Aniž bych se chtěl odchýlit od svého názoru na účelnost všelidové presidentské volby presentovaného v textu Chléb, hry a přímá volba, nedá mi, abych nepřipojil několik poznámek, jež mne napadly nad četbou rozhodnutí o odmítnutí nebo registraci kandidátních listin.
Za prvé jsou nedůvodné úvahy Martina Škopa a dalších nad tím, že by nestejný počet chybných podpisů na prvních a druhých vzorcích byl důkazem manipulace ministerstva při kontrole. Mathematická statistika a její methody jsou obecně použitelné jen tehdy, jsou-li splněny jejich předpoklady; tak tomu však v daném případě není, a to hned ze dvou důvodů. Jednak není zajištěna homogenita statistické populace na jednotlivých arších, jež měly každý jiný, občas zřejmě i velmi pohnutý osud, a za druhé, což je pro danou situaci důležitější, při ověřování podpisů na druhém zkušebním vzorku ministerstvo vyřazovalo i ty záznamy, které vykazovaly duplicitu s podpisy zjištěnými na prvním vzorku, kdežto u prvního vzorku tyto nově zjištěné chyby do výsledku již nezapočítalo (zda je to methodicky správné či chybné, ponechávám úvaze laskavého čtenáře). Právě tato nedůslednost a nestejný přístup k prvnímu a druhému vzorku, ve spojení s heterogenním rozložením tohoto druhu vad mezi archy, způsobily nerovnoměrnou percentuální chybovost u petičních archů Jany Bobošíkové, kde bylo ve druhém vzorku zjištěno přes 300 duplicit, zatímco v prvním byl jejich počet statisticky nevýznamný.
Dále mne zaujaly důvody, pro které byly podpisy odmítány. Uvedení jiné adresy než adresy trvalého pobytu bych chápal, protože neinstruovaný signatář logicky zapíše bydliště faktické, nikoli nutně úředně evidované. Nejde o takovou chybu, která by svědčila o fraudulentním jednání, přesto takový zápis porušuje zákon a příslušná osoba může být oprávněně vyřazena. Lex dura, sed lex.
Četné další podpisy byly vyřazeny proto, že signatář uvedl minulou adresu trvalého pobytu. To už je větší problém, který spíše než o chybě svědčí o tom, že kandidát a jeho aparát nejspíš vytvořili záznam na základě neaktuální, na černém trhu pořízené kopie centrální evidence obyvatel nebo jiné database obsahující záznamy o fysických osobách.
Jiné vysvětlení ani není možné v případě signatářů, kteří již v době svého údajného podpisu nebyli naživu. I když v některých případech půjde o dílo vtipálků, jež kandidáti jen opomněli vyškrtnout, četnost těchto případů je jasným indikátorem podvodu: mrtví lidé se ve slušně vedeném právním státě pod petice nepodepisují.
Že je postup pro eliminaci chybných podpisů děravý jako ementálský sýr, je celkem zřejmé, a není složité spočítat si, že při dostatečném počtu petičních archů lze potřebných 50 tisíc podpisů vygenerovat, zcela v souladu s nezdařilým zákonem, theoreticky dokonce i z podpisu jediného. To, že se neověřuje authenticita podpisu, ale jen existence signatáře, k podvodům tohoto druhu přímo vybízí.
Zarážející je ovšem tolerance veřejnosti k těmto podvodům: jako bychom všichni počítali s tím, že kdo chce zastávat v této zemi nejvyšší úřad, nesmí se nějakého toho podvůdku štítit: vždyť přece chce být presidentem Čechů, nebo ne? A to je, aspoň pro mne, na celé volební šarádě tím vůbec nejděsivějším.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Podpis mrtvého muže
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Volby
- Počet zobrazení: 5599
Komentáře
Jo kdyby tuhle podmínku museli splnit všichni kandidáti....
zamyslel jste se již někdy nad tím, z čeho pramení český sklon k podvádění, obcházení zákonů, proč to má novodobý český národ v krvi? Za to nemůže bolševická éra, to pochází již z doby obrození, zejména z 2. poloviny 19. století, kdy Češi začali pohlížet na rakouské mocnářství jako na cizí státní útvar, který je možné poškodit, okrást, podvést, nedodržovat jeho zákony. A to až po úroveň nejnižší, obecní. Že tím škodili automaticky i sami sobě, jim nedošlo. Za 1. republiky jednali stejně jako za monarchie, z návyku, ze setrvačnosti a jednají tak dodnes.
zpravy.idnes.cz/.../...
Nebo jednoduseji bude na tom podpisovem razitku necitelny klikihak.
Ovšem váš brilantní trik ministerstvo snadno pokoří, jelikož chybovost obou vzorků nebude průměrovat, ale sčítat, takže vám zůstane minus 424950000 podpisů plus oči pro pláč. A pak, že jsou hloupí.
Uprimne pri 1 sekunde na podpis me to vychazi na 13.5 clovekroku nonstop prace.
Ad Jiří Dobrý: Vy jste neslyšel o přístroji, kterým podepisuje listiny např. americký president?
Jinak je to dusledek zjednoduseneho pocitani duplicit, ktere opdavdu nejdou ze vzorku interpolovat linearne.
Me spis pobavilo to ohromne mnozstvi, ktere je na tento trik nutne.
50000x8500 = 425 000 000. Na jeden papir cca 25 podpisu je celkem 17 000000 papiru. A4 kancelarska ma 80g/m2. A4 ma 0.06237m2.
Vysledek? Necelych 85 tun papiru.
Takže pokud padne rozhodnutí volby odložit dokud se to nepřepočítá komplet, dočkáme se ještě mnohých překvapení. Druhá možná volba je pustit všechny bo věrohodnost kontroly je nulová.
A.J.
A.J.
U minulé adresy trvalého pobytu může jít o důsledek vypisování údajů z neaktuálních databází, ale na druhé i důsledek automatizace (manželka se také občas podepisuje svým příjemním za svobodna) či z důvodu komplikovanosti různých adres důsledkem obdobného pochybení, proč tam lidé píší faktické bydliště. Např. moje minulé místo trvalého pobytu je mnou obvykle uváděnou doručovací adresou pro úřady i zasílání zakoupeného zakoupené zboží, faktické bydliště mám jinde (a budu jej brzy znovu měnit) a současný trvalý pobyt mám ještě úplně jinde.
U neexistujích osob půjde často o důsledek jednání náctiletých brigádníků plcených od podpisu, ale když MVČR nedokázalo ztotožnit Zemana se Zemanem, máme takřka jistotu, že podobným přehmatům došlo i zde.
AHL
A nevim co opravňovalo ouřad hledat duplicity mezi vzorky, o tom se snad v předepsaný kontrolní proceduře nic nepíše.
A.J.
Logicky spatne je tedy overovat spravnost adresy k okamziku kontroly, misto k okamziku podpisu kam to obcan popravde a radne vyplni. Stejne tak to bude se jmenem, ktere se take muze v mezidobi zmenit.
Většina lidí z mého okolí je zděšená hňupstvím jak zákonodárce, tak ministerstva. Nejčastejší reakce je proto "pustit všechny" a to ne kvůli toleranci k podvodům, ale kvůli tomu, že systém naprosto není připraven na rozumné zpracování a ověřování. Největší dohady se vedou o tom, zda jsou papaláši opravdu takoví blbci, anebo to udělali schválně.
Jeden rozhořčený hlas jsem ovšem zaslechl i ohledně neplatných hlasů. Tento člověk souhlasil s odpočtem tak, jak ho provedlo ministerstvo a odůvodnil to tím, že za podvod musí přijít spravedlivý trest - zde ve formě odečtení dvojnásobku průměru.
Už mi to začíná připomínat rozbory literárních děl, kde si každý taky najde "to své" .
Otázkou je, je pak zabráníte tomu, aby politická konkurence záměrně nepoškozovala protikandidáty tím, že jim tam bude naschvál psát neplatné podpisy. Pak by i kandidát s 50 000 platnými a skutečnými podpisy mohl být snad v minusu. Představte si třeba situace obdobnou vajíčkové kampani proti Paroubkovi.
AHL
Nemyslím, že by to bylo protiústavní. Ústava hovoří o petici; sankci nevylučuje.
Tam není pro sankci nejmenší prostor.
Hlavni je, ze zakon nestanovi "neco jineho", neco co by umoznovalo, ze kandidat s 50000 platnymi podpisy bude vyrazen:
"...odečte se od celkového počtu občanů podepsaných na petici počet občanů, který bude procentuálně odpovídat chybovosti v obou kontrolních vzorcích."
Jak se spocita chybovost v obou kontrolnich vzorcich? Vydelenim poctu chybnych podpisu v obou kontrolnich vzorcich celkovym poctem podpisu v obou kontrolnich vzorcich. Tecka. Ten zakon nema dva vyklady proboha! Natoz, aby ten Henychuv "vyklad" byl bliz doslovnemu zneni zakona a pouze postradal selsky rozum, coz je dokola omilany nesmysl.
Kdepak. Umožnit navrhnout. Čtete tam něco, co tam vůbec není. Právní norma nezní: „Kandidovat je oprávněn každý občan České republiky, který dosáhl věku 18 let, podpoří-li jeho kandidaturu petice podepsaná nejméně 50 000 občany České republiky oprávněnými volit prezidenta republiky.“ Opravdu ne.
Takže občan má právo navrhnout kandidáta,sežene-li 50 000 podpisů. Posbírá, přijde, doloží, navrhne, orgán mu poděkuje za námahu a kandidáta vyřadí.
Jsou podle Vás nějaká striktní pravidla a příčiny za kterých (a pouze za nich) je možno kandidáta vyřadit, nebo právo občana končí u práva navrhnout a další osud je v rukou pologramotů bez omezení?
Ano, protože mu to ukládá zákon.
Jsou podle Vás nějaká striktní pravidla a příčiny za kterých (a pouze za nich) je možno kandidáta vyřadit
Ano, ty, které popisuje zákon.
www.youtube.com/watch?v=Lytg_FSX9kw
AHL
Jako cloveka z QA by mne opravdu zajimala presna kriteria, jak overit "spravnost"
"Pokud byla nalezena tatáž osoba, avšak prokazatelně s jinými údaji, např. jiná adresa nebo >>>adresa v současné době již neaktuální<<<, operátor označil záznam za neztotožněný."
tak byli podle meho neopravnene vyrazeni i vsichni, kteri zmenili trvaly pobyt pote co podepsali. Muj nazor je, ze pokud podepsal petici obcan a radne uvedl v te dobe platnou adresu trvaleho pobytu, nemel by jeho podpis byt zneplatnen kvuli tomu, ze si dovolil se prestehovat v mezidobi od podpisu ke kontrole udaju.
on existuje skutečně závazný a veřejně přístupný algoritmus? A digitalizované archy je možné také zpracovat doma? (jako kdysi SETI@home)
Je videt, ze tenhle sber podpisu, kde obcan neni jednoznacne identifikovan (rodne cislo), ani neni uveden datum, ke kteremu se udaje vztahuji prinasi spoustu nejasnosti. Snad to opravdu priste pujde nejak rozumeji pres tu Ceskou postu...
Všechny ministerstva ČR či vláda dá k diskusi na blog pana Peciny veškeré připravované zákony.
Tím by byly vytvořeny zákony, které mají nohu a patu.
Milan
Pocet odhalenych duplikatu roste zhruba kvadratiticky s velikosti vzorku. Pocet moznych kombinaci 2 porovnavanych vzorku je (n*(n-1))/2 (kombinacni cislo pro k=2) . Pri rovnomernem rozdeleni vzorku kontrolou 1/2 zvorku odhalim priblizne 1/4 duplikatu.
Prevedeno do cisel priklad Bobosikova (56191 podpisu):
Vzorek 1 a 2 dohromady jak to spocetlo ministerstvo (celkem 17000) kontrolovanych ma 337 duplicit prepocteno na celou mnozinu je to ((56191*56190)/(17000*16999))*331 = 3682 duplikatu.
Pro vzorek cislo jedna (8500) je to 81 duplicit.
Prepocteno na celek je to ((56191*56190)/(8500*8499))*81 = 3540 duplikatu.
Skoro to odpovida (3682 versus 3540 je mala odchylka). Kdyz k tomu pripoctu "Kacery Donaldy" Bobo by nemela sanci stejne jako zbyvajici Okamura a Dlouhy.
((56191*56190)/(17000*16999))*(337+81) = 4567
To uz tak hezky nevychazi.
n/v = 56191/17000 = 3.305 -> 1114 duplicit
a spravne
((56191*56190)/(17000*16999)) = 10.926 -> 4567 duplicit
To rozhodne neni zanedbatelny rozdil
RSS kanál komentářů k tomuto článku