Když jsem před několika týdny přešel na novou versi Fedory (=distribuce Linuxu), přestal mi – dočasně, jak doufám, leč poměrně persistentně – fungovat spamový filtr na emaily. Dozvěděl jsem se tak, proti své vůli, jsa, žel, držitelem zákaznické karty České pošty, s. p., a tedy předmětem proudu jejích spamovacích nabídek, že si mohu balík, jejž by se kdokoli z odvážných mužů a žen podjal prostřednictvím této mi zaslat, vyzvednout přímo na depu
, příjezdu neb příchodu personálu k tomu určeného, na to najatého a za to patrně i více či méně placeného nevyčkávaje.
Ne, nepatřím k zoufalcům, kteří by řečené odvážné muže a ženy podporovali v rozhodnutí služeb České pošty využívat, nemusejí-li, dokonce se domnívám, že kdyby se kdo takový našel, padl by u mne v podezření z mozkové slabosti a byl by následně z mé strany podrobován bedlivému zkoumání, zda příznaky přetrvávají, nicméně nápad mne zaujal po právní stránce, totiž sub specie slevy, na kterou bych měl za těchto okolností nárok.
Možnost, že objednanou službu včas neobdržím, a zčásti ji proto nahradím svépomocí, je obecně spíše neobvyklá: v restauracích nebýváme vyzváni, abychom, nechtějíce dále čekat, navštívili kuchyň a pokrm si sami z připravených polotovarů dokončili, obchody nábytkem nám ani pod vlivem notného prodlení s dodávkou nenabízejí pilu, zakázková zhotovna oděvů nám rovněž, jsouc vytížena objednávkami zákazníků, kteří se umístili v pořadí před námi, neposkytuje možnost oblek na šicím stroji finalisovat, a stejně tak jsem se nesetkal s případem, že by advokátní kancelář, v časové tísni, nabídla klientovi možnost žalobu si sepsat s tím, že ji po uhrazení příslušné odměny za něj podá.
Všichni si totiž uvědomují, že přenést část služby na objednatele je vadou plnění, za něž by musela poskytnout slevu, nejde o bonus, který se onen státní podnik neostýchá dokonce chlubit. Jen Česká pošta ne – ta je, obávám se, nejen v tomto nevratně a neřešitelně jiná.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Úvaha předvánoční aneb Služba
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 7896
Komentáře
Ale nic takového není možné, protože kuchařská komora by mne jistě potrestala za pokoutné vaření
Když si koupíte něco v Číně, tak první den to bude na čínské poště, druhý den v Evropě a třetí v Praze. Po dalším týdnu to pošťák vezme do svých špinavých pracek, proclí a přičte 90Kč za zastupování v celním řízení. Za další týden to možná přijde. Ovšem jen tehdy, pokud je udaná cena nemarginální a pošťák nepotřebuje dárek pro rodinu.
V poslední době ovšem Číňané začali dost podvádět i tam, kde byl spoleh. Běžné je zaslání 9 kusů namísto zaplacených 10 kusů, apod.
Kromě toho ceny čínského zboží už nejsou tak zajímavé, jako byly před několika lety. Většina věcí je sehnatelná místně či z Evropy za ceny často podstatně nižší, než je z Číny.
Miloslav Ponkrác
Moje zkusenost je stejna s panem Ponkracem-6 tydnu a vyse a to jeste v pripade rychleho naplneni kontejneru.
Neocon
moja skusenost je taka, ze objednam z ciny a najneskor do troch tyzdnov to mam doma. alibaba, aliexpress, fasttech a podobne sajty. co tyzden nieco objednam. ked to chcem mat do dvoch dni, priplatim ups (40$) a to potom vyzera tak, ze pondelok objednam a stredu to mam v prahe.
sest tyzdnov sa mi nestalo nikdy.
Pokud jste si koupil od soudruhu z Cinske-Lidove demokraticke republiky vec pod $27 hodnoty-pak ano, 3 tydny je fer doba.
Neocon
Nepomohlo ani rychlé nahlášení PayPalu, že došlo k podvodu. Peníze mi nevrátil s poučením, že zboží došlo a víc ho nezajímá.
Upřímně objednávám v Číně méně a méně. Jednak se člověk podvodům čas od času nevyhne, a to i když si časem udělá obrázek, kde jsou poctivější více a kde méně. Druhak už Čína není výhodná, jejich ceny nejsou kdovíco - a často získám za stejné zboží lepší cenu třeba přímo v ČR. Není vůbec žádný problém získat přímo od českého dodavatele třetinovou cenu oproti delaextreme, alibaba, apod.
Miloslav Ponkrác
potreboval by som niekolko lipol 18650 bateriek panasonic z fasttechu, dohodnete mi tretinovu cenu u ceskeho dodavatela?
Za druhé při nákupu lithiových baterií z Číny se vám může snadno stát, že nedojdou, ale někde na celnici po trase vám je zlikvidují a dojde vám akorát prázdný balík obsahující pouze papír "potvrzení o likvidaci nebezpečného obsahu zásilky". Což se nezřídka stává.
Miloslav Ponkrác
Ten zmíněný scénář se ale přihodil právě v tyto dny. Do Prahy 3 dny, k adresátovi dalších 13.
nebude to skor tak, ze nielen, ze ziadna "tretinova cena" ale ani polovicna a ani minus 10%?
napriklad tato bateria:
fasttech.com/.../...
za necelych 9$ dva kusy sa v cr predava za cca 9$ za kus.
a z ciny som za poslednych 10 rokov objednal stovky lipol bateriek, ani raz sa mi nestalo, ze by mi nieco neposlali alebo poslali nejaku vadnu. a mam pocit, ze sluzby a servis sa za posledne 3-4 roky hodne zlepsili. a po ceste vam baterky urcite nezlikviduju, cinania tiez nie su padnuti na hlavu aby baterky posielali letecky.
a co sa tyka colnice - nie je vacsinou problem sa s cinanom dohodnut aby na balik dal "fake" fakturu. nie vzdy to ide, niekde to moze byt okate ale vacsinou nie je problem. a objednat za sebou 4 zasielky s postovnym zdarma po 4 baterky tak clovek ma za chvilu doma peknu sadu pre pouzitie.
Cca dva roky nazpět však začali kolegové poctivě rentgenovat snad každou zásilku, z posledních 10 zásilek mi bezcelně prošly jen dvě, které skutečně obsahovaly pouze jednu blbůstku za $0.5. Ty svině vám však při tom doúčtují i virtuální poštovné, protože to kolega čínský komunista obvykle posílá zadarmo. Z toho zaplatíte clo a DPH. Takže jsem skoro přestal v Číně nakupovat, což byl zřejmě záměr.
U soukromníků to však není o moc lepší - vyplatí se připlatit za UPS, protože varianta DHL je pro nepřipraveného ještě o 500Kč dražší. Subjektivně mi jednání DHL ("poplatek za poskytnutí peněžních prostředků") přijde jako ještě větší sviňárna.
Uzasny je FedEx-3 dny na doruceni PHX-PRG zaruceno, jinak navrat penez, a na te jejich "celnici" vse odmavaji-zadne dokladani a podobne bullshity...
Jedna nevyhoda-drahy jako krava.
Neocon
Letos v červenci jsem omylem nechal poslat balík skrze PPL. Stálo mě to jen dva dny času. Zaměstnanec PPL se se mnou domluvil kdy a kde mi balík předá (hodinu dopředu), abych se dozvěděl srkze mobil čekaje na místě domluveném, že dal přednost tomu jet domů dříve. Udělal jsem na centrále PPL hrozný bugr, a možná jen proto jsem druhý den balík vůbec dostal.
Po několika podobných extempore se více méně vracím k České poště, která v naší oblasti funguje výrazně lépe a radostněji.
Miloslav Ponkrác
Miloslav Ponkrác
postaci aby sa tomu vyhli tak to robia tak, ze o 15:20 poslu sms, ze dorucovat budu medzi 12-14hod. dnesny zazitok
Ale zřejmě to blbý komunistický přežitek, chtít fungující službu - a pokud funguje tak špatně, jako vyzvedávání v depech, nedat pořádnou slevu.
Miloslav Ponkrác
Mám za to, že pošta takto jen reaguje na poptávku zákazníků. Lidé u nás milují "praktická" řešení právě typu vyzvednutí si zásilky nejlépe ještě z kamionu (či vagonu:-) vezoucího ji kolem jejich domu do depa (ostatně, zas až taková legrace není ani výčet absurdit obsažený v článku - domácí finalizace nábytku či oděvů je stále oblíbená, ačkoli mnozí prodejci toto v profesionální kvalitě nabízejí na počkání, zatímco domácí kutil či kutilka to zhudlaří za týden). O tom, že je to pozůstatek komunistického režimu, kdy bylo moudré se na službu poskytovanou státním monopolem nespoléhat, není pochyb. Dovedu si představit, že pošta obdržela stovky dopisů a v jejích depech se vydání zásilky domáhaly stovky zákazníků, ačkoli by byla doručena skutečně "přes noc" od podání. Jistě i ve svém okolí znáte několik lidí, kteří by byli skutečně ochotni jet večer i těch 70km a nevyčkat do rána (sic!) následujícího dne.
Pošta si tím možná práci usnadňuje, ale jsem si celkem jist, že v tomto zákazníkům vychází vstříc. Sebelépe fungující zasilatelská služba nutně musí svou činnost rozfázovat a nemůže dodat zásilku "ihned" (nabyl jsem z Vašich příspěvků dojmu, že máte přírodovědné vzdělání, a tudíž by Vás neměla překvapovat ani skutečnost, že mezi předáním a dodáním musí uběhnout určitý čas delší než čas, který by k překonání předmětné vzdálenosti potřebovalo světlo:-). Pošta Vám jednoduše umožňuje vstoupit do fáze, která z provozních důvodů musí nastat. I pro zákazníka perfektně fungující služby může být výhodné ji dokončit za dodavatele. Ke slevě nevidím důvod - i na depu je třeba provozovat zákaznický prostor a personálně ho obsadit.
Je možné, že kdyby pošta fungovala lépe, tuto službu by nenabízela, leč i v takovém případě by ji stejně někteří zákazníci uvítali.
Glosátor
S čím nesouhlasím jsou ty "dnešní perfektní služby". Naopak bych řekl, že dnešních perfektních služeb - zejména řemeslných, stejně jako truhlářských - se bojím jako čert kříže. Takže kutím desetkrát více, než za předsametového režimu.
Nabyl jsem nezvratného dojmu, že pokud chci od řemeslníka dobrý výsledek, musím dané práci rozumět ideálně lépe, než řemeslník, dále mu stát za zády, a ještě to důkladně zkontrolovat. Pak mi přijde jednodušší, když si to lidé dělají sami, mohou-li.
Stejné pozorování má i pár mých zahraničních přátel, kteří mi sdělují, že při každoročních návštěvách ČR si všimli změny. Zatímco před 10 lety prostě požádali o službu, a stalo se - dnes už si v ČR musejí dávat majzla na podvody a nevykonání zaplacených služeb - což se jím v tomto státě dříve příliš často nestávalo. Jedná se přitom o Prahu i různé oblasti státu - takže to není lokální záležitost, ale celostátní.
A protože mě netěší dělat drába, ani dodělávat po řemeslnících, nebo dokonce jim radit (už jsem dodělával třeba po elektrikáři, který si nevěděl rady, a nefunkční nové - jím instalované - zařízení neuměl ani proměřit, a najít vadné). Tak právě proto vidím u mnoha lidí potřebu kutění, protože služby v ČR jsou obecně mizerné, a rok od roku mizernější a mizernější.
Nabízení dokončení služby za dodavatele (bez patřičné slevy), což Tomáš Pecina tepe zcela správně v článku, je jen další fáze v rozkladu tohoto Potěmkinova kapitalismu, který v tomto státě (ne-li v celé Evropě) předstíráme.
Možná že se časem dočkáme konečně toho, kdy pošta svou primární činnost, totiž prodej a nabízení pojištění, účtů a pod. trochu utlumí ve prospěch zajištění poštovních služeb.
Miloslav Ponkrác
RSS kanál komentářů k tomuto článku