Důležité upozornění!

Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.

Tento text jsem chtěl původně použít v diskusi, ale zjistil jsem, že editace mathematických výrazů v prostém HTML je neskutečně složitá, proto jsem z něj udělal samostatný post. Slibuji, že se v textu vystříhám použití integrálů a všeho ostatního, co by k exaktnímu výpočtu bylo nezbytné, ale obtížně zapsatelné.

Předpokládejme, že populace n podpisů jednoho kandidáta obsahuje pouze korektní data a duplicity; to je rozumný předpoklad, ježto vyšší multiplicity jsou v datech značně raritní. Těchto duplicitních záznamů budiž d (tzn. d / 2 dvojic) a kontrolní vzorek nechť obsahuje m = 8500 podpisů, přičemž lze předpokládat, že 1 << m < n, avšak nikoli nutně d << n.

Označme p = d / n. V prvním vzorku bude přibližně p m duplicit, přičemž odhalit lze v tomto vzorku pouze takové, které jsou tam přítomny oběma částmi duplicitní dvojice. Těch je cca p m2 / n: logicky, protože pravděpodobnost, že i druhá část dvojice bude v kontrolním vzorku, je m / n.

I v druhém kontrolním vzorku bude průměrně p m duplicit, avšak odhalit z nich ministerstvo dokáže pouze 2 p m2 / n.

Ne všechny zjištěné duplicity se však započítají jako chybný podpis. U prvního vzorku jen polovina z nich, tzn. cca p m2 / 2 n, u druhého všechny, které mají protikus v prvním vzorku, a z těch, které ho mají ve druhém, pouze polovina. Tedy dohromady ve druhém vzorku 3 p m2 / 2 n. Počet vyřazených podpisů z důvodu duplicity z prvního vzorku by proto měl být přibližně třikrát nižší než z druhého. Jak uvidíme, data tomuto předpokladu odpovídají.

Spočítejme si nyní s těmito znalostmi, jak by dopadli jednotliví kandidáti, kdyby se duplicity dohledaly ve všech podpisech; pomiňme, že taková kontrola by zřejmě nebyla ústavně konformní, jestliže zákon stanoví kontrolu namátkovou, a kdyby kandidáti bývali věděli, že se budou kontrolovat všechny archy, mohli by si kontrolu provést sami a tyto vadné záznamy sami vyškrtat.

U Jany Bobošíkové je n = 56191, z prvního vzorku bylo vyřazeno kvůli duplicitě 81 podpisů, ze druhého 337. Proveďme statisticky ne zcela korektní krok a počet vyřazených podpisů sečtěme a z výsledku, tzn. 418, odvoďme očekávané d. Jestliže 2 p m2 / n má být 418, vychází p = 418 n / 2 m2 = 0,1625 a tedy d = p n = 9134 podpisů. Připomínám, že by se z nich mohla odečíst jen polovina, tzn. 4566 chybných záznamů. Průměrovým algorithmem by jí bylo za duplicity odečteno pouze 1382 podpisů, součtovým (který je však zjevně chybný a v soudním přezkumu nemůže obstát) dvojnásobek.

U Vladimíra Dlouhého je n = 59165, vyřazených duplicit je 21, resp. 46. Z toho máme d = 1623, z čehož polovina činí 812 podpisů, takže rovněž znatelně víc než 233 hlasů, o které by přišel podle zákona při průměrovém algorithmu.

U Táni Fischerové n = 72434, vyřazeno bylo 4, resp. 20 duplicit. Z toho d = 871 a d / 2 = 436. Odečteny jí měly být 102 hlasy.

V případě Vladimíra Franze je n = 87782, vyřazeno 6 a 16 duplicit. Vychází d = 1173, d / 2 = 587. Přijít měl o 114 hlasů.

Tomio Okamuran = 61966 a vyřazeno bylo 25, resp. 55 duplicitních podpisů. Z toho d = 2126, d / 2 = 1063. Podle zákona by přišel pouze o 292 hlasů.

Zuzana Roithová, n = 81199, vyřazeno 7 a 17 záznamů. Vychází d = 1095 a d /2 = 548. Podle zákona by přišla o 115 hlasů.

A konečně Miloš Zeman, n = 106018, vyřazených duplicit bylo 24 a 60. Z toho d = 6534 a d / 2 = 3267. Ze zákona však ztratil jen 524 hlasů.

Závěr je zde celkem jednoznačný: zákon psali lidé neznalí mathematických zákonitostí a zatížili ho další podstatnou chybou, nedostatečnou redukcí v případě zjištění duplicit na podpisových arších. Odpočet, který stanovili, a to i v případě, že byl v sankčním úmyslu ministerstvem zdvojnásoben, neodráží skutečnou míru toho, o kolik se kandidáti ulili, a kolik hlasů by jim mělo být za ve vzorcích zjištěné duplicity spravedlivě odpočítáno.

Aktualisováno.
Kdo by chtěl se zdrojovými daty experimentovat hlouběji, může si je z mých stránek stáhnout v podobě SQL souboru pro MySQL, případně můžete použít username guest a heslo paragraphos a připojit se, read-only, na můj MySQL server pecina.cz (webový přístup je možný rovněž, na http://www.pecina.cz/phpMyAdmin). Pokud v datech něco zajímavého objevíte, prosím, podělte se v diskusi.

Komentáře   

0 # Anonymní 2012-11-28 05:00
Co rikate na Petersovu "prejimku dvojim vyberem"?
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 10:04
Vypocet neni zcela presne. Zavislost neni presne kvadraticka ale je v pomeru kombinacnich cisel. ((n nad k)/(m nad k)), kde pro duplicity k=2

takze po vykraceni faktorialu, polovin atd je to

(celkovy pocet duplicit) = ((n*(n-1)/(m*(m-1))*(pocet duplicit ve vzorku
To znamena pro Bobo ((56191*56190)/(17000*16999))*(337+81) = 4567

Duvod proc to neni kvadraticke je jednoduchy. Predstavte si ctvercovou tabulku, kde porovnavam kazdeho s kazdym. Spravne vyrazujete polovinu protoze ve ctverci je kazda doplicita 2x. Ale jeste je tam drobnost. Ve ctverci se kazdy vzorek porovnava i sam se sebou. Ty sice nepocitate, ale i celkovy pocet bunek pres ktere se pocita je jiny.

Rozdil je malinky, ale kdyz uz pocitat, tak spravne.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 10:16
Jo a jeste neco. Pomer vyrazenych vzorku prvniho a druheho by mel byt 1:x

kde x = (17000*16999)/(8500*8499) = 4,0002353218025650076479585833627

Tedy ne 3 jak mate v clanku.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 10:19
Pardon. Mate pravdu. Ten pomer je presne

x = (17000*16999)/(8500*8499) - 1 = 3,0002353218025650076479585833627

Zapomel jsem, ze ty ministerske cisla neobsahuji duplicitu z toho prvniho i kdyz se proti prvnimu porovnava.

jeste -1 tam melo bejt, pro priste.
0 # Tomáš Pecina 2012-11-28 11:09
Jistě jste postřehl premisu, že 1 << m, takže se za jednotkou na pátém desetinném místě nemusím honit.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 11:46
V kazdem pripade je tato chyba daleko mensi nez nejistota samotne metody extrapolace.
Mozna by bylo zajimave zpocitat +- kolik hlasu je rozpyl pokud chceme vyslek znat na 99%
Take by to bylo zajimave.
0 # Anonymní 2012-11-28 19:46
Je sice pěkné, jak jste se pustil do výpočtů, ale nemáte pravdu.

Vemte vzorek 30 tisíc duplicit, na vnitro donesete 60 tisic podpisů. Kdyz z nich vyberete náhodný vzorek 8500 tak v tom vzorku bude jen asi tak přesně vadných 603 záznamů, zdaleka ne polovina.

A nebo jsem něco nepochopil správně? Takový kandidát projde v pohodě.

Podobně můžete mít trojvzorek 3x20tisic podpisů. Na Vnitro donesete 60 tisíc. V kontrolním vzorku 8500 bude duplicit a trojpodpisu asi tak jen 1150 vadných. I takový kandidát by v prošel s odřenýma ušima.

Pochopitelně oběma by zlamalo vaz spojení obou vzorku, kde by
neplatné podpisy enormě narostly.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 23:08
Ale mam pravdu. Prvni vas priklad: 60 tis podpisu, ve vzorku 8500 je 603 zaznamu vadnych

takze vadnych = ((60000*59999)/(8500*8499))*603 = podle vypoctu je v celem souboru 30049 duplicit, to odpovida protoze tech vadnych ve vzorku je prumerne ne 603 ale 602.022533709

A druhy priklad vadnych = ((60000*59999)/(8500*8499))*1150 = 57306 - tohle nevychazi, protoze 1150 neodlisuje duplicity a triplicity. Presto neprojde.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 23:14
Pro priklad druhy (triplicity) Je extrapolce na cely soubor
((60000*59999)/(8500*8499))*duplicit_ve_vzorku + ((60000*59999*59998)/(8500*8499*8498))*triplicit_ve_vzorku

Kolik ze je duplicit a triplicit ve vzorku vaseho druheho prikladu?
0 # Tomáš Pecina 2012-11-28 23:17
Do triplicit bych se nepouštěl, v reálných datech je jich jen několik a výpočet velmi komplikují.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 23:38
Je to uplne jednoduche Pro triplicity je to pomer prislusnych (n nad k), kde k=3

Pro soubor 3*20000 bude ve vzorku 20000/((60000*59999*59998)/(8500*8499*8498)) = 56,846200334

A vyjmecne to neni, Bobosikova zvladla i to :-)
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 23:42
Pardon, neco mam na tom vypoctu (28. listopadu 2012 23:14) spatne. Ale nechce se me zjistovat co, fakt to neni jednoduche. Tomasi, omlouvam se

(28. listopadu 2012 23:38) je asi spravne.
0 # Tomáš Pecina 2012-11-29 00:14
Úplně jednoduché? No, nevím…

Je-li v celém souboru n podpisů t triplicit (tedy t/3 trojic), v prvém vzorku jich bude tm/n, ale zjistí se to pouze v případě, je je aspoň jeden z dalších prvků trojice v tomtéž vzorku, tedy u 2tm^2/n^2 podpisů. Nyní je potřebo spočítat, kolik z nich se vyřadí. Celá trojice je ve vzorku u průměrně tm^3/n^3 podpisů, a z nich se vyřadí dvě třetiny, tedy 2tm^3/3n^3. Dva ze tří jsou tam tm^2/n^2.(1-m/n)-krát, a vyřadí se z nich polovina, tedy tm^2/2m^2.(1-m/n). Celkem se vyřadí 2tm^3/3n^3 + tm^2/2m^2.(1-m/n) = 2tm^3/3n^3 + tm^2/2m^2 - tm^3/2m^3 = tm^2/2m^2 + tm^3/6m^3.

Mám pokračovat i pro druhý vzorek, nebo už mi věříte? :-)
0 # Tomáš Pecina 2012-11-29 00:48
Jen dovětek: u druhého vzorku je možností ještě daleko víc.

1. Celá trojice ve druhém vzorku, vyřazují se dvě třetiny.

2. Dva v prvním, jeden ve druhém, z druhého se vyřazují všechny.

3. Jeden v prvním, jeden ve druhém, jeden mimo, vyřazují se všechny.

4. Dva ve druhém, jeden mimo, vyřazuje se polovina.

5. Jeden v prvním, dva ve druhém, vyřazují se všechny.
0 # Anonymní 2012-12-01 20:03
V druhém vzorku se u triplicit vyřazuje:

a) Naprosto stejně jako ve vzorku prvnim

b) A pak navíc už jen když dojde ke kombinaci obou vzorku.
A to vždy přinese jen jedno vyřazení navíc.

I. II. Vyřazení
b1) 1 2 (ale to uz bylo jednou vyrazeno u II.) +1
b2) 1 1 +1
b3) 2 1 (ale to už bylo jednou vyrazeno u I.) +1

Zbytecně to komplikujete :-)
0 # Tomáš Pecina 2012-12-01 20:34
To vám připadá jednoduché? :-)

Klidně si můžeme udělat vzorce pro k-plicity, když chcete, jen nevím, jak to sem nacpat, protože tam bude spousta kombinačních čísel velkých sigem a pí.
0 # Anonymní 2012-12-01 21:44
Prominou mistře, vy jste na pěti řádcích řešil jen vzorek II. A ještě do toho musíte zamotat, kdy se odečítá jeden a nebo dva hlasy. Při vaší skvělé inteligenci bych tedy předpokládal, že jste nějak jednoduše (možná ne a zase to bylo nějak vámi domotané) vyřešil slavně vzorek I. v tri-plicitách (1+1 a 1+2, protože 2+1 řešit netřeba :-)

Zde máte pak jen řádky tři a vždy odečítáte jen jeden podpis. Navíc b1) a b3) jsou tak krutě symetrické a tak naprosto stejné, že by mělo být pod vaší úroveň to brát jako "třetí řádek"

Takže ano, zbytečně to komplikujete. Co sem taháte k-plicity, když zamotáte a znepřehledníte už i obyčejné tri-plicity? Takže zbytečný cancy o k-plicitách, pojďme řešit raději kvadraturu kruhu a nebo Kochaňského rektifikaci kružnice, co říkáte?

A na vaši otázku klidně odpovím, ano mi to připadá mnohem jednodušší, než vaše 1-5. Vám snad ne? :-(
0 # Jan Vaněk jr. 2012-11-28 11:05
Zase nepodceňujte své publikum; kolik z lidí, kteří by porozuměli integrálům, by nepeorozumělo jejich TeXové transkripci? (A ostatně, nemáte snad již nainstalovanou MediaWiki s rozšířením, které hbitě vygeneruje obrázek?)
0 # Tomáš Pecina 2012-11-28 11:09
MediaWiki by mi bylo na blogu platné asi jako mrtvému kalkulačka.
0 # Jan Vaněk jr. 2012-11-28 13:41
Hyperlinky nebo hotlinkingu obrázků.
0 # Tomáš Pecina 2012-11-28 13:58
K tomu nepotřebuji MediaWiki, latex mám samozřejmě v operačním systému nativně.
0 # Michal z Michle 2012-11-28 11:55
Moc děkuju autorovi, že to tak hezky sepsal. Vedlejší důsledek, který zmiňuji na svém blogu, je, že vám stačí necelých 30 tisíc podpisů a když každý zvojíte, potom s pravděpodobností >95% projdete ministerskou kontrolou ("průměrovým" algoritmem).

A ještě snad - mne ten zákon nepřipadá nutně špatný (ale já jsem matematik, tak to neberte moc vážně :). To by snad stačilo upravit výkladem či vyhláškou nebo ne?
0 # Anonymní 2012-11-28 13:59
Díky za poučný článek.
Předpokládáte, že záznamy vyřazené ministerstvem pro duplicitu měly už jeden "protikus", tedy byly ve vzorku dvakrát? Tak se dostáváte k hodnotě např. u Bobošíkové 4566 (8%) neplatných duplicitních záznamů.
Co by se stalo, kdyby se kandidátka pokusila tyto duplicity sama vyrobit tak, že by kopírovala podpisy vícekrát, a vyrobila např. 2 bratříčky vybraným 2283 záznamům? Neplatných by měla stejně, ale neztížilo by se tím jejich nalezení v náhodném vzorku?

Böda
0 # Tomáš Pecina 2012-11-28 14:10
Předpokladem je, že ve vzorku žádné triplicity nebo vyšší multiplicity nejsou; to deklaruji hned v úvodu. V opačném případě by tyto výsledky neplatily, a neplatily by ani v případě, že by výskyt duplicit nebyl náhodný (např. kdyby byly obě části duplicity na jednom archu).
0 # Anonymní 2012-11-28 19:53
Zkuste svou teorii konkrétně spočítat co by se stalo, pokud by kandidát odevzdat 2x30000 podpisů.

Při kontrolním vzorku 8500 by totiž bylo nalezeno pouze cca 600 duplicit a mně vaše výpočty vycházejí rozhodně jinak. Kde dělaá chubu?

A nebo chybujete vy. Není prece pravda, když v celem souboru jsou samé duplicity, (neboli 50% chybovost), že když náhodně vyberete vzorek dva, že s 50% pravděpodobností vyberete zrovna duplicitu. tak to ani náhodou. Na duplicitu ve vybraném vzorku dvou podpisu, byste musel mit sakra štěstí. Podle mne mnohem větší, než vyhrát první ve Sportce.
0 # Tomáš Pecina 2012-11-28 20:17
V takovém případě je v prvním vzorku všech 8500 podpisů duplicitních, což zjistí u cca 1204 a z nich cca 602 vyřadí. Ze druhého vzorku vyřadí cca 1806 podpisů. Celkově vyřadí 8500 podpisů a kandidát projde. Žádnou chybu nevidím.
0 # Jiri Dobry 2012-11-28 23:33
Podle vypoctu "prumerovanim procent" projde.
Ale zcela presne y to melo byt:
1 vzorek bude obsahovat 602 duplicit = 30000/((60000*59999)/(8500*8499))
2 vzorek bude obsahovat 1806 duplicit = 30000/((60000*59999)/(17000*16999))-602

Extrapolovano na celek je to ((60000*59999)/(17000*16999))*(1806+602) = 29997

29997 odhalenych duplicit z 30000 celkem neni spatne, chyba je v zaokrouhlovani na cele podpisy u vzorku.
0 # Anonymní 2012-12-01 22:00
Pokud jsou oba vzorky stejně velké, stačí pro součet obou vzorků přejít z čísla 'm' na číslo '2m' a ve vašem přiblížení je hned na první pohled vidět, že ve "druhém" vzorku bude 3x více duplicit. Ono totiž 2^2-1 = 3.

Také je správná poznámka v tom, že k jednomu zvolenému číslu, pokud hledáme duplicitu tak ten druhý sdružený kolega tam není s pravdepodobností m/n, ale přesněji (m-1)/(n-1). Což ale pro čísla 8500 a více jak 50000 je opravdu jedno.

Poslední statistická lahůdka, když pro zvětšení statistiky posčítáte duplicity u všech kandidátů ve vzorku I. a pak II., dostanete '168 a 551'
a statisticky by to mělo být '180 a 539', což je naprosto dokonalá ukázka, jak to vše funguje správně!
0 # Anonymní 2012-12-20 05:14
Pěkná db, tak jsem ji hned použil na kontrolu počtu archů s chybou 1. vs. 2. vzorek a stále mi to statisticky nesedí. Tedy kvalita kotroly dle mě nebyla stále stejná. Detailně v blogu.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)