DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Aktuálně: Výnos sbírky pro Vlastimila Pechance dosáhl ke dni 6. 10. 2016 částky 59 416 Kč.
Výtěžek prvního benefičního koncertu, který se uskutečnil dne 12. 3. 2016, činil 13 500 Kč.

středa 3. května 2017

Bondy

Přiznejme si na rovinu: i dnes se najdou lidé, kteří pokládají undergroundového básníka a opilce Egona Bondyho (1930–2007) za umělce. Ačkoli mezi tyto vadou kognitivních funkcí zjevně postižené jedince nepatříme, kvitujeme jako velmi pozoruhodné jednání vedení brněnské konservatoře, která zakázala své studentce Pavle Limmlové doživotně přednášet jednu z jeho básní a za to, že ta byla na půdě oné nastudována, uložila vyučující Věře Zástěrové důtku. Báseň je prý vulgární a umělecky vzdělaných úst konservatoristky tudíž nehodná.

Potlačme nutkavé představy, jak to vypadalo, když studující s pedagožkou pilovaly správnou výslovnost slova hovno (na kteréžto ústřední thema, je-li nám známo, Bondy sepsal jeden celý svůj text), spokojivše se s poznámkou, že shora zmíněný institut, nesoucí toho času jméno Leoše Janáčka, by možná zasloužil přejmenovat; možností je řada, přičemž nejvíce se nabízejí klasikové české a československé censury, Zdeněk Nejedlý, Ladislav Štoll, Jiřina Švorcová nebo někdejší náměstkyně ředitele státní televise a strážkyně dobrých mravů Milena Balážová, která prý, praví legenda, vlastnoručně měřila účinkujícím délku sukní.

29 komentářů:

  1. No mozna proto, ze kdyz se jedna o uměleckou školu a Zbyněk Fišer ( Bondy) žasne umění nevytvořil :)

    OdpovědětVymazat
  2. Leon Kreutzfeld3. května 2017 10:59

    Ja tedy patrim mezi ty lidi s kognitivni poruchou. Bondy podle me umelcem byl, prestoze jeho tvorba pravdepodobne nebyla cutting-edge, state-of-the-art umeni. Sve fanousky nejake ma a svet jeho literarni vytvoru ma svuj styl i osobitost. Vulgarism v umeni ma svou roli, ale Bondy napsal i nejake veci bez vulgarismu. Pro dnesni studenty muze debata o takovem umeni prinosnejsi nez debata o nejakych stredovekych umelcich, jejichz tvorba uz muze mit maximalne jen historickou dokumentacni hodnotu, prestoze ve svem obdobi byli pravdepodobne vetsi umelci nez Bondy. Zakaz a trest je uzkoprsost.

    Wiki: The arts represent an outlet of expression that is usually influenced by culture in society and which in turn helps to change culture. As such, the arts are a physical manifestation of people's internal creative impulse.

    Proto Vas text vp. Pecina budu povazovat za ryze subjektivni poznamku. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vp. Kreutzfeld, nevím o obzorech, které by mi Bondy svým dílem otevřel, a přesah v něm rovněž nejsem s to rozpoznat. Jsou to dílem infantilní říkanky, dílem sprosťárny. To pravím, přirozeně respektuje zásadu, že de gustibus non est disputandum.

      Vymazat
    2. "Zájem o filozofii, především marxistickou, čínskou a indickou ho přiměl k návratu ke studiu. V roce 1957, ve věku 27 let, odmaturoval na Gymnáziu v Hellichově ulici, téhož roku se dostal na dálkové studium filozofie a psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, přestože nepodal včas přihlášku. „Šel jsem rovnou za děkanem. Ten tam samozřejmě nebyl, ale byl tam jeho tajemník Salač. Byl to alkoholik. Jak jsme na sebe dýchli, tak jsme poznali bratry v triku. Salač mne okamžitě, jakožto dělnického kádra, vzal ke zkušební komisi, že naposled mají ještě přezkoušet mne. A tím to ovšem bylo hotovo...“"

      Ano, byl to filoZof jak se patří.

      Vymazat
    3. jo pardon, to patřilo anonymovi: Anonymní3. května 2017 11:45

      Vymazat
    4. Leon Kreutzfeld3. května 2017 13:41

      Ze neotevrel obzory Vam, neznamena, ze je nemuze otevrit jinym vp. Pecina. Uz stari Rimane povazovali Jezise za blazna, obzeru a opilce.

      Bondyho infantilni a prisprostle basnicky poskytuji dobovy kontext k priopile depressivni melancholii tech komunistickych desetileti, ktera prozil. Libila se mi povidka Saman. Ta neni nejak sprosta, a presah imho ma. Neni to asi to nejlepsi co kdy clovek sepsal, ale ztrata casu to urcite nebyla.

      Meritka “kvality” umeni se ale casto odviji od dobovych hodnot a vkusu drzitelu moci. Kundera by se asi nikdy nestal svetovym spisovatelem, kdyby se Zapadu nehodilo ukazovat jak ti uprchlici z Vychodu trpi. Rodaka z Usti nad Labem Antona Mengse dnes skoro nikdo nezna, prestoze byl koncem 18. stoleti v nemeckem svete povazovan za mozna nejvetsiho malire vsech dob.

      Tim je nechci srovanavat s Bondym, nybrz rici ze to, co dnes clovek povazuje za umeni, nemusi byt z duvodu nejake objektivni kvality, kterou nekteri jedinci jsou a jini zase nejsou schopni rozeznat.

      Vymazat
    5. Však to vysoké "umění" není objektivní a typicky bývá důvodem k ostrým sporům mezi těmi, kteří považují za důležité se o tom bavit.
      Dokonce bych řekl, že jde spíš o projev skupinové hlouposti než čehokoliv jiného. Což ostatně kdysi dávno prokázal jistý recesista, který předložil pařížské akademii díla vytvořená oslím ocasem a páni akademici v domnění, že jde o renomovaného umělce, se nad nimi rozplývali.

      Každý má jiné vnímání a úchylky, tak to tak berme.

      Vymazat
    6. To není tak jednoduché, vp. Kreutzfeld. Kundera byl, resp. je, spisovatel nadaný tak výjimečným talentem, že by se prosadil bez ohledu na podporu západních medií, i když možná nikoli v tak širokém mezinárodním měřítku. Jeho Nesnesitelná lehkost jest arci jedna z nejsilnějších český psaných knih, které jsem kdy četl. Něco jiného je Havel, ten je dobově podmíněn tak, že i když jeho dílo je brilantní, zastaralo téměř okamžitě; dnes ho nikdo, nemusí-li, nečte.

      Nicméně, můj problém s Bondym je manifestací problému, který mám, a vždy jsem měl, s undergroundem jako takovým. Nad ním jsem vždycky docela kroutil hlavou: ne každý undergroundový spisovatel je Charles Bukowski a ne každá undergroundová zpěvačka je Janis Joplin, většinou mi umělecká díla z tohoto prostředí připomínají pábení starců o tom, jaký to byl "vodvaz", když se tenkrát v XX-tém ožrali/zfetovali; skutečně, Mejla Hlavsa nebo Magor Jirous nejsou umělci, jejichž podobenku bych měl nad lůžkem!

      U Bondyho k tomu přistupuje, že jeho underground je neupřímný, protože postrádá prvek touhy po svobodě, je to jen takové naříkání toho, kdo se, nemoha se oprostit zcela od zásad, které mu vštípila netotalitní výchova a vzdělání, nedokáže smířit s totalitou, a chtěl by ji mít trochu jinou. Jeho život, jak poznamenali jiní, byl nadto důkazem ne právě charakterní osobnosti; což by samo opět vadit nemuselo, pokud by se to, právě tak jako např. u řečeného Kundery, nějakým způsobem projevilo v očistné podobě v jeho díle. Leč, toho jsem nikdy nepozoroval.

      Vymazat
    7. Leon Kreutzfeld3. května 2017 19:17

      Bodejt by sa Vam Mejla vesel nad postel vp. Pecina, kdyz Vam tam visi ti dva Prusaci! Ne vsechno z tzv. undergroundu je dobre, jen proto, ze je to underground, i kdyz treba Pulnoc nebo Plastici pro mne take nebyly ztrata casu kdyz uz o tomto.

      Ale s tim Kunderou, tam jste se presne dotkl podstaty toho zdejsiho sporu. Ja mam Kunderu radeji nez Bondyho a Lehkost pro me taky byla dulezitym romanem, ale po pravde receno jsem obcas pri cteni jeho knih zapochyboval jestli si zaslouzi byt ten talentovany “svetovy” author. Nekdy jsem si rikal, jestli ty jeho knizky nejsou spis trochu precenovany kitsch, dobre prodane malby oslim ocasem, jak pise vyse vp. gogo. Ze tomu tak neni a ze je to slechtic pera me presvedcily jeho 4 knihy eseju (Umeni romanu, The Curtain, Encounter atd.)

      Zalezi take na tom jaky ma kdo referencni ramec a vkus, nebo i kde a v jake situaci dane umeni konsumuje. Salman Rushdie byl pro me nesmyslny a nepristupny nez jsem si precetl Deti pulnoci primo na ceste Indii, ovsem ani ted jeho knihy ve shonu vsedniho industrialniho dne cist nemohu.

      V Bondym se take da neco najit, kdyz s nim clovek sdili nejakou podmnozinu referenciho ramce.

      Vymazat
    8. Na Kunderovi, nehledě na jeho vzdělání a všestrannost, je silná authentičnost, kterou vtělil právě do svého nejslavnějšího románu. To není žádná umělá konstrukce, která by se dala nazvat kitschem, vp. Kreutzfeld, ale realita, přesně taková, jakou jsme zažili: ubíjející bezčasí normalisace, kde je společnost atomisována a lze si jen užít, ne žít. Přesně jako u Hrabala, kde jde arci o exotičtější prostředí (byť jen mírně, jeho hrdinové byli naši současníci, ale nikoli vrstevníci nebo souputníci).

      Bondyho jsem klidně mohl potkat, a snad i potkal; ve stejné době, kdy chodil na Petřiny do oné putyky, již jsme nazývali, bůhví již proč, Prasečák, jsem ji navštěvoval rovněž, ale i kdybychom se byli setkali, naprosto bychom si nerozuměli. Já jsem chtěl normálně žít, on chtěl komunismus, mám-li tuto diskrepanci vyjádřit snad brutální, ale výstižnou zkratkou. Toto nedorozumění trvá.

      Vymazat
    9. Asi je to právě psychologické ustrojení, které má za konstitutivní hodnotu touhu po spořádané normalitě, co lidem uzavírá cestu k tomu druhu citlivosti a schopnosti prohlédat jevy a motivy ve svém okolí v celé jejich prolhanosti a přízemnosti.
      Tak jak to Bondy učí už několikáté pokolení.

      Vymazat
    10. O svůj zvláštní dar se arci Bondy dělil s mnohými, jak předesláno.

      Vymazat
  3. Myslím, že odsudek konzervatoře nemusí být tak přísný. Pokud měla být báseň přednášena nezletilému publiku, je vyřazení básně s ohledem na mravní výchovu mládeže ospravedlnitelné.

    OdpovědětVymazat
  4. S odsudkem cenzury souhlasím. Prohlásit však, že Bondy - jeden z největších českých filozofů a spisovatelů - je jen pro jedince s poruchou poznávacích funkcí může jen nebetyčný ignorant a nedouk. A nebo je to jen póza ? Pokud p.Pecino nejste s to rozpoznat "přesah" a "obzory" je to jen a pouze váš problém. A že ctíte de gustibus non est disputandum ? Jak s tím tedy koresponduje prohlášení o jedincích s poruchou kognitivních funkcí ? Pokrytče !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mí inteligentní čtenáři rozeznají, kdy jde toliko o zdvořilostní floskuli.

      Vymazat
    2. Trošku mě to na Vás mrzí, pane Pecino. Stejně, jako ten Čapek.

      Vymazat
    3. To je mi líto, ale můj názor na Bondyho je dán. A protože není mým způsobem vyjadřování napsat, že názor jiný než ten můj může zastávat toliko tvor s mentálními vlohami nitěnky příčně pruhované, musíte se smířit i s liberálním duchem tohoto blogu.

      Vymazat
  5. „Mám nad českým jazykem takovou moc, že když to nařídím, tak se od zítřka bude psát piča s tvrdým y.“ (František Trávníček)

    Prof. PhDr. František Trávníček (17. srpna 1888, Spešov – 6. června 1961, Brno, Československo) byl český bohemista a profesor českého jazyka na Masarykově univerzitě v Brně, akademik ČSAV. Zabýval se historickým vývojem češtiny i současným jazykem.

    OdpovědětVymazat
  6. ad anonymní 3. května 2017 12:00

    Dle mého jste z Wikipedie ještě pozapomněl něco přidat; viz následující text (citace):

    "Bondy se ve svých textech nikdy neztotožnil s podobou poúnorového režimu a stal se jeho vytrvalým kritikem. Současně však v letech 1952–1955, 1961–1968 (krycí jméno „Klíma“), 1973–1977 (krycí jméno „Mao“) a 1985–1989 (krycí jméno „Oskar“) spolupracoval se Státní bezpečností. Psal udání na svou bývalou družku Janu Krejcarovou (roz. Jesenskou), jejího muže, sociologa Miloše Černého (na základě Bondyho udání vyloučen ze studia), filosofy Jana Patočku, Ivana Dubského, Jiřího Němce nebo mladé začínající spisovatele. Až do roku 1969 vydával prorežimní marxistické publikace a po tři desetiletí poskytoval režimu důležité kontrarozvědné, a dokonce rozvědné informace."

    OdpovědětVymazat
  7. To, že byl hajzl, nemá přece nic společného s jeho tvorbou. Škréta nebo Brandl také nežili zrovna příkladným životem. Ne že bych je chtěl srovnávat, ani se nechci vyjadřovat k tomu, jestli Bondy byl nebo nebyl umělec, jen prostě nechápu, proč sem tyhle s tématem nesouvisející informace serete.

    OdpovědětVymazat
  8. Můžete mi prosím vysvětlit, jak dle Vašeho názoru s tématem nesouvisející informace - eufemisticky řečeno - o díle Zbyňka Fišera alias Egona Bondyho, tématicky rovněž nesouvisejí s výše uvedeným článkem nota bene nazvaným "Bondy", a pojednávajícím mimo jiné, alespoň z části také o jeho životě?

    Nevím jak Vy, ale já jsem docela rád, že autor tohoto blogu u mne podnítil zájem o tuto v mnohém rozporuplnou postavu našeho takříkajíc "undergroundu", a proto - nutno dodat zcela logicky - jsem některé informace ostatních přispěvatelů ještě doplnil s příslušným odkazem pro další eventuální zájemce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale já s tím Fišerem nemám nic společného, to se musíte obrátit na někoho jiného.
      Nicméně se domnívám, že autor toho postu tím chtěl říct něco ve vztahu k páně Pecinově stížnostem na "hovno".

      Vymazat
  9. Já tak nějak nechápu: škola má nějaké pravomoci něco někomu doživotně zakazovat? A jaké sankce chce za porušení jako uplatňovat? Studentku vyloučit, pedagožku vyhodit? To by nejspíš narazila. Chápu, že dílo pochybného undergroundového básníka a nepochybného opilce a sprosťáka se nemusí každému líbit, ale jakákoliv školní komise nemůže sama sebe prohlásit za kompetentní v oblasti posuzování alternativního umění.

    O panu Bondym toho mnoho nevím. Ale dokud o něm budou spory, nelze jej zcela zamítnout. Nechť tedy hovoří výsledky: dotyčná v recitační soutěži buďto uspěje nebo neuspěje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak by univerzita narazila? To mě eminentně zajímá. Protože míra nezávislosti českých univerzit je tak vysoká, že nepodléhají nejen většině dohledů a zákonů, ale snad ani fyzikálním zákonům.

      A stále univerzity vykřikují a vytvářejí vlčí mlhu, že jejich nezávislost je stále malá, a stále ji někdo ohrožuje.

      Na českou univerzitu si snad může někdo došlápnout pouze teoreticky, v praxi to nepřipadá vůbec v úvahu. Dokonce bych byl připraven věřit, že kdyby se třeba na Karlově univerzitě rituálně vraždilo, tak i to univerzitě a dotyčných profesorům projde bez jakýchkoli trestů a důsledků.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    2. Asi by vám oběma prospělo, kdybyste si přečetli aspoň to, co je psáno a odkazováno, než začnete nesmyslně reagovat.

      Vymazat
    3. Anonymní: Já jsem s prominutím reagoval na Polar_Bear. Určitě by vám prospělo, kdybyste to respektoval, když už nemáte nic k věci. Děkuji.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
  10. Dnes je to všude sám umělec.
    http://brno.idnes.cz/umelec-odkrojil-kus-bunkru-vratenin-kritika-ondrej-belica-pni-/brno-zpravy.aspx?c=A170504_2323167_brno-zpravy_krut

    Soudruh umělec se vyjádřil:
    "Deaktivace objektu, který byl určený k zabíjení."
    a nějak asi nechápe základní účel krytu - ochrana života obránce.

    Zajímalo by mě ale technicky, jak to uřízl. Jistě ne on sám vlastníma rukama. Tak technika by mě zajímala, která dovede uříznout kus armovaného betonu v takové délce.

    Někdo by mu měl odříznout kus auta - objektu určeného k havarování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gogo: Pozor, jste na tenkém ledě. Někdo by mohl umlčet kus umělce - objektu určeného k propagandě, manipulaci a lhaní.

      Miloslav Ponkrác

      Vymazat
    2. Gogo: student udajne pouzil tzv. diamantove lano.

      Vymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>