Stolní tenis neboli pingpong je hra, kde se vyskytují dva hráči vybavení pálkami, míček, stůl a síťka; podrobnosti po mně nechtějte, sport není mou silnou stránkou, ostatně o tom, jak jsem kdysi zkoušel hrát tenis, se na mathfysu dodnes vyprávějí legendy.
Pingpong instanční naopak definovat mohu: je to situace, kdy nižší instance vydává v téže věci serii rozhodnutí, která instance vyšší opakovaně ruší, takže věc se po dlouhou dobu nemůže pohnout z místa, protože konečné rozhodnutí není v dohledu a účastníkům jsou přitom odpírána jejich práva, jednak právo na projednání věci v přiměřené lhůtě, jednak právo na účinnou soudní ochranu.
Zvláštní subspecií je pak pingpong informační, který založila myšlenka autorů zákona o svobodném přístupu k informacím, že povinný subjekt, zavázán právním názorem nadřízeného orgánu, nebude moci proces poskytování informací obstruovat. Ó, jak hluboce se ti dobří, leč správní praxí netknutí lidé mýlili!
Povinný subjekt totiž na nějaké právní názory odvolacího orgánu kašle a protože ví, že se mu nic zlého nemůže přihodit, pravidelně vydává dlouhé serie prakticky identických rozhodnutí o odmítnutí žádosti. Žadatel se odvolává a odvolává a čeká a čeká, a pokud neumřel, čeká na své informace dodnes.
Něco podobného se mi stalo v Karlových Varech (dříve Karlsbad, dnes spíše Карловы Вары), kde byl pingpong rozetnut po šesti kolech jen díky tomu, že magistrát opomněl respektovat lhůtu k odstranění nečinnosti a město mohlo jít do exekuce. Šest kol není tak mnoho, jiní žadatelé jsou na tom hůř: třeba pan Luděk Maděra ze Zlína, pokud vím, je už v kole čtrnáctém.
Jak tento začarovaný kruh přerušit, ze zákona neplyne. Prvně se o to pokusil Nejvyšší správní soud, jehož šestý senát pod vedením Karla Šimky podpořil myšlenku, že žadatel, vyčerpav několik pokusů, by měl žalobou napadnout vyhovující rozhodnutí nadřízeného orgánu o zrušení rozhodnutí povinného subjektu. Nyní se téže myšlenky iniciativně chopil i senát čtvrtý, a to v kause platu nejvyšších mosteckých úředníků.
Rozhodnutí si přečtěte už kvůli jeho rekapitulativní části, jež má nebývalou narativní hodnotu i gradaci (snad by šlo i zfilmovat): Nejprve nebyly informace poskytnuty s prostým odůvodněním, že jde o osobní údaje dotčených potentátů; povinný subjekt při tom vyslovil přesvědčení, že žalobce sice nemá v úmyslu požadované údaje zneužít, ale chce je zveřejnit, případně využít během školení či seminářů, které pořádá. Je přitom dle povinného subjektu vysoce pravděpodobné, že z důvodu zveřejnění těchto údajů žalobcem by mohlo dojít k jejich zneužití třetími subjekty, které k nim získají přístup na základě činnosti žalobce.
Následně povinný subjekt začal tvrdit, že v důsledku poskytnutí informací o platu jeho vedoucích zaměstnanců by mohlo dojít k negativním společenským jevům
(míněna defenestrace?), což se stupňovalo a nakonec povinný subjekt vyjádřil obavy z případného zneužití poskytnutých informací v podobě vydírání či jiné trestné činnosti páchané na pracovnících povinného subjektu.
Prostě: kdyby se lidé dozvěděli, kolik v Mostě nejvyšší úředníci berou, vedlo by to k lidovému povstání a svržení vedení města do řeky Bíliny, následovanému vlnou mohutného rabování a vypálením všech administrativních budov v centru města.
I v tomto případě NSS naznačil, že soud měl vyhovující rozhodnutí odvolací instance zrušit.
S tímto názorem máme arci podstatné problémy. Nikoli jen proto, že by mělo být rušeno rozhodnutí, které není konečné, což je proti základním zásadám procesního práva, ale především proto, že žaloba má směřovat proti rozhodnutí, jímž nadřízený orgán odvolání plně vyhověl a tedy do puntíku
splnil to, co po něm žadatel o informace chtěl.
Aby taková žaloba dávala procesní smysl, musel by odvolatel formulovat svůj petit opačně, tedy navrhnout, aby nadřízený orgán napadené rozhodnutí potvrdil, a až v takovém případě by mohla být následná správní žaloba nahlížena jako důvodná.
Nesouhlasím proto s Karlem Šimkou, jehož výklad sice dovoluje oběti pingpongu domoci se soudní ochrany, avšak činí tak způsobem, jenž je systémově neudržitelný.
Jak ale pingping řešit? O tomto problému jsem mnohokrát přemýšlel, protože i když po široce medialisované karlovarské exekuční elegii si vůči mně osobně už nikdo info-pingpong nedovolil, řada lidí se na mě s dotazem, jak tuto situaci řešit, obracela, a dospěl jsem nakonec k závěru, že na místě je žalovat přímo rozhodnutí prvostupňové. Proti němu je totiž sice přípustný opravný prostředek, avšak ten, jak je zřejmé z předchozího průběhu řízení, není materiálně způsobilý zajistit žadateli ochranu jeho ústavně zaručeného práva na informace. Soud vyhoví, rozhodnutí zruší a povinnému subjektu nařídí informace poskytnout.
Komentáře
Viz zde mesto-lipnik.cz/.../...
Platy a odměny nejvýše postavených úředníků jsou zde taky tajné...
Je možné toto napadnout?
PV
paragraphos.pecina.cz/.../...
Apropo...jak to dopadlo s tím Borem u Tachova?
PV
Nevím, neklame-li mě paměť, po volbách se spojili s Agrofertem, takže jsem se o to přestal zajímat. Ale snad dobře.
Ještě k tomuto, píšete "...v té žalob na Mládkovo ministerstov"... Můžete mi sem dát primo link ?
Link.
Lze např.. fráze z nich volně použít, lze je citovat jen s odkazem?
PV
PV
/pdf?Spravni_zaloba_MS-P_21.4.2016.pdf
Tvrdím, že můj výklad je logičtější a právně (ústavněprávně) čistší.
1. Povinný subjekt zašle Rozhodnutí o odmítnutí žádosti 2. Odvolací orgán rozhodnutím přikáže informaci poskytnout
3. Povinný subjekt opětovně vydá Rozhodnutí o odmítnutí
žádosti.
4. Žaloba proti rozhodnutí 1 nebo 4.
5. Žaloba proti 1. rovnou bez opravného prostředku?
1. Povinný subjekt zašle Rozhodnutí o odmítnutí žádosti 2. Odvolací orgán rozhodnutím přikáže informaci poskytnout
3. Povinný subjekt opětovně vydá Rozhodnutí o odmítnutí
žádosti.
4. Žaloba proti rozhodnutí 1 nebo 3.
5. Žaloba proti 1. rovnou bez opravného prostředku?
1. Povinný subjekt zašle Rozhodnutí o odmítnutí žádosti
2. Odvolací orgán podle ustanovení § 90 odst. 1 písm. b) správního řádu napadené rozhodnutí povinného
subjektu zruší a věc se vrátí k novému projednání správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal.
3. Povinný subjekt opětovně vydá Rozhodnutí o odmítnutí
žádosti.
a) Žaloba proti rozhodnutí v bodu č. 3?
b) Žaloba rovnou proti rozhodnutí v bodu č.1 bez opravného prostředku?
Na ty se zákon snad nevztahuje...:
(1) Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce.
PV
PV
dám ČEZ tak je´to 284 rozhodnutí :(
v. 8 As 55/2012 – 62
Nejvyšší správní soud vymezil pojmy příjemce veřejných prostředků a veřejné prostředky.
Zaměstnanec, jehož odměna se vyplácí z veřejného rozpočtu, je příjemcem veřejných prostředků
a výši jeho platu nebo odměny lze zveřejnit.
Takže sem padnou i lékaři, kteří mají smluvně zdravotní pojišťovny...
PV
Takže nakonec všichni... Protože každý jsme sem tam nemocný...a tedy čerpáme... :-
PV
Ak toto u Vás spĺňa definíciu pojmu "odměna"...
RSS kanál komentářů k tomuto článku