Jeden z nejzajímavějších judikátů loňského roku pochází z Virginie. Soudce James P. Jones v něm odmítl přiznat poškozeným, držitelům autorských práv za hudební díla, Recording Industry Association of America (RIAA) a Lionsgate Entertainment, Inc., náhradu škody za neoprávněné šíření nahrávek po Internetu s odůvodněním, že poškození neprokázali její výši.
Zatímco doposud převažovala tendence považovat za výši škody v takových případech maloobchodní cenu pirátsky rozšířených děl, soudce Jones poukázal na skutečnost, že s rostoucí cenou vždy nutně klesá poptávka, takže neexistuje rozumná opora pro předpoklad, že by poškození svá díla dokázali pirátům za plnou cenu skutečně prodat. A ačkoli není sporu o tom, že škoda skutečně vznikla, nemožnost stanovit její výši vedla soudce k zamítnutí nároku.
Důležité upozornění!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Náhrada škody za pirátské šíření díla
- Autor: Tomáš Pecina
- Kategorie: Úvahy a komentáře
- Počet zobrazení: 2400
Komentáře
Maloobchodní cena (tedy kupní cena)? Ta přece obsahuje i položky jako je např. tisk bookletu, distribuce, cena hmotného nosiče, atd.
Situaci v USA neznám, ale v Evropě by hlavním kvantifikačním faktorem měla přeci být odhadní (přibližná) cena licence k použití díla (čl. 13 směrnice 2004/48/EC, v AZ je to +/- v § 40/4), tedy cena od uvedených faktorů očištěná.
A ačkoli není sporu o tom, že škoda skutečně vznikla, nemožnost stanovit její výši vedla soudce k zamítnutí nároku.
Úplné zamítnutí nároku, za situace, kdy škoda nepochybně vznikla, jen není zcela jisté v jaké výši, je IMHO zřejmý exces (v ČR se k téhle otázce nedávno vyjadřoval NS - 32 Odo 871/2006).
Ondřej Neumann
Dnes už lze koupit hudbu jako pouhá data, bez bookletu a nosiče.
RSS kanál komentářů k tomuto článku