Důležité upozornění!

Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.

Kdyby mi to někdo řekl tehdy, pokládal bych to za špatný vtip, ba perversi: tedy že si estebáci jednou budou slušně vydělávat tím, že budou před soudem vystupovat jako svědci, případně že budou před kamerou jako pamětníci říkat to, co je právě vhodné, přínosné – a zainteresovanými dobře placené. A hlavně, že jim to bude věřeno, protože pro soud bude mít výpověď důstojníka Státní bezpečnosti vyšší hodnotu než listinné důkazy z StB vedených svazků, a procítěné podané svědectví někdejších operativců kontrarozvědky vezmou za bernou minci i relativně seriosní publicisté jako Libuše Rudinská.

Stalo se: první prokázala serie civilních rozsudků, z nichž nejznámější jsou nespolupráce Jiřiny Bohdalové, Jana Kanyzy a zejména Andreje Babiše, druhé prožíváme právě teď v kause disidenta Pavla Wonky.

Viděl a četl jsem tisíce stran estebáckých dokumentů a nesetkal jsem se s jediným případem, že by si StB své úřední záznamy vymyslela. Risiko bylo velké, možnost odhalení značná, a nikdo si nepřál pro pár korun za neoprávněně vyúčtované pohoštění smyšlenému agentu jít za trest na ulici, k pendreku a vysílačce. Materiály StB jsou tak relativně spolehlivým zdrojem informací o dané době a o jednání konkrétních lidí. Proto například věřím, že Jaromír Štětina udal své spolupracovníky a dobrovolně se zavázal poskytovat komunistické bezpečnosti informace o nepřátelích režimu v zahraničí (k čemuž, jak víme, arci nikdy nedošlo, pokud Štětina někoho informoval, nešlo o československé, ale o sovětské bezpečnostní orgány – jejichž archivy jsou zatím bezpečně pod zámkem).

Právě opačně je tomu u výpovědí estebáků. Ti dnes mají své jisté, a drobná úplata od vděčného exagenta může být pěkným přilepšením k pensi. A naopak, ukáže-li se to vhodným a účelným, proč nenanést trochu špíny na obraz disidenta.

Nemám dostatek informací k tomu, abych si vytvořil názor na činnost Pavla Wonky a na jeho údajnou spolupráci s různými bezpečnostními složkami; příslušné spisy byly, jak se zdá, z velké části skartovány. Jeví se mi ovšem docela troufalým, pouští-li se Libuše Rudinská do svých divokých konstrukcí jen na základě očitých svědectví osob, které nic neriskují a mohou jí napovídat prakticky cokoliv: kdyby došlo k nejhoršímu, mohou kdykoli říct, že to bylo dávno a asi se spletly.

Na druhou stranu, velmi nerad bych se dožil dne, kdy by stanul před soudem o postmortální ochranu fiktivní Pavel Wonka a na druhé straně estebáci, kteří na něm kdysi pracovali. Myslím, že jeden proces s bachařem Vondruškou by měl stačit, aby i ti méně důvtipní antikomunisté pochopili, jak takové spory musejí před postkomunistckou justicí, která z minulého režimu zdědila nejen prakticky všechny soudce, ale i kompletní kolektivní mindset, dopadnout.

Komentáře   

0 # Anonymní 2014-10-27 18:30
Ja nevim, ta pani Rudinska spadla z mesice? Je to normalni?

Uz vidim, jak v nejakem dokumetu nataceny nemeckou televizi popisuji tri SS-mani treba to, ze S.Wiesenthal byl agent taboroveho gestapa a proto prezil.... A vsechno by se to pekne pretrasalo v novinach, jakoby se nechumelilo, co?
Ach jo, kam jsme se to dostali, kdyz je to opravdu tak, ze: estebáci jednou budou slušně vydělávat tím, že budou před soudem vystupovat jako svědci,.."
0 # Anonymní 2014-10-29 12:39
Wiesenthal bol s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou agentom gestapa. V archívoch ŠTB vraj existovali fotografie z tábora v slovenskom meste Sereď, kde Wiesenthal pózoval v nacistickej uniforme. Keď sa v r. 1993 dostalo Wiesenthalove centrum do sporu s Mečiarovou vládou, ten im vraj pohrozil že fotky zverejní... Faktom je, že Wiesenthalove centrum prestalo Mečiara kritizovať zo dňa na deň...
0 # Dalibor Fencl 2014-11-13 22:58
Ano, zde dokanalá ukázka ztvrzení typu: Jedna Pani Povídala
0 # Anonymní 2014-10-27 20:00
Jediný případ, kdy se řídící důstojníci dostavili k soudu, aby utopili vlastního spolupracovníka, byl případ Vladimíra Škutiny, který se soudně bránil nařčení ze spolupráce s StB. Soud takto Škutinu usvědčil z vědomé spolupráce, protože ji dosvědčili jeho řídící důstojníci. Škutinův charakter byl i pro ně jaksi přes míru.
0 # Anonymní 2014-10-27 23:04
0 # Anonymní 2014-10-28 00:28
Velmi zajímavý rozhovor. Pokud je pravda jen polovina toho, co ta dáma říká, máme o jednoho disidenta méně.

cnemo
0 # Anonymní 2014-10-28 00:45
A doprčic, tohle je ještě zajímavější video.aktualne.cz/.../...

Ten zoufalec se to snaží zamést pod koberec. Okecat "podepsal a nespolupracoval vědomě" je fakt náročné. Všimněte si "historikovy" neverbální komunikace: Lžu, křičí do světa:)

cnemo
0 # Anonymní 2014-10-30 23:35
A proc by mela byt pravda i jen desetina? Protoze to nekdo rika a toci? Ale bezte...
0 # George Boehm 2014-10-28 04:13
Myslim ze tento pan to rekl spravne:
video.aktualne.cz/.../...

Pavel Wonka nebyl registrován jako spolupracovník StB, a proto nemůžeme mluvit ani o tom, jestli vědomě spolupracoval. Režisérka Rudinská nemá žádný důkaz, že Wonka udával, říká historik Petr Blažek.
0 # Anonymní 2014-10-28 08:39
No, nevím, ale pokud by se někdo při rozhovoru choval tak jako pan historik, nevěřil bych mu ani slovo, ale to samozřejmě není důkaz. Ten člověk měl strach a snažil se věc dostat do předem stanovených mantinelů, zoufale.

Každopádně mám za prokázané minimálně tato fakta:
- Wonka bych docela odporný charakter, shoda mnoha svědků se takto nakamuflovat dá těžko
- v případu existuje zastrašování svědků, prezentované minimálně jeho bratrem

Prostě tu něco smrdí. Ale pochopil jsem v plném rozsahu, proč má tento režim organizaci typu Ústavu pro studium totalitních režimů. Oni totiž potřebují eliminovat pamětníky, jejich vzpomínky budou prohlášeny za nevěrohodné a nahrazeny "vědeckým" výzkumem. Klasicky chtějí ovládnout minulost.

cnemo
0 # Miroslav Hylš 2014-10-28 11:44
Znám pár lidí, co se s Wonkou stýkali, a zvláštní, že jsem od nich o jeho odporném charakteru nic neslyšel. Snad je to tím, že nebyli u stb...
0 # krystlik 2014-10-28 13:44
Na odporný nebo neodporný charakter usuzovat jen podle svědeckých výpovědí v situaci, kdy mohou být ovlivněné ostatními okolnostmi jeho chování i pozdějším výkladem jeho osudu, je ošidné. Zásadní je jeho vlastnoruční vázací list. Jako jakási obrana proti pronásledování ze strany bolševického státu jeho závazek připadal v úvahu jen tehdy, kdyby s jeho napsáním bylo spojeno vystěhování se do SRN (Wonka byl Němec). Jenže to by vyžadovalo se hned za čs. hranicí prásknout Grenzpolizei.
0 # George Boehm 2014-10-28 04:26
Rucne psana spoluprace Wonky s STB? A ja si vzdy myslel ze na to meli Formular!

www.k213.cz/.../
0 # Báša 2014-10-30 01:30
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
0 # Tomáš Pecina 2014-10-30 02:00
Buďte, prosím, tak laskav, a vystříhejte se osobních útoků. Děkuji.
0 # krystlik 2014-10-28 13:33
Do příspěvků diskutujících se promítá česká záliba v pozitivním přístupu k právu. Podepsal-li Wonka vázací akt, nemůže jít již o nevědomou spolupráci a to bez ohledu na kategorie, kam byl poté zařazen. Že potom i nadále zůstal v kategorii „důvěrník“, irelavantní podle lustračního zákona, již nehraje žádnou roli. Chybí ovšem vysvětlení, proč vázací akt nebyl přiložen do jeho spisu (a s ním pak skartován) a vynořil se po roce 1989 ze stolu jednoho estébáka. To se dá vysvětlit domněnkou, že StB váhala ho pro jeho fanfaronství přesunout do kategorie svých spolupracovníků, tedy jeho vázací list zůstal v onom psacím stole. Buď jak buď, stačí pak pouze prokázat, že po alespoň jednou Wonka něco na někoho nebo o něčem StB prozradil.

Na druhou stranu platí i nadále hypotéza, že ho nechat režim schválně zahynout. Je totiž nanejvýš nepravděpodobné, že by atest lékařky z psychiatrické léčebny o poruše jeho metabolismu ušel pozornosti, když byl Wonka strkán do vazby.

V podstatě se jedná o zančně rozšířenou morální dvojakost reprezentantů disentu. Jsem zvědav, kdo kdy zpracuje něco obdobného ze života Václava Havla a Škvoreckých.
0 # George Boehm 2014-10-29 04:51
O Škvoreckých nevim ale o Václavu Havlovy by to mohl byt Bestseller. Nevim jak by na to Modlu CR a zapadniho sveta ctenari reagovali. Snad se dockame.
0 # David Schmidt 2014-10-28 18:24
Jestliže bychom měli každého z té doby zařadit na stupnici 1 až 10 (5 =
konformní občan jezdící na chatu atd.) ti, co podepsali vázací akt,
budou kdekoli na této stupnici. Narozdíl od těch, kteří takto propíráni
nejsou: samotných příslušníků StB. A vnášet zmatek do dalších generací,
je samozřejmě důsledkem sametové kontinuity. Bylo to vidět na fakultě,
kde jsou dodnes agenti StB, takže studenti se identifikují s "vítězi":
"nevíme, jak bychom se sami zachovali". Protože si spíše berou příklad z
žoviálně žvanivého docenta než někoho, kdo tímto systémem neprolezl.
Takže Milada Horáková má sice sošku, to ano, ale "nevíme, jak bychom se
sami zachovali"...
0 # krystlik 2014-10-28 22:18
Nikoliv, pane Schmidte, nejsou po podespání vázacího aktu kdekoliv na oné stupnici 1 až 10 už jen tím, že ho podepsali. Otázka příslušníků StB a jejich postihu: obracejte se na cz-zákonodárce a soudy. Milada Horáková byla odporná česká šovinistka.
0 # Anonymní 2014-10-29 01:30
" V otazce prislusniku StB a jejich postihu se obracejte na cz-zakonodarce a soudy"

Teda pane Krystlik, od vas bych takovou ironii nikdy necekal. Vzdyt jako ctenar a diskuter na Paragrafos vite, ze ceske soudy a zakony jsou zkorumpovane minulym rezimem.
0 # krystlik 2014-10-29 13:10
Znáte jinou možnou cestu? Myslíte si, že je řešením vzít Sturmgewehr a všechny je postřílet?
0 # Anonymní 2014-10-29 15:49
Ano znam, ale ta cesta se mela resit hned po sametovce a ne po 25 letech kdy komunisticka minulost uz Cechy nezajima.
0 # krystlik 2014-10-29 21:37
Dobře. Ale jak? Postavením vinných ke zdi? Osobně bych to řešil doživotním placením 4 % ze svého čistého příjmu (příspěvky KSČ) pro všechny členy a kandidáty KSČ i vyhozené zvláštní daní do státní pokladny. Všechny vinné podle trestního práva odsoudit - pokud jim bude vinna dokázána.
0 # George Boehm 2014-10-29 05:00
Zda se Wonka byl kontraverzni clovek zrejme silneho nekompromisneho presvedceni. Ale nedivil bych se kdyby ho mlatili tak dlouho ze to nakonec podepsal. To ale neznamena ze s nimi spolupracoval, z cehoz ho pani "dokumentaristka" narknula ale nic neprokazala. To od ni byla bezcharakterni spina.
0 # krystlik 2014-10-29 13:07
Ano, teoreticky máte pravdu, pane Boehme, že Wonka to podepsal pod nátlakem. Jenže musíte odpovědět na otázku, proč se ho snaží ještě dnes estébáci potopit. To udělali předtím jen jednou jedinkrát u Vladimíra Škutiny, kterého považovali za lidskou udavačskou zrůdu, takže se obtěžovali dojít k soudu se svým, jemu přitěžujícím svědectvím. Dále je nápadné, že téměř všichni svědci Wonkova případu vypovídají, že jim vyhrožoval postihem přes své známosti s policajty.
0 # krystlik 2014-10-29 21:41
Hlavní problém je, připustit si, že mezi odpůrci bolševického režimu byli zastoupeni i patologičtí pošuci, psychopati a psychotici.
0 # Otto 2014-11-06 16:12
To je pravda.
0 # Anonymní 2014-11-06 21:57
A delalo to jejich odpor a odboj nejak mene nebezpecny a jeho rizika mene riskantni, v pripade dopadeni jejich utrpeni mensi a mene bolstive?
Tohle psychologicke kadrovani me navic, pri vsi ucte, leckdy zavani relativizaci neceho, ceho 99% populace nebylo schopne a ochotne.
0 # Anonymní 2014-10-30 23:46
Pane Krystliku: "Jenže musíte odpovědět na otázku, proč se ho snaží ještě dnes estébáci potopit."
Proc? Protoze se Wonka nehodi do kramu. Jelikoz rozbiji tvrzeni chartistu a oborodistu, ze jejich fiorma "odboje" byla jedina mozna, spravna, nejlepsi a nejstatecnejsi.
A kdyz si vzpomenete, jak sam Uhl (pritom sef VONZ!) bojoval hned po roce 1990 za dr.Horvatovou a jeji jmenovani soudkyní, jak Uhl bagatelizovakl Wonkovu smrt a ze ji Havel to jmenovani podepsal - tak me z toho kouka docela dost duvodu, proc Pravda a laska ma zajem na takove difamaci.
Wonkuv pripad prazska chartisticka seslost bagatelizovala tehdy (ihned po roce 1990) a bagatelizuji jej i nyni.
0 # krystlik 2014-10-31 10:18
To jste popsal chartistickou nechuť k Wonkovi, ale nevysvětlil jste estébáckou averzi vůči jeho osobě, trvající již přes čtvrt století. Výpovědí z filmu paní Rudinské naznačují, že Wonka byl fanfarón a patologický udavač. A samozřejmě i odpůrce bolševického režimu. Tato kombinace byla známa již dříve, byť méně konkrétně. Něco podobného, jako když se o Palachovi nemluví, že nejpozději po svém prázdninovém pobytu v SSSR se z něj názorově stal bolševik.
0 # Anonymní 2014-11-06 22:05
Ta nenavist StBaku k wonkovi byla naporsto stejneho puvodu jako nenavist StBaku, a po roce 1989 proslusniku PCR k Lumiru Simeckovi. Proste je tyhle zatate (vy byste mozna rekl "patologičtí pošuci, psychopati a psychotici") iritovali.
Nedali se dost dobre zlomit, nedalo se s nimi "rozumne dohodnout" a hlavne byli nevypocitatelni. Tim mohli zpusobovat neprijemnosti.

Navic, pri vsi ucte, mozna ani nedocenujete specifikum jake predstavovala vychodoceska StB v ramci republiky. Byli tam v tech 80 letech vzdycky jeste o neco tvrdsi, nez ve zbytku zeme. Proc to tak bylo, buhvi. ze to tak bylo, to je holy fakt.
0 # Anonymní 2014-11-06 22:13
Ještě dodam, ze na to aby clovek delal to co delal v miste a dobe kdy to delal musel byt Wonka opravdu svym zpusobem fanfaron - v dbrem slova smyslu. A patologicky udavac? Rekneme ze svym okolim vniman jako "notoricky stezovatel". Ano, tomu taky dobre rozumim. Presne za tohle je v jiste rovine povazovan treba pan Pecina take. A je v tom problem?

Moc vam pane Krystliku nerozumim. Ze do takove formy odboje proti vlade jedne strany a tedy proti celemu systemu se nepusti nekdo konvencni je jasne. Ze Wonka nebyl konvencni je take jasne. A ze v Cehcach existuje snaha (cim dale silici) relativozovat zlociny komunismu (kterym byla i Wonkova smrt) to jue take jasne. Podle meho soudu to do sebe celkme logicky zapada, vcetne obsahu toho "dokumentu" na tema Wonka, stejne jako toho, ze o Babisove "nevine" rozhodovali take StBaci..
0 # krystlik 2014-11-07 00:49
Ne prosím. Já jen tvrdím, že protivníci režimu nemusejí být osobnosti jako celek morálně soudržné. Škutina, Škvorecká, Havel budiž příkladem.

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé; prosím, zaregistrujte se (v pravém sloupci dole)