Stranou pozornosti českých i světových medií proběhla dnes na Pražském hradě korunovace: dosavadní president republiky Miloš Zeman se stal králem Milošem I. Jako první státnický akt na trůně Jeho Veličenstvo odmítlo jmenovat řádně vybraného a ministryní spravedlnosti navrženého kandidáta Jana Veselého předsedou Krajského soudu v Ústí nad Labem.
Aktualisováno.
Podle dalších zpráv ministerstvo spravedlnosti rozhodnutí uvítalo a hodlá vyhlásit nové výběrové řízení. Otázkou je, zda by za těchto okolností neměl být výběr zcela ponechán na zeměpánu, neboť zasahovat do jeho prerogativy byť i jen formou doporučení jeví mi se jako manifestní pohrdání Korunou. Vůbec největší legrace pak bude, jestliže Veselý podá správní žalobu na průtahy a nový konkurs zároveň napadne jako neplatný, pro větší efekt obojí s předběžkem. Řekl bych, že zbylá omítka právního státu se poté z façady této země rychle oddrolí, a vyvrcholením by mohlo být soudcovo stětí na druhém hradním nádvoří: protivit se trůnu je v monarchii vždy riskantní podnik.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Korunovace
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 3835
Komentáře
Ono se napíše "president jmenuje na návrh X", ale není zřejmé, jestli:
1. má funkci notářsko-ceremoniální, kdy do toho nekecá a provede příslušný úkon
2. má funkci rozhodovací, kdy ze skupiny vybraných jmenuje (tedy nesmí jmenovat nikoho mimo tu skupinu), ale nemá povinnost jmenovat každého vybraného.
Podobné spory se vedou už dlouho - namátkou lex Beneš vs Klaus, Putna vs Zeman, Klaus při jmenování soudců a jeho podmínka 30 let apod. Naposledy třeba i třenice ohledně kontrasignací s premiérem v cause milosti.
Zeman neudělal nic tak převratně nového. Tím, že byl zvolen přímou volbou, cítí se silnější a svoje možnosti si vykládá extenzivněji.
Nedával bych proto vinu ani tak jemu jako autorům příslušných zákonů. Škoda hrachu ...
Cílem novely podle Vás, pane Pecino, bylo přesně co?
Theorie "sdílené pravomoci" má naprosto devastující důsledky, fakticky destruuje celý ústavní systém, protože president republiky, který bude moci s využitím čl. 63 Ústavy blokovat dle libosti obsazování všech vládou navržených kandidátů do nejrůznějších posic, má možnost zcela znefukčnit chod státu. Velezrady se přitom nedopouští, protože odpovědná je vláda, odvolat ho nelze, takže vládě nezbývá než buď se jeho vrtochům podřídit, anebo trpně čekat do konce volebního období.
Pravomoc odmítnout jmenovat předsedou soudu toho, koho vybrala vláda, prostě president z Ústavy nemá.
2/ Jmenování předsedů NS upravuje čl. 62
3/ Obávám se, že při vaší interpretaci skutečně chyba není u prezidenta, ale u toho, kdo kamkoliv napíše, že "A jmenuje X na návrh B." Při tomto výkladu to nedává opravdu žádný smysl.
Představa, že "sdílená pravomoc" bude pojistkou čehokoli, je vrcholem naivity. Představte si jednoduchou situaci, že v přímých volbách bude presidentem zvolen komunista, zatímco vláda bude pravicová. President bude pak vykonávat po celé volební období svou sdílenou pravomoc tak, že nikam nejmenuje nikoho jiného než komunistické kandidáty. Má na to plné právo, za svá kontrasignaci vyžadující rozhodnutí není ústavně odpovědný, odpovědnost nese vláda. Nikdo s tím nebude schopen nic udělat: buďto mu vláda navrhne komunistické kandidáty, anebo prostě budou tyto funkce do konce presidentského období neobsazeny. Podotýkám, že vláda nemá možnost jeho veto zvrátit, tak jako to může udělat sněmovna v případě vrácených zákonů. Může nejvýš přihlížet.
Opravdu se domníváte, že je to akceptovatelný výklad presidentských pravomocí? Nikoli, tím by se zcela měnila rovnováha sil ve státě. Naprostý ústavní masakr.
Ale vůbec ne, stačí samozřejmě z čl. 63/3 odkaz na ten odst. 2 vypustit a případnou kontrasignaci rozhodnutí vydaných prezidentem na základě podústavní normy ponechat na úvaze zákonodárce v každém jednotlivém případě.
Ostatně, když jsme u té kontrasignace, tak ty širší "kontexty" a "souvislosti" jsme viděli u Klausovy amnestie, kontrasignace prý taky byla premiérova povinnost, tak proč si s ní vůbec komplikovat živoat, vždyť to je zbytečné. Sorry, ale chyba je skutečně u ústavodárce a zákonodárce, nikoliv u prezidenta. Máme tady ústavní paskvil.)
Technicky jistě, ale elegantnější je upravit to přímo v Ústavě.
Richard
Bojující demokracie zase perlí:
www.delnickamladez.cz/.../
RSS kanál komentářů k tomuto článku