Ohavný pařát církevního hodnostáře sápe se po plodech naší práce, vykoupených krví dělnických a rolnických mozolů, celé to skvostně graficky vyvedeno ve stylu nejodpudivějších dikobrazích/roháčových karikatur. Co jsme ukradli, nikdy nevrátíme! Toť v kostce celospolečenský diskurs ohledně nápravy minulých majetkových křivd.
Odpůrci církevních restitucí mají v rukou silný argument: když teď vrátíme církvi, budou chtít ukradené zpátky další: poúnoroví i posrpnoví emigranti, šlechta, podnikatelé, jejichž podniky byly vyvlastněny bez náhrady v rámci tzn. znárodnění v r. 1945, sudetští Němci, a jistě i vlastníci pozemkového majetku zabraného na počátku 1. republiky. Tím, pravda, výčet končí, před r. 1918 se o stabilitu majetkových vztahů na území České republiky starali nenávidění Habsburkové, což způsobilo, že předchozích tři sta let se, s výjimkou josefinských reforem, v zemi nekradlo, nekonfiskovalo, bez náhrady nevyvlastňovalo a neznárodňovalo – byla to zkrátka doba temna.
Jsem opravdu zvědav, jak tento dějinný zápas dopadne. S ohledem na to, že v tomto národě panuje povšechně velmi vřelý vztah k cizímu majetku, nečiním si přehnaných ilusí: buď budou církevní restituce odmítnuty a zároveň deklarováno, že historie je pro nás definitivně uzavřená věc a musíme myslet na šťastnou budoucnost našich – prozatím neokradených – dětí, anebo těsnou většinou projdou, přičemž se všichni zúčastnění budou dušovat, jak velmi, hluboce odlišný je tento případ od všech ostatních, shora vypočtených.
Podotýkám, že ani druhá alternativa není příliš povzbudivá…
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Kdo nekrade, není Čech aneb Krátce k církevním restitucím
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 9608
Komentáře
Hm, co mi to jen připomíná...
No jo, holt jsem Čech, jsem vinen...
Kdy Španělé vrátí zlato Inků ukradené Cortézem?
Atd.
Zjednodušené myšlené a názory černobílé logiky „jde o krádež a basta“ to je dobré jako agitační heslo.
Nejdříve je třeba udělat dokonalou analýzu, co církev vlastnila. Dále dokonalou analýzu, co dostala od státu. Dále zhodnotit mnoho jiných věcí. A pak teprve začít s dalšími akcemi.
Ve skutečnosti je to tak, že to kmotři a Kalousek chce stihnout do té doby, dokud bude ve vládě a zajistit si poslední peníze.
Dvě třetiny navráceného církevního majetku církví jenom proteče. Už teď jsou připraveny tunely, kam má majetek doplout a nejsou to církevní ruce. Aby doplulo co nejvíce, vláda přidala zrušení daní za následný prodej tohoto majetku a další.
I to co církvi zůstane, o to poměrně rychle přijde. Zůstanou jí jen žalostné zbytky. Protože ten majetek se musí udržovat, vrážet do toho peníze, mít plán jako ho uživit a co s ním udělat.
Na konci zůstane zlikvidovaná katolická církev s minimální autoritou.
Upřímně, pan Pecina má konzistentní názory. Já souhlasím s vysídlením sudetských Němců a s tím, že bylo dobře, že byli odsunuti pryč. Je mi jasné, že se tu děla lecjaká zvěrstva a to jak na straně sudetských Němců, tak na straně Čechů. Pan Pecina s tím podle jeho textů nesouhlasí a má opačný názor – a konformní s tím je i prolomení Benešových dekretů a hluboko do minulosti.
V minulosti se dělo hodně křivd a mělo by se toho naříkání nechat. Má Francie bolení z toho, že zradili Československo v Mnichovské zradě? Nevšiml jsem si.
Mají Slováci bolení z toho, že se zaprodali Hitlerovi? Nevšiml jsem si, stačila chytrá akce SNP na konci a šikovně sa prekabátili na opačnou stranu na konci války.
Jsem pro zrevidovat stav církevního majetku i do minulosti a vypořádat to. Co patří církvi – ale prokazatelně, nikoli jak se provádějí církevní restituce dnes – nechť se jí vrátí.
Nemohu ovšem souhlasit se současným provedením církevních restitucí. Takže pro pana Pecinu: Zloděj Miloslav Ponkrác, který se zlodějem necítí, ale udělá panu Pecinovu tu radost, že to tak napíše.
Možná se mýlím, ale mám takový dojem, že nekatolickým rodům majetek zabaven byl.
V tomhle případě Vám to ale nevadí. Proč ten dvojí metr?
Jistý rozdíl je v tom, že jedno se stalo před 10 generacemi, druhé před 2,5, a dosud žije mnoho pamětníků.
Ad SP:
Rakousko bylo konservativní monarchií, což vám jako liberálovi vyhovovat nemusí. Je fakt, že v takové Francii, s její Revolucí, napoléonskými válkami, Komunou a dalšími atrakcemi byl život napínavější, nicméně já jednoznačně volím Temno.
Nepadlo tady ani slovo o tom, že by někdo pobělohorské konfiskace schvaloval? Jen, že už je to 10 generací a náprava je nemožná.
Stát může tuto křivdu (aniž dal zatím dostatečné důkazy o ní) napravit jedině a pouze tak, že jiné okrade. Jediným řešením je stát, který se přestane do všeho neustále srát (pardon mi), který přestane krást. Jinak je neustále jen vršena krádež na krádež, křivda na křivdu. Ano, těžko uskutečnitelný ideál...
Neschvaloval přímo, ale to vaše "pak bylo 300 let príma stability" je od toho opravdu vzáleno jen velmi málo
***
Existuje spousta lidí, co tvrdí, že už od Josefa II. (či dokonce ještě dříve?) církev majetek nevlastnila, ale "jen" užívala. Pravda, lež?
Kde je seznam, dokazující, že to či ono bylo ukradeno?
Atd.
Za to vysvětlení dík, to zní rozumně. Jste první, kdo mi to dokázal odpovědět.
To je jádro věci - právě že tato premisa neplatí. Pokud měla církev veřejnoprávní status, jak sám uznáváte, nelze odejmutí správy majetku srovnávat s vyvlastněním. Církev byla do určité míry součástí veřejné sféry, nebyla to soukromá osoba, kterou by bylo možno "okrást". Úloha, kterou církev historicky plnila ve společnosti, dnes už neplní, ať se nám to líbí nebo ne. Majetek církev měla pouze k plnění této (z dnešního pohledu bychom řekli veřejnoprávní) úlohy. Pokud vím, úlohou církve podle Bible rozhodně není shromažďování, vlastnění a správa majetku.
Přesun vlastnictví (správy) určité části majetku církve na stát proto proběhl, pokud vím, ve 20. století i v mnoha západoevropských zemích. Z uvedených důvodů to nelze považovat za "krádež", to je pustá demagogie. To opravdu není to samé, co vzít sedlákovi pole, které po generace vlastnil.
Navíc církev dispoziční volnost se spravovaným majetkem před r. 1948 neměla.
OR
OR
Argumentujete, že církev ztratila svou úlohu ve společnosti, takže žádný majetek už nepotřebuje. Důvod restitucí ovšem není uspokojit potřebu církev, ale potřebu spravedlnosti.
A konečně, omezení disposičního práva lze ponechat na církevní samosprávě. Existují excesy, kdy preláti své diecese tunelují s vehemencí, že by jim záviděl nejeden politik, ale typická situace to není. Opravdu si myslíte, že církevní majetek jen proteče do připravených kapes a věřící z něj nebudou mít nic?
Nikoliv, takto to fungovalo už za R-U, to nesouvisí s komunismem. Naopak situace, kdy je církev právně v podstatě zcela soukromou osobou na úrovni spolku včelařů, ale zároveň dostává bez jakýchkoliv omezení rozsáhlý majetek, který získala a držela v době, kdy spolu se světskou mocí spravovala stát, nikdy v minulosti nebyla.
Já v principu s církevními restitucemi souhlasím, jen nesouhlasím se způsobem, jak jsou prováděny, s jejich rozsahem, a zejména s účelovými kvasimorálními argumenty, kterými jsou zdůvodňovány.
Důvod restitucí ovšem není uspokojit potřebu církev, ale potřebu spravedlnosti.
Ale restituce jsou jen nápravou NĚKTERÝCH křivd, a nápravou z povahy věci omezenou. Nejedná se o návrat do původního stavu. Nikdo, ani fysické osoby, nedostal plnou náhradu a nikdy se nevracelo vše (vím ze zkušeností vlastní rodiny... za zabraný dům v centru obce, kde postavili PRIOR, jsme dostali jen velmi symbolickou náhradu, o úrocích ani nemluvě...).
Navíc se zapomíná, že část restitucí nemovitého majetku už proběhlo zkraje devadesátých let (viz např. výčtový zákon a aféra Voršilky). Nyní se má jednat o rozsáhlý hlavně zemědělský majetek, často však půda, která se stala v mezidobí strategicky významnou pro další development území, nikoliv o kostely.
A konečně, omezení disposičního práva lze ponechat na církevní samosprávě.
Ano, lze, to je politická otázka. Faktem je, že ani za R-U, ani za 1. republiky, neexistovala neomezená možnost dispozice.
OR
Apropó, proč nechce nikdo po Švédském království vrátit ukradené věci z doby třicetileté války. To také není tak vzdálená doba....ó vy zabedněnci...
O návrat alespoň části rudolfínských sbírek se pokoušel počátkem roku 1990 tehdejší prezident Václav Havel. Švédská strana zareagovala na jeho prohlášení rychlostí blesku; už druhý den označila Havlův požadavek za pochybný, protože by se tak prý „mohla začít vyprazdňovat všechna evropská muzea“.
Kdyz spravce kasy, ze ktere tece na vsechny strany jak z cedniku, zacne napravovat krivdy tim, ze to pripise pravnukum na slozenku, to opravdu hodne smrdi.
Souhlasim i s tim, co napsal vp. Ponkrac, ze cirkev nema pravdepodobne zadne kapacity ten majetek spravovat a neni jasne, co za to ma poskytovat, ale toho se jiste ujmou ruzne karibske firmy pripadne konzultanti v oboru evropskych dotaci, atd.
A to jsem jeste nezacal o tom moralnim rozmeru...
2. sv. v. a nastup kommunismu prece zasahly nejakym zpusobem kazdeho. Ted, o nekolik generaci pozdeji, budeme vybirat nejake specificke udalosti (odsun, znarodneni) ktere zasahly specificke skupiny (sudetske Nemce, cirkve) a vyzadovat pro ne napravu krivd specifickym zusobem (majetkem), ktery se ziska castecne vracenim existujiciho majetku a castecne znarodnenim budoucich prijmu skupin, ktere s tim nemely nic spolecneho.
Ja to citim jako jakysi restitucni gerrymandering a politicke a pravni podnikani, ne jako cteni principu pravniho statu. Cirkvim se to muze podarit, ale kdyz vidim, kdo se kolem toho mota, jsem presvedcen, ze cteni principu je to uplne posledni, co maji na mysli.
Nechápu, proč, když jste si toho vědom, podporujete tuto restituci - respektive kde berete přesvědčení, že zrovna tato bude provedena správně, spravedlivě, bez vedlejších důvodů (a ve skutečnosti hlavních) atd.
Každá změna podstatného procenta majetku stanovuje nové rozvrstvení společnosti. At chcete nebo ne. Na desítky let dopředu.
Tím neříkám, že nesouhlasím s Vámi. Nicméně jakákoli akce, která by se udělala – naprosto jakákoli – by vedla z novému rozvrstvení společnosti.
---
„začal stanovením arbitrární restituční hranice únorem 1948, která byla ovšem okamžitě prolomena restitucemi majetku vybraných rovnějších jedinců (Havel, Schwarzenberg)“
To je právě ono. Právo moc nefunguje.
Jak píše vp. Kreutzfeld, jak finanční toky, tak právní systém je dokonalý cedník.
Lidé jsou proti církevní restituci, protože intuitivně cítí, že nejsou čisté. A ony nejsou. Protože to lidé cítí podvědomě, navenek nejsou schopni přesně říci, proč jsou proti.
Nikdo by neměl nic proti čistě provedeným restitucím, seriózně i transparentně dělaných – a dokonce by se skouslo, kdyby církev dostala něco navíc (o pár procent) proti skutečných nárokům, pokud by to bylo děláno férově.
Jenže už dnes jsou vybírány pro církev nejlepší pozemky, jejichž cena se podhodnocuje aby církev mohla dostat více. K tomu jsou daňová úlevy – prominutí daní za převod dále. Nemusí mít člověk velkou fantazii aby pochopil, že mnoho necírkevních kmotrů si tyto pozemky a majetek vybralo a hází kostkami tak aby konečným vlastníkem byli oni.
Ostatně tato vláda zadlužuje na generace dopředu. „Vláda rozpočtové zodpovědnosti“, která byla obhajována mnohými lidmi jako, že to je nejlepší co dělá dopadla rekordními schodky. A to ještě řada dluhů byla posunuta do budoucnosti – jako dluhopisy, povinnost plateb do eurovalů, atd.
Církevní restituce jsou lidsky potřeba, ale jsou vedeny stejně „šikovně“ jako Kalouskovy rozpočty, které „snížily“ státní dluh.
Myšlenka (círk. rest.) je dobrá, provedení ovšem takové, že nejlepší je to v tuto chvíli zcela zastavit.
Stejně tak jako když pan Pecina dostane myšlenku postavit si běžný rodinný dům bez luxusních prvků na okrajové lokalitě o výměře 100 m2 a stavební firma mu předloží rozpočet s cenou 243 miliónů Kč – tak pan Pecina neřekne „postavit dům je dobré, takže stavte a já to zatáhnu“, ale selským rozumem nadaný člověk řekne „postavit dům je dobré, ale za jiných podmínek a jinak“.
A tak je to s restitucemi. Církevní restituce jsou dobré, ale momentálně se to nedá stavět jako pro × proti. Protože se podobají tomu domu za 243 miliónů Kč a je třeba to celé udělat komplet jinak.
Ony Boží mlýny melou. Pokud církev na toto přistoupí, do jedné lidské generace je po ní. Její dvoutisíciletá existence udělá papá, sbohem a šáteček. Jednak zkrachuje ekonomicky, jednak zkrachuje morálně.
---
V Polsku je církev morální autoritou. V minulosti cosi zakázali knězům a na policii se okamžitě hlásilo desítky tisíc knězů, že to porušili a je potřeba je zatknout. Zákon byl zrušen. Proto tam má církev obrovskou autoritu.
V Česku komunisté zakázali církvi určité aktivity a skončilo to tak, že Vatikán prohlásil, že česká církev není součástí katolické církve, ale komunistická odnož. Proto u nás církev nemá takovou autoritu jako třeba v Polsku.
Po církevních restitucích to může po pár desítkách let katolická církev zcela zabalit. Je otázkou, jestli si stihne vybrat těch cca 20 let, než stát vyplatí vše zcela, nebo se rozpadne dříve.
Vaše přirovnání s polskou situací mi připadá značně unfair, s ohledem na všechny ty kněží a jeptišky, které komunisté v 50. letech zavřeli, a oni přesto na svých názorech setrvali. Že to establishment nezdůrazňuje, je součástí choroby postkomunismu, tak jako je jeho součástí odsuzování Mašínů.
To opravdu není ničím novým.
Český stát zhruba každých 20 let vypudí do emigrace obrovské masy inteligentních lidí a lidí schopných – a na tom nic nezměnila ani sametová revoluce.
Ohledně významu církve, případně změn tohoto významu, se mi moc nechce diskutovat. Jednak si nemyslím, že bych o tom něco věděl, protože církve jsou zcela mimo oblast mého zájmu, na druhé straně cítím k ním určitý respekt.
Kromě toho si myslím, že církev jako taková už nemůže mít vliv jako v době, kdy byla dominantní silou.
Ostatně dnes vzniká nová církev, dokonce dvě. Jedna se jmenuje „věda“, druhá se jmenuje „západní ekonomie“. Tyto dvě církve dnes řídí morálku, světonázory a rozhodují co je pravda.
Tudíž jako hlavní důvod úpadku církve nevidím ani práci politiků, jako konkurenci této nové dvojice církví. Je zkrátka více kohoutů na jednom smetišti.
A stejně jako fanatičtí teroristé páchají sebevraždy pro slávu v nebi, tak Evropa a Brusel páchají sebevraždy společenství a států pro slávu teorií „západní ekonomie“ a jejích proroků „bank a trhu“ jak správně nastartovat ekonomiky a dojít do ráje na zemi. Tak velká je víra evropských věřících. Nenechají se zviklat ani tím, že praktické výsledky posílají vše ke dnu.
---
Moje srovnání je jistě nefér. Taková srovnání historických faktů bývají.
Vaše srovnání ohledně toho, že sudetským Němcům bylo ublíženo (a zcela jistě bylo) je možné napadnout stejně, že je to nefér k Čechům, kterým bylo velmi ublíženo sudetskými Němci (a to bylo).
Pravda je taková, že české církve bylo plně v područí komunistického vlivu. V Polsku se to zdaleka nepodařilo.
V CR do znacne miry panuje jkaz takz konsenus, ze posledni (jakz takz) demokraticky rezim a pravni stat panoval za I.republiky a sknocil Mnichovem. Restituce by tedy melyzcela logicky zacinat (popr. dle pohledu koncit) timto datem.
Unor 48 jako restitucni pocatek je zcela nesmylsne (mozna zamerne) stanovene datum a co vice, ani toto datum neni vzdy dodrzovano, napr. zidovsky majetek zabaveny pred timto datem se v mnoha pripadech vraci. (Coz by konec konuc mohlo byt povazovano i za rasove diskriminacni pocin).
Tudiz o restitucich by nemelo byt diskuse a tedy ani cirkevnich vecech a logicke datum od kdy na nasem uzemi zacalo panovat bezpravi je jasne dano zaborem Sudet a tedy by e mely krivdy vyporadata od toho to data.
Vracet od runora 78 je vysmcj jakemukoliv pokusu o napravu krivd, vzdyt velke znarodnovaci dekrety atd, to jiz s demokracii a pravnim statem nemelo nic spolecneho..
Zejména mi není jasná ta logika, pokud demokratický režim (podle Vašeho časování) skončil válkou, po kterém na území pokračoval původní národ. To už beru jako ptákovinu jako vrata.
Když továrníkovi X rozstříleli po Mnichovu továrnu, budeme ji nahrazovat potomkům, protože je to po Vašem datu?
Datum restitucí musí být stanoveno dohodou, ale také s ohledem na historii a praktičnost. Dávat datum do doby před válkou je nepraktické a NELOGICKÉ. Krutě nelogické.
Pokud bezpráví začalo záborem Sudet, nebyl to český stát, který se bezpráví dopouštěl – tudíž větší ptákovinu jsem neslyšel, než prosazování teze, že by český stát měl nahrazovat z této doby nějaké restituce. A ještě to někdo označí za – považme! – LOGICKÉ!
Coz jste bezdeky nadhodil zajimave tema.. stat dostal reparace za valecne skody - ktere ale utrzily vice nez casto privatni subjekty - a stat si tyto reparace ponechal!!!
Tudiz na vasi otazku:Ano, stat by mel ta tovarnikovi uhradit skodu (popr. poskytnout, vyplatit nahradu), pokud nelze vratit fabriku - konec koncu penize na to uz davno dostal (od porazene mocnosti)!
Pokud skoda vznika v dusledku nemecke expanze 30-40 let, tak stat jiz dokonce tyto penize davno shrabnul.
A pokud jde o skody a majetky ukradene po porazce nemecka, stat je za ne zodpovedny, tak by mel poskozene odskodnit. Restitucni tecka v unora 1948 je vysmech spravedlnosti, kdyz nejvetsi zestatnovaci (zlo)ciny probehly jiz predtimto datem!
Mám pocit, že jste si zbožštil slovo demokracie.
Doba válečná a poválečná se řídí jinými pravidly než doba mírová. Ba dokonce jsem si nevšiml, že by jakákoli mocnost v jakékoli historické době demokraticky hlasovala v referendu o tom, jak vést válečnou strategii. A pokud taková existovala, tak jasně prohrála na neakceschopnost.
V poválečné době je pak třeba obnovit životaschopnost státu. To je třeba často společným úsilím. A v té době každý stát, který chce přežít, omezuje soukromé vlastnictví. Protože jinak se stát rozloží občanskou válkou, kdy hordy hladových lidí nakonec budou dobývat ztečí ty, kteří něco mají.
Jeden termín: potravinové lístky – drsně nedemokratická forma omezování soukromého vlastnictví. Ovšem nutnost pro přežití v nouzových dobách.
Myslím, že hlavní problém je, že se už několik generací máme moc dobře. Ztratili jsme základní pudy. Řežeme si pod sebou větve a když se propadáme hospodářsky, vyhodnotíme to tak, že jsme si řezali větve moc pomalu a je třeba zrychlit (neoliberalismus a podobné ptákoviny).
Žádné restituce nebudou NIKDY spravedlivé. Žádné stanovené datum nebude nikdy zcela bez poskrvnky. Je prostě třeba stanovit prakticky vhodné datum a to dodržet (což se v případě třeba Havla bohužel nestalo, a v případě církevních restitucí se opět poruší).
Nicméně odškodňovat za válku – to je opravdu ale opravdu ptákovina. Zvláště u státu, který žádné reparace nedostal.
Pár lidí z bývalého Československa dostalo reparace za majetek na Ukrajině, která dostala miliardy odškodného a tak se podělila s těmi, kteří jí museli opustit a zanechat tam majetek.
Kostely, klastery a fary uz je ale uplne jina vec. Jejich znarodneni byla uz nemaskovana, otevrena kradez spojena jeste navic s lidskym utrpenim knezi a jeptisek.
Nabozenske stavby patri cirkvi, ta je pravoplatnym majitelem, neb za ucelem praktikovani viry tyto staby vznikly.
Ochrana majetku, nemusim snad zminovat, je jednim z nejdulezitejsich piliru svobodne a civilisovane spolecnosti.
Handrkovani se o cirkevni majetek v CR uz pozoruji asi 15 let, zatim se nic nevyresilo a myslim, ze je na case, abyste to nejak dustojne ukoncili, zvlaste, kdyz se pokladate za sekularni stat.
Oddeleni statniho a cirkevniho majetku je proste nutnost
.
Nehlede na to, ze uloupene historicke kostely, alespon podle americkych hodnot, je vrcholne nespravedlive a bylo by to vnimano jako podryvani prirozeneho spolecenskeho radu.(Natural Law).
Pragmaticky, vratit cirkevni budovy a bezprostredni okoli by bylo daleko uspornejsi, nez jejich udrzba a platy duchovnim. To, jestli se nemylim, je brano ze statniho rozpoctu a stoji stat par miliard korun rocne. Cirkevni platy stoupaji, udrzba je stale nakladnejsi. Nehlede na kosher zakusky a jarmulky, u katholiku mesni vino a oplatky. Mimo toho pribyvaji nove viry a nabozenstvi. Jiste se uz o povinnych statnich dotacich dozvedeli i muslimove a tak stat plati koberce, udrzbu a provoz mesity i jejich kvilejiciho imama. Ti se smi zenit a tak v brzku bude cesky stat platit i detske pridavky na imamcata.
Uz z tohoto praktickeho pohledu nechapu, proc se cesti danovi poplatnici usilovne dozaduji udrzby svatostanku, ktere uz davno nejsou nabozensky ucelne, nebo slouzi ciremu tmarstvi. Hlavne ti nespokojenci, co jinak reptaji pri kazde prilezitosti proti mocnemu vlivu statu..
A troška špičkování neuškodí, zvlášť když jste to napsal jak jste napsal. Až moc mi to připomělo "kdo není pro radar, je agent KGB, zbabělec a přizdisráč", a samozřejmě nejen to.
enzmannovaarcha.blogspot.cz/.../duka-naciste.html
J-R
Pozemková reforma v letech 1919 a 1947 zabrala půdu nad 250, respektiva 50 ha. Takto zabraná půda musela podle zákona přejít na Pozemkový úřad. Do té doby byl formální vlastník původní majitel. V mnoha případech byla takto zabraná půda převzata Pozemkovým úřadem až po Únoru. Podle předkladatelů zákona se ovšem tato půda bude vracet. To je hlavní argumet proti tomuto majetkovému vypořádání. Leclerc
"Ad SP:
Rakousko bylo konservativní monarchií, což vám jako liberálovi vyhovovat nemusí. Je fakt, že v takové Francii, s její Revolucí, napoléonskými válkami, Komunou a dalšími atrakcemi byl život napínavější, nicméně já jednoznačně volím Temno."
Ale pane TP, copak jste můj post nečetl. Jednoznačně chválím klid, pořádek, baroko ... jen jsem poznamenal, že nebýt toho, že se Ferdinand II. choval jako zmrd, tak nemusel J.A.K. shořet v Lešně (mimo jiné) jeho Slovník a nemuselo by se tu tak dařit bezcharakterním hajzlům a zlodějům jako byl Valdštejn. Zvlášť když za Bílou Horu nemohli ani tak čeští utrakvisté, jako spíš pár dobrodruhů, ze značné části i německých.
Nechápu, že zrovna takovému frankofobovi, jako jsem já, podsouváte situaci ve Francii (která je jednou z příčin, proč Francii nesnáším). Liberál je Peters, ne já.
Jen se domnívám, že jestli chcete vinit komunisty z toho, že nás emigrací připravili o řadu skvělých lidí, musíte toto přiznat i pobělohorskému establishmentu. (Bez toho, že by bylo nutné mezi obě situace klást rovnítko). A že Ferdinand II. měl řadu nepěkných vlastností (jako třeba zjevnou zbabělost), na to také nelze zapomenout jen kvůli konzervativnosti.
Kdybyste namítl, že majetky zrekvírované utrakvistům po BH byly stejně předtím ukradené husity během husitských válek, přišlo by mi to vhodnější. Takhle byste také mohl obhajovat post-ww2 zabavování a vyhánění tím, že pak zavládl na 40 let klid (což je, až na jedno divadýlko pravda, i když, samozřejmě, 40 není 300, ale dnes běží čas rychleji).
Otázkou je, jak zde již naznačil vp. Kreutzfeld, v jakém rozsahu lze poměřovat minulost současnými ethickými a právními měřítky, konkrétně kriteriem primátu práva (což on jakožto neprávník nazývá poněkud přesně "právním státem").
Čeští šlechtici prohráli válku a odmítli respektovat zásadu cuius regio, takže museli nést následky. To bylo v té době normální, bez morálního znaménka. Sudetští Němci se naproti tomu většinou individuálně ničeho nedopustili, a přesto byli vítězi války potrestáni. To už morální znaménko má. A podobně církev, která se proti českému národu a státu ničeho nedopustila, přesto byla připravena o majetek a její představitelé persekuováni.
Složitou otázkou je pro mne Reformace jako taková. Jako zpátečník bych ji měl zřejmě odmítnout, ale citově mám k protestantismu blíž než ke katholictví (a ještě blíž mám k judaismu). Kdybych měl být důsledný, musel bych jako nekonservativní novotu odmítnout i křesťanství, a řešit otázku, zda byl Ježíš ukřižován právem. Což jsou úvahy, do kterých se mi příliš nechce; takže jsem dospěl do bodu, kdy narážím na meze svého konservativního přesvědčení.
Jinak konservativism vnímám jako vektor. Ale jakožto postoj, snažící se konservovat nějaké status quo (reálný socialism, tatíčkovskou republiku, dickensovský liberální kapitalism, barokní zbožnost) je konservativism směšný a odsouzený k zániku. Byl to tento "konservativism" farisejů a saducejů, proti kterému Ježíš vystoupil, ale nikoli jako nějaký revoluční innovátor, jak je někdy chybně chápán, nýbrž aby Sdělení vrátil jeho původní obsah v nových okolostojičnostech. Naopak scholastická latinská církev nebo Reformace je opravdová pokrokářská innovace, každému opravdovému konservativci odporná.
Jen:
Jenomže já tvrdím, že:
1. stavovské povstání nebylo zrovna válkou ČESKÝCH šlechticů. Třeba Plzeň rozhodně nedobyl Čech. Nevím to z hlavy přesně, ale mám dojem, že hlavní aktéři byli Češi a Němci půl na půl.
2. důsledky Bílé hory zdaleka nenesli jen šlechtici (třeba onen JAK)
3. S tím časem jsem to myslel jinak - sice generace je kratší, ale život běží mnohem rychleji. Tak třeba v Americe jste dnes za pár hodin, informace se šíří jak světlo a zítra neplatí to, co ještě nezačalo platit ani teď).
4. I kdyby tomu tak bylo, jak píšete, tak proč zase pomíjíte fakt, že před husitskou revoltou se církev stala "nejbohatším feudálem" zejména díky takovým vyfikundacím jako byly železné krávy nebo odúmrtě spadlé do klína?
Nicméně s Reformací je to složitější, protože na rozdíl od osvícenství, které člověku říkalo, že je dovoleno činit vše a že on sám je absolutním měřítkem věcí, protestantské církve jsou konservativní svou přísností. Právě permisivnost a postoj "Bůh nám to stejně odpustí" je pro mne u katholíků nepřijatelný.
Dělení dějin na "starověk", "středověk" a pod. je sice velmi výhodné pro orientaci v evropských dějinách, mimo Evropu však neplatí, ani pro to Rusko. O Indii nebo Číně nemluvě. Proto si myslím, že vyjádření, že v Rusku (nebo v Indii, Saúdské Arábii atd.) trvá "středověk", považuji za nepřesné a zavádějící.
Obávám se, že permisivnost a postoj "Bůh nám to stejně odpustí" není postojem římských katholíků (nebo jen některých) a že je takto (=špatně) chápán těmi vně. Reakcí na to je protestantský neodpouštějící a nemilosrdný bůh, který odměňuje pouze podnikavé a to i tehdy, vraždí-li stáda bisonů po statisících. Pravdu, připomíná poněkud obraz Jehovy ze SZ, ale to byla jiná doba a já se přiznám, že SZ nerozumím.
Reformace a renaissance je pouze předstupněm k osvícenectví.
Ale jinak:
Zas bych nerad, abyste to bral, jako že se stavím proti církevním restitucím. Pokud jde o tento konkrétní současný problém, tak prostě nevím. Je to totiž moc zašmodrchané a napadá mě moc argumentů pro i proti.
Spíš mě vždycky mrzí (ačkoli jsem méně Čech než kdejakej Vodník nebo jinej káleč do vlastního hnízda, a Germáni mi jsou obecně sympatičtější než Slované), když narážím na projevy tradiční německé historiografie (Otakar II. byl Čech, takže nestál za nic a radši o něm budeme spíš skoro mlčet, Karel IV. si dovolil sídlo Říše přenést do Čech, takže taky za moc nestál a uděláme z něj zbabělce a o jeho aktivní účasti v bitvách a tajných účastích na rytířských turnajích raději pomlčíme ...)
Kálení do vlastního hnízda, jestliže je opodstatněné, je chvályhodné. Vzorem v tomto jsou mi kritičtí Židé.
Velmi mne udivuje Vaše generalisace "Germáni mi jsou obecně sympatičtější než Slované". Já sice přistupuji ke každému jednotlivci v zásadě nepředpojatě, jeho národnost vnímám až ex post (a až za vírou), nicméně připouštím, že národy, jakožto kulturní celky, mají určité společné rysy nebo projevy, z nichž některé jsou mi sympathičtější (Řekové), jiné méně (Francouzi). Ovšem shrnout svoje sympathie či antipathie vůči celým skupinám se mi zdá nepřípustně zjednodušující a svými kořeny tkvící někde v 19. stol. To už se mi jeví pochopitelnější říct, že Vás serou černoši, kteří jsou jiná rasa, se vším všudy, co to s sebou přináší.
Kálení do vlastního hnízda je už z definice neopodstatněné. Kritika je něco jiného než produkce exkrementů.
No, tak Vás to udivuje, no a co? Já jsem z Vás v údivu v jednom kuse a také to nijak zvlášť neprožívám.
Lister: What does it feel like?
Rimmer: Death? It's like being on holiday with a group of Germans.
Aha, takže Jan Hus lhal? A s těmi odúmrtěmi to tak nebylo?
Proč by si ji neudržela? Lidstvo je potomstvé zlé a blbé...
Ad Lister a Rimmer: Ano, také mám ten dialog rád. Ale už jste zažil dovolenou s partou Rusů?
Jistě, krisi ŘímKC ve své době popsal přesně, ale přivodil zhruba stejné důsledky jako Marx.
Důsledky, to už je věc druhá. A neházel bych je jen na něj. Nepřipadá mi fair říct o někom, kdo někoho právem označil za zloděje, že je vrah, jen proto, že ten zloděj na útěku před policií někoho zastřelil.
Kritika je mnohdy těmi, kdo ji těžko snáší, odmítána coby sraní do vlastního hnízda. Je Avnery kritika? Atzmon? Kdo to rozhodne? Starý pán?
Samozřejmě že vím, protože Vaše diskuse s Petersem na toto téma jsou proslulé. Jenže pro mě je to jenom slovo, které si přivlastňují nejrůznější heretici od Benedicta po Vodníka.
Neházejte mě do jednoho pytle s Petersem, nebo budu muset odvolat všechno, co jsem řekl, a postavit se za Ferdinanda II. a Valdštejna.
Nevím, jestli má liberálnost cokoli společného s tím, že nesouhlasím s Vašimi výroky o tom, že Stavovské povstání bylo záležitostí ČESKÉ ŠLECHTY a že ČESKÁ ŠLECHTA nesla následky Bílé hory. To je o faktografii, ne o názoru.
Koeficient češství asi nebude více relevantní pro Starého pána, když tu s ním začal Vodník. Vyjádření, že jsem míň Homolka než Vodník, s nějakým koeficientem nemá co dělat. Do debaty jste ho zatáhl Vy, tak si teď nestěžujte, že nehraje žádnou roli.
Současný papež mi vadí míň než předešlý, ale to na můj názor na katholicitu nemá vliv.
Kde žijete, je jedno, stačí číst Vaše zapšklé články. Jste ufňukanější než žid u Zdi nářků.
To s těmi papeži je už úplně mimo děj. Já se s Vámi o ně ani o katholicitu nehádám, obojí je mi lhostejné, říkejte si katholicita klidně Petersovejm botám, stejně všichni přijdete do pekla, synové publikána.
Následně nás na Bílé Hoře porazili Bavoři, kterým domnělí spojenci z Falce (zdržovaní svými francouzskými sponzory) ponechali volnost v manévrování. Sasíci, kvůli kterým (a nejasné formulaci v Rudolfově majestátu ohledně arcibiskupských statků) to vše vypuklo, se drželi stranou za příslib zastavené Lužice ... následky kulturního obocení jsou leckdy věru neblahé.
Vy tu příslušnost sice můžete vnímat jinak a nikdo Vám v tom bránit nemůže, ale chcete-li interpretovat tehdejší události, musíte přijmout tehdejší optiku, která se pravděpodobně od názoru, za kterým si stojíte, lišila.
Ale rozvířil - právě tou svoji komparativní větou.
A s národností má pravdu TP :-P...
Ale rozvířil - právě tou svoji komparativní větou."
Houby. Já se Vás neptal na Váš názor. Jen jsem řekl, že jste plavajzník a vůbec jsem s Vámi o tom nehodlal diskutovat. O zjevených pravdách se nediskutuje.
A s národností pravdu nemá. Totiž měl by, kdybychom se nebavili konkrétně o Koruně české v době mezi dejme tomu 1415 - 1620. V tomto období totiž platí jeho první věta: "Význam jazyka (ethnicity) byl zvýšený pouze v době, kdy byla základní identita potlačena", ale už ne ta poslední "Po obnovení pořádku u Lipan se společnost vrátila k normálním poměrům". Ano, Lipany konečně dostaly zemi ze zničující smršti husitských (Žižka umřel celkem brzy, pane Pecino!) a teroristických křižáckých (ano, pane Pecino, křižáci se chovali úplně stejně) útoků, ale do normálních kolejí se už život nevrátil. To bohužel rozhodně ne.
Nemohu než vás nazvat historickým relativistou.
Jen zamezuji tomu, jak se někteří z křižáků snaží dělat hodné hochy bránící víru a nebohý selský lid před Žižkou nebo Prokopem Holým (a jejich spojenci). (Podle některých německých kronikářů to tak vypadalo).
My oba víme, že transsubstanciace je nesmysl a tudíž je naprosto nerozhodné, jakým způsobem se eucharistie slaví, ale to nic nemění na tom, že pro ně to byla otázka života a smrti (míněno věčného života a zatracení). Ve středověku byli lidé velmi zbožní.
Máte zajisté pravdu, že likvidace byla málo důsledná a toto kacířské hnutí přežilo dodnes.
A prosím Vás, ty jeptišky v KATOLICKÉM klášteře někde u Mostu nebo u Ústí (teď nevím z hlavy, kde přesně to bylo), co je křižáci zprznili a pozabíjeli, to byly taky kacířky?
AHL
Proč to chtějí hlavně uskutečnit co nejrychleji – bez ohledu na výsledek a stylem „po nás potopa“!
Neexistuje ve skutečnosti zájem vypořádat církve správně. O církevní restituce tu jde až ve druhé řadě.
V první řadě je to obrovská příležitost ke kupónové privatizaci second edition, kde skoro všechem majetek církevních restitucí skončí v malém počtu rukou (nazývaných „kmotři“) nemajících s církví nic společného. V zájmu těchto cílových osob je pustit na vstup co nejvíce majetku a hlavně toho majetku, který je co nejcennější a o který mají zájem. Proto se hodnota majetku přešvihává.
Cesty jsou už nastaveny, leckde je to správně namydleno.
Na konci zůstanou nějaké zbytky církvi, a o pár desítek let je zkomírající katolická církev bez peněz, prostředků a s morálním cejchem chamtivce a morální autoritou záporného znaménka. Prostě to co udělala „kupónová privatizace 1“ s českým státem, to udělá „kupónová privatizace 2 alias církevní restituce Kalousek edition“ s církví.
Upřímně, jsem pro vypořádání s církví, i oddělení od státu. Ale tenhle způsob, který se děje teď je nejlepší zcela zastavit. Ideálně počkat až odejde Kalousek z postu ministra financí.
Katolická církev by si také měla uvědomit důsledky tohoto konání a ve svém vlastním zájmu by měla zasáhnout. Důsledky mohou být pro ní více devastující, než celá doba komunismu a potlačování církve.
A teď se obloukem vrátím k "církevním restitucím", které nejsou žádnými restitucemi, ale cynickým obchodem vlády a církevních potentátů. Nejde ani o spravedlnost, ani o dobročinnost, ani o ideje. Průser je, že se opravdu, k radosti autora, lichtenštejnského knížete, Řádu německých rytířů a dalších potenciálních "restituentů" masově protrhne restituční hranice. A jak správně poznali a argumentují Lenka Procházková, JUDr. Hrádela a další, jedná se o popření republikánského a sekulárního charakteru ČR a popření smyslu českých dějin. Germanofilové a monarchisté mohou dočasně jásat, ale měli by si uvědomit, že každý tlak plodí protitlak, a když se až příliš tlačí na pilu, tak se pila kousne.
J-R
Ale v praxi to proběhlo tak, že se prodalo vše (převážně hluboko pod cenou) a na výplatu nezkonfiskovaného podílu bylo pravidelně vyhlašováno moratorium (až do 19.století). Ovšem k dlužným částkám byly svědomitě připisovány úroky ... kdo ze zchudlých šlechticů měl v těch staletích krom ukrutného dálesu i vlivné známé, mohl obdržet i nějakou tu malou splátku ...
I sám bigotní Ferdyš přišel oproti předválečnému stavu o polovinu královského majetku v Čechách a na Moravě, ačkoli jeden čas držel přes 75 % pozemků. Půjčoval si totiž u nekřesťanů na stejnojmenné úroky.
Je zajímavé, že prosazování tzv. restitucí bude asi završeno vztyčením kopie mariánského sloupu, který byl opravdu věnován triumfu rekatolizace, která až po Vestfálském míru vypukla s novou silou právní jistoty. Ještě koncem války bylo v zemi cca 20 % nekatolíků a nebylo jisté, zda se neprosadí exulantské restituce (z Čech a Moravy pocházel velký počet českých důstojníků ve švédském vojsku).
No zejména Karel z Lichtenštejna, František z Ditrichštejna nebo Pavel Michna z Vacínova byli "nekřesťané" jako poleno... Proti nim byl Jakub Baševi žabař.
Ano. Pro nás mladé, kteří jsme únor 1948 neprožili jako osobní zkušenost, je toto datum především historická událost, kdy byla s konečnou platností rozhodnuta otázka politické moci, došlo k likvidaci pozic exponentů buržoazie v politickém životě republiky. Nyní, 30 let po únoru 1948, jsou pro nás mladé ideje Února živou výzvou. Nutí nás především k zamyšlení, kolik toho pro stranu a společnost děláme a kolik jsme schopni udělat. V naší stranické práci je stále co zlepšovat. Stojíme před výročními členskými schůzemi a okresními konferencemi strany, bude třeba se zamýšlet nejen nad výběrem členů do výborů místních organizací, ale i nad celkovou koncepcí práce těchto organizací. Vždyť ruku na srdce, kolik z těchto orgánů a organizací má důkladně rozpracovaný dvou až tříletý plán činnosti? Kolik z těchto místních organizací provádí například důkladnou přípravu kádrů? Stále nevyužívámě všech organizačních forem, které organizační řád předpokládá. Mám především na mysli možnost vytváření odborných komisí a to při okresních a krajských výborech strany. Vždyť tak bychom daleko lépe a kvalifikovaněji a tedy i s větší vahou vystupovali v zastupitelských sborech, členských organizacích Národní fronty i na svých pracovištích.
Beseda se uskutečnila začátkem května 1978 a byla uveřejněna v deníku Socialistický směr. O čtyři roky později, 12.2.1982, byl na VIII. konferenci ČSS bratr Jiří Paroubek zvolen do Ústředního výboru ČSS.
www.facebook.com/.../
Jan Valtr
RSS kanál komentářů k tomuto článku