Ten Langáškův judikát jsem shodou okolností četl v létě, když byl nový, v souvislosti s vytvořením svého archivu úřední desky rozhodnutí NSS. Nyní, téměř po půl roce, si jej povšimli na Novinkách a s určitou mírou pro žurnalisty symptomtické prostoduchosti jej tam reflektují.
pojišťoven proti pokutám za přestupky, společnost FLEET Control s. r. o., použila v řízení standardní prostředek obrany, obvinění nežijícího přestupce, s čímž však neuspěla a dočkala se z úst Nejvyššího správního soudu osočení z hyenismu a nevkusu. Věc má arci více právních i ethických rovin a bylo by od nás pokrytectvím předstírat vyšší než malou míru spravedlivého rozhořčení, neboť rozhořčeni nejsme.
Vztah advokáta ke klientovi je upraven ustanovením § 16 odst. 1 a 2 AdvZ, a to tak, že advokát je povinen chránit a prosazovat práva a oprávněné zájmy klienta a řídit se jeho pokyny. Pokyny klienta však není vázán, jsou-li v rozporu s právním nebo stavovským předpisem; o tom je advokát povinen klienta přiměřeně poučit (odst. 1). Při výkonu advokacie je advokát povinen jednat čestně a svědomitě; je povinen využívat důsledně všechny zákonné prostředky a v jejich rámci uplatnit v zájmu klienta vše, co podle svého přesvědčení pokládá za prospěšné (odst. 2).
Tato ustanovení tacite předpokládají, že právní normy obsažené ve stavovském předpisu – ethickém kodexu – nebudou konstruovány tak, aby advokát tím, že pro rozpor s nimi odmítne splnit pokyny klienta, způsobil klientovi újmu. Pokud by tomu tak bylo, nedostál by ethický kodex imperativu vyslovenému ve shora citované judikatuře Ústavního soudu, a vznikla by situace, že klient, který v řízení jedná bez zastoupení advokátem, by byl v lepším procesním postavení než ten, který je advokátem zastoupen, neboť by mohl účelně uplatňovat ty procesní prostředky, které jsou sice efektivní, ale advokát jednající jeho jménem je uplatnit nesmí; ledaže by tak advokátem zastoupený klient učinil sám,proti vůlisvého advokáta, což však úkon v očích orgánu veřejné moci, před nímž je řízení vedeno, krajně diskredituje, a nadto je tak tomuto orgánu poskytována nežádoucí informace, že daný pokyn klienta byl advokátem odmítnut.
Jen takový ethický kodex, který vznik podobných eventualit vyloučí, lze pokládat za ústavně konformní implementaci ustanovení § 17 zákona o advokacii.
Ustanovení čl. 4 odst. 1 a 3 a čl. 17 odst. 3 ethického kodexu rozšiřuje povinnosti advokáta nad rámec daný zákonem o advokacii zejména tím, že jeho projevy musejí být věcné, střízlivé a nikoli vědomě nepravdivé.
K tomu žalobce předesílá, že už podmínka pravdivosti projevů advokáta je sama o sobě prima facie nezákonná, neboť v zájmu klienta může být sdělit orgánu veřejné moci vědomě nepravdivou informaci, zejména v trestním a přestupkovém řízení, kde má obviněný právo vypovídat za určitých okolností nepravdivě, např. popírat svou vinu, a nesmí mu to být přičteno k tíži. Jestliže by advokát nemohl činit jménem klienta vědomě nepravdivá prohlášení, mohl by orgán provádějící řízení snadno zjistit, která z prohlášení klienta jsou nepravdivá, jednoduše tím, že advokát by je nemohl potvrdit a klient by byl nucen učinit je sám. Takový závěr je evidentně absurdní: obhájce by se tak stával aktivním pomocníkem obžaloby a nikoli toho, komu je povinen v řízení primárně pomáhat a na čí straně musí vždy stát.
neethicky, neboť ethičnost procesní obrany je se zájmy efektivity nejednou v rozporu.
doručenýmiexekučními tituly a nafouknuté na mnohonásobek skutečné výše nejrůznějšími položkami, jež by v civilisovaném světě nemohly obstát jako spravedlivé, předstíráním renty od blízké osoby, v jejímž důsledku se dlužník kvalifikuje pro oddlužení, ana ona renta jakýmsi zázrakem pokryje právě 30 % závazků.
ethickáargumentace Nejvyššího správního soudu v lepším případě jako irelevantní samomluva, v horším jako arogance hlasatele morálky obývajícího slonovinovou věž.
Aktualisováno.
Komentáře
Nerozhodl nahodou soud tento tyden (ve prospech pana Kociho)?
lidská společnost není mechanismem, který by se dal řídit počítačovým programem. Takový stav by neměl být ani chtěný. Váš formalismus při výkladu práva je nejrychlejší cestou k totalitní vládě nesmyslných nařízení, proti čemuž, paradoxně, sám často brojíte.
Je otázkou, co podle vás vůbec právo je. Pravda a spravedlnost, nebo formální konformita s právním řádem? Zajímalo by mě totiž, jak si ospravedlňujete tvrzení, že obviněného "právo" lhát by mělo být ještě podporováno právním řádem! A skutečně myslíte, že právo by mělo být oddělené od "ethiky"?!
Vždy se podivuji nad jímavými příběhy o mastných pokutách za chybějící žárovku. Jste vůbec řidič a máte nějaké osobní zkušenosti s kontrolami? Má osobní zkušenost je taková, že PČR jedná maximálně lidsky, dají nanejvýš "dýchnout" na alkohol a to je vše. Rychlost u nás měří pouze na vjezdu do města, kde se mi to zdá rozumné. Ze svého okolí neznám jediný případ buzerace dopravní policií.
Dovedu si však představit, že nějakého zmetka, který se chová nanejvýš arogantně, skutečně důkladně proklepnou. Ti jdou pak samozřejmě nejvíce slyšet a v roli obětí se dovolávají svých "práv". Podle mě je jen dobře když tito pocítí, že jim není tolerováno vše, jejich přístup se nepochybně promítá i do jiných oblastí a třeba jako řidiči jsou vyloženě nebezpeční druhým.
Vaše zkušenosti s vlídnou a nebuserující policií vám upřímně závidím, já mám zkušenosti drasticky jiné (i jako řidič, i jako zmocněnec obviněných v přestupkovém řízení).
Na rozdíl od vás nevidím problém v tom, když by byla diskrepance mezi tvrzením advokáta, který lhát nesmí, a mezi tvrzením klienta, který lže. V takovém případě by pouze vyplynula pravda na povrch, s čímž nemám dle svého pojedí spravedlnosti nejmenší problém.
Vy tvrdíte opak, tedy že by mělo být umožněno advokátovi ve jménu svého klienta lhát. V tom spatřuji onu "podporu lhaní zákonem" (OK, v tomto případě spíš vnitřními předpisy ČAK.)
To vysvětluji v tom posledním odstavci, který jsem do citaci doplnit při aktualisaci: protože kdyby klient lhát směl a advokát ne, dozvěděl by se orgán pravdu, takže klient bez advokáta by na tom byl líp než klient advokátem zastoupený.
Omezovat advokáta co do obsahu sdělení, nad rámec formy, je tedy popřením samotného smyslu advokacie (což se vysvětluje v dalších, již necitovaných odstavcích žaloby).
odpovídám na kontrolní otázku. Obstrukční jednání obecně považuji za využití možností, které právní řád obviněnému/pachateli k obhajobě dává, ale přísnější trest pro usvědčeného pachatele, který při své obhajobě prokazatelně lhal, bych vnímal jako spravedlivý. Nepovažoval bych za chybu, kdyby to trestní zákoník umožňoval.
tw
Taková úvaha vede k závažnému negativnímu důsledku, že je-li někdo nevinný a bude se hájit tvrzením své neviny, bude mu to vposledku přičteno k tíži, protože přece "lhal". Byl bych proto pro neutrální chápání obhajoby, jako něčeho, co nemá na výši trestu vliv.
Druhý odstavec Vaší odpovědi jsem nepochopil. Jak může být nevinnému, jenž se hájí tvrzením své neviny, kdokoli vyčíst, že lže? Jak zalhal?
tw
Když je někdo, kdo tvrdí, že je nevinen, usvědčen, pak přece "prokazatelně" lhal, nebo ne?
K tomu prokazatelnému nebo prokázanému lhaní - ano, to s Vámi souhlasím. Nicméně, je špatné, když odsoudí nevinného, ale pro něj je nepřiměřený jakýkoli trest, i ten nezvýšený. Mám to chápat tak, že lhaní není přitěžující okolností jako kompenzace omylnosti (nebo zlé vůle) soudů?
tw
Yossi
Pokud jste obvineny a lzete, tak vam prihodi nejaky ten rok navic, pokud vam tu hlavni vec neprokazou, porota rekne, ze jste nevinen, ale prokaze se, ze jste v prubehu tr.rizeni lhal, tak vam hodi alespon rok, dva za lhani.
Neuveritelny, ale je to tak.
Neocon
V CR muzete preci lhat ze zakona do aleluja, jste-li obvineny, nebo by vam hrozilo tr.stihani.
Jedu v CR ozraly, zastavi me fizl a rekne: "pil jste neco pred jizdou?" Reknu "ne, nikoliv" - zjisti se, ze ano a mam soud, ze jsem ridil a mel vice nez 1 promile-nic vic.
V US reknu fizlovi :" ne nikoliv", zjisti se opak a dostanu 20 dni jail time za DUI a 4 mesice k tomu za lhani fizlovi.
To preci neni stejne, jako v CR, teda pokud me neco neuniklo?
Neocon
Kdyz totez udelam ve Phoneix, dostanu 16 a kdyz budu skutek popirat, ze jsem tam nebyl, nikoho jsem nevidel atd, tak mi daji 3ku navrh za lhani-pri scitani trestu tam budu skoro za dvacku.
Coz me prijde sileny a v tom je CR jeste stale pravnim statem.
Neocon
Proboha, odpověď na to, proč může obviněný lhát, a že se může bránit per fas et nefas, nelze hledat v zákoně. Jde o právo, uhelnou zásadu trestního práva processního, jež má své ratio, logický historický původ a logický vývoj.
Řečeno velmi zestručněně: jednoho dne jsme si řekli, že budeme u soudu dokazovat. Že se nebudeme spoléhat na ordál (Boží soud). Když jsme si řekli, že budeme dokazovat, otázka zněla, kdo bude dokazovat.
Původně byla odpověď jednoduchá: obviněný. Platila presumpce viny a bylo na obviněném, aby prokázal, že zloskutek nespáchal (něco jako "označte důkazy na podporu svého tvrzení, že vám žalovaný žalovaný peněžitý obnos nezaplatil"...).
Protože prakticky neexistovaly jiné důkazy, než co kdo řekl, jediným způsobem, jak dokázat svou nevinu, bylo zpravidla ustát všechny stupně práva útrpného. Když vezmete v potaz, že přesnou kodifikaci stupňů a způsobů přistoupení k činci právem útrpným zakotvilo až Constitutio Criminalis Theresiana roku 1769, záleželo hodně na tom, které městské právo, či vrchnostenský soud, a také pro jaký delikt, k činci útrpným právem přistoupil, zda jej vůbec přežije. Kdo četl smolné knihy ví, že právem útrpným bylo přistupováno zpravidla vždy, i když činec sua sponte vypověděl vše, co věděl, a k skutku se přiznal, neboť bylo potřebné "ověřit", zda-li vypověděl činec skutečně sua sponte všecko, a nic nezamlčel, či-li nic, a jiný způsob jaksi právo neznalo.
Když jsme si řekli, že nebudeme přistupovat k obviněným útrpným právem, uběhlo ještě pár let, než jsme si rovněž řekli, že nebude ani jinak nucen k tomu, aby cokoli říkal (výpraskem metlou, půstem a temnou komůrkou...).
Když jsme si řekli, že obviněného nebudeme jakkoli nutit, k tomu, aby se přiznal (srov. per exemplum §. 202. a §. 203. Řádu soudu trestního, daného zákonem č. 119 ze dne 23. května 1873 Ř. z.), řekli jsme rovněž, že může lhát.
Tím se liší trestní právo processní kontinentálního způsobu (inquisičního) a trestní právo processní angloamerického způsobu: obviněný v angloamerickém trestním procesu má sobě na výběr: buďto bude mlčet, neříkat nic (přímá aplikace zásady nemo tenetur se ipsum accusare), nebo, že bude "svědčit" ve svůj prospěch, ale i neprospěch; pak je ovšem v postavení shodném s jakýmkoli jiným svědkem, a na pokládané otázky je povinen odpovídat pravdivě a úplně.
Když jsme si řekli, že obviněný může lhát, a že jej za to nelze jakkoli trestat (nejde o přitěžující okolnost), nemůžeme, z povahy věci, předpokládat, že lež bude "ethická" či "morální".
Ethické a morální je dovolit obviněnému, aby činil pro to, aby se vyhnul odsouzení pro skutek, pro nějž je opověděn v obžalobu, vše, co není zákonem zakázáno (zásada legální licence), a čím nemůže zasáhnout do práv jiných (proto nesmí tvrdit nepravdivé skutečnosti, které někoho obviňují z skutku, který je subsumovatelný pod příslušnou dikci trestního ustanovení jako přečin, či zločin). Věcí státu pak je, aby v souladu se zásadou enumerativnosti veřejnoprávních pretensí (tj., že co mu zákon nepovoluje, nesmí provádět, a to co mu zákon povoluje, musí provádět způsobem, který neodporuje nejen liteře, ale i smyslu, platné právní úpravy), prokázal, že obviněný lže, tedy, prokázal opak.
Vyplývá to ze zásady, že neexistující věci se neprokazují: jsem-li nevinen, pak vina neexistuje, a není v mých schopnostech vždy (zpravidla nikdy) prokázat, že jsem nevinen. Naopak, existuje-li vina, je věcí toho, kdo toto tvrdí, aby to prokázal.
Pak je, přeci, nesmyslné ex principo se "handrkovat" lhal-li obviněný ještě v "přípustných" mezích, nebo už přes čáru. Copak to není nesmysl?
Je sice prastarou zásadou, že obhájcem v tr.řízení ("velkém") může být jen advokát (srov. §. 39. odst.1 řádu soudu trestního č. 119/1873 Ř. z., pravděpodobně k tomu bylo přistoupeno, když bylo povoleno, aby se obhájce radil s klientem bez přítomnosti soudce vyšetřujícího - srov. Art.36 §. 11. in fine Constitutio Criminalis Theresiana), který je, chudák, mordován ČAK, ovšem nedává mi sebemenší smysl obhájce, který bude jednat jinak, než by jednal klient.
Jistě, je věcí obhájce, aby klientovi vysvětlil případné právní dopady toho, co řekne (drbani si často myslí, že se vyviní, a pak se diví, že jsou odsouzeni ještě navíc za něco, co neudělali, jenom si to vymysleli, protože neví, že to je trestné), ale trvá-li klient na určitém tvrzení (návrhu, námitce...), je jaksi obhájcovou povinností toto provést.
Nebo snad bude podávat jedno odvolání advokát a druhé klient, obě s stejným petitem, ale pro jiné důvody? Má klient sám tvrdit, že auto řídil umrlec a advokát má uvést řidiče, který je toho času v Somálsku (pošta tam nedoručuje, vláda neovládá ani hlavní město, takže justiční spolupráce je těžce mimo realitu)?
Co je ethické? Svědek, který je v Jihoafrické republice (= pro správní orgán neřešitelný pat - správnímu orgánu neposkytnou JAR soudy součinnost, takže bude muset svědka obesílat klasickou mezinárodní doporučenou zásilkou s doručenkou, která ovšem nesplňuje náležitosti doručení podle správního řádu - když tedy dopis svědek odmítne převzít, nebo nevyzvedne, správní orgán s tím nic nenadělá)? Svědek, který je mrtvý (= vůbec jej nejde obeslat a vyslechnout, představ si!)? Či svědek v Afghanistánu, nebo Somálsku (= v prvé případě se doručenka nevrátí, v druhém případu pošta vůbec nefunguje)?
No, v každém případě, označit toto za hyenismus může pouze hyena. Je to, no, řečeno po prostu, vyjebané, trapné, ale to je asi všecko... Je to PRÁVEM obviněného hájit se, jak uzná za vhodné! A obhájce má dvě možnosti: vyhovět, nebo se obhajoby vzdát (nebyl-li k ní určen soudem / ČAK...).
Je ovšem fakt, že ČAK některá ustanovení Kodexu aplikuje toliko přísně výběrově, např. na ty advokáty, kterým vadí, příkladmo, její čachry se zakázkou na taláry.
Den po vynesení rozsudku poskytl Jirát rozhovor pro server lidovky.cz, v němž Ratha kritizoval za obstrukce i za chování v jednací síni. Zopakoval, že Rath podle něj nikdy nenastoupí do vězení, protože pokud bude rozhodnutí o odnětí svobody pravomocné, uteče. "Existují země, s nimiž nemáme smlouvu o právní pomoci, existují země, které nevydávají své občany. Například Izrael. A Rath má v ruce potvrzení, koneckonců o tom mluvil u soudu sám, že jeho děda byl obětí holokaustu. Jakmile toto ukáže, dostane izraelské občanství," uvedl.
Mluvil také o tom, že Rath má někde schované peníze z trestné činnosti. "Tipuju to určitě na stovky milionů korun," prohlásil. Exhejtman prý peníze ukrýval do zahraničních firem, v nichž oficiálně nefiguruje, takže jsou těžko dohledatelné.
Obvodní soud pro Prahu 1 začne Rathovu žalobu na ochranu osobnosti projednávat 23. února. Právě skutečnost, že Rath Jiráta zažaloval, označila šéfka pražského vrchního státního zastupitelství Lenka Bradáčová za důvod, proč Jiráta neoslovila s tím, aby si vzal na starost i odvolací řízení v Rathově trestní kauze. Nechtěla prý přistupovat ke kroku, který by mohl vést k další Rathově námitce ohledně podjatosti státního zástupce. O žalobě na Jiráta hovořila v televizní diskusi jako o obstrukci, za což si od Ratha sama vysloužila žalobu. Spor ale vyhrála, protože podle soudů se vyjadřovala v rámci výkonu veřejné funkce, a proto za výroky není odpovědná jako soukromá osoba.
Kl
Můj názor je, že pojem "ethická obhajoba" je principiálně vadný. Zločin nikdy nelze hájit ethicky, a neethické jsou i ty techniky obhajoby, které se běžně uznávají za účelné a nutné, např. bagatelisace následků, imputované spoluzavinění poškozeného, snižování podílu obviněného k újmě spolupachatelů, znevěrohodňování svědků, včetně těch, kteří vypovídají pravdu atd. Obhájce, který by nic z toho nesměl dělat, by nebyl obviněnému k ničemu.
Proč si tedy hrát v procesním právu ne ethiku? Podle mne jde o čistě technickou, mimomorální záležitost.
Otázku po etičnosti obhajoby si kladu v čistě akademické rovině, a formuluji ji tak, že není pěkné obvinit mrtvého, ale copak je někdy obhajoba pěkná?
Kl
Z pohledu obhájce je to podobné. Klient si mě platí proto, abych mu pomohl, ne abych si udělal dobrý pocit, a když se musím smířit s tím, že se snažím vyhnout base lumpovi, který se ožral jako nejmenovaný sudokopytník a zabil na přechodu dva lidi, měl bych se smířit i s tím, že při tom využívám všech dostupných prostředků. Samozřejmě s výjimkou Yossiho, ten tomu člověku určitě pomůže dostat spravedlivý trest, ale takové obhájce naštěstí nikdo nechce.
Prosím, neberte si mě do huby, tohle je i pod Vaši úroveň. Jen proto, že Vám člověk netleská při dětinském a mnohdy kontraproduktivním nátlaku na OČTŘ, nemusíte být takhle zvánovecky osobní.
Yossi
Yossi
Nedozvěděl, protože OČTŘ nestojíte ani za to odstíhání za vinklaření, takže proč by řešily nějaký blog.
Yossi
Morálně Vámi sice opovrhuji, ale že bych Vás potřeboval udávat, za to mi to fakt nestojí. K právním kvalitám kolegy Uhla se s ohledem na advokátní etiku nemůžu vyjádřit. :)
Yossi
Tvl Yossi-proc chodite kazdy den na blok nekoho, kym opovrhujete? Stava se Vam to v zivote casto, jako ze prijdete k nekomu na navstevu domu a reknete mu-"Jarousku, uplne tebou opovrhuju, je miz tebe na bliti, ale neudelal by jsi mi kafe?".
A druhy den tam zvonite znova, na kus reci...
Pred par mesici jste se tu ptal Goga, jestli se nekdy lecil na psychiatrii-mohu Vam, s laskavym svolenim, polozit stejnou otazku?
Neocon
Neocon
Neocon
Tuhle jsem videl takovy vtip:
Q: Why won't sharks attack lawyers?
A: Professional courtesy.
Mimochodem, vtipu na pravniky je vic nez zidovskych prislovi.
Yossi
Yossi
Yossi
parlamentnilisty.cz/.../...
Až bude takto aktivní i profesní komora kuchařů a opravářů PC, tak zavládne skutečný krásný nový svět.
Chybí mi tam ještě profesní komora sexuálních pracovnic. Řekl bych, že ony nejvíc trpí podomáckým vinklařením neautorizovaných osob.
To je přesně to, co Yossi tvrdí v případě advokátů: ethicky jednající daňový poradce by nikdy svému klientovi nedovolil krátit daně!
Yossi
Kl
Moje úvaha vychází z toho, že hájit amorální čin je vždy amorální, tedy stricto sensu ethické by bylo toliko obhajovat nevinné.
V běžném životě, mezi slušnými lidmi, pokud člověk někomu způsobí škodu, musí ji napravit, dotyčnému se omluvit a bere se jako nejpravděpodobnějsí, že to nebylo úmyslné. Pokud bylo, bývá do důvodem pro ochlazení vztahů s širší komunitou.
Když už se malér stane, slušný člověk netvrdí, že to neudělal, ale snaží se vysvětlit, jak k tomu došlo.
Tj. slušný člověk ve slušné společnosti se hájí bez lhaní. Funguje tak většina rodin a většina zájmových uskupení. Hajzly totiž mezi sebou nikdo nechce a je potřeba jisté kolektivní hygieny, aby se jim nedařilo.
Nejde o žádnou formu svatouškovství, pouze o vypěstované chování na základě reciprocity.
Neříkám, že tento model lze kodifikovat, ale zároveň odmítám glofifikaci hajzlovství jako normy.
Jde o to, co je cílem obhajoby. Může to být maximalizace výhod pro klienta (např. uděláme ze zločince oběť a z oběti zločince), nebo hájíme pachatele tak, aby nebyl trest nespravedlivý. Např. chlapa přejel proto, že byla mlha a on nebyl vidět.
Já chápu, že aby se člověk před zrcadlem nepozvracel, musí si svoje chování umět ospravedlnit. Může si rozdělit život na profesní a soukromý, jak to nejspíš dělali dozorci v koncentrácích. Ale stejně si myslím, že málokdo je schopen důsledně přepínat a hajzl prostě hajzlem zůstane. Minimálně je s takovým člověkem riziko mít bližší vztahy, protože pokud ty vztahy přestanou být pro něj výhodné, zneužije situace a sám si to před sebou hravě ospravedlní.
Chápu taky, že standardní procedura průchodu spravedlnosti musí být nějak formalizovaná a nesmí spoléhat na čestnost žádné ze stran. Přesto si ale stojím za tím, že sprosté lhaní by nemělo být bráno jako norma. Být hajzl samozřejmě není trestné, ale nevidím taky důvod tento stav nějak lakovat na růžovo.
To je jako by jste mel za zle lekari, ze operuje cloveku, jenz ma 180 kg nadvahu, bypass-nemeli by ho nechat chcipnout, kdyz si ty srdecni problemy privodil svym nezrizenym zranim?
Neocon
Škoda, že v tom přestupkovém řízení zastupovala obchodní společnost a ne advokát, to by pak bylo daleko zajímavější.
Debatu o moralce, v dobe, kdyz SZ umyslne, opakovane a dlouhodbe pouziva nekonecna odvolani v neprospech obz., jen aby je psychicky a predevsim financne znicili, muze vest jen nekdo, kdo tomu v zivote celit nemusel.
Neocon
Příměr s lékařem je naprosto absurdní. Zásadním rozdílem je z hlediska struktury systému to, že zachránění jednoho člověka nemá vliv na jiného. Jinak řečeno, nehraje se hra s nulovým součtem, což je naopak typická situace ve sporech, kde vystupují advokáti.
Kdybyste přesto chtěl zůstat u těch lékařů, byla by ta situace analogická dvěma transplantacím ledvin dvěma pacientům, přičemž by na stole byla jen jedna náhadní ledvina a dva chirurgové by do kříže vyřezávali ogány u vedlejšího stolu a přišívali svému pacientovi. A to ještě ti pacienti by za nic nemohli.
TP:
Já netvrdím, že by měl být nějaký arbitr elegance u ČAK, jen bych si prostě odpustil nějaké řeči o morálce.
Pokud jde o lhaní, pro mě by mělo smysl nastavit limity tam, kde nepravdivý výrok poškozuje někoho jiného. Stejně tak bych rád viděl potrestané ty, kteří účelově křivě obviní někoho např. ze zneužívání, jak se to občas děje u rozvodů. A naopak posílil výhody v případech lítosti, doznání a vypořádání se.
Bohužel ten advokátský systém vede k extrémům, takže naděje na spravedlnost je pouze při neobvyklé konstelaci.
Plati vyse napsane a doufam ze jeste bude platit 300 let-cokoliv neni zakazno, je povoleno.
S moralkou u soudu se nechte Gogo vyfotit-takovy je zivot.
Neocon
Nikdo nedumá, zda obchodnictví stojí před, za, pod nebo nad morálkou. Nositelem morálky je daný člověk a je na něm, jak se chová a na jeho okolí, jak na to zareagují. A zákony by měly trestat toho, kdo jiného poškozuje. Třeba i tím lhaním.
Akorat ze Vas obchodnik nabizi sluzby, a svym chovanim k zakaznikum urcuje, zda-li bude uspesny, ci nikoliv-tedy kdyz bude v soukromem sektoru sprosty, ci se chovat jako hovado, tak je to jen jeho business a jeho vec-on nakonec spadne na hubu, bez otazek a je jen na zakaznikovi, zda-li bude i nadale vyuzivat "dobytka" sluzby...
Kdezto u soudu stoji obz.zpravidla nedobrovolne (!), jestli to Gogo nevite a soudce, ci SZ neni zadny prodavac ve Vecerce na malem meste-tenhle clovek rozhoduje o Vasem byti, ci nebyti, rozhoduje o tom, jestli se s Vami rozvede zena, jestli ve Vasi posteli bude spat nekdo jiny, komu budou deti rikat tato a jestli budete bez penez a zadluzeny po usi...
Tudiz na neho Vami srovnatelna kriteria tak trochu neplati. Protoze jako obz. se nemuzete sebrat a jit jinam, kde na Vas budou milejsi-viz.Vase srovnani s obchodnikem, jak se chova.
V tomto oboru slusnost neplati-viz. Yossi, ktery drive ci pozdeji se svym pristupem, skonci s advokacii, nebo se presune na exekuce, budou li jeste fungovat.
Byl jste Gogo nekdy ve svem zivote obv., ci obz. a stal jste nekdy pred soudcem?
Neocon
A advokát přece nemusí hájit amorální čin, nakonec kdyby to dělal, bylo by to i férovější, než aby sprostě lhal. On by měl hájit svého klienta před tím, aby mu byl vyměřen nespravedlivý trest. Účelem soudu je nalezení a vykonání spravedlnosti. To, že se tak děje formou řízeného střetu stran je jen forma provedení. A to, že z toho dělají advokáti nikoliv optimalizaci a vybalancování, nýbrž boj o maximílní zisk na úkor všech, je jen důsledek celkové struktury a nastavení. V běžném životě mezi slušnými lidmi by takové chování vedlo nutně k ostrakizaci a přerušení sociálních vazeb, zatímco v advokátní profesi jde o výhodnou strategii.
Ale jak jsem psal, je spousta povolání, kde jsou pravidla nastavena tak, že se vyplatí být hajzl a je pak na každém, jak si uspořádá život.
Ale pozor, na rozdíl od ČAKu, si nemyslím, že by mělo být povinné členství v komoře a komora měla trestat vzpurné kusy.
Jen bych si tipl, že kdyby se soud vedl tak, že rozhoduje porota ze slušných občanů a bere se hlavně ohled na jisté zvykové právo a obecný, občanský, pohled na spravedlnost, tak by možná advokáti, zastávající extrémní pozice při obhajobě byli méně úspěšní než ti konsensuální. Nechat se zastupovat podvodníkem a seriovým lhářem by bylo už od začátku jisté stigma.
Dalším hlediskem při posuzování, zda bylo dosaženo spravedlnosti, je to, představit si sebe v opačné pozici. Ono je sice strašně fajn poslat do kriminálu nevinného, na kterého vinu hodíte, ale chce to zase dost silný žaludek a asi i trénink.
Ale to jsou jen kdyby ...
Proto jsou vsude na svete ty nejdrzejsi lawyers ty nejuspesnejsi. SZ zpravidla nezajima, jste-li vinen, ci nikoliv, mate-li dve male deti, nebo jste bezdetny a kdyz Vas odsoudi, tak prijdete o dum na hypoteku.
Je zajima jenom, at to je co nejdrive odsouzeno-v neprospech obzalovaneho a pokud to nahodou nevyjde, tak se odvolam-me to nic nestoji, ale obz.tam bude za dalsich 200 taliru a uuvdime, jak dlouho to vydrzi...
Nerikala Vase babicka, neco jako: na hruby pytel, hruba zaplata? Moje ano...
Apropos-byl jste tedy nekdy pred soudem?
Neocon
Většina lidí se shodne na tom, že zloděj má vše vrátit, škody nahradit a odpykat si trest.
Na druhé straně, součástí spravedlnosti je ale to, aby mu nebyly přičteny skutky, které nespáchal a bylo eventuelně přihlédnuto k okolnostem v jeho prospěch. Např. krádež jidla hladovým člověkem je většinově chápána jako omluvitelná věc.
Každý spor má dvě strany a kdyby byla úplná infomace o všech okolnostech, bylo by posuzování snazší. Toto nebývá splněno, tak se počítá s tím, že obě strany budou nejlépe motivované v předkládání důkazů, podporujících jejich verzi. Tímo způsobem se má dojít k vyjasnění. Bohužel se z metody stal cíl a všeobecně se má za to, že správný postup advokáta je dosáhnout osvobození klienta za každou cenu. Spravedlnost je pak zredukována na pouhé právo obou stran vést desinformační kampaň pro svoje cíle.
Systém tím definuje optimální strategie a společnost se postupně přizpůsobuje a pokud tato metoda dává výsledky v rozporu s obecně uznávaným pojetím spravedlnosti, dostává se v povědomí lidí celý obor do oblasti společenské špíny, se kterou je lépe nemít nic společného.
U soudu jsem byl, ale naštěstí jen z víceméně studijních důvodů.
Soud taky můžete chápat jako jakousi ochranu pachatele před excesy, protože ve společnostech, kde se spravedlnost bere do rukou bezprostředně a komunitně, bývají tresty velmi tvrdé a nebývá nouze o přehnané a exemplární tresty.
Ten zloděj by měl být tedy v podstatě vděčný, že skončil u soudu a ne s useknutou rukou nebo na dně rybníka.
To si delate srandu, ne Gogo? Copak v zapadni civilisaci, o ktere se tu bavime, nekdo lyncuje zlodeje, seka ruce apod.?
Bavili jsme se zde o trestnich kauzach-nikoliv obcansko pravnich. A ja neznam nikoho, a ani jsem neslysel o nikom, kdo by stal dobrovolne pred trestnim soudem-nikdy a nikde.
Proste, lawyer, ktery zastupuje obzalovaneho ma povinnost pouzit vse, co by bylo ku prospechu klienta, stejne jako tak kona opacne SZ. Kdo tvrdi opak, je budto blazen, nebo clovek neznaly veci, ze pane Yossi...
Neocon
Ona ta vaše západní civilizace .. třeba v USA se lynčovalo poměrně donedávna a končívalo to oběšením.
Už se trochu vytrácí podstata sporu. Advokát by měl mít samozřejmě svobodu ve způsobu vedení obhajoby. Výsledky soudních jednání zase zpětně ovlivňují společnost, tak bych se moc neradoval ze slavného vítězství vrahů a zlodějů.
To uklada zakon-a uz jste to nikdy videl? Nebo o tom slysel? Alespon z doslechu, ze by tomu tak bylo? Leda stolice, Gogo, stolice...
Jestli myslite lynche nekde v MS, AL a vubec na hlubokem jihu v 60tych letech-tak ty s pravem nemeli a nemaji nic spolecneho a je to vice nez pul stoleti nazpet. Take jsme meli segregovane skolstvi, restaurace, wc, skoly, university apod-ale to je pryc.
Jak muzete napsat, ze tr.soud chrani zlodeje pred lyncem-tomu vazne nerozumim.
Neocon
Vždyť přesně toto právě vzniká v Evropě.
Neocon
Neocon
Příslušného stupně vývoje dosáhli ve Francii, poměrně brzy bude následovat i Německo a Švédsko. Jedná se zatím samozřejmě o omezené oblasti, ale myslím, že vývoj bude rychlý.
Kl
Yossi
RSS kanál komentářů k tomuto článku