DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Aktuálně: Výnos sbírky pro Vlastimila Pechance dosáhl ke dni 6. 10. 2016 částky 59 416 Kč.
Výtěžek prvního benefičního koncertu, který se uskutečnil dne 12. 3. 2016, činil 13 500 Kč.

středa 30. července 2014

Náboženská intolerance v Ústí

Před nějakými třiceti lety jsem se, coby gymnasista, zúčastnil celostátního kola mathematické nebo fysikální olympiády (případně jiné studentské soutěže, na čemž nyní nezáleží), jež se konalo v Čáslavi, v jejímžto rámci byli účastníci vyvezeni na exkursi po blízkých památkách, mimo jiné do Kutné Hory. Při prohlídce tamní nekathedrály, p. t. farního kostela Sv. Barbory, se průvodce zmínil o maďarském králi Matyáši Korvínovi a jelikož exkurse byli účastni soutěžící ze Slovenska, neodpustil si výtku, jak mylně je tato historická osobnost na Slovensku a najmě pak v Maďarsku hodnocena. Jeden z přítomných pedagogických průvodců, slovenský Maďar, se s ním okamžitě dostal do sporu, načež se návštěva památky proměnila v poučnou historiografickou rozpravu. Pánové si nakonec nenafackovali, leč v dobrém se nerozešli. Kuriosní: ač komunisté měli svůj vědecký výklad historie vyladěn takříkajíc do posledního šroubku, na Hunyadiho-Korvína se zapomnělo a tak si jednotlivé ruské satelity vykládaly osobnost po svém, správného řešení souladného s vědeckým světovým názorem fatálně postrádajíce.

Na dávný zážitek jsem si vzpomněl, když jsem se dočetl o konfliktu mezi Davidem Kafkou, učitelem českého jazyka a dějepravy na střední škole v Ústí nad Labem, a jeho bývalou studentkou muslimského vyznání Nur Ashraf Bekai. Zprva jmenovanému byl školou ve smyslu zákoníku práce vytčen nedostatek náboženské snášenlivosti, jmenovaná druze se stala morální vítězkou a maturitní zkouškou na druhý pokus o jediný bod prošla. Roli v tom podle všeho sehrálo asertivní (kdysi se říkalo: drzé) chování studentčina otce.

Znepokojivé jsou dvě věci. Za prvé zjištění, že v této společnosti se zřejmě už definitivně etablovalo mocné slůvko diskriminace, které otevírá uživateli cestu k nadpráví a zvláštnímu zacházení. Není diskriminací vyhodit od zkoušky studentku, která se nenaučila část látky, jakkoli se přitom mohla ohánět tvrzením, že školou proponovaný a vyžadovaný výklad je v nesouladu s jejím přesvědčením. A za druhé snadnost, s níž škola svůj vytýkací dopis formulovala. Po právní stránce by dokument nemohl obstát ani před soudem nejnižší stolice: tvrzení zákonného zástupce studenta je tu zaměňováno za důkaz a tam, kde by bylo na místě specifikovat podstatu deliktu přesně, dopis mlčí (která přesně videa? jaké nevhodné zavádějící poznámky?). Vedení škody zřejmě vychází z poznatku, že český učitel je ten nejbojácnější tvor na Zemi, který se nikdy nepostaví autoritě: poslušnost a oddanost každému momentálně vládnoucímu režimu patří u českého učitelstva téměř již ke genetické výbavě. Rád bych, kdyby v ústeckém případu tato presumpce nevyšla; v zájmu nás všech, bez rozdílu povolání a náboženského přesvědčení.

30 komentářů:

  1. Znepokojivé jsou dvě věci. Za prvé zjištění, že v této společnosti se zřejmě už definitivně etablovalo mocné slůvko diskriminace, které otevírá uživateli cestu k nadpráví a zvláštnímu zacházení.

    Ehm... vy jste byl posledních cca 20 let v hibernaci, pane Pecino, že jste nepotkal ani jednoho tzv. "diskriminovaného" Cikána?

    OdpovědětVymazat
  2. Tomu verim, ze v Cesku je dost Romu, co se ohaneji diskriminaci, kdyz jejich chovani narusuje obcanske souziti a nema s rasovym utiskem nic spolecneho. Zaroven ale je jiste mnoho Cikanu, co slusni obcane jsou. Ti jsou k nerozeznani od "bilych" Cechu a presto je na ne nahlizeno s podezrivavosti..
    Jeste jsem ale nevidela Cikana, ktery by se domahal zkrze cikanske nabozenstvi specifickych pravidel, nebo prosazoval svou kulturu a obyceje na vetsinove obyvatelstvo. .Uz se nektery cikan dozadoval uctivani jejich svatostanku? Romska neprizpusobivost neni jako islamska. Cikan chce byt vetsinou od spolecnosti nechan v klidu, neotravovat ho, proti tomu je muslimsky mindset presvedceni o moralni nadrazenosti a tudiz hostici spolecnost je povinna se podridit..
    Takze bych netekala k celkovemu pojmu diskriminace, ale soustredila se na prioritu , pani reditelku M.Zoubkovou. Dle dosazitelnych informaci jednala nespravedlive, na ukor pedagogicke profese. Vyhrozovat vypovedi na zaklade jednostrannych obvineni ze zdroje stezujiciho si muslima je naprosto bridilske a neprofesionalni.. Misto vysedavani u piva a lamentovani nad pomery by se meli mistni obcane zastat ucitele Kafky, protoze toto je prime vmesovani se do ceske spolecnosti...


    OdpovědětVymazat
  3. chce byt vetsinou od spolecnosti nechan v klidu, neotravovat ho

    Neotravovat ho zejména pak prací, a hlavně pravidelně poskytovat sociální dávky, že... :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Vedeni skoly se projevilo jako zcela nekompetentni s..ci a nezbyva nez doufat ze po blizicich se komunalnich volbach (pokud je zrizovatelem obec) bude vymeneno.
    A ucitel by si celou situaci nemel nechat libit a mel by se obratit na soud. nejde o nic mensiho nez o princip.
    Ona mlada dama a jeji otec? Jejich postup byl v podstate legitmni - i kdyz to nerad rikam. Zcela jiste nemoralni, ale ne nezakonny. Proste zkouseli co system unese a vyslo jim. Nechutne.

    OdpovědětVymazat
  5. Zajímavé je, že jde opět o severní Čechy. Opravdu je to asi řízením osudu jakási sociální laboratoř této nešťastné země.
    Ostatně o tom ve své nesmírně zajímavé práci „Etnické čistky, komunismus a devastace životního prostředí“ zajímavě píše americký historik Eagle Glassheim. Podle něj si sever Čech počínaje rokem 1945 vybrali kolonizátoři a poté i komunistické vedení země jako určitou technologickou a také sociální laboratoř. A jaksi shodou okolností to asi trvá dodnes.
    ds

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to me by treba zajimalo, cim se zivi onen otec, zda zde pracuje, nebo taktez pobira davky.

    OdpovědětVymazat
  7. Myslim, ze ucitel by mel moji nejsilnejsi podporu, nebyl by uziv jasne odhalujiciho spojeni "křesťansko-židovským" ve vete "Věřím, že Evropa má stále sílu k návratu ke svým křesťansko-židovským kořenům, pokud na odpovědná místa nastoupí skutečně odpovědní a ne strašpytlové a zbabělci!"

    Na sproste lzive manipulujici spojeni jsem extra haklivy. Hlavne kdyz jde o jine nabozenstvi (islam) v kontrastu k "stejnemu" nabozenstvi "zido-krestanske".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nebyl by uziv

      Mám pocit, že tento pokus zkombinovat přechodník s kondicionálem je vysoce originální, leč lehce nefunkční.

      Vymazat
    2. Nebyl-li byl autor poziv tolik, mozna by i ja mu rozumet. Nebo taky ne, ty dalsi vety me tez miji. Ale uciteli fandim v kazdem pripade.

      Je zajimave ze z tech casu (1984) se na netu o olympiade neda nic najit, ale vsadil bych se ze v Caslavi byla celostatni MO (FO byla v Bratislave).

      Vymazat
  8. Mě tedy zaráží zcela jiná věc - že na učení dějin a českého jazyka pustí pastora, který si tam dle výpovědí žáků učí křesťanské náboženství a pouští zmanipulované YT videa, přičemž se brání tím, že přece k tomu nic neříká. Nj, takové jsem znal, na Slovensku zase pouštěli dětem bez komentáře zaručeně pravé video potratu. By jeden blil. Vyhodit ho měli už dávno.

    Yossi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a co je na tom divného. jemu (a mě také) připadá třeba zase úplně zcestná darwinistická TEORIE... vy račte pocházet z opice? Já tedy určitě NE a to dokonce nejsem ani křesťan, abych podobným marxistickým nesmyslům nevěřil:-) zcela upřímně, raději 10 křesťanských pedagogů, než 1 multikulturní pedagog neomarxista :-)

      Vymazat
  9. Bylo-li to skutečně tak, je to značně deprimující a vůbec ne kvůli islámu, křesťanství či snad judaismu, ani kvůli diskriminaci. Deprimuje mě to, kam se poděl respekt k autoritě učitele. Nemyslím tím slepý respekt k nedotknutelné autoritě. Pokud mám za to, že si na mě učitel zasedl a mohu to doložit, mohu se přece předem domáhat toho, aby mě nezkoušel. Pokud mám za to, že jsem byl u zkoušky objektivně poškozen, mohu přece doložit, že mi byly kladeny nevhodné či nesprávné otázky nebo že na ně byly vyžadovány nevhodné odpovědi. Pokud ale nic z toho doložit nemohu, tak se tu látku především pořádně naučím.

    Také jsme měli ve třídě kluka, kterého češtinářka nenáviděla a všichni jsme věděli, že ho bude chtít potopit. On ale na otázku, které knihy daného autora jste četl, mohl odpovědět, že četl všechny. Také tehdy odešel s výbornou, přes nenávistné grimasy češtinářky. Tahle mladá dáma ale napodruhé prošla jen s jedním bodem navíc, čímž dle mého dala jednoznačně najevo, že byla prve vyhozena oprávněně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velmi věcný a rozumný příspěvek v záplavě té politicky korektní bramboračky. Ano ta dívka prostě nic neuměla, tak jí vyrazili a ona si dokázala svojí hloupost politicky korektně ochránit....

      Vymazat
  10. Ještě, že nejsem učitel, tohle bych neskousl. Pro mne je to neuvěřitelné, že by někdo přišel do firmy, začal se ohánět náboženstvím, napadat mé lidi a chovat se neurvale. Je základní povinností šéfa se postarat o pacifikaci takového individua ať už diplomacií, ochrankou nebo policií. První a základní krok v tomto případě by mělo být odvolání ředitelky, která evidentně není schopna zvládat krizové situace, a pak teprve zkoumat, jakousi maturitu.

    cnemo



    cnemo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co kdyby prostě ten učitel začal dělat to za co je placen a přestal s výukou náboženství? leclerc

      Vymazat
  11. Spíš je smutné, že se našel jen jeden odvážný kantor, který chtěl měřit všem stejně, neumíš, tak nemůžeš mít stejný papír jako ti, co umí.... vždyť tohle antidiskriminační chování vůči menšinám je v našem školství normou. Podívejte se na Cikány, kterým učitelé raději dávají 4, aby je nechali prolézt základku a zbavili se jich a také, aby nebyli vystaveni (verbálním i neverbálním) útokům rodin..nebo Vietnamce, tu údajnou "novou českou elitu", která existuje bohužel pouze ve fantazii multukulturních center... když vietnamské dítě je na propadnutí, nebo je prostě problém rodiče pošlou předáka komunity a ten učitele formou úplatků a výhrůžek přinutí k vylepšení prospěchu. Chudák učitel totiž v obou výše uvedených případech ví, že by se ho nikdo nezastal a ještě by ho pravdoláskařská media vláčela bahnem jako "xenofoba"... velmi špatný příklad pro bílé české děti, když vidí, že stačí být Cikán, nebo Vietnamec, atd a mám hned výhody...

    OdpovědětVymazat
  12. Kouzelné je, že mu vyčítají, že odrazoval náctileté od sexuálního života. Myslíte, že tedy vedení školy sexuální život žákyním doporučuje? To by měli vědět rodiče...

    OdpovědětVymazat
  13. A ještě jedno vysvětlení. Většina lidí se shodne na tom, že fakt existence, nebo neexistence Stvořitele je objektivní. (Bůh buď je, nebo není, bez ohledu na náš názor.) Potom ale ve světle svobody přesvědčení a vyznání jsou oba názory rovnocenné z hlediska přístupu k veřejnému prostoru. Protože jde o věc hlubokou, ovlivňující životní smýšlení, výchovu, poznání, porozumění i vědu, je logické, že ten, pro koho má Boží existence nějaký smysl bude nutně v jejm smyslu i vychovávat a vzdělávat. A podobně jako věřící rodiče tolerují vzdělání např. ateistickým učitelem, JSOU nevěřící rodiče POVINNI tolerovat na veřejné škole výuku věřícím.

    Tolerance a konfesionální neutralita státu je především v tom, že jsou zde různí učitelé. A dále v tom, že učitel své přesvědčení nebude vykládat jako výhradní pravdu (byť pro něj je to pravda poznaná), že bude např. uznávat omezenost svého poznání, atd. Ale je logické, že křesťan bude mít (pozitivní) názor na židovství a křesťanství a jeho vliv v dějinách...

    OdpovědětVymazat
  14. Mám dojem, že zbytečně spojujeme dvě otázky:
    (1) jestli byl učitel v právu, když učil něco, co neměl (náboženství),
    (2) jestli byla studentka v právu, když se to odmítla učit.

    Na první otázku je odpověď jednoduchá. Stačí si představit, jak rychle by ředitel vyběhl s učitelem fyziky, který by neučil to, co má (resp. co je v osnovách), ale své bludy a představy, třeba o astrální energii. Nebo co by se stalo s učitelem autoškoly, který by se rozhodl, že bude své žáky učit jezdit vlevo. Prostě učitel měl dělat to, za co je placen a tečka. Pokud si chce zřídit nepovinný předmět křesťanské věrouky (nebo černé magie, nebo řízení v Anglii), tak proč ne!

    (2) Studentka měla umět to, co je v osnovách a tečka. Přes to vlak nejede. Zkouškou z matematiky také neproleze člověk, který se nenaučí zlomky s odůvodněním, že podle jeho víry je potřebovat nebude.

    Mimochodem, bez urážky, v důsledkovém spojení ("a tak") se před "a" dělá čárka ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1) Nabozenstvi v osnovach je !
      Uci se tam povinne a probiraji se vsechna nab. a dokonce je s nich zkouska u maturity ...

      Vymazat
  15. Kazani a modleni do statnich skol nepatri, to je samozrejme, ale i v sekularni spolecnosti by mel mit ucitel specificky prostor na svuj pohled, zvlaste v historickych nametech. Historii vidim jako polovinu faktu a polovinu jejiho vykladu ...Celkem normalni, ze krestan bude v ramci sve viry k islamskym hodnotam casto zaujaty a treba citovat suru, kde je dovoleno bit zeny. No a co . V globalnim svete nazory a pohled na dejiny urcuji identitu jedincu.. V Americe byl pripad, kdy byl ucitel muslimy osocovan za nadseny vyklad o piratech na Barbary pobrezi, kde se mlada USA zorganisovala, zalozila NAVY, porazila tureckou armadu.. Halasne zpival hymnu namornictva o vitezstvi u Tripoli. Coz udajne ponizovalo muslimske zaky... Zde se na obranu ucitele postavila verejnost, ale v Cesku se analysuje a patra, kde udelal uciitel chybu, pricemz se ignoruje sproste zachazeni otce zakyne. Ze je skalnim katholikem uz se jiste vedelo pri prijimani na ucitelskou posici.. Jestli melo reditelstvi skoly na p.Kafku stiznosti uz v roce 2012, jak se zminila reditelka Zoubkova, pak bylo jeji povinnosti ucitele napred disciplinovat, pripadne propustit a ne mu davat authoritu vyucujiciho na dalsi dva roky. Funkce p.Kafky v maturitni komisi naznacuje, ze je to ucitel schopny.. A vubec, co na to ostatni clenove maturitni komise, ti se asi boji, ze....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nechápu v čem je problém... přijde mi, že se ve státních školách káže a modlí, od té doby co tento centrálně plánovaný model existuje...( nelze jinak, státní ideologii je třeba šířit - od toho je to škola STÁTNÍ, žeanop )... Problém pana učitele je, že nepochopil, že je jen státní oddaný poddaný a domnívaje se, že může vzdělávat a předávat zkušenosti podle svého svědomí a vědomí, si vzal špatnou modlitební knížku a blbé kázání....

      Petr V

      Vymazat
    2. No predne, neni KATOLIK, kdyz je to pastor evangelicke cirkve ;-))
      Coz jsou protestanti a ti jsou ortodoxnejsi nez frivolni katolici ;-))

      Protestante vznikli tak, ze nabyli dojmu, ze katolici jsou mravne zkazeni a ze pokud nebudou oni vice asketicti, tak prijde dalsi potopa nebo jiny trest.
      Dokonce k tomu nutili ostatni, rezali klitorisy a upalovali carodejnice tak 100x vice, nez katolici ... a hlavne v dobe, kdyz uz to katolici davno nepraktikovali a povazovali to za zlocin.

      Na druhou stranu, lepsi nez, nekdo, kdo fanaticky tvrdi, ze zadny Buh neni, kdyz kazdy vi, ze stvoritel stvoril tenhle svet ... i kdyz nabozenstvi je dilem cloveka, ne Boha ;-)) ... a jeste lepsi nez bezna kantorka, ktera veri horoskopum, magii, poveram a jinym bludum.

      Vymazat
  16. Když jsem si pročetl, co o tom "případu" je v odkazech, nemám pocit, že by šlo o něco mimořádného, co by zasloužilo tolik mediální pozornosti, a už vůbec ne takové řešení, jaké paní ředitelka přijala, ale o typicky českého "Škrholu".

    Učitel, "pán farár" (jeden "magor"), versus žačka cizinka a muslimka (druhý "magor"). Žačka se nepřipravila k maturitě a těsně u ní propadla. Protože ale žačka je "diskriminovatelná" (cizí víra, tmavý vzhled), začala se diskriminací ohánět, a zejména se jí začal ohánět její otec. Potud bylo řešení normální - žačka šla před komis a ta jí nechala prolézt o jeden bod (protože je "diskriminovatelná", jinak by jí podusila tak, že by propadla o 1/2 bodů).

    Tím by možná mohla být záležitost vyřízena. Zjevně mají máslo na hlavě obě strany - žačka, protože se na maturitu nepřipravila (nebo připravila, ale je úplně blbá, či kombinace obojího) a "pán farář", protože svým ovečkám (rozuměj žákům) "vela čítal v knihe o Jóbovi".

    Popravdě, asi nikdo racionální nevěří tomu, že pastor církve (náboženské společnosti), která hraničí se sektářstvím, bude vyučovat stejně nezaujatě a nestranně jako "plytký" atheista. Nebude, ale to nemusí být vždycky na škodu, je věcí vedení ústavu, aby jeho vyučovací methody usměřnilo do přijatelných mezí, to jest, aby sice vyjádřil svůj názor, ale ne moc často a provokativně, a hlavně, aby učil podle osnov, protože moc času na to není, že. Nebo, aby se s ním rozloučilo. Ale, protože "pán farár" už tam učí nějaký pátek, asi to tak strašné nebude.

    A ono to tak asi i bylo. Kdyby ne, nevěřím, že tak militantní muslimská rodina, jako je rodina žačky, by se za čtyři roky neozvala. Nevěřím, že v tak atheistické zemi, jakou je Česká republika (obdobný podíl atheistů má snad pouze Korejská lidově demokratická republika), by se žádný z rodičů cca 25 žáků nestěžoval na to, že "pán farár vela čítá v knihe o Jóbovi".

    Shrnuto a podtrženo, vůbec nic se nestalo. Žačka je buďto hloubá, nebo líná, u maturity propadla, dostala "komis", a protože je diskriminovatelná, raději jí nechali prolézt, ať je pokoj. Stejně je blbá jak tágo, bude prodávat na kase v marketu, ale s maturitou. Být to nemělo, buďto vůbec neměla dostat "komis", nebo měla u ní propadnout, ale už to je. "Pán farár" mohl klidně učit dál i bez "vytýkačky". Když k jeho pedagogické methologii neměl nikdo z vedení relevantní připomínky dosud, asi až tolik nevyčuhoval z diagnosy "český učitel".

    To by, ovšem, nebyla pravda a láska, či bojující demokracie, aby "pán farár" nebyl dodatečně poklizen. Dostal "vytýkačku", o jejíž kvalitě a právní relevantnosti učiní sobě obrázek každý, kdo o právo alespoň trochu zavadil, sám. Ostatně, soudím, že "pán farár" dostal "vytýkačku" po domluvě, na oko, a že bude dál "čítat v knihe o Jóbovi" rovnakým sposobom, ako čítal.

    What a country!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celý problém existuje, jen proto, že pan Pecina otevřel idnes! Všichni víme, že to co se ve "světě" stane , je jen to co proteče přes média... Dnes jsem noviny ani internetové zprávy ani CT či NOVAu neotevřel, takže se nic nestalo...( a soudě podle toho, že nový post Páně Peciny to od minulé středy není - tak svět je v pořádku a nic se neděje. ;)

      Petr V

      Vymazat
    2. Jste hlupák, mírnějších slov užít nelze.

      Ze všech internetových zdrojů, minimálně v oblasti práva, je můj blog vůbec největším zdrojem originálního zpravodajského obsahu. Dodávám Internetu několikanásobně víc originálního materiálu než např. Jiné právo i než servery, které jsou placeny z lobbistických peněz, jako je Česká justice, o jiných aktivistických stránkách jako K213 nebo Spolek Šalamoun ani nemluvím. Vytýkat právě mně, že jen kopíruji, co si přečtu na iDnes, může pouze, s odpuštěním, naprostý trotl.

      Vymazat
    3. Mate pravdu Tomasi. Nenechte se zneklidnit! :-)
      ds

      Vymazat
    4. Ježíš, já to nemyslel na Vás! Není sporu, že co se týče práva je Váš web 1000x lepší než JP, jehož vznik si pamatuji a kam jsem dříve chodil pod mylným dojmem, že se něco zajímavého dozvím... :(

      Myslel jsem obecně, jako příklad, tak, že MÉDIA dnes nastolují a určují politickou agendu. Ti kdo na ni reagují, či ji přebírají a komentují ji takto legitimizují a udržují ve veřejném prostoru a vytvářejí z ní společenské TÉMA! Představte si, že by to co IDNES dala do titulku, měl každý na háku... Žádný problém by vlastně neexistoval...

      Snad je to trochu lépe pochopitelné :(

      Petr V

      Vymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>