DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Aktuálně: Výnos sbírky pro Vlastimila Pechance dosáhl ke dni 6. 10. 2016 částky 59 416 Kč.
Výtěžek prvního benefičního koncertu, který se uskutečnil dne 12. 3. 2016, činil 13 500 Kč.

čtvrtek 4. října 2012

Pošťáci volí Jana Fischera

Tady Policie České republiky, jménem zákona otevřete!Dobrý den, už víte, koho budete volit v presidentských volbách? Nevíte? V tom případě bychom si dovolili věnovat vám tento vkusný letáček našeho kandidáta. Takový dialog v žádné české domácnosti snad letos ještě nezazní, arci situace se k tomu jeví nazrávat. Například Česká pošta, ačkoli je státním podnikem a jako taková měla by zůstávat apolitická, poskytuje na svých pobočkách reklamní prostor Janu Fischerovi (fotografie pořízená Janem Šináglem na poště v Žebráku).

Podobnou situaci jsme zažili už před volbami v r. 2010, kdy pošta na svých pobočkách propagovala ODS a Petra Nečase. Tehdy nám její představitelé velmi přesvědčivě tvrdili, že k chybě došlo na straně reklamní agentury, se kterouž bude následně náležitě zatočeno. A vida, uplynuly přesně dva roky a stejný problém je zpět.

Podle některých názorů není neutralita státních podniků v platném právu zakotvena a na takové reklamě, jaká právě běží na pobočkách pošty, není nic špatného. Tento názor nesdílím, i když připouštím, že ani zákon o státním podniku, ani zákon o majetku České republiky výslovný zákaz podobných politických aktivit neobsahuje. Neutralitu (apolitičnost) státních orgánů a institucí lze však podle mne dovodit výkladem norem ústavního práva.

Podle čl. 20 odst. 4 Listiny základních práv a svobod jsou politické strany a hnutí odděleny od státu. Jestliže by státní podnik, jehož (jediným ze zákona přípustným) raison d'être je uspokojování významných celospolečenských, strategických nebo veřejně prospěšných zájmů (§ 3 odst. 2 zákona o státním podniku), při svém veřejném působení podporoval určitou politickou sílu – ať už stranu, hnutí nebo nezávislého kandidáta na presidenta nebo senátora – na úkor síly jiné, vznikala by mezi státem a takto podporovaným partikulárním subjektem nepřípustná vazba, odporující shora citovanému čl. 20 odst. 4 Listiny. Snadno bychom se mohli dočkat situace, že by na nás Fischer či jiný bezskrupulosní kandidát vyhlédl s plakátu nejen na pobočkách státní pošty, ale propagaci politické strany by se na vedlejšák věnovali třeba soukromí exekutoři, celníci, hasiči nebo policisté: reklama některé strany přímo na policejních vozidlech by byla pro voliče jasným signálem, který kandidát je ten správný, státem podporovaný.

Poslali jsme poště žádost o informace a budeme se těšit, s jakou výmluvou přijdou její manageři tentokrát. A mimochodem, když před dvěma lety Jan Šinágl Nečasův plakát na poště svépomocí demontoval, nemohl být poté ani uznán vinným z přestupku, jelikož se zjistilo, že ani reklamní agentura, ani pošta nejsou schopny prokázat výši způsobené škody; vzniklo podezření, že služba byla straně poskytnuta gratis. I to ukazuje, jak nebezpečné je dovolovat státním podnikům účastnit se tímto způsobem předvolebního boje.

Aktualisováno.
Jak mne upozornil DS, 50% podíl ve společnosti Media Master, s. r. o., která prodává reklamní plochy na poštách, koupil Jaromír Soukup; ano, právě ten, který sponsoruje slušného a poctivého člověka Jana Fischera.

Jestlipak se najde televisní nebo rozhlasový odvážlivec, který si troufne Fischera se zeptat, kolik za své plakáty na poštách zaplatil? Těžko: mohlo by se ukázat, že slušný a poctivý člověk Fischer by takovému jedinci zařídil neslušně a nepoctivě rychlý vyhazov.

4 komentáře:

  1. Tyhle plochy na postach jsou uzivany jako reklamni prostor ke komercnimu uziti, jeste donedavna ty plochy provozovala soukroma spolecnost (ktera je mela v najmu od posty).
    Nevim ted, zda-li je posta pronajala jine raklmani agenture, nebo zda-li je nyni provozuje ve sve rezii. Ale jsou k najmu za penize, stejne jako bilboard u dalnice. Zajimave by bylo, pokud si ty plochy posta provozuje sama, zjistit za jake penize je Fischerovi pronajala, a zda-li jde o cenu obvyklou. Pokud ne a dostal to levneji, nez by stejne plcohy dostal pronajat treba Sudetonemecke krajanske sdruzeni, tak potom jest nutno postu popotahovat.
    Pokud ty plochy provozuje soukroma medilani/reklamni firma a ta je Fischerovi pronajala, pak je to vicemene ciste, pronajmout si je mohl kdokoliv..
    DS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se právě nedomnívám, a soudě z toho přípisu J. Šináglovi, nemyslí si to ani sama pošta. Ale rozhodně by to chtělo jasnou legislativu.

      Vymazat
  2. Seznamte se! Špidla a Fischer, političtí zločinci
    http://neviditelnypes.lidovky.cz/pravo-seznamte-se-spidla-a-fischer-politicti-zlocinci-pfo-/p_politika.asp?c=A120921_180231_p_politika_wag

    OdpovědětVymazat
  3. Taková reklama není ve státních podnicích vyjímkou. Např. na a ve vlacích ČD jde o běžnou praxi. pan x

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>