DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Policie České republiky se zajímá o IP-adresy osob, které komentují tento blog. Ve vlastním zájmu zde proto nic nepopírejte, nezpochybňujte, neschvalujte, neospravedlňujte, nikoho a nic nehanobte, nepodporujte a nepropagujte, a pokud se přesto rozhodnete komentář přidat, pak se, prosím, ničemu nedivte.
Aktuálně: Výnos sbírky pro Vlastimila Pechance dosáhl ke dni 6. 10. 2016 částky 59 416 Kč.
Výtěžek prvního benefičního koncertu, který se uskutečnil dne 12. 3. 2016, činil 13 500 Kč.

neděle 18. března 2012

Rozhovor s Patrikem Vondrákem

Podíváte-li se na Facebooku do fotoalba Patrika Vondráka (nar. 1985), nemůže vám ujít jedna drobnost: skoro každý, kdo je s ním vyfotografován, má na snímku rozostřený obličej nebo černý obdélník přes oči. Vyfotografovat se s tímto mladým mužem znamená zadělat si na problémy; objeví-li se Vondrák někde na veřejné akci, organisátoři si mohou být jisti, že jim okamžitě začne být spíláno do nácků a fašistů.

Tato země Patrika Vondráka zkrátka pokládá za jednoho ze svých nejhorších nepřátel a dává mu to patřičně najevo: za politické působení v
Dělnické straně – formálně ovšem za vylepování samolepek a organisaci demonstrace, kterou jihlavský magistrát hned na počátku rozpustil – strávil více než rok ve vazbě.

Seznámil jsem se s ním osobně zhruba před rokem, krátce po jeho propuštění z vazby, a nelituji toho. Kdo by v něm očekával fanatika, jehož věznění utvrdilo v radikálních názorech, musel by být zklamán: Patrik Vondrák působí v osobním kontaktu mírným, spíše chlapeckým dojmem, dokáže naslouchat, a argumentuje vždy věcně, racionálně a nikoli nepoučeně.

V souvislosti s novým kolem jeho procesu jsem si P. Vondráka dovolil požádat o stručný rozhovor.



Pane Vondráku, nemohu začít jinak než otázkou, jak se z chlapce ze slušné pražské rodiny, spíše intelektuálsky založeného introverta, stane zločinec, který lepí protistátní samolepky a organisuje rozpuštěné demonstrace.

Obecně se domnívám, že lepení protistátních samolepek a plakátů nebo organizace demonstrací a jiných protestních akcí je zcela legitimní aktivismus, který je možné vidět v mnoha zemích světa. Tento aktivismus není podmíněný slušností, neslušností či mírou inteligence. Je o hodnotách, postojích a míře osobní angažovanosti.

Vy ale narážíte na konkrétní skutky naší obžaloby. Tady je třeba uvést důležitou skutečnost. Ta obžaloba je vykonstruovaná. Se samolepkami, které jsme měli údajně lepit, jsem se setkal poprvé až v soudním spise. A být obžalován z organizace demonstrace, která se nikdy neuskutečnila, mi přijde přinejmenším bizarní.

Ve vazbě jste strávil víc než rok. V čem se vaše názory touto zkušeností změnily, a v čem jste se změnil vy sám?

Člověk se neustále vyvíjí. Stále přehodnocuje své postoje a nahlíží na svět z různých perspektiv a úhlů. To je přirozené a děje se to bez ohledu na věznění. Domnívám se, že to zná každý. Já jsem relativně konstantní člověk, resp. konstantní v hodnotách. Mění se u mě ideje, které považuji za prostředky k dosažení těchto hodnot. Vězení mě ale dost možná posunulo v přemýšlení o svobodě v širším kontextu.

Vlastně byste teď mohl požádat o přijetí do Konfederace politických vězňů… Cítíte nějakou spřízněnost s vězněnými chartisty, s tím, co psali z vězení Václav Havel, Petr Uhl nebo Eva Kantůrková?

V našem procesu je mnoho paralel s procesy minulého režimu. Ač se to někomu nelíbí, považuji nás obžalované za politické vězně. Postava politického vězně by se dala zcela jistě chápat také jako archetyp, jak o něm píše C. G. Jung. Cítím pak spřízněnost nejen s politickými vězni komunismu, ale i dalšími. Většina vězňů svědomí a disidentů musela prožívat před zatčením, během zatýkání a i věznění mnoho podobných pocitů.

Znáte knihu nebo televisní adaptaci Přítelkyň z domu smutku? Natáčeli to přímo v ruzyňské věznici, pokud si vzpomínám. Kolik se toho za 25 let změnilo?

Ano, znám. Většina věcí se od té doby změnila, a to k lepšímu. Přístup vězeňské služby je dnes profesionálnější. Interiér cel je snad jedna z mála věcí, které na Ruzyni zůstaly.

Nemohu vám nepoložit stejnou otázku jako M. Dupové: Jak se k vám ve vazbě chovali bachaři? Dávali vám nějak najevo, že vědí, za co jste tam?

Dávali mi najevo, že o mně vědí. Často se mnou chtěli někteří i diskutovat a ptali se na náš proces, protože jim přišlo přinejmenším zvláštní, za jaké skutky jsem uvězněn. V rámci možností mi vycházeli vstříc. Hlavně ve vazební věznici Pankrác se ke mně na celu snažili dávat lidi, se kterými bych si mohl mít co říci. To bylo příjemné. Hodně času jsem trávil na cele s podnikateli a jednou jsem narazil i na vysokoškolského učitele.

Pro servery jako Romea je vše jasné, tam máte automatickou nálepku "neonacista" – prakticky je to epitheton ornans. Jak byste ale vy sám charakterisoval své politické názory?

Pro Romea poslední dobou spíše nacista než neonacista. Romea je na úrovni náboženského dogmatismu, i když sama sebe nevědomě považuje za ateistický nebo nenáboženský server. U dalších podobných NGO bych viděl problém v tom, co Heidegger nazývá matafyzikou subjektivity. Směšují příslušnost s pravdou, de facto z kolektivního my vytváří kritérium toho, co je správné.

Ve svých názorech se dnes nejvíce blížím francouzskému metapolitickému think tanku G.R.E.C.E. Necítím se být napravo ani nalevo, neboť toto rozdělení je dávno překonané. Charakterizovat všechny své politické postoje do několika řádků není dost dobře možné. Vyberu pro ilustraci několik: Jsem proti konzumním hodnotám západní civilizace, za hodnoty tradiční. Vadí mi globalizace a skutečnost, že politika slouží ekonomice a není tomu naopak. Jsem proti multikulturní koncepci světa, ale zároveň i proti rasismu. Za právo na odlišnost a na zachování identit jednotlivých společenství. Vadí mi centralizace EU, ztráta suverenity a mnoho dalších věcí. Významnou roli v mých názorech hraje určitě svoboda.

Máte tedy názorově blízko k tomu, čemu věří Anders Breivik nebo o čem se píše v The Turner Diaries? Jaká je vlastně vaše představa o dalším vývoji Evropy? Multikulturalismus a doktrina politické korektnosti se zdají být neporazitelné…

Ani k jednomu. Zásadní rozdíl je v tom, že já nikomu neupírám právo na vlastní identitu a nevidím primární příčinu imigrace pouze v nezodpovědné imigrační politice evropských států (případně USA). Větší problém imigrace spatřuji v politické a ekonomické globalizaci. Domnívám se, že je třeba bránit právo každého na odlišnost a jedinečnost. V tom se mé postoje odlišují.

Nemyslím si, že multikulturalismus a politická korektnost jsou neporazitelné. Ani si nemyslím, že bude je třeba je nějak porážet. Domnívám se, že svými vnitřními rozpory a svou dynamikou se jednou rozpadnou samy. Kam vede multikulturní společnost, jsme mohli vidět v roce 2005 na předměstích Paříže a před rokem v Londýně. Extremisté kritizují tyto doktríny desítky let, symbolické mi přijde, že dnes se ozývají kritické hlasy i od lidí jako je Angela Merkel, Nicolas Sarkozy nebo David Cameron. Já věřím tomu, že současný vývoj nejen v Evropě, ale i ve světě se může zvrátit a bude jednou směřovat k heterogennímu světu homogenních národů.

Po propuštění z vazby jste prakticky ukončil svou politickou aktivitu v Dělnické straně sociální spravedlnosti. Je to dáno jen omezením v souvislosti s vaším trestním stíháním, nebo se vám strana vzdálila i politicky? Co o jejím současném směřování a celkovém stavu soudíte?

Na jednu stranu je zřejmé, že angažmá v dnešní DSSS by mi moc nepomohlo, ale spíše je mi dnes bližší metapolitika. Strana se mi nevzdálila, to spíš já se vzdaluji angažovanosti v politické straně. Nejde o obsah, ale formou prezentace. Cítím dnes větší potřebu působit na poli, řekněme, kulturním než politickém. Mezi členy a vedením DSSS mám stále hodně přátel, kteří mě podporují a jim rád v jejich snažení pomohu.

Stav této strany je pro mě těžké posuzovat, protože na ní dnes nahlížím z venku a spoustu skutečností, které jsem dříve vnímal, dnes ani neznám. Všiml jsem si ale některých zajímavých posunů v přístupu. Pokud se chce DSSS stát parlamentní stranou, má před sebou ještě hodně práce a bude třeba více agilních schopných lidí, kteří ji budou spoluutvářet.

Jak se díváte na snahu státu znemožnit efektivní obhajobu tzv. extremistů skandalisací jejich obhájců? Mám na mysli samozřejmě především kampaň proti Petru Kočímu, ale i v případě Roberta Cholenského jsem již zaznamenal výpady, zejména poté, co byl oceněn jako Právník roku. Myslíte si, že to může skončit jako v Německu a Rakousku, kde je obhajoba popíračů holokaustu hodnocena jako trestný čin?

To si nemyslím. Ono těch obhájců, kteří jsou ochotni opravdu hájit extremisty, není tolik. Tady čekám spíš nátlakové akce, zastrašování a hrozby vyloučení z České advokátní komory. Tak jak tomu bylo v případě pana Kočího. Chápu, že když se někdo připravuje na svou kariéru advokáta téměř 10 let, nechce o svou práci přijít a je snadnější na něj vyvinout tlak.

Pokud váš proces skončí dobře, dostanete od státu odhadem půlmilionovou náhradu za vazbu a náklady obhajoby a budete opět v bodě nula. Co pro takový případ plánujete? Nebo je to pro vás představa tak nereálná, že o tom nepřemýšlíte?

Taková možnost je nereálná. Česká justice se nerada omlouvá, natož aby dobrovolně někoho odškodňovala. Počítám, že nás budou chtít odsoudit bez ohledu na důkazy a průběh soudu. Je to pro ně velice prestižní záležitost.

Já nicméně věřím, že tentokrát past sklapne naprázdno, děkuji vám za rozhovor a držím palce!

28 komentářů:

  1. Drž se kamaráde!
    Svobodu politickým vězňům!!!
    mp

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bude doživotí ne 5 let basy

      Vymazat
  2. na rozhodnutí v té věci se těším jako vegtarián na čočku. jsem totiž strašně zvědavý, jak soud (případně obžaloba, která ale štěká z principu) ozřejmí fakt, že se tu automaticky vychází z potenciálního nebezpečí jednání obž., ale ještě lépe z potenciální nebezpečnosti obž. bylo by pak namístě učinit velmi hlubokou analýzu, na jejímž základě bychom mohli zjistit, že potenciálně velmi nebzpečnou osobou je každý, kdo je - v dnešní době - schopný brát hesla a symboliku polit. hnutí vážně: banálně bychom mohli říct, že protivy se přitahují nebo že póly k sobě mají blízko a v tom smyslu pak není žádný rozdíl mezi "neonacistou" a svobodou, galkovou nebo šindelářovou (u nich vycházím z evidentní zuřivosti, která provází všechny jejich výstupy a která ukazuje na vážnost až zápal, s kterým věc berou; díky p. pecino za možnost pročítat je). p. švéda

    OdpovědětVymazat
  3. Půl milionu??? Co ta 400 000 kauce? Kdy ji vrátí? Odškodnění za rok ilegálního žalářování musí být nejmíň několik milionů!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. o ilegálnosti vazby rozhoduješ zřejmě ty

      Vymazat
    2. A ty si vážně myslíš, že ta vazba byla legální? Buď jsi hlupák nebo Galková nebo o případu nic nevíš a v tom případě nechápu, co tady komentuješ.

      Vymazat
  4. Leon Kreutzfeld18. března 2012 21:27

    To je zajimavy a podnetny clanek. Zamerenim tohoto blogu je u techto themat spis ten justicni a lidskopravni rozmer techto kaus, a ja jsem si uz parkrat rikal, ze by bylo zajimave vedet, co si ti obvineni/postizeni vlastne mysli. Tady na to doslo alespon ve dvou otazkach.

    Toto neni asi to spravne forum na diskuse o multikulti a politicke korrektnosti, ale neodpustim si alespon kratky vystup:

    Za prve, “heterogenní svět homogenních národů”, ve ktery veri vp. Vondrak, je pri hrubem zjednoduseni kazde americke velkomesto. Proc by to nemohla byt treba i Praha?

    Za druhe, Londyn neni jen Tottenham (kde imho ty nepokoje neprobihaly primarne v ethnickych liniich), ale i City.

    Za treti, jednim z hlavnich duvodu uspechu Sillicon Valley, basty multikulturalismu a politicke korrektnosti, je otevrenost lidem vsech narodu bez ohledu na jejich narodnostni puvod nebo nabozenske preference.

    Ale to je velice usecna odpoved na velice kratke odpovedi pana Vondraka, tak bych z toho nedelal zavery. Chapu, ze Ceska republika nebo treba Severni Cechy nejsou Sillicon Valley. Dulezite je, aby se o tom lidi mohli bavit bez strachu z nejakeho postihu.

    Ten vyvoj mozna smeruje k tomu, co rekl podobne kdesi v mediich znalec Mazel, ze ta inteligentnejsi cast te “extremisticke” a extremisticke subkultury opusti ci omezi ty kontroversni zpusoby vyjadrovani a symboliky a transformuje se do nejake lepenovske ci haiderovske podoby prijatelnejsi hlavnimu proudu demokratickeho procesu.

    Zaroven bych si pral, kdyby se i ceska legislativni a justicni praxe posunuta nekam ve smeru “Pravdy a lasky s lidskou tvari”. Tam drzim palce obhajcum. Me se zda, ze obe strany toho sporu (stat i tzv. PEX) jsou dost mimo ve svych vychodiscich. Bude to mit mozna stejny duvod – Ceska republika je stale spolecnost velice homogenni, s jinakosti neumi zachazet. To plati jak pro lidi s nepohodlnym nazorem, tak pro statni moc ktera je za nej stiha.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky bych řekl, že se tu obě protilehlé skupiny a sympatizanti jedné a druhé v diskusi prostě míjejí. co jsou tedy východiska jedněch a druhých?

      osobně jsem ještě neslyšel jediný argument, který by stíhání verbálních zločinů vysvětlil. pořád tu mají hlavní roli emoce, tedy něco, čeho by se měl soud a konečně i obžaloba vyvarovat. dokonce ale dotyčným ani ty emoce nevěřím (doufám, že popírat emoce je ještě pořád legální). řekl bych, že jde o to, co kundera popisuje jako efekt druhé slzy: být dojatý nad svým dojetím. ostatně to přesně zapadá do kategorie tzv. morálního kýče, který je nosným znakem celého toho boje proti "neonacistům". uvozovky jsou důležité: ten pojem si vymyslel stát, aniž by byl schopen komukoli "neonacismus" prokázat (ostatně něco takového prokázat ani prokázat nelze). a navíc ten pojem devalvoval jako máloco: nacisté byli ti lidé, co nakládali jiné lidi a vezli je do pecí. "neonacisté" jsou dospívající lidi, co mají na tričku ozubené kolo a u piva poslouchají expresivní rock. kde hledat průnik? p.š.

      Vymazat
    2. poslední verbální přečin, který jsem žaloval, bylo nebezpečné vyhrožování - a motivace? NO STEJNÁ JAKO U KRÁDEŽE - mělo by to prostě být potrestáno

      Vymazat
  5. Pakliže se jednalo o klasické interview F2F, pak smekám klobouk.
    Kála

    OdpovědětVymazat
  6. pan doktor Kočí se mi jevil jako slušný člověk - přesto, že jsme de iure stáli u soudu (Evropo povstaň!)proti sobě - o žádné snaze STÁTU jej skandalizovat však nevím - mohl by někdo hodit nějaký odkaz?

    díky

    Jan Petrásek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy jste si nevšiml těch projevů Čermáka a Rychetského? Můžete namítnout, že mluvili za sebe, ale jejich funkce v ČAK/u ÚS z nich činí velmi nesoukromé osoby, skrze něž promlouvá stát.

      Vymazat
    2. nejenčermák a rychetský, ale čak i prostřednictvím chaloupkové (doslova to prý "nadzvedlo ze židle tolik advokátů, že to nepamatuje") a dokonce ministr pospíšil. tv, noviny, blogy, tisk prohlášení, www čaku. doslova hon na kočího. nechutný, trapný, nedůvodný, bez argumentů, z nichž ty nejsměšnější uvedl v hydeparku čermák. p.š.

      Vymazat
  7. Držím Vám palce. Mé názory jsou těm Vašim velmi blízké.

    OdpovědětVymazat
  8. Velmi zajímavý rozhovor. Nicméně, dovolím si jednu poznámku. Pokud by názory PV a jeho inteligence byly skutečně takové, jak jsou prezentovány v tomto rozhovoru, těžko by jeho jméno mohlo být spojeno s takovým ansámblem asociálů a lidských nul, jako jsou NO a DS. Těžko se pak totiž dá věřit člověku, který zároveň tvrdí, že není rasista a zároveň se objevuje společně na fotkách s hajlujícím tvrdým jádrem NO. Považuji to za šikovně vedený PR článek...Osobně bych si víc vážil člověka, který se přizná ke svým názorům navzdory represím. Ale možná se jen PV v čase posunul k názorům zde prezentovaným. Osobně si ale myslím, že článek je jen šikovná PR pomůcka vzhledem k probíhajícímu soudnímu procesu. Nicméně, s obviněním nesouhlasím, takže asi účel světí prostředky... Jakub

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhovor je authentický, nicméně bez ohledu na to shledávám vaši úvahu vadnou.

      Je to stejné, jako tvrdit, že protože nacisté byli zločinci, museli to být i primitivové. Nebyli; a náš problém s faktem nacismu se smířit tkví v tom, že se zločinů dopouštěli i mnozí osobně velmi čestní, slušní a kultivovaní lidé. Jde tu o nepřípustnou, účelovou stereotypisaci: všimněte si, že ruská komunistická propaganda si z celého nacismu k thematisaci vybrala – ještě k tomu vymyšlený – Göringův výrok o revolveru, který odjišťuje, když slyší slovo "kultura". Proč? Protože potřebovala nacisty vylíčit jako primitivy.

      Stejně tak vy: máte předsudečnou představu o členech NO a DS, a na jejím základě dovozujete, že takový musí (nebo musel) být i Vondrák, a cokoli do toho nezapadá, odmítnete jako fikci. Život je složitější než podobné škatulky.

      Vymazat
    2. A navíc onen výrok zazněl leda tak na divadelní scéně...
      Ale i po osmdesáti letech se pořád dozvídáme nesmysly o malíři pokojů či čalouníkovi ...

      Vymazat
  9. Pane Pecino, nevidím svět tak černobíle, jak tvrdíte v reakci na můj příspěvek. Odmítám hodnocení lidí dle příslušnosti k nějakému "celku", řekněme DS a NO, rád bych si přál hodnotit každého individuálně. Ale řekněte mi sám, Vy byste se chtěl zdržovat ve společnosti lidí z jádra NO? PV osobně neznám, to máte pravdu. Ale pokud se postaví do řady s lidmi jako je Kebza, mohu z toho něco vyvozovat. Pokud z toho Vy nevyvozujete nic, je mi to celkem divné. Chodím rád na tento web, protože strašně moc nesouhlasím se stíhaním lidí na základě jejich myšlenek, nebo projevů atd. Vy těm lidem účinně pomáháte, za což jsem rád, bez kvalifikované pomoci by neměli šanci. To ovšem přece nutně neznamená, že s jejich názory musím souhlasit, nebo ano? Rád bych se tedy zeptal - pokud vidím PV na fotce s hajlujícími primitivy a něco z toho vyvodím, je moje úvaha vadná? Nebo ten kdo používá hitlerovský pozdrav není primitiv? S respektem Jakub

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale to je zase ten váš důkaz kruhem: je to primitiv, protože byl vyfotografován s jinými primitivy. Aniž byste prokázal, že jsou primitivy i oni: to je patrně axiom. Je-li primitivem Kebza, můžete z derivativního primitivismu usvědčit kdekoho, i mě, protože se velice obávám, že jsem se někdy vyfotografoval s někým, kdo se vyfotografoval s Kebzou.

      Zkuste se oprostit od stereotypů a poslechnout si, co vám ti lidé říkají. Jinak zůstanete v zajetí kalibo-tydlitátovského apriorismu.

      Vymazat
  10. To nemá cenu :-) Stále si myslím, že člověk o druhém může usoudit hodně, pokud vidí, v jakém prostředí se daný cítí dobře a kam si asi myslí, nebo myslel, že patří. Těch fotek je na internetu více než dost, já si o tom myslím své. S názory hysterických pindalek Kalibová - Tydlidátová nemám nic společného, za to bych se mohl i urazit :-) Tím bych to rád za sebe uzavřel, prostě se neshodneme.
    Jakub

    OdpovědětVymazat
  11. Veterány z jednotek SS jsem v Rakousku potkal náhodou a jen jsem je na akci svezl v autě? :-) To skutečně u soudu z úst PV zaznělo? A já mám ještě výčitky, že rýpu do nesprávného člověka(PV) a že se v něm třeba mýlím. Teď už výčitky nemám.
    Jakub

    OdpovědětVymazat
  12. To skutečně u soudu z úst PV zaznělo?

    Samozřejmě nezaznělo!

    OdpovědětVymazat
  13. To skutečně ČT takhle manipuluje reportáže? Nebude k dispozici od Vás celý záznam jednání? V reportáži pak zazněla reakce pana Mgr. Cholenského, která logicky navazovala na ten výše uvedený výrok, nicméně, teď jsem si všiml, že je to vyjádření natočené v roce 2010.
    Jakub

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Celé to vystavovat asi nebudu (musel bych tam anonymisovat spoustu míst), ale výpověď P. Vondráka ano. Trpělivost, pracuje se na tom.

      Vymazat
  14. Díky moc. Super. Jakub

    OdpovědětVymazat
  15. no to je "hrůza" " :) pokud se budu držet čistě na povrchu věci*** a tohoto rozhovoru,tak si rovnou můžu zavolat eskortu a jít balit kartáček a pyžamo! Teď přemýšlejte,než se naštvete: ve smyslu společnosti jsme na tom fakt špatně,když se v názorech sejdnocují staré ženské jako já a mladí kluci.
    ***já doufám,že raněnénu nepříteli bych podala svůj obvaz - záleží na situaci,ale tak jako DS má centralizovanou politiku a disciplinu,tedy
    neměnné zásadní principy /už chápu anarchisty,proč je štvete/ tak já se musím držet principu v otázce - jakékoliv - války: válka obranná - dobrá
    válka útočná - špatná a proto mám s nějakým hail...atd.problém.
    Doufám,že se u vás nepletu: v současnosti jsme na tom stejně - vedeme obrannou válku s vnějšími - eu,nato a prů... je v tom,že máme společné češství s vele a vlasti zrádci.
    No,aspoň máme dost práce,neb práce šlechtí.
    česká pracující matka

    OdpovědětVymazat
  16. tobě rudi zkurvily zivot

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně (když už to musí být…): <b>text</b>
Odkaz: <a href = "http://adresa">název odkazu</a>, tedy <a href = ""></a>