Vzniká otázka, co s takovými kandidátkami. Možnosti jsou v zásadě čtyři: 1. uznat za platny obě dvě (příp. všechny, je-li jich ještě víc); 2. neuznat ani jednu; 3. uznat první podanou; nebo 4. uznat poslední podanou.
Zákon o volbě presidenta republiky (č. 275/2012 Sb.) v § 21 odst. 1 praví, že kandidátní listinu může podat nejméně dvacet poslanců (dále jen
navrhující poslanci) nebo nejméně deset senátorů (dále jen
navrhující senátoři), anebo občan, který dosáhl věku 18 let, podpoří-li jeho návrh petice podepsaná nejméně 50000 občany oprávněnými volit prezidenta republiky (dále jen
navrhující občan), a v odst. 2 dodává, že navrhující poslanci, navrhující senátoři nebo navrhující občan mohou podat pouze jednu kandidátní listinu a že kandidát může být uveden pouze na jedné kandidátní listině.
Zmíněný odst. 2 je možné vyložit buď tak, že zákaz se vztahuje na celou skupinu navrhovatelů, tzn. nesmí být podány dvě kandidátky s identickou množinou navrhovatelů, anebo tak, že každý poslanec a každý senátor má toliko jeden hlas, kterým může podpořit jednoho kandidáta.
Oba dva výklady mají své opodstatnění, avšak u obou existují i protiargumenty.
Zřejmě nejzávažnějším argumentem proti prvnímu,
skupinovémuvýkladu je, že taková úprava by postrádala legitimní důvod: proč by měly být platné dvě kandidátky, které se liší v jediném signatáři, a nemají být platné takové, kde jsou signatáři identičtí, to věru odporuje vší logice, šlo by o (právní)
normu pro normu. Podobně je takový výklad poněkud na štíru i s doslovným výkladem odst. 1, který nehovoří o skupině, ale toliko o navrhujících poslancích/senátorech.
Proti druhému výkladu hovoří smysl zákona. Ten, má-li v duchu zastupitelské demokracie učinit hlas zákonodárce přibližně ekvivalentní hlasu jeho constituency, nedůvodně tyto voliče proti jejich zástupci zvýhodňuje: občan totiž může podepsat libovolný počet kandidátských petic, a všechny budou platné; lišit se musí pouze navrhovatel, nikoli petenti, přičemž budiž podotknuto, že podmínka odlišnosti navrhovatele je sama o sobě nelogická a nesmyslná, protože významná je tu pouze petice, nikoli, kdo ji formálně předkládá.
Poněkud jednodušší je otázka, co s kandidátkami v případě, že se přikloníme ke druhému výkladu. Tam je situace zřejmá: zákonodárce tím, že poskytl podporu více kandidátům, porušil zákon, a neplatné proto budou všechny kandidátky touto vadou postižené.
Řekl bych, že podobně jako ve volbě předchozí se opět máme na co těšit!
Komentáře
Yossi
spíše bude legrace vypořádání mezi neúspěšným kandidátem a MV, které - jak vím z tisku - v rámci nějakého metodického materiálu a dnes i ústy svého náměstka prohlásilo, že takovýto postup možný je a že jej jako správní orgán bude akceptovat.
Celkově by jistě byla legrace, pokud by pak neúspěšný kandidát napadl žalobou výsledek voleb tvrdíc, že se jich nemohl zúčastnit v důsledku nezákonného rozhodnutí správního orgánu...
PV
Obávám se, že volební normy i judikatura jsou u nás prokleté. Nebo nejsou prokleté, pouze jim jejich tvůrci nevěnovali dostatečnou pozornost, a proto jsou plné mezer a nekonzistencí.
Jeden aspekt jsem nedávno popisoval na Jiném právu, které však již nečtete.
Kauza Jiří Hlavatý a kdy zaniká mandát senátora
"Ministerstvo vnitra zašle seznam kandidátů ..., kteří podali kandidátní listinu, Úřadu..."
Třeba je to záměr. Ministerstvo má poslat Úřadu seznam osob, které kandidují a současně podali alespoň jednu kandidátní listinu (vlastní nebo cizí). Kandidáty, kteří se nechali navrhnout někým jiným a sami nikoho nenavrhli, Úřadu bonzovat netřeba...
Ale po zkušenostem s minulým sčítáním procent u podpisů je zjevné, že u nich sedí nějaký velmi kreativní člověk.
Takže ustanovení zákona není dle mého v souladu s Ústavou a tedy je neplatné a nemá cenu pitvat, co si o tom myslí ministerstvo.
V souladu s tím je třeba vykládat zákon, který ostatně ani není - v této věci - v rozporu: "navrhující poslanci" je výslovná legislativní zkratka pro "nejméně dvacet poslanců", nikoli pro "navrhující poslance".
Pokud by nastala situace, že stejná skupina poslanců navrhne jiného kandidáta, pak by bylo nutné citované ustanovení zrušit jako neústavní.
Soud přepočítá preferenční hlasy pro ODS ve středních Čechách
praha.idnes.cz/.../...
Otázkou je, zda je MV povinno výzvu zopakovat, pokud se po doplnění bude situace opakovat - tedy pokud stejné dosud nezadané senátory zverbovaly fan kluby obou postižených kandidátů.
Aneb Kocourkov volí starostu...
V takovém případě by se mohlo losovat.
RSS kanál komentářů k tomuto článku