že po nějakých Slovácích nebylo v říjnu 1918 skoro (nějací byli, abych těm nemnoha neublížil) ani vidu ani slechu?
Že se vlastně Slováci jako národ vytvořili jen díky Čechům po vzniku ČSR, protože je Češi potřebovali k vytvoření československého národa? Protože ČSR měl být národní stát! Ale tady žily i národy další, které si tento stát nepřály! A tady je celá ta příčina všeho, co potom v dalších desetiletích následovalo a skončilo (snad?) 1. ledna 1993!
Jenom se podívejme pravdě do očí. Vždyť to je trapné, když se dozvídáme, že se v Dobroníně u Jihlavy uvažovalo o referendu, zdali pozůstatky po zavražděných Němcích mají být pohřbeny na místním hřbitově! To je už vrchol! Může národ, který má mezi sebou takovéto lidi, vůbec někde hlásat něco o demokracii a někoho ve světě o ní poučovat? Na jedné straně děláme humánní akce pro Japonce postižené katastrofou, ale na druhé nedovolíme pohřbít své bývalé spoluobčany!
Chci vyjádřit podporu panu Pecinovi. Argumentuje tak, jak to odpovídá skutečnosti. Jenom si chce o problematice protektorátu něco přečíst, co o něm vyšlo v posledních letech a nezůstávat na faktech prezentovaných v minulosti KSČ, Řada lidí uvádí ztráty obyvatelstva ČSR na 2. světové války. V již zmiňované publikaci Nacistická perzekuce obyvatel českých zemí je to napsáno jasně. Většina z nich byli naši občané židovského původu. Zdůrazňuji byli to naši lidé. Ale byli zavražděni z jiných - rasových důvodů. Což v případě Čechů nepřipadalo v úvahu.
Je úžasné, že se v dnešní době vůbec může o těchto otázkách diskutovat, buďme rádi. Hlavně ale nezůstavejme u zažitých a s prominutím "zaprděných" argumentů, které jsme se učili (museli učit - učitelé byli od tlakem jako za nacistů) za komunistické totality.
Lidé, myslete!!! ( po úpravě Juldy Fuldy)
Proč operujete s pojmem popravení
Abych jako pars pro toto ukázal spolehlivost českých čísel.
Kterých bylo cca oněch 300000 na straně Čechů (ti židi byli snad občany ČSR!)
Stejně jako Němci. Započítávat oběti holocaustu mezi české oběti není košer. Stejně jako tam počítat Slováky.
Tohoto pána si vážím, ostatně je za své činy držitelem nejvyšších vyznamenání ČR, SRN i Izraele.
Jinak, podle hesla, že každý si má zamést před svým vlastním prahem mne zločiny Němců a německých občanů ČSR zajímají o dost méně, než naše zločiny.
Babička, Češka, s určitým přehledem, protože od mala až do Mnichova působila v Německu, za války pak účastnice odboje, součást velitelství pražského povstání, mi vyprávěla i o českých zvěrstvech v rámci květnové odplaty. Na ženách a dětech...
Zdá se mi, že na naší straně by někteří chtěli dnešním Němcům přišít nacistická zvěrstva a profitovat z toho, na straně opačné je zase tendence nás obviňovat, že jsme se dopouštěli zvěrstev proti sudetským Němcům a přihřívat si na tom polívčičku. Pokud v roli takových lidí na sudetoněmecké straně vystupují Češi, je to dvojnásob smutné. A nezdá se mi, že by nevěděli, co činí a jaké tragické následky to může mít.
Pokud je však cílem obskurního spolku pana Peciny zdiskreditovat SdL, nemám nic proti.
Takže znova:
Proč se snažíte dělat politikum z věci, která patří historikům?
Co Vás zakládající členoy spolku, jako etnické Čechy (nebo se pletu?) vede k tomu, že hájíte zájmy sudetských Němců?
Jak si konkrétně představujete "vyrovnání s minulostí"?
Co se podle Vás bude dít, pokud jednou dosáhnete zrušení Benešových dekretů?
Bude dalším krokem obnovení platnosti Mnichovské dohody?
Mimochodem nebyl by oheň na střeše. Atentát byl, stejně jako každý teroristický čin, z hlediska organizátorů akcí mimořádně zbabělou. "Hrdinové", kteří po krachu vlastní politiky utekli do zahraničí, zorganizovali vojensky naprosto nesmyslnou akci bez ohledu na to, co se stane s bezbrannými občany, kteří utéct nemohli. V té době již bylo známo, že jsou nacisté patologičtí vrazi. Jenže nešlo o jakéhosi protektora, ale o to, dát impuls k perzekuci národa v zájmu vlastních politických cílů. Podle toho, co jsem slyšel od předků, pány Beneše & Comp. by si pověsili Češi sami, kdyby mohli.
Asi jste slyšel špatně: „V této chvíli vystupuje před našimi zraky Vaše pouť exulanta, Vaše politické dílo, které vedlo naši druhou národní revoluci. Vidíme Vás při práci v Londýně, ve Washingtoně, v Moskvě, vidíme Vás při konferencích s ministerským předsedou Churchillem, presidentem Rooseveltem, s generalissimem Stalinem. Vidíme Vás v čele československých zahraničních vojsk, vidíme vás také jako vůdce naší revoluce domácí. Okupantům se nepodařilo ani na chvíli odciziti Vás československému lidu, duši našeho národa. Zůstal jste jeho vůdcem, Vaše rozhlasové projevy ze zahraničí, tak dychtivě, s nasazením života poslouchané skoro celým národem, zesílily pouto, jímž jste s ním spojen, a zvýšily jeho oddanost k Vám.
Československý lid, pane presidente, vás nazval presidentem Budovatelem, vystihnuv tak dobře vlastní smysl Vašeho životního úsilí a vašeho životního díla. A toto Vaše budovatelské dílo, pane presidente, souzní s obrovitým úkolem budovatelským, který stojí před naší demokracií, před naším lidem a před námi, kteří jsme jeho zástupci. V této chvíli, kdy se před námi otvírají perspektivy nové dějinné epochy, kdy na nás doléhá odpovědnost dějinného vývoje našeho národa i odpovědnost za generace před námi, hlásíme se, pane presidente, uvědoměle k Vám, slibujeme Vám věrnost a prosíme Vás, abyste nám v naší práci byl nápomocen a abyste nás vedl. (Bouřlivý potlesk.)“
No dobře, jenže je fakt, shodnost vašich názorů s Grebeníčkovými se nevyčerpává zdaleka jen tímto thematem.
Proč se snažíte dělat politikum z věci, která patří historikům?
Jak jste na to přišel? Umíte si představit ten skandál, kdyby některý představitel SRN přijel do Lidic a tam řekl, že lidické události patří historikům a je třeba udělat za nimi tlustou čáru? Já tedy ano, celkem barvitě…
Co Vás zakládající členoy spolku, jako etnické Čechy (nebo se pletu?) vede k tomu, že hájíte zájmy sudetských Němců?
Zájem Čechů a sudetských Němců je prakticky shodný.
Jak si konkrétně představujete "vyrovnání s minulostí"?
To je napsáno v našich stanovách, viz www.sudetsti-nemci.cz.
Co se podle Vás bude dít, pokud jednou dosáhnete zrušení Benešových dekretů?
Ditto.
Bude dalším krokem obnovení platnosti Mnichovské dohody?
V žádném případě, sudetská území jsou tradiční součástí českého státu a není důvod něco na tom měnit.
Umíte si představit ten skandál, kdyby některý představitel SRN přijel do Lidic a tam řekl, že lidické události patří historikům a je třeba udělat za nimi tlustou čáru? Já tedy ano, celkem barvitě…
V cem by byl rozdil? Ta tlusta cara uz existuje.
Zájem Čechů a sudetských Němců je prakticky shodný.
Jaky tedy podle Vaseho spolku?
To je napsáno v našich stanovách
Nebudte necestny a nesportovni. To je napsano i v googlu a presto se Vas Stan ptal, i kdyz ho taky vidi.
Nechtěl jsem být arogantní, prostě jsem odkázal na naše stanovy, kde se otázkou společného česko-německého zájmu zevrubně zabýváme. Je to mj. v čl. 3 odst. 2: "Členové sdružení sdílejí přesvědčení, že soužití českého a německého ethnika na území Čech a Moravy, jež trvalo stovky let, bylo pro oba národy obohacujícím a jeho odkazu se nelze odříkat nebo se ho vzdát jen v důsledku událostí posledních 100 let."
Naopak Vas citat z čl. 3 odst. 2, ten bych podepsal. Je to ale trochu neurcite, to neni odpoved na otazku "Jak si konkrétně představujete vyrovnání s minulostí?"
Nemci uz prece zase na uzemi Ceska ziji, nic jim v tom nebrani, ani Cechum v Nemecku.
Ale co tedy Katyň? Ta je plně srovnatelná ve smyslu intensivním i extensivním. Může si snad Putino-Medvěděv dovolit prohlásil něco o tlusté čáře?
Je to ale trochu neurcite, to neni odpoved na otazku "Jak si konkrétně představujete vyrovnání s minulostí?"
To je konkrétně rozvedeno v čl. 3 odst. 7 stanov: "Sdružení uznává právo osob, jež se staly obětí zločinů popsaných v odstavci 3 shora,
na náhradu škody a na satisfakci za nemajetkovou újmu, kterou utrpěly, na to, aby bylo jim
nebo jejich dědicům obnoveno vlastnické právo k neprávem konfiskovanému majetku a aby
jim, budou-li mít o to zájem, bylo uděleno státní občanství České republiky. Rovněž by mělo
být umožněno získat české občanství potomkům a životním partnerům takto postižených osob." Dále v odst. 8: "Jakkoli si sdružení uvědomuje, že úplná náprava historických křivd je z principu
nemožná, zároveň je přesvědčeno, že tak jako německý národ učinil vše, co bylo v jeho silách,
aby se vyrovnal s dědictvím nacismu, aby následky jeho zločinů zmírnil nebo tam, kde to bylo
možné, napravil, a aby zabránil jejich opakování, musí se i český národ vyrovnat s dědictvím
zločinu vyhnání sudetských Němců."
Nemci uz prece zase na uzemi Ceska ziji, nic jim v tom nebrani, ani Cechum v Nemecku.
A mohou si koupit i nemovitosti, které jim byly konfiskovány. To je jako velké vyrovnání s minulostí nevypadá.
Nehledě na to, že když před lety zkoušel Franz Neubauer postavit ve Velké (nebo Malé?) Hleďsebi pension pro sudetské Němce, byl z toho neskutečný skandál.
Vyhnani Nemcu z Cech (nebo odjinud) je imho problem politicky, problem jak skoncila 2. sv. v.
Uz to imho davno bylo vyreseno mocensky, aby se budoucnost nezatezovala myriadami pravnich sporu. To by nekdo mohl take chtit resit problem znasilnenych nemeckych zen, majitelu nemovitosti v Drazdanech ci Londyne, atd.
Protoze to nevim, tak se zeptam, muzete to vedet vy, kdyz se tim zabyvate: jake skupiny lidi byly materialne odskodneny za prikori 2. sv.v. ve smyslu v jakem se o to pokousi sdruzeni?
Majitelé nemovitostí zničených bombardováním by spor s americkou vládou prohráli, protože pasivně legitimována je vláda německá. Něco jiného jsou znásilněné německé ženy, kde bude nejspíš záležet na jejich schopnosti (a ochotě) nést důkazní břemeno.
A ještě něco jiného jsou sudetští Němci, protože násilí na nich nelze ospravedlnit válečnými podmínkami (válka skončila), a nebylo by ostatně přípustné ani za války: represálie civilního obyvatelstva odporují válečným konvencím. Problémem jsou tedy jen Benešovy dekrety, ale ty jakožto legitimace zjevného bezpráví nemohou obstát navždy.
Pokud jde o odpověď na vaši poslední otázku, nejsem si jist, musel bych googlit, ale něco podobného se snad stalo v případě japonských občanů internovaných v USA. Z německé strany se odškodnění vyplácí permanentně, sám jsem měl klientku, která (nutno podotknout, že neúspěšně) žádala asi před pěti lety peníze ze Švýcarska za popravu svého otce a za konfiskaci nemovitostí v Praze, z jednoho z nových odškodňovacích fondů.
Možné jsou ale nejen žaloby na náhradu škody, ale i reivindikace. Před několika lety jsem řešil případ českého (moravského) šlechtice, kterému na konci války v Mnichově ukradli němečtí důstojníci auto (Mercedes-Benz 540K, kabriolet, skutečně krásný kousek!), a on ho po padesáti letech našel v Americe. Vyhrál a toho Američana, který mu ho nechtěl vydat, pak málem zavřeli.
RSS kanál komentářů k tomuto článku