Důležité upozornění!

Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.

V očích průměrného českého občana, takového, který nenávidí Němce, Romy a muslimy a už se opět, pod vlivem chytré propagandy z Moskvy, chystá mít rád Rusy, se nestalo nic mimořádného: prostě jen ekoteroristickým lobbyingem sužovaný výrobce trochu upravil software v motorech, takže ty prošly testy, které by ve skutečnosti a při běžném provozu nesplnily, tudíž ekologický vlk se nažral a komerční koza zůstala netknuta.

V podobě obzvlášť zábavné a pro masy snadno stravitelné tuto historku presentují koncernoví novináři jako František Dvořák z iDnes (na jeho články o emisní affaiře jsem se, musím se přiznat, velmi těšil, nevybavuje si mnoho jiných žurnalistů tak dokonale zkompromitovaných a prodejných: no, snad jen placený milovník všeho z Microsoftu a překlápeč jeho tiskových zpráv z Živě.cz Jakub Čížek by obstál, leč i ten je méně kreativní).

Ve skutečnosti jde o sprostý podvod jak na zákaznících, tak na konkurenci, a ani ekoteroristé, ani zlotřilá zahraniční politika Spojených států nejsou na vině. Tento podvod nelze nijak omluvit a je naprosto přirozené, že se akcie Volkswagenu propadly a šéf koncernu se dnes musel poroučet. Slušný člověk totiž u podvodníka nenakupuje, protože ví, že podvedl-li dnes výrobce státní orgány, stejně ochotně může podvést – a možná už podvádí – i jeho, a klidně, popustíme-li uzdu fantasii, zabuduje do svých automobilů software, který bude vozidlo na základě pokynu downloadovaného při každém servisním zásahu více nebo méně poškozovat: takové, řekněme, individualisované online kurvítko.

Ale co bychom očekávali v zemi, kde spotřebitelé bez odporu kupovali balené maso s hmotností upravenou přídavkem nastříkané vody a kde se místo vepřových párků běžně prodává drůbeží separát. V takové zemi je podvod normální věcí a na prodeji vozidel VW se skandál jistě neprojeví: a když, tak naopak zvýšením zájmu o ně.

Komentáře   

0 # Anonymní 2015-09-23 21:44
Myslím, že jste trochu mimo. Jezdil jsem s kritizovanými motory řadu let a jsem docela spokojený zákazník. Nikdy mne to nikde nenechalo. Jsem VW docela vděčný, že podváděli, protože každé tzv."zekologičtění" bylo vždy zesložitění, prodražení a zvýšení poruchovosti. Největší užitnou hodnotu měly ty nejstarší, bez spousty zbytečných pitomin. Viděl jsem dvakrát v životě vypalování filtru pevných částic, což je parádní "ekologický" zážitek. Bylo jasné, že je to všechno podvod, jako většina tzv. "ekologických" vychytávek.

Za druhé si myslím, že auta dalších značek dopadnou podobně. Problém je v tom, že pořád se stupňují požadavky se jen obtížně naplňují. Jedinou možnou cestou, když to nejde technicky, je podvod. Je to jako s malými čistírnami odpadních vod, slunečními panely, bioplynovými stanicemi, emisními limity atd. Jak jsem zjistil, v každé firmě existuje někdo, kdo se specializuje na boj s dozorem. Předpisy se mění 3x do roka, často je dělají ignoranti, ale naštěstí je i stejní ignoranti vymáhají:) Co je nepřekročitelné je jedině bezpečnost, ať již lidská či materiální.

Diesel je diesel a nikdy ekologický nebude, ani pokud by to říkal TUV. Rozšíření dieselů pro osobní auta je prostě neekologické, tak jako tak.

Kdyby se měly opravdu dodržovat všechny předpisy, nevyrobíte a nepostavíte vůbec nic. Zní to hrozně, ale to bohužel fakt.

cnemo
0 # Anonymní 2015-09-23 22:00
Tomas mel pravdu. V zemi kde plati nepreskoc, nepreraz ale podlez je dokonce evidentni lhani a podovod povazovane za klad a dobrou referenci. Cnemo je zivoucim prikladem...
0 # Tomáš Pecina 2015-09-23 22:41
Také jsem názoru, že poručík přesně vystihl, o čem jsem psal: nejde totiž vůbec o to, jestli jsou normy příliš přísné nebo zbytečné, ale o princip podvodu, kterého se VW dopustil a který by ho měl v očích zákazníků diskvalifikovat.
0 # Anonymní 2015-09-23 22:43
Ale já nemluvím jen o ČR. Stejné podvody jsou v celém té části světa, co jsem viděl. Polské emisní limity v energetice a průmyslu, německá energetika (megapodvod) a rakouská recyklace, MČOV nefungují bez ohledu na hranice a velké skandinávské, taky zábava. O "zdravé" výživě, třebas i státem propagovaných potravinách, raději nemluvit. Podvod je esenciální všude tam, kde předpisy nerespektují přírodní zákony.

Vy se do mě pouštíte, jako bych je všechny páchal já:)

Jako zákazník jsem si žádné eko-číslo, na rozdíl od kvalitního salámu, neobjednal, jeho nedodržení mě opravdu žíly nerve. A že jde o zdraví, to si děláte srandu. Země která dovolí provoz Aceloru nebo Spolany a je tranzitní zemí pro kamionovou dopravu, kterou pouští do center měst a protahuje přes vesničky po okrskách, ta se dieselů v malých dieselů opravdu obávat nemusí:)

A celosvětově, většina zboží transportuje kamiony nebo loděmi, což prý je to nejhorší auto.idnes.cz/.../...


cnemo
0 # gogo 2015-09-24 08:04
Měli byste si pánové uvědomit, že zákazník chtěl auto, co jezdí a má nějakou spotřebu. Zatímco stát Kalifornie si dal podmínku, že v přesně definovaném režimu chodu musí mít definované emise (speciálně NOx). Jelikož požadavky nejsou splnitelné zároveň, upravil VW ŘJ tak, aby v testovacím režimu jel motor "na emise NOx" a v občanském režimu měl nízkou spotřebu a přiměřený výkon a charakteristiku.
Jak si myslíte, že to dělají jiné automobilky, jak si myslíte, že se řeší "Euro-cyklus"? Tj. zkušební cyklus vyžadovaný EU. Proč si myslíte, že od jisté doby nesedí deklarovaná spotřeba počítaná z eurocyklu s reálným provozem?

Ale zpět k tématu. Ano, zákazník nejspíš zbystří, když si uvědomí, jakým způsobem VW vyběhl s ignoranty v komisích. A dovtípí se, že tak nějak podobně to provede i s nimi, až bude podnik řešit výrobní technologie ve vztahu k nákladům a potažmo i servis. Možná si pak srovná kvalitu výroby před 10 lety atd... možná si vzpomene na šrotovné, kdy si lobby nechala zaplatit za ničení fungujících aut a namastila si kapsy následným prodejem. Tohle byla PODSTATNĚ větší pecka, podle mne již za hranicí organizovaného zločinu.

Tedy z hlediska zákazníka po TECHNICKÉ stránce plus pro VW a v otázce důvěry je to v daném kontextu lepší standard, kdy místo aby poškodil sebe a zákazníka, podvedl ignorantský orgán.

A doufám, že si ušetříme mýthické a tajuplné pokyvování hlavami, jak jsou jiné národy vyspělejší jen proto, že situace využijí na to, aby získali od výrobce další slevičku v rámci honu na čarodějnice. Až na vás zase půjde čechofobie, zkuste se věnovat něčemu jinému, nebo jinému národu. Anebo se seznamte lépe s reáliemi těch domnělých nadnárodů.
0 # Anonymní 2015-09-24 11:11
Domnívám se, že pan Pecina poněkud pomotal kausalitu. To, že někdo podváděl STÁTNÍ ORGÁNY ještě zdaleka neimplikuje, že bude podvádětě ZÁKAZNÍKA. Jistě, je to více než pravděpodobné a sám jsem poslední, kdo by koncern chválil - jezdím v 17 let starém Foresterovi - ale koncern nepodvedl zákazníka, ale stát. A vypéci stát - ať už neplacením daní, nebo způsobem, jaký předvedl Fluswagen- považuji za významné plus.
0 # gogo 2015-09-24 12:00
Když už tady vidím kolegu Subaristu .. mnohem horší mi třeba přišel přístup českého Subaru k problémům s novými diesly a spojkou. Ti lidé dostali zmetek a automobilka tvrdila, že si za poruchu mohli sami.
0 # Anonymní 2015-09-26 12:56
Pro zjisteni zda jde o podvod je potreba detailne nastudovat podminky homologace vozidla vc. vsech souvisejicich norem. To myslim tady nikdo neudelal, takze bych se zdrzel tvrzeni, ze VW nekoho podvedl. Vozidlo splnilo emise v NEDC, splnilo i dalsi podminky, takze vyhovelo a je mozne jej provozovat na pozemnich komunikacich. Nikde nevidim podvedeneho. Ano, souhlasim s tim, ze to obchazi smysl tech predpisu a norem a takove jednani je zavrzenihodne. Jenze problem uz je v tom, ze ty normy na zacatku jsou nesmyslne. Tento problem by se mel resit tak, ze se NEDC jednoduse zlepsi, aby lepe vystihoval realny provoz a nebyl snadno detekovatelny, a hladne aby automobilka nebyla tlacena do ekonesmyslu.

Ted' si vemte zak. 22/1997 Sb., ktery se tyka vsech vyrobku. Pokud nekdo tvrdi, ze alespon 50% vyrobku na nasem trhu (z drtive vetsiny z CN) vubec nekdy proslo nejakym procesem posouzeni shody, tak jednoduse vubec nevidi praxi a zije ve svem iluzornim svete, nebo prachsproste lze. Jestli alespon u pulky se nekdo pokousel shodu resit a treba ji vyresil i "podvodem", tak je to velky uspech. Opet se zakon a normy zcela rozchazi s praxi.

Nelibi se mi, ze je takovy svet okolo me, ale nic zasadniho s tim bohuzel neudelam, takze se musim prizpusobit a snazit se nedelat veci proti memu presvedceni.

MH
0 # Tomáš Pecina 2015-09-26 13:25
Pro zjisteni zda jde o podvod je potreba detailne nastudovat podminky homologace vozidla vc. vsech souvisejicich norem.

To si nemyslím. VW byl obviněn z použití defeat device, což posléze připustil.
0 # Anonymní 2015-09-26 13:41
Ja jsem mluvil o podminkach EU, mel jsem to vyslovne napsat. V US je rozdil v tom, ze se tam resi i realny provoz (a neznam rozhodne tamni pravo). Kazdopadne diky za odkaz, proctu si to. Zde mam takovy pocit, ze v norme se prilis neresi co se deje mimo ramec NEDC. NEDC to proslo, hotovo.

Pro zajimavost, ty "postizene" motory nejsou az tak super-obvykle. Vyrobcem ridici jednotky je Continental (drive to navrhoval/delal Siemens, nevim jake presne jsou vztahy mezi temito firmami).

MH

PS: Z oboru lehce jsem, ale kdyby mne nekdo chtel narknout, ze kopu za svuj prospech, tak je to presne opacne: cim vice regulaci, kurv*tek, a cim vice se auta budou sypat, tim vetsi zisk me firmy.
0 # Tomáš Pecina 2015-09-26 14:12
CAA říká jasně, že je zakázáno [Section 203(a)(3)(B)]: "for any person to manufacture or sell, or offer to sell, or install, any part or component intended for use with, or as part of, any motor vehicle or motor vehicle engine, where a principal effect of the part or component is to bypass, defeat, or render inoperative any device or element of design installed on or in a motor vehicle or motor vehicle engine in compliance with regulations under this title, and where the person knows or should know that such part or component is being offered for sale or installed for such use or put to such use."

Software, který detekuje testovací cyklus a v případě jeho identifikace zapojí režim, který je v normálním provozu vypnutý, pod takový zákaz jednoznačně spadá.
0 # Emil 2015-09-26 20:55
Podle mne mají takové software i auta jiných značek s novými diesel. motory..
0 # Leo Tydlitát 2015-09-23 21:45
Nejlepší obrana je útok. Asi proto jsem dnes zahlédl dvě reklamy Volkswagenu (podbarvení stránky na Novinky.cz a na jiném serveru jedna obzvláště trapná reklamu VW před jakýmsi videem).

Čekat na iDnes, tradiční výspě vlezlé Škodovky (jejímž je VW majitelem/partnerem/dodavatelem) s jejími PR články, něco jiného, než úlisnou apologetiku, snažící se ostudu VW (potažmo celého kriminálního kapitalismu západního typu) hbitě přetransformovat na „nepochopení amerických zákonů“, by bylo čirým bláznovstvím.

Nejsem žádný automobilový fanda, mému francouzskému vozu je 20 let, asi proto jsem tak háklivý na otravné reklamy Škodovky, VW a Fordu, jichž pravidelně zaznamenávám nejvyšší počty a jejichž vlezlost násobně překračuje vlezlost reklam jiných automobilek. U Škodovky však nemohu vystát její permanentní házení klacků pod nohy (ve spolupráci se státem) všem řidičům ne-Škodovek – to jsou všechny ty nemravné „ekopopolatky“ a „polopřevody“, které si v Mladé Boleslavi vylobbovali.

Vezmu-li to ze širšího hlediska, přístup státu k motorismu je rovněž výsostně odpudivý. Stát skrze reklamní mašinerii nabádá i toho nejprostějšího občánka ke koupi – nejlépe nového – vozu, aby jej pak skrze poplatky z jeho provozování sedřel z kůže a přivodil mu psychickou poruchu, o což se pro změnu postará například „dopravní značení“ (uvozovky jsou zde na místě) na úrovni Banánistánu a dopravní politika ve městech, v nichž mnohdy není možné autem ani jet, ani stát.
Nikterak by mi tedy v této věci nevadilo atomové bombardování Mladé Boleslavi, respektive budov Ministerstva dopravy.
0 # Emil 2015-09-26 21:00
"Škoda-Werke Jungbunzlau" ale zaměstnává a dobře platí mnoho českých občanů.
0 # Leo Tydlitát 2015-09-23 22:01
Podle mého skormného názoru, který se v 9 z 10 případů ukáže jako správný, také nejde o žádnou přitroublou ekologii, ale o zdraví. Mnohé studie nesměle naznačují, že vdechované zplodiny naftových motorů – a z těch moderních obzvláště – přivozují a podporují v lidském těle zlé bujení.

A tak třeba Židi v Izraeli na to jdou skrze olbřímí poplatky za dieselové vozy a tady u nás v pokrytecké EuroAmi civilizaci kvůli tomu bude muset padnout Volkswagen (a dobře mu tak), aby nám ukázal, že diesely jsou zkrátka špatné. Ale nikdo neřekne narovinu, že diesely podporují rakovinu (to se rýmuje). To by asi na druhý den nevyšlo Slunce nebo se rozpadla Evropská unie, nebo co…
0 # Anonymní 2015-09-23 22:48
Leo, řekl jste naprostou pravdu, diesel prostě jiný nebude, ani kdyby EU svolala 3 mimořádné summity.
S malými auty problém není, to jde snadno zakázat a jezdit na benzín. Ale co s těmi náklaďáky a autobusy, to je to, oč tu kráčí.

cnemo
0 # Anonymní 2015-09-26 13:00
Ono by bohate stacilo netlacit automobilky do Euro6 na hranici fyzikalnich limitu, ale povolit i technologicky horsi motory, ktere nakonec mohou byt mensim zlem (vetsi "saze" napr. u Euro4 ). Osobne jsem zvedav co lidi budou za par let s temi poruchovymi dieselovymi motory jezdenymi po meste delat.

Nebo snizit dane na benzin, kdyby stal 10 CZK tak spousta lidi nebude resit jestli jede za 4,5 nafty nebo 7 benzinu.

MH
0 # Emil 2015-09-26 21:08
Koupit si v CZ nové auto na naftu není dobré, protože tyto komplikované a drahé motory jsou dosti citlivé na kvalitu paliva, motorové nafty. Servis i opravy stojí také hodně peněz.
0 # Jakub Malinovský 2015-09-29 13:53
Potom je ovšem řešením jejich zákaz či aspoň redukce, protože více zplodin vyprodukují dva o trochu ekologičtější dieslové automobily než jeden méně ekologický.
0 # Leo Tydlitát 2015-09-23 23:27
Holt v Emerice asi snesou jenom Dýzla Vošinktna…
en.wikipedia.org/wiki/Diesel_Washington
0 # Miroslav Hylš 2015-09-24 01:09
Zvláštní, podváděli Němci, ale píšete opovržlivě o Češích...
0 # Leo Tydlitát 2015-09-24 02:46
Ale oni ti opovrhovaní Češi s německou aférou úzce souvisejí, přinejmenším to „čecháčkovské“ vyviňování Volkswagenu (v duchu „pozor, partner naší modly Škodovky, nesahat!“) a mávání nad celou aférou rukou (v duchu „k dravému kapitalismu, který v ČR od 89. všichni chceme, přece drobné podvůdky patří, no ne?“).
A pak taky: košile bližší kabátu…
0 # Anonymní 2015-09-24 09:39
Pro zavilého Germanofila je to velká rána a tak se nějak musí odreagovat. -;)
0 # Tomáš Pecina 2015-09-24 09:48
Podváděli Němci, ale Češi je chápou a omlouvají.
0 # gogo 2015-09-24 10:01
Já myslím, že kdyby Češi spustili hysterii o podlých Němcích, co tak strašně podvedli americké zákazníky, že byste napsal článek zase o tom, jak jsou Češi pokrytečtí a samozřejmě nacionalističtí a protiněmečtí. Když už trpíte čechofobií, zkuste aspoň brzdit její další rozvoj a mírnit vnější projevy.
Mrkněte taky na minulé affairy v USA, týkající se automobilového průmyslu. Třeba jak a proč tamní aparát honil Toyotu.

Překvapuje mě, jak účelově jste schopen vytahovat jednotlivosti jen proto, abyste si ohřál nějakou vlastní polívčičku.
Sledujete dění v automobilovém průmyslu, produkci a technologii za posledních 20 let? Máte aspoň auto a řidičák?
0 # Tomáš Pecina 2015-09-24 10:26
Já myslím, že kdyby Češi spustili hysterii o podlých Němcích, co tak strašně podvedli americké zákazníky, že byste napsal článek zase o tom, jak jsou Češi pokrytečtí a samozřejmě nacionalističtí a protiněmečtí.

Sledujete moje blogy dost dlouho na to, abyste věděl, že to není pravda: nikdy jsem nehájil podvodné jednání.

A pokud si představujete, že v USA jsou zkušebny a regulační úřady jen slepým vykonavatelem vůli vládnoucí (Demokratické nebo Republikánské) strany, a když Obama nařídí, že mají "něco" na konkurenci najít, poslechnou, velmi se mýlíte. V USA totiž mají fungující a hlavně nezávislé soudy. To jen v postkomunistickém světě jsou soudci služebníky momentální moci (viz dosud neskončený případ J. A. Bati na Slovensku).

Je celkem možné, že tip úřad dostal od CIA/NSA (i když bych věděl o jiných zainteresovaných whistleblowerech), ale to je tak všechno: podvod se stal a byl odhalen.

Nerozumím, co má s tímto právním problémem společná technická stránka věci a proč se spolu s poručíkem pokoušíte zjevný podvod omlouvat technickou nutností. To je přístup: "Já jsem do toho falešného iPhonu dal místo skutečné elektroniky vystřižené logo a pod něj LEDku, ale víte, jak je dneska složité vyrobit telefon, který by opravdu fungoval?"
0 # gogo 2015-09-24 11:03
Já bych si tipnul, že tu věc spustila konkurence. Oni všichni podvádí a bohužel i nás, ne jen nějaké tvůrce legislativních omezení, kteří nemají ponětí o technice.
Jen VW asi překročil mez "dohodnutého" podvádění, byli inovativnější. Všichni přece dobře vědí, jak je to s těmi limity, testovacími cykly, recyklovatelností jaké se dělají úpravy pro měření.
A taky bych řekl, že by to mohla být nějaká dohra mocenského boje v VW. Před nějakou dobou se tam rvaly o moc dvě rodinné větve a zvítězila jedna z nich. Celá historie je vůbec ne zrovna chutná. VW totiž nějak podezřele přiznal víc, než se obvykle pod tlakem přiznává. A šéf odstoupil. Já si myslím, že jde o konkurenčně-mocenský boj.

A jinak.. problém je to americko-německý a nikoliv český. Chápu, pustíte-li se do prodejných pisálků, ale nelíbí se mi, když do toho taháte takhle okatě národnost a vytahujete buřty.

Ano, VW podfoukl Kalifornské orgány. Nechal je naměřit to, co chtěli v předepsaném režimu, zatímco v běžném provozu, kdy jede vůz odněkud někam, se motor přepnul do režimu, aby byl použitelný a dokonce i méně žral.
Ta problematika je ale komplexnější. Kalifornie (a USA obecně) má svým způsobem férové podmínky pro homologace - mají emisní limity stejné pro zážehové i vznětové motory. To je jeden z důvodů, proč tam prakticky nejezdí diesely, a to ani náklaďáky. V EU je to jinak, tam si výrobci prolobovali dvojí standardy a např. se neměří saze, protože by bylo příliš patrné, že nafta představuje značné zdravotní riziko. Ani ty filtry z poslední doby nic neřeší, vlastně je to naopak - starší motory kouřily viditelně a saze se zachytily už v plících. Dnešní částečky jsou drobnější a dostanou se i do krve. V této oblasti se ale nic neřeší, místo toho se omezuje CO2 .. tj. plyn, kterým se běžně sytí limonády.
VW se podle mne chtěl uchytit s naftou v USA a udělal pro to opravdu vše.
Je to tam podfuk a špinavost na každém kroku a vy si vyberete zrovna NOx a nafukujete novinářskou bublinu. Možná namítnete, že i Al Capone byl nakonec chycen právě na banální delikt .. budiž, pak ale nezůstávejte na povrchu a piště s porozuměním věci.
Anebo si prostě přiznejte, že to byl jen výron čechofobie.
0 # gogo 2015-09-24 11:11
Dokonce mám dojem, že by mohlo jít o tlak USA na Německo skrze VW.
0 # Anonymní 2015-09-24 11:12
Hm, bavíme se o technice a technologii, o níž, při vší úctě, toho vím trochu více, než Vy a autor tohoto článku, a Vy řešíte můj "národní" charakter, eventuálně "charakter" VW. Nemyslíte, že právě tak a ne jinak vypadá internetový troll?

Snažím se pracně vysvětlit, že vydávat nerealizovatelné či protichůdné předpisy, ať již technické nebo i právní k podvodům zákonitě vede a je naprostý nesmysl z toho vyvozovat "morální" závěry. Naopak, držím palce všem, kteří se navzdory té vzpouře ignorantů snaží udržet civilizaci jaksi v chodu.

A co se týká národní "povahy", máme skutečně jednu úchylku. Máme zcela mimořádný podíl frustrovaných polointelektuálů, jejich ego se tetelí blahem, když mohou urážet vlastní národ. Většinou zcela zbytečně a mimo podstatu věci. "Osobnosti" typu Mr. Čulíka, Doležala či zde též přítomného duševního velikána Mr. Krystlíka by Vám měly být odstrašujícím příkladem, jak se (ne)stát nejčesštějším mezi Čechy:)

BTW, o Škodovce si můžete myslet cokoli, sám jsem od značky před časem odešel. Nicméně v současnosti svými výsledky lehce válcuje i mateřskou firmu, takže by se jim slušelo pogratulovat k úspěchu. Auty se dá docela jezdit, vyšší typy přežijí i funkci referentského vozidla a ta vozítka při nájezdu okolo 3/4 mil. km nikdy na cestě nenechala, ani nikoho jiného z firmy. Měli jsme jich postupně přes 10ks, takže mohu hodnotit.


cnemo
0 # Tomáš Pecina 2015-09-24 11:19
Podstatné není, že byly motory upraveny tak, aby vyhověly měření, to je legální a přirozené a je samotnou podstatou regulace, ale že detekovaly měřicí cyklus, tedy že jsou testovány, a upravily svůj provozní régime. Pokud toto hájíte, jste na úrovni Dvořáka, který v tom videu říká, že přece každý musí vědět, že hodnoty na papíře a hodnoty v reálu jsou něco úplně jiného.

Zkuste si to představit v kontextu jiného zboží: aby pračka získala ekologickou kategorii AAA++, detekuje, že je připojena na měřicí aparaturu a pere jinak než v běžném použití, kde má parametry odpovídající DDD-- (resp. F jako nevyhovující). Podvedeni jsou jednak zákazníci, kteří si koupí místo ekologické pračky žrout vody a proudu, jednak konkurence, která musí pro dosažení téhož stupně homologace vynaložit zcela jiné úsilí.

Argument, že ekologické nálepky jsou blbost, neberu, protože o to tady prostě nejde.
0 # Tomáš Pecina 2015-09-24 11:31
Ano, poručíku, tak nějak to přece říkal už Heydrich: Čech pod dobrým německým vedením dokáže věci nebývalé :-)
0 # gogo 2015-09-24 12:17
Víte, já se domnívám, že to tak je vždycky, když se to výrobci vyplatí. U pračky to nemá smysl, protože ze zařazení to nějaké třídy neplyne nic podstatného a je ještě spousta lidí, co jdou primárně po funkci.
U aut je to naprosto jiné, tam třeba výrobce platí "výpalné" na základě průměrné normované emise přes vyráběné modely. Pokud vás někdy překvapovala existence "prdítek" v nabídkách automobilek, produkujících dospělá auta, je to přesně tento důvod. Nebo elektromobily .. když je máte v nabídce, odmázne se vám výpalné, když ne, platíte. A když byste si chtěl elektromobil koupit, asi to nepůjde, vyrobí jich jen tolik, kolik jim ukládá předpis. Ony jsou těžce ztrátové.

Naprosto neobhajuji podvody, ale když je chcete pranýřovat, je třeba jít po příčinách a porozumět kontextu. Když si Eurosojuz odhlasuje, že na zpátečku bude auto benzín vyrábět, co uděláte? Pokud to nemůžete zvrátit a chcete si svůj business uchovat a pouze přečkat těch pár let, než eurobolševici zmizí, nezbyde vám, než někam schovat nádrž s čerpadlem.

Nebo když chcete žárovku, musíte si ji koupit jako tepelnou kouli. Mimochodem, tahle vychytávka přišla z Německa. Tento typ podvodů je nevyhnutelný tam, kde předpisy jdou proti přírodě a normalitě.
0 # Anonymní 2015-09-24 12:44
>Podstatné není, že byly motory upraveny tak, aby vyhověly měření, to je legální a přirozené a je samotnou podstatou regulace, ale že detekovaly měřicí cyklus, tedy že jsou testovány, a upravily svůj provozní régime.

Ale já Tomáši velmi přesně chápu, co VW udělal, ale chápu také proč to udělal. Pro zákazníka to byla ale výhoda, protože předpisy jsou nesmyslné a jejich neplnění by motor znehodnotilo.

Zkusím to na té Vaší pračce. Pračka je věc, od které požadujete hlavně dobrou kvalitu vyprání. Náklady na její provoz, tj. vodu a el. proud Vás více méně nezajímají, protože perete tak 2x týdně, cyklus trvá tak 2 hodiny a komerční vyprání jedné košile stojí 50-100 Kč (kubík vody). Na ohřevu vody neušetříte nic, protože cyklus trvá krátce a tepelná kapacita vzduchu je malá, ani izolace mnoho nezachrání. Šetřit můžete na vodě, ale to pak končí např. tak, že v prádle jsou zbytky prášku. Hospodyně to pak dělají tak, že prádlo dají tzv. ještě jednou (či 2x) "přes vodu". Nedostatek vody při samotném praní je také důvod, proč prádlo z pračky Philco z roku 70. vypadá lépe, než z dnešní. Ano, ušetřili jsme tedy desítky procent ale ten zbytek je nutné několikrát opakovat:) Když vybírám takový stroj, nehledím na hloupé energetické štítky ale spíše na spotřebu vody. Čím více, tím lépe. A to raději nemluvím o životnosti takového stroje. Naprosto největší ekologické škody vznikají při výrobě. Dnešní výrobek vydrží tak 6 let (dle vyjádření prodejce, nedávno jsem jednu kupoval), naše předposlední pračka vydržela 97-2013 a zmíněná pračka Philco 70-2009 (odstraněna pro nedostatek náhradních dílů). Tomu říkám ekologický stroj!

Vidíte, že "ekologický" štítek pračky je naprosto zavádějící nesmysl. Jestli někdo falšuje ekoštítek, dovedu s tím žít, falšuje-li ale funkci, pak mne skutečně podvádí.

Stejně tak je to s těmi motory.


cnemo
0 # Anonymní 2015-09-24 13:06
>Ano, poručíku, tak nějak to přece říkal už Heydrich: Čech pod dobrým německým vedením dokáže věci nebývalé :-)

Nechápu tu ironii. Vezmu-li v úvahu, že RH nebyl žádný pitomec, vezmu-li v úvahu dodnes dobrou kvalitu německých dělníků a nižšího technického personálu (osobně jsem měl tu čest), je to skutečná pochvala, navíc od nepřítele.

cnemo
0 # Tomáš Pecina 2015-09-24 13:14
Tady je v rozporu zájem jednotlivce a společnosti. Když mi někdo prodá automobil, který bude produkovat stokrát víc škodlivých emisí, za cenu snížení spotřeby o 10 %, bude to dobrá nabídka a já na ni mohu přistoupit, protože emise mého automobilu na mě dopadají jen nepatrně, kdežto úsporu pohonných hmot pocítím individuálně. Svou úsporu jsem vyvážil náklady, které nenesu, ale přenáším na ostatní. Toto je jedna z oblastí, kde regulace má smysl, jakkoli ji lobbying, ať ekologický nebo průmyslový, posouvá mimo racionální prostor.

Vy tvrdíte, že je dobře, pokud VW kašle na předpisy a má z toho prospěch zákazník, já naopak argumentuji, že v souhrnu z toho zákazník prospěch nutně mít nemusí, a je-li rozdíl tak drastický, jak se presentuje, asi ani nemá.

Kromě toho je tu morální rozměr, a podvodníka se prostě zastávat nebudu, tak jako se nemohu zastávat Marka Bendy, který roztáhl svou diplomku na potřebný rozsah použitím širšího řádkování.
0 # Mormegil 2015-09-24 13:25
Aniž bych se příliš chtěl vměšovat do diskuse, zkoumal jste někdy nějakou novou pračku (či myčku) s energetickým štítkem? Zjistíte, že to funguje téměř přesně tak, jak popisujete, jen s tím rozdílem, že to pračka/myčka nedetekuje sama, ale uživatel ji musí přepnout do programu „Eko“, který ovšem mimo zkušeben jinak nikdo nepoužívá (dobře, jinak: který uživatelé, kterým na ekologii extra nezáleží, nepoužívají, přestože je v návodu označen něčím ve stylu „pokyny pro zkušebny: zkušební program dle ČSN EN 60456 a energetické účinnosti dle směrnice 1061/2010“), protože trvá mnohem déle.
0 # maaartinus 2015-09-24 14:03
> Tady je v rozporu zájem jednotlivce a společnosti.

Pokud definujete spolecnost jako bandu tech neomarxistickych vyzirku co tomu sefuji, pak ano. Pokud by normy byly rozumne, pak tez. Ale nejvetsim podvodnikem je stat a prekroceni limitu CO2 o milion procent by mi bylo sumafuk, protoze se jedna o neskodny plyn. U NOx nevim, ale predpokladam ze vzhledem k modernimu ekosilenstvi je limit nesmyslne nizky, takze se nejspis nic nedeje. Rozhodne nehodlam verit statu ze jeho limity maji opodstatneni.

Zajmy verchusky a zajmy vetsiny obyvatel (i jako celku) jsou jiz davno temer zcela protichudne a podvod na tyranu neni zlocinem.
0 # gogo 2015-09-24 14:04
Ono možná je problém v tom, že kdyby to na VW prasklo a nebyla naprosto žádná odezva, zvedla by se spontánně kritika od lidí - co je to za bordel, když VW švindluje a nic... tady se naopak zvedla cunami hysterie, jako by VW schovával ZHN a bylo potřeba jej demokratizovat.
Pak je logické, že veřejné mínění překvapeně zírá a nevěří, že při všem tom bordelu vadí zrovna NOx. Jak jsem ale psal prve, myslím, že jde o víc, než nějaké emise nebo švindlík, byť o něco drzejší, než je v branži obvyklé.
Navíc pro zákazníka je to teď zajímavé - švindl byl v jeho prospěch (samozřejmě jen náhodou, protože měl s výrobcem stejný zájem - aby auto jelo) a když se to dostatečně nafoukne, může ještě vysoudit prachy.. tohle v USA umí. No a zároveň bude záviset na US orgánech, jak moc to Německu osolí.. taky docela dobrá páka v geostrategii, navíc vypadající skoro nepoliticky.
0 # tkrystlik@yahoo.de 2015-09-24 22:23
Pračky:

Zde jsou ekologické nálepky v protikladu s funkcí pračky. Dnes se pračky liší v podstatě jen v kvalitě vyprání při nejnižší teplotě (30°C) a v kvalitě máchání (pomineme-li dobu praní). Existuje i železné pravidlo: pračky s nižší spotřebou vody než 10 litrů/kg prádla nebrat!
0 # tkrystlik@yahoo.de 2015-09-24 22:40
Ad Gogo 11:03:

Motor v testovacím režimu nemohl méně žrát, protože by si toho všimli u hodnot CO2, které prezentují spotřebu paliva. Ale výkon a kroutící moment se měří mimo testy exhalací. Takže softwarový problém zněl: Dostat se do limitů exhalací a udané spotřeby v testu bez ohledu na výkon a průběh kroutícího momentu.

I požadavky na samotné exhalační testy zavánějí podvodem. 24 h před testem se vyhřeje zkušební hala na 38°C. Předtím se odmontují veškeré brzdy, namontují pneus s nejmenším valivým odporem, kteé by auto nepodržely v trochu prudší zatáčce, vypnou všechny elektrospotřebiče v autě. Test se děje podle nařízeného cyklu (zrychlení, ustálená rychlost atd.) na brzdných válcích.

A stejně fabriky lžou alespoň o spotřebách. Podle testů některé opely žerou až o 39 % více než udává výrobce. Nejblíže pravdě jsou údaje spotřeby u francouzských aut - Citroën C4 se vtěsnal do +1% odchylky od firemních údajů.
0 # gogo 2015-09-25 08:21
Četl jsem komentář v tom smyslu, že v daném testu šlo o NOx a ŘJ když tento režim identifikovala, přepla do mapy minimalizující NOx. Motor má potom i větší spotřebu, než když se použije mapa pro běžný provoz.
Přišlo mi to docela logické, podobná věc je známá i u zážehových motorů, např. Honda dělala úsporné motory 1.5, vyladěné na spalování chudé směsi. Dnes tohle nejde právě pro snížené limity NOx. Důvodem je vyšší teplota spalování (a tedy vyšší účinnost), která aktivuje dusík.
Podrobnosti o Kalifornských testovacích cyklech ale neznám.

Se zbytkem v zásadě souhlas ... je neuvěřitelné, jaké nesmysly se provádějí v souvislosti s eurocyklem a je známo, že takhle změřená spotřeba absolutně neodpovídá reálné hodnotě v provozu. Při diskusích s autofanoušky zaznívá jednoznačně, že posledních 10 emisní normy vedly ke změnám v konstrukci a vyladění motoru, které vedou ke ztrátě agility, větší komplikovanosti a poruchovosti a není to absolutně vyváženo ani menší spotřebou, ani menší zátěží pro zdraví nebo ekologii.
Čekám, že nebude dlouho trvat a budou do výfuku montovat pohlcovače CO2. Ne že by byl ten plyn škodlivý, ale bere se jako vstupní hodnota pro výpočet spotřeby. Jestliže spadnou eurobolševické limity níže, než je fyzikálně dosažitelná hodnota, nepůjde to jinak. Nařízení EK jsou závazná stojí nad přírodními zákony.
0 # tkrystlik@yahoo.de 2015-09-26 14:15
Při softwareové minimalizaci NOx při testovacím cyklu se spotřeba paliva nesmí zvyšovat, protože se současně sleduje i exhalace CO2, která je přímo úměrná spotřebě pohonných hmot!
0 # tkrystlik@yahoo.de 2015-09-26 14:27
Němečtí inženýři, obzvláště z koncernu VW, jsou zvláštní kmáni až pitomci. Těch konstrukčních chyb, co udělají! Měl jsem pětiválcový Audi 100 Avant (motor podél = plýtvání místa) s řízeným katalyzátorem. Ti "skvělí" němečtí inženýři zapomněli, že 5. válec pod předním sklem nebude už tak obtékán vzduchem a tak chlazen jako předchozí v řadě, rozžhavený katalyzátor svou teplotou právě zde způsoboval netěsnost hlavy, jejíž několikerá výměna nebyla levná záležitost. Proto nikdy d- nebo cz-auto!

Nejdříve se smáli PSA s jejich fitry sazí, kasali se, že v Německu se vejdou do exhalačních limitů konstrukcí motorů, aby v tichosti ony filtry zavedli. Nejen to: VW v tichosti zrušil i motory typu Pumpe - Düse, kdy každý válec měl svou vstřikovací pumpu paliva, protože se s takovými (ostatně velmi "drsnými") motory nedostali do exhalačních limitů a přešli na cosi, co léta zanedbávali: na common rail.
0 # Emil 2015-09-26 21:36
Koncept podélně uloženého motoru je jednodušší, tedy asi i levnější. V motorovém prostoru je dost místa, což se projeví v ceně za servis a opravu. Výměnu žárovky v reflektoru si majitel provede sám, popř. v servisu za to zaplatí pakatel. Se špatně chlazeným 5. válcem u Audi 100 Avant (vodní chlazení) to snad ani nemyslíte vážně.
0 # tkrystlik@yahoo.de 2015-09-27 23:54
Ad 21:36:

Jen předávám vysvětlení automechaniků. Ostatně, máte jiné vysvětlení, proč se musela třikrát vyměňovat netěsná hlava u posledního válce pod předním sklem?

Jsem jen zvědav, kam až se aféra s exhalací d-vozů dostane. Trojnásobné až čtyřnásobné překročení limitů NOx v testu bez softwareových opatření je reálné. Ale čtyřicetinásobné? To pak by do maléru byly namočeny všechny automobilky montující dieselové agregáty do osobních aut nemající dodatečný kat na bázi čpavku.
0 # Anonymní 2015-09-28 00:34
Hlava asi nebyla dostatecne dotazena. U posledniho 5. valce je totiz malo mista.
0 # Jakub Malinovský 2015-09-29 13:55
Ekologické nálepky nejsou blbost, blbost je jejich povinné zavádění.
0 # gogo 2015-09-29 14:21
To jako že byste si jen tak pro radost tiskl eko-nálepky a prodával je následně na Aukru kus za 1000Kč?
Obávám se, že bez tlaku státní moci by byla poptávka nulová.
0 # Anonymní 2015-10-07 16:09
>Jen předávám vysvětlení automechaniků. Ostatně, máte jiné vysvětlení, proč se musela třikrát vyměňovat netěsná hlava u posledního válce pod předním sklem?

Na prohlášení automechaniků bych byl opatrný. Jednou mi na Octavii pískalo dmychadlo a tak se rozhodli ho vyměnit. Povedlo se až na 4 pokus a já myslel, že tu škodovku už nikdy vice. Ale jak jsem posléze zjistil, bylo to jinak:

- ano poprvé to bylo vadné dmychadlo po 120 tis., snad i nějaká vadná série
- to pískání v dalších případech bylo tím, že milý pan mechanik neuměl utěsnit potrubí a profukoval nějaký spoj. Prosím autorizovaný servis...

Takže, s mechaniky opatrně.

BTW, auto buď CZ nebo DE, pod nátlakem možná nějakého japončíka:)

cnemo
0 # Leo Tydlitát 2015-09-24 11:53
TDI prý znamená „Ten dým ignoruj“: www.youtube.com/watch?v=qRPk0ZFSDW4

Jsou nicméně zajímavé ty zdánlivě protichůdné mediální ohlasy. V dnešní Mf Dnes palcový titulek: „Aféra VW roste: oprava změní motor“. V online versi deníku zase stojí: „Pozvánku do servisu od ministra klidně zahoďte. Povinné to pro TDI není“.
Klasická demokratická dialektika.

V hlavní roli výrobek Schadewagen a okolo něj se dva maňásci hádají: „Jeď do servisu!“ a „Se* na se*vis!“. Člověk jenom očekává Thorovo kladivo, které by se sneslo z nebe a celému hloupému cirkusu učinilo ráznou přítrž.
0 # Tomáš Pecina 2015-09-25 12:45
Mnozí lidé slyší na nálepky a chtějí, aby všechno, co kupují, bylo EKO, BIO, vypěstované na ekofarmě s využitím obnovitelných zdrojů energií a hlavně bez GM přísad, a výrobci reagují na poptávku, bez ohledu na realitu i na fysikální zákony.

Nicméně v USA se na věcnou přesnost reklamy dá a nechci vidět tu class action, resp. výši toho settlementu, který bude muset VW zaplatit. Litoval bych je, tedy do jisté míry, kdyby do toho marketingového šílenství byli vtaženi proti své vůli, ale odhaduji, že na reklamách ho sami využívali a prodávali úžasně ekologické diesely s menší mírou emisí než zážehový motor (a možná i než elektromotor), takže jim to teď patří.
0 # Anonymní 2015-09-24 17:16
Bez ohledu na podstatu problému mě na celé věci zaujal spíš časový souběh skutečnosti, že Německo ohlásilo, že bude spolupracovat s Ruskem, a za tři dny se spustila aféra, jejíž podstata vyplývá ze skutečnosti publikované v r. 2013.... asi vítr, Máchale :-)))
0 # Anonymní 2015-09-25 10:33
Na druhou stranu se má podepisovat TTIP a tohle jistě náladu nenavodí.


cnemo
0 # gogo 2015-09-25 12:44
0 # Emil 2015-09-26 22:14
Řekl bych, že DFens má pravdu.
0 # gogo 2015-09-29 07:59
a ještě jedno docela pěkné shrnutí problematiky
autoforum.cz/.../...
0 # Tomáš Pecina 2015-09-29 08:55
Pouhé P.R. Volkswagenu, a celkem trapné. Kdyby pro nic jiného, "jedno" nám to být nemůže kvůli Škodovce, která podle nejnovějšího přiznání vyrobila 1 200 000 aut s tímto motorem.
0 # gogo 2015-09-29 09:44
Jedno to může být tomu, kdo to auto už vlastní a provozuje. Někdo se možná dokonce sveze na runu a dostane kompenzaci za újmu způsobenou ztrátou představy, že jejich nafťák je ekologický vůz. Včetně těch, co si vymontovali DPF :-) Kdybych byl v pozici potenciálního zákazníka VW, asi bych si koupil stávající "zlý" motor hned, než riskovat nějaký narychlo upravený paskvil. Třeba se zvýší prodeje - nebylo by to zase tak nelogické. Možná i VW bude chtít prodeje podpořit slevami. A možná, že to bude chtít naopak EU nějak zregulovat a prodeje blokovat.

Že to ovlivní automobilku, je jasné a taky je jasné, že to bude mít vliv na politiku jak v Německu, tak u nás, v kolonii.
Jsem zvědavý, jestli bude mít afairka nějaký pozitivní dopad. Jak na obecné povědomí o dění v automotive, tak třeba na racionalizaci testovacích předpisů.
Tipuji spíš opak - kdo se orientoval, toho nic nešokovalo a jen se mu potvrdilo tušení, kdo si žil šťastný život se svým zeleným ropákem, ten buď nebude chtít radši nic vědět a postačí mu mediální pseudomoralistické rozhořčení a připojí se do FB skupiny nebo #odsuzujiVW . A bude podporovat další regulace přesně tím směrem, který k problému vedl a bude se těšit na EURO10, které se již konečně rázně vypořádá i se samotnými zákony termodynamiky.
0 # gogo 2015-10-01 15:24
a ještě jeden, byť rok starý, střípek do mozaiky
theicct.org/.../...
0 # Anonymní 2015-09-28 19:52
Todle je jedna velka hov...na . To ze EU a US resi spotrebu a emise , ale neresi vyrobni naklady , potazmo zivotnost , jasne doklada , ze nejde o ekologiii , ale jen o prachy a lobing . Bohuzel lide spatne zakony muzou vetsinou bez problemu obchazet a ignorovat , automobilky to maji tezsi . Je celkem smutne , ze se pan pecina postavil na stranu spatnych zakonu .

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)